کاتالوگ‌های تبلیغاتی: تعریف، عملکرد و مزایای آن

کاتالوگ‌های تبلیغاتی و تعریف، عملکرد و مزایای آن

کاتالوگ‌های تبلیغاتی یکی از رسانه‌های موثر در بازاریابی محصول و امر تبلیغات هستند و امروزه نیز به طور گسترده یافت می‌شود. پس کاتالوگ چیست؟ در ادامه مطلب در مورد این ابزار تبلیغاتی بیشتر مطالعه کنید.

کاتالوگ یک ابزار انتشاراتی است که مشاغل برای بازاریابی محصولات و خدمات خود از آن استفاده می کنند. از شکل فیزیکی، کاتالوگ‌های تبلیغاتی معمولاً به صورت مجلات یا جزوه‌هایی با اشکال و اندازه‌های مختلف هستند. با این حال، همراه با پیشرفت‌های فناوری، مردم شروع به برآورده کردن نیازهای خرید خود از طریق خرید آنلاین کردند و صاحبان کسب و کار شروع به استفاده از کاتالوگ‌های الکترونیکی به عنوان جایگزینی برای کاتالوگ‌ها برای جلب توجه بیشتر مشتریان کردند. دقیقاً تفاوت بین کاتالوگ و کاتالوگ الکترونیکی چیست؟

تعریف کاتالوگ‌های تبلیغاتی

معنای کلمه کاتالوگ بر اساس تعریف ویکی پدیا مجموعه‌ای از فهرست‌های مراکز اسناد یا چندین مرکز اسناد است که بر اساس یک سیستم خاص سازماندهی شده‌اند. همچنین می‌توان این گونه تفسیر کرد که کاتالوگ ابزار انتشاری است که محصولات و خدمات ارائه شده توسط صاحبان کسب و کار یا شرکت‌ها را به عموم مشتریان نشان می‌دهد.

در گذشته بازرگانان برای ایجاد یک کاتالوگ جذاب برای جلب توجه در تبلیغ محصولات و خدمات خود با یکدیگر رقابت می‌کردند. خود کاتالوگ دارای اشکال و اندازه‌های مختلفی است که از جزوه‌ها، کتاب‌ها، کارت‌ها و حتی مجلات را شامل می‌شود. معمولاً این کاتالوگ محصولات مستقیماً از طریق مغازه‌ها و سوپرمارکت‌ها در بین مردم توزیع می‌شود و در برخی مواقع مستقیماً در خیابان‌ها نیز توزیع می‌شود.

با گذشت زمان و با پیشرفت سریع فناوری، مردم به ندرت شروع به خرید محصولات یا خدمات از فروشگاه‌ها می‌کنند تا این که بالاخره کاتالوگ‌ها جای خود را به کاتالوگ‌های الکترونیکی دادند. امروزه کسب و کارها شروع به روی آوردن به کاتالوگ‌های الکترونیکی کرده‌اند. زیرا می‌توانند در هزینه‌های بیشتری صرفه جویی کنند.

عملکرد کاتالوگ‌های تبلیغاتی

پس از دانستن این که کاتالوگ چیست، نکته بعدی که باید بدانید عملکرد خود کاتالوگ است.

۱) بازاریابی و عرضه محصولات:

همان‌طور که می‌دانیم کاتالوگ‌ها به عنوان رسانه تبلیغاتی برای کسب و کارها و شرکت‌ها استفاده می‌شود. با استفاده از این روش معمولاً محصولات و خدمات را تبلیغ می‌کنند و به ندرت از تخفیف در محصولات و خدمات ارائه شده استفاده می‌کنند. اعتقاد بر این است که کاتالوگ‌ها فروش محصولات را به خود صاحبان کسب و کار افزایش می‌دهند.

۲) رسانه تبلیغاتی موثر و کارآمد:

کاتالوگ‎ها رسانه‎های تبلیغاتی هستند که مستقیماً مشتریان را هدف قرار می‎دهند تا مصرف کنندگان بتوانند اطلاعاتی در مورد محصولات و خدمات ارائه شده به دست آورند. این امر فهرست‎ نویسی را به یک رسانه تبلیغاتی مؤثر و کارآمد تبدیل می‌کند.

۳) صرفه جویی در هزینه تولید:

یکی دیگر از مزایای استفاده از کاتالوگ به عنوان یک رسانه تبلیغاتی این است که می‌تواند در هزینه‌های تبلیغاتی صرفه جویی کند. زیرا این کاتالوگ مستقیماً بین مصرف کنندگان توزیع خواهد شد تا مصرف کنندگان بتوانند بلافاصله از اطلاعات محصولات ارائه شده مطلع شوند. کاتالوگ هزینه‌های تولید را برای تبلیغاتی که خیلی گران هستند دریافت نمی‌کند. البته با یک کاتالوگ جذاب می‌تواند مشتریان بیشتری را برای خرید این محصولات و خدمات جذب کند.

۴) انگیزه اضافی برای نمایندگان فروش:

در نهایت، عملکرد کاتالوگ ایجاد انگیزه در نمایندگان فروش است. زیرا نمایندگان می‌توانند مستقیماً محصولات و خدماتی را که می‌فروشند درک کنند تا صاحبان کسب و کار بتوانند شبکه بازاریابی محصول و خدمات خود را به مشتریانی که مشترک این نمایندگان فروش هستند گسترش دهند.


کاتالوگ‌های تبلیغاتی که به صورت مجله‌ها منتشر می‌شوند و فیزیکی هستند وقتی به بازار عرضه می‌شوند احتیاج به وسیله‌ای دارند که در آن قرار بگیرند و در معرض دید عموم باشند. این وسیله کاربردی استند است که در جاهای مختلفی از جمله زیبایی دکوراسیون خانه، نگه‌داری گلدان‌ها و همچنین قرار دادن کاتالوگ‌ها و بروشورها مربوط به برند استفاده می‌شود. هر صاحب کسب و کاری که برای برند و محصولش کاتالوگ چاپ می‌کند باید در کنار آن یک استند مخصوص نگه‌داری کاتالوگ هم سفارش دهد و به بازار و مکان‌های مورد نظرش ارسال کند تا برای برندش تبلیغات کند.

اگر در زمینه‌ی ساخت استند تجربه، تخصص و مهارت دارید، در کارسپاری ثبت نام کنید و به عنوان کارگیر و با انجام سفارشات کار برای ساخت استند از مهارت خود کسب درآمد کنید. همچنین می‌توانید در بخش آگهی‌های خدماتی کارسپاری برای مهارت و تخصص ساخت استند به صورت رایگان و دائمی بدون تاریخ انقضاء، آگهی خدماتی ثبت و منتشر کنید. برای دیدن لیست آگهی‌های خدماتی ساخت استند کلیک کنید.

اگر نیاز به دریافت خدمات ساخت استند دارید می‌توانید کار خود را به صورت رایگان و خیلی ساده در کارسپاری سفارش دهید تا توسط افراد متخصص و ماهر، با کیفیت بالا و قیمت مناسب انجام شود.

تعریف کاتالوگ الکترونیکی

همان‌طور که قبلاً شناخته شده بود، امروزه کاتالوگ‌های الکترونیکی به جای کاتالوگ استفاده می‌شوند. این یکی از رسانه‌های اطلاعاتی برای تبلیغات است که محصولات یا خدمات، قیمت‌ها، انواع، برندها، تعداد کالاهای موجود و توضیحات کاملی از محصولات ارائه شده توسط شرکت‌ها را فهرست می‌کند که مصرف‌کنندگان می‌توانند به صورت دیجیتال به آن دسترسی داشته باشند.

یک زن در حال نگاه کردن به کاتالوگ‌های تبلیغاتی
مزایای استفاده از کاتالوگ‌های تبلیغاتی

انواع کاتالوگ‌های الکترونیکی

کاتالوگ‌های الکترونیکی بر اساس محتوا و این که ناشر کاتالوگ الکترونیکی کیست، انواع مختلفی دارند. در این‌جا چند نوع کاتالوگ الکترونیکی وجود دارد که می‌تواند به اطلاعات و دانش شما بیفزاید.

۱) کاتالوگ ملی الکترونیکی

کاتالوگ الکترونیکی ملی یک کاتالوگ الکترونیکی است که توسط موسسه‌های سیاست‌های دولتی گردآوری و مدیریت می‌شود. معمولاً این کاتالوگ الکترونیکی حاوی اطلاعاتی در مورد تهیه کالاهای امدادی برای تسهیلات دولتی است. در کاتالوگ الکترونیکی ملی معمولاً کالاها یا خدمات مرتبط با منافع دولتی یا امکانات دولتی در قالب کارهای ساختمانی، تجهیزات سنگین، داروها، خدمات مشاوره، کتاب‌های درسی مدارس، به کالاها ثبت می‌شود.

۲) کاتالوگ الکترونیکی بخشی

کاتالوگ الکترونیکی بخشی یک کاتالوگ الکترونیکی است که توسط وزارت‌خانه‌ها تهیه می‌شود. دامنه آن از کاتالوگ الکترونیکی ملی کوچک‌تر است. در کاتالوگ‌های الکترونیکی بخشی معمولاً کالاها یا خدمات در ارتباط با منافع وزارت‌خانه‌ها یا بخش‌های مربوطه خود در قالب ابزار کشاورزی، دارو، مصالح ساختمانی و خدمات مشاوره ثبت می‌شوند.

۳) کاتالوگ الکترونیکی منطقه‌ای

کاتالوگ‌های الکترونیکی منطقه‌ای، کاتالوگ‌های الکترونیکی هستند که کالاها یا خدماتی را با گستره کم‌تری ارائه می‌دهند. تیمی که کاتالوگ الکترونیکی محلی را گردآوری و مدیریت می‌کند، دولت محلی است که مستقیماً توسط رئیس منطقه‌ای محلی انتخاب می‌شود.

۴) کاتالوگ الکترونیکی خصوصی

همچنین یک نوع کاتالوگ الکترونیکی به نام کاتالوگ الکترونیکی خصوصی نیز وجود دارد. این کاتالوگ الکترونیکی با انواع دیگر کاتالوگ‌های الکترونیکی متفاوت است. کاتالوگ‌های الکترونیکی خصوصی معمولاً توسط نهادهای تجاری یا شرکت‌های خصوصی در قالب لیستی از کالاها یا خدمات به فروش رفته‌اند و فهرست قیمت‌ها از طریق وب‌سایت رسمی نهاد تجاری ایجاد می‌شوند.

طراحی و ساخت کاتالوگ تبلیغاتی امروزه یکی از مشاغل پرطرفدار است. این حوزه در دسته‌ی طراحی گرافیک قرار می‌گیرد. اگر شما هم به کارهای هنری و طراحی گرافیکی علاقه مند هستید، با مطالعه‌ی مطلب ۸ مورد از انواع طراحی گرافیک در مورد این شغل اطلاعات بیشتری بدست بیاورید.

کاتالوگ‌های تبلیغاتی الکترونیکی
مزایای استفاده از کاتالوگ‌های الکترونیکی


مزایای کاتالوگ‌های تبلیغاتی الکترونیکی برای کسب و کار

کاتالوگ الکترونیکی یک کاتالوگ محصول به شکل دیجیتال است، بنابراین کاتالوگ الکترونیکی مزایای یک کاتالوگ چاپی را دارد. در این‌جا برخی از مزایای یک کاتالوگ الکترونیکی با انگیزه برای کسب و کار و شرکت را بیان کرده‌ایم.

۱. دسترسی آسان

سهولت دسترسی به کاتالوگ الکترونیکی مزیت خود کاتالوگ الکترونیکی است. زیرا مصرف کنندگان می‌توانند در هر مکان و هر زمان برای دسترسی به محصولات تبلیغاتی حضور داشته باشند که این کار را برای شرکت آسان‌تر می‌کند.

۲. کارایی بیشتر و همیشه به روز

مزیت بعدی کاتالوگ الکترونیکی این است که کاتالوگ الکترونیکی می‌تواند در هر زمان به روز شود تا مصرف کنندگان در مورد محصولاتی که معرفی می‌شوند اطلاعات جدید کسب کنند. زیرا نیازی به چاپ مداوم کاتالوگ محصولات نیست، بنابراین کارآمدتر است و مصرف کنندگان می‎توانند مستقیماً اطلاعات را دریافت کنند. با استفاده از فروش خدمات امور مشتریان CRM، شرکت می‌تواند فروش را نیز بهینه کند.

۳. دستیابی آسان و شفاف‌تر

به دلیل دسترسی آسان، کاتالوگ الکترونیکی به راحتی می‌تواند از طریق رایانه‌ها و ابزارهای مورد استفاده روزانه به دست آید. کاتالوگ‌های الکترونیکی نیز شفاف‌تر هستند. زیرا مصرف کنندگان به راحتی می‌توانند از طریق بررسی‌های قبلی خریداران در مورد اصالت و کیفیت محصولات اطلاعاتی کسب کنند.

۴. بهبود عملکرد تدارکات

آخرین مزیت کاتالوگ الکترونیکی این است که شرکت می‌تواند از تقاضای محصولاتی که به فروش می‌رود مطلع شود. این کاتالوگ باعث بهبود عملکرد شرکت در تهیه کالا به طوری که روند فروش را افزایش دهد می‌شود.

اگر در زمینه‌ی طراحی و ساخت کاتالوگ تبلیغاتی و صنعتی تجربه، تخصص و مهارت دارید، در کارسپاری ثبت نام کنید و به عنوان کارگیر و با انجام سفارشات کار برای طراحی کاتالوگ تبلیغاتی و صنعتی از مهارت خود کسب درآمد کنید. همچنین می‌توانید در بخش آگهی‌های خدماتی کارسپاری برای مهارت و تخصص طراحی و ساخت کاتالوگ تبلیغاتی و صنعتی بصورت رایگان و دائمی بدون تاریخ انقضاء، آگهی خدماتی ثبت و منتشر کنید. برای دیدن لیست آگهی‌های خدماتی طراحی و ساخت کاتالوگ تبلیغاتی و صنعتی کلیک کنید.

اگر نیاز به دریافت خدمات کاتالوگ تبلیغاتی و صنعتی دارید می‌توانید کار خود را به صورت رایگان و خیلی ساده در کارسپاری سفارش دهید تا توسط افراد متخصص و ماهر، با کیفیت بالا و قیمت مناسب انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب