CMS چیست و چه مزایایی دارد؟

CMS چیست و چه مزایایی دارد؟

تقریباً 64 درصد از تمام سایت‌هایی که در وب می‌بینید با CMS ایجاد شده‌اند که یک پلتفرم رایگان و متن باز است. به همین دلیل cms اهمیت دارد.

دلیل اصلی محبوبیت CMS این است که می‌توانید با استفاده از آن‌ها خیلی سریع و بدون نیاز به تخصص و دانستن کدهای HTML یک سایت را راه‌اندازی کنید. امروزه سیستم مدیریت محتوا (CMS) برای موفقیت و توسعه اکثر وب‌سایت‌ها ضروری است. با این حال بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها هنوز با این فناوری آشنایی ندارند. حال سوال این است که CMS چیست؟ چگونه می‌توانیم سایت خود را با آن طراحی کنیم؟ در این مطلب از مجله روزساز مطالبی را در مورد cms ارائه می‌دهیم. همچنین به بررسی رایج‌ترین موارد استفاده از سیستم مدیریت محتوا می‌پردازیم.

CMS چیست؟

CMS مخفف عبارت content management system است. یک برنامه وب رایگان برای ایجاد، مدیریت، اصلاح، ویرایش و در نهایت انتشار فایل‌های دیجیتال متن، عکس، صدا یا ویدیو و سایر فرمت‌های فایل در وب‌سایت‌ها است. در واقع مسئولیت ایجاد، مدیریت و بهینه‌سازی یک وب‌سایت را بر عهده دارد. سیستم مدیریت محتوا به دنبال این است که سایت را برای کاربران جذاب و بهتر کند. به عبارت دیگر، به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون کدنویسی یک وب‌سایت بسازند و مدیریت کنند. شما می‌توانید طراحی خود را بدون دانش برنامه‌نویسی در اکثر سیستم‌های مدیریت محتوا تکمیل کنید.

این سیستم اهداف مهمی دارد. هدف اصلی از انتشار تصاویر شامل عکس، متن، فیلم یا فرم‌ها و ابزارک‌ها. به کمک cms می‌توانیم مطالب را سازماندهی یا دسته‌بندی کنیم و زمان انتشار و انقضا را مشخص کنیم. مطالب را حذف کنیم و مخاطبین خاصی را شناسایی کنیم. هدف از استفاده از cms ارائه اطلاعات کاربردی به مخاطبین و دریافت بازخورد از ارائه محتوا و اطلاعات و ارتباط با کاربران از طریق نظرسنجی و در نهایت جذب مخاطب است.

همان‌طور که می‌دانیم محتوا مهم‌ترین بخش یک وب‌سایت است. بنابراین اگر بتوانید از این سیستم کامل برای اشتراک‌گذاری محتوا استفاده کنید، منجر به بهبود تجربه کاربری برای مخاطبین وب سایت شما می‌شود. اما محتوا تنها عامل ایجاد یک وب‌سایت نیست. بخش‌های مختلف در توسعه سایت مانند طراحی صفحه، ابزارها و … را نمی‌توان نادیده گرفت. Cms به راحتی می‌تواند تمام مواردی را که بر ایجاد سایت تأثیر می‌گذارد مدیریت کند و سایت را به ساده‌ترین شکل بهینه‌سازی کند، به خصوص که نسل‌های جدید cms بسیار پیشرفته و توسعه یافته هستند. با ارائه قابلیت‌ها و ابزارها به کاربران، آن‌ها می‌توانند در طراحی و ایجاد سایت هر کاری که می‌خواهند انجام دهند.


۹ دلیل برای استفاده از سیستم مدیریت محتوا

یک سیستم مدیریت محتوا چه ویژگی‌هایی دارد که ما تشویق به استفاده از آن‌ها می‌شویم؟ چرا باید در راه‌اندازی سایت از cms استفاده کنیم؟ در چه شرایطی cms بهترین روش برای انجام کار است؟ در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

۱. فقدان تخصص و دانش فنی

CMS راه حل خوبی برای کاربران مبتدی است که در برنامه‌نویسی تخصص ندارند. با استفاده از امکانات سیستم‌های مدیریت محتوا می‌توانند سایت مورد نظر خود را در کم‌ترین زمان طراحی و مدیریت کنند و محتوای خود را به راحتی ویرایش کنند.

۲. امنیت بالای CMS

امنیت وب‌سایت با پیشرفت تکنولوژی در هر حوزه‌ی زمانی و موضوعی حساس و مهم برای صاحبان وب‌سایت‌های تجاری بوده است. Cms همواره قابلیت‌هایی را توسط توسعه‌دهندگان و کارشناسان برای افزایش امنیت و محافظت از کاربران ارائه کرده است. حتی افزونه‌های زیادی را به صورت جداگانه برای افزایش امنیت وب‌سایت در نظر گرفته است.

۳. دسترسی آسان و امکان همکاری

Cms امکان دسترسی به سایت را برای چند نفر فراهم می‌کند تا افراد بتوانند با استفاده از حساب‌های جداگانه در پروژه‌ای همکاری کنند و هر کاربر بسته به نقش خود به قسمت‌های خاصی از پنل مدیریت سایت دسترسی داشته باشد و بتواند محتوای آن را ویرایش یا به روز کند. جالب است بدانید که یکی دیگر از ویژگی‌های cms این است که شما نیازی به ارسال فایل برای اعضای تیم خود ندارید، تمام محتوای سایت شما به صورت آنلاین در مکانی در دسترس همه اعضای تیم ذخیره می‌شود و هر یک از اعضای گروه دارای دسترسی مستقیم به محتوای سایت با استفاده از دستگاه هوشمند و اتصال به اینترنت.

معمولاً در مواقعی که CMS وجود ندارد، این افراد باید با کدنویسی آشنایی داشته باشند و برای ایجاد هرگونه تغییر با کد سروکار داشته باشند. اما وقتی سایت مثل الان با CMS طراحی می‌شود، همه چیز فقط با چند کلیک پیش می‌رود.

۴. ابزارهای پیشرفته سئو

افزونه‌ها و ابزارهای ارائه‌شده توسط سیستم‌های مدیریت محتوا می‌توانند به سایت شما در موتورهای جستجوی اصلی کمک کنند. این ابزارها می‌توانند به شما در اجرای یک استراتژی اولیه سئو در تلاش برای افزایش ترافیک آنلاین به سایت خود کمک کنند. پلاگین‌ها در وردپرس به طور مستقیم عناصر لازم برای بهینه‌سازی سایت در موتورهای جستجوی گوگل را فراهم می‌کنند. اگر این عناصر به درستی انجام نشوند، یک هشدار دریافت خواهید کرد.

علاوه بر این، افزونه‌ها با هر به‌روزرسانی، برای رعایت معیارهای رتبه‌بندی تأثیرگذار وب‌سایت تغییر می‌کنند، بنابراین وب‌سایت شما با وجود هر گونه به‌روزرسانی یا تغییر، دائماً بهینه می‌شود. اساسا CMS تنها گزینه وب‌سایتی است که به شما امکان می‌دهد وب‌سایت خود را با استفاده از افزونه‌ها و ابزارهای کاربر پسند به راحتی برای موتورهای جستجو بهینه کنید.

تولید محتوا با CMS
مزایای استفاده از CMS

۵. اقتصادی بودن CMS

برای ایجاد و حفظ یک سایت پایدار به یک توسعه‌دهنده و طراح حرفه‌ای نیاز دارید و برای استخدام متخصصان باید هزینه زیادی بپردازید. سیستم مدیریت محتوا بهترین راه حل برای افرادی است که بودجه زیادی برای راه‌اندازی سایت ندارند. با یک سیستم مدیریت محتوا، دیگر لازم نیست برای ایجاد تغییرات مشترک در وب‌سایت خود به یک توسعه‌دهنده وب وابسته باشید. شما می‌توانید این تغییرات را در صورت نیاز انجام دهید و با cms می‌توانید در زمان و هزینه خود صرفه جویی کنید.

سیستم‌های مدیریت محتوا به شما این امکان را می‌دهند که به جای بررسی صفحات کد جداگانه برای ایجاد تغییرات و تنظیمات خاص، تغییراتی را با چند کلیک انجام دهید. علاوه بر این، به‌روزرسانی‌های عمومی و سایر الزامات پشتیبانی که سایت شما را سالم نگه می‌دارد را می‌توان به سرعت و تنها با چند کلیک یک دکمه انجام داد. این سهولت نگه‌داری از عناصر طراحی یک وب‌سایت مستثنی نیست. سیستم‌های مدیریت محتوا به شما این امکان را می‌دهند که اجزای بصری یک وب‌سایت را با حداقل یا بدون کدنویسی تغییر دهید.

۶. طراحی آسان ظاهر سایت

در طراحی ظاهر سایت، در شرایط عادی باید به زبان‌های برنامه‌نویسی مانند HTML و CSS تسلط داشته باشید تا برای ایجاد تغییرات جزئی کدنویسی لازم را انجام دهید. اما سیستم‌های مدیریت محتوای عمومی مانند وردپرس به شما این امکان را می‌دهند که ظاهر خود را با یک سری افزونه دیگر به نام صفحه‌ساز تغییر دهید. اکثر افزونه‌های صفحه‌ساز حتی به شما این امکان را می‌دهند که با کم‌ترین تخصص و تنها با کمک قابلیت Drag And Drop ظاهر را تغییر دهید یا از هزاران قالب آماده و رایگان با طیف وسیعی از تغییرات استفاده کنید.

اگر در زمینه‌ی طراحی قالب CMSها تجربه، تخصص و مهارت دارید، در کارسپاری ثبت نام کنید و به عنوان کارگیر و با انجام سفارشات کار برای طراحی قالب CMSها از تخصص خود کسب درآمد کنید. همچنین می‌توانید در بخش آگهی‌های خدماتی کارسپاری برای مهارت و تخصص طراحی قالب CMSها به صورت رایگان و دائمی بدون تاریخ انقضاء، آگهی خدماتی ثبت و منتشر کنید. برای دیدن لیست آگهی‌های خدماتی طراحی قالب CMSها کلیک کنید.

اگر نیاز به دریافت خدمات طراحی قالب CMSها برای کسب و کارتان دارید می‌توانید کار خود را به صورت رایگان و خیلی ساده در کارسپاری سفارش دهید تا توسط افراد متخصص و ماهر، با کیفیت بالا و قیمت مناسب انجام شود.

۷. تولید محتوا و افزودن محتوای چندرسانه‌ای

استفاده و هدف اصلی سیستم‌های مدیریت محتوا، تولید و ویرایش محتوا است. شما به راحتی می‌توانید یک صفحه جدید ایجاد کنید و محتوای خود را با CMS اضافه کنید. اساساً، اکثر سیستم‌های مدیریت محتوا ابزاری برای تولید محتوای چندرسانه‌ای مانند تصاویر، صدا و ویدیو برای مخاطب در اختیار شما قرار نمی‌دهند. با این حال، در عین حال، همه آن‌ها به شما امکان می‌دهند محتوای چندرسانه‌ای خود را به متن و سایر صفحات محتوای خود اضافه کنید، به این معنی که می‌توانید یک ویدیو را از یک سایت محبوب دانلود کنید و آن را در سایت خود آپلود کنید تا کاربران بتوانند با یک کلیک آن را مشاهده کنند.

۸. امکان لینک‌سازی ساده با CMS

همان‌طور که می‌دانید می‌توانیم به کمک لینک دادن بین صفحات سایت یک ارتباط ایجاد می‌کنیم که با کلیک روی یک لینک به صفحه دیگری منتقل می‌شود و صفحه جدیدی حاوی اطلاعات مختلف را مشاهده می‌کنیم. وجود لینک در سایت برای برقراری ارتباط محتوایی و معنایی بین صفحات و مقالات و همچنین در ساخت منوی سایت برای آدرس‌دهی بسیار مهم است که CMS با قابلیت‌های عالی خود فرآیند لینک‌سازی را تسهیل کرد.


۹. برای افزایش کارایی پلاگین‌ها را نصب کنید

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سیستم‌های مدیریت محتوا، سازگاری با هزاران افزونه مختلف است. هر سیستم مدیریت محتوا دارای پلاگین‌های زیادی است که توسط کارشناسان CMS نوشته شده است. این افزونه‌ها به صورت رایگان یا غیر رایگان در وب منتشر شده است. این افزونه‌ها به وب‌سایت کمک می‌کنند تا عملکردهای زیادی داشته باشد. به عنوان مثال در وردپرس افزونه‌ای به نام ووکامرس به شما امکان می‌دهد یک فروشگاه آنلاین حرفه‌ای بسازید.

وردپرس یکی از سیستم‌های مدیریت محتوا است. این سیستم بسیار برای افراد و کسب و کارها کارآمد است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این نرم‌افزار مطلب وردپرس چیست و چه مزایایی دارد؟ را مطالعه کنید.

یک پیشنهاد برای شما مخاطب گرامی:

اگر در زمینه‌ی نصب و راه‌اندازی CMSها تجربه، تخصص و مهارت دارید، در کارسپاری ثبت نام کنید و به عنوان کارگیر و با انجام سفارشات کار برای نصب و راه‌اندازی CMSها از تخصص خود کسب درآمد کنید. همچنین می‌توانید در بخش آگهی‌های خدماتی کارسپاری برای مهارت و تخصص نصب و راه‌اندازی CMSها به صورت رایگان و دائمی بدون تاریخ انقضاء، آگهی خدماتی ثبت و منتشر کنید. برای دیدن لیست آگهی‌های خدماتی نصب و راه‌اندازی CMSها کلیک کنید.

اگر نیاز به دریافت خدمات نصب و راه‌اندازی CMSها برای کسب و کارتان دارید می‌توانید کار خود را به صورت رایگان و خیلی ساده در کارسپاری سفارش دهید تا توسط افراد متخصص و ماهر، با کیفیت بالا و قیمت مناسب انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب