انواع روش‌های تخریب ساختمان

انواع روش‌های تخریب ساختمان

برای آشنایی با انواع تخریب، مهارت تخریب ساختمان و این‌که چرا بخش مهمی از جوامع ما است، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

تخریب ساختمان احتمالا یکی از جالب‌ترین بخش‌های کار ساختمانی است. همانطور که روز به روز تعداد ساخت سازه‌ها بیشتری می‌شود، کم کم به نقطه‌ای می‌رسیم به دلایل ایمنی یا برای ایجاد فضا برای ساخت ساختمان‌های جدیدتر باید سازه‌های قدیمی را تخریب کنیم. تخریب فرآیند خراب کردن یک ساختمان با روش‌های از پیش برنامه‌ریزی است. با این حال، تخریب بیش از چرخاندن یک توپ ویرانگر وجود دارد – این کار شامل کارشناسان بسیار آموزش دیده ای است که با زباله ها، شرایط آب و هوایی، مواد، جرم و فیزیک کار می کنند. روش ها با توجه به نوع ساختمانی که در حال تخریب است متفاوت است.

از آنجایی که صنعت ساخت‌وساز همچنان شاهد رشد است، انتظار می‌رود کار تخریب در سال‌های آینده رشد کند. برای آشنایی با مهارت تخریب ساختمان و این‌که چرا بخش مهمی از جوامع ما است، به ادامه مطلب مراجعه کنید.

فرآیند پیش از تخریب ساختمان:

قبل از اجرای تخریب، کارشناسان باید چندین عامل مختلف را در نظر بگیرند. یک فرآیند تخریب برای هر پروژه سفارشی شده است و معمولاً شامل مراحل زیر است.

بررسی ساختمان:

کارشناسان ویژگی‌های مختلف یک ساختمان مانند مصالح، کاربری ساختمان، روش ساخت، وضعیت، شرایط زهکشی، شرایط ترافیکی، کدهای ساختمان و جوامع مجاور را بررسی می‌کنند. مطالعه این پارامترها به تعیین بهترین روش تخریب کمک می‌کند.

حذف مواد خطرناک:

از پرسنل متخصص خواسته می‌شود تا قبل از تخریب، مواد خطرناک مانند مواد معدنی آزبست، مواد رادیواکتیو، مواد قابل اشتعال و آلودگی نفتی را از ساختمان خارج کنند.


طرح تخریب:

کارشناسان یک طرح دقیق تهیه می‌کنند که نشان می‌دهد چه چیزی در تخریب دخیل است، چگونه انجام می‌شود، و چه تجهیزاتی برای انجام عملیات تخریب نیاز است.

اقدامات ایمنی:

به کارگران، سرپرستان، اپراتورها و مهندسان سایت در مورد مراقبت در برابر خطرات احتمالی مانند مواد قابل اشتعال و قرار گرفتن در معرض صدا و گرد و غبار توصیه می‌شود. شرکت تخریب نیز باید مجوزهای مناسب را تضمین کند.

گام بعدی در تخریب یک ساختمان انتخاب ایمن‌ترین و کارآمدترین روش تخریب است که در حد بودجه باشد. همه تخریب‌ها به انفجار ختم نمی‌شوند – روش‌ها می‌توانند از انفجارهای ویرانگر تا برداشتن تکه تکه غیرقابل انفجار متغیر باشند. برخی از آن‌ ها شامل انفجار، بیل مکانیکی، توپ های خراب، بولدوزر و تخریب انتخابی است.

تخریب ساختمان با انفجار:

انفجار تا حد زیادی چشم‌گیرترین روش برای تخریب یک ساختمان است. اما به دلیل ماهیت تخصصی، انفجار در کم‌تر از ۱ درصد پروژه‌های تخریب مورد استفاده قرار می‌گیرد. انفجار فرآیند استفاده از مواد منفجره برای تخریب تکیه گاه‌های اصلی ساختمان است که باعث فروریختن ساختمان از داخل به بیرون می‌شود.

ساختمان‌ها به دو روش تخریب می‌شوند. اگر فضا اجازه دهد، مواد منفجره در ستون‌های سمت چپ ساختمان نصب می‌شود و در هنگام منفجر شدن آن را به طرفین می‌اندازند. در این روش اغلب از کابل‌ها برای کنترل ریزش ساختمان استفاده می‌شوند و این موضوع باعث می‌شود این روش به گزینه‌ای امن‌تر تبدیل شود. اگر فضا محدود باشد، از روش دوم که شامل قرار گیری مواد منفجره در سیستم پشتیبانی پایین و بخش‌های میانی ساختمان است استفاده می‌شود که این روش هم باعث می‌شود ساختمان روی خود بیفتد.

انفجارها به دانش کارشناسانی به نام “بلستر” نیاز دارند و اغلب برای تخریب سازه‌های بزرگ در مناطق شهری استفاده می‌شوند. یک انفجار موفق به مراحل زیر نیاز دارد:

بررسی طرح اولیه:

بلسترها نقشه‌های یک ساختمان را مطالعه می‌کنند تا تعیین کنند که کدام مناطق نیاز به انفجار دارند.

آماده‌سازی محل:

خدمه یک سایت را با بیرون آوردن دیوارهای غیرباربر، ضعیف کردن ستون‌های نگهدارنده، و پیچیدن ستون‌ها با حصار برای سقوط تمیزتر  آماده می‌کنند.

مواد منفجره را تعیین کنید:

بلسترها بر اساس مصالح ساختمان، یک ماده منفجره را انتخاب می‌کنند. دینامیت‌ها امواج ضربه‌ای را آزاد می‌کنند و بهتر است برای تخریب ستون‌های بتنی از آن‌ها استفاده شود.

انواع روش‌های تخریب ساختمان

بارگذاری مواد منفجره :

مواد منفجره در ستون‌ها، عموماً در ستون‌های تکیه‌گاه و چند طبقه بالایی جا ساز می‌شوند تا تخریب ساختمان آسان‌تر شود.

انفجار زمان:

انفجارها ابتدا بار الکتریکی ایجاد می‌کنند. هنگامی که جریان از طریق سیم فرستاده می‌شود، گرم می‌شود و ماده قابل اشتعال را مشتعل می‌کند و مواد منفجره اصلی را منفجر می‌کند.

 

تخریب با بیل مکانیکی:

برای تخریب ساختمان‌های کوچک‌تر مانند خانه‌ها و ادارات، اغلب از بیل مکانیکی استفاده می‌شود. همچنین برای تخریب ساختمان‌هایی با ارتفاع بیش از ۶۰ فوت، و ساختمان‌هایی که از بتن و فولاد ساخته شده‌اند هم از بیل مکانیکی استفاده می‌شود. تخریب به روش بالا و پایین راهی تمیزتر و ایمن‌تر برای تخریب سازه‌ها در نظر گرفته می‌شود، زیرا باعث ایجاد گرد و غبار، سر و صدا و خطر کم‌تری برای اپراتور می‌شود. کاهش آلودگی صوتی ناشی از تخریب بالا و پایین به محافظت از ایمنی جوامع اطراف کمک می‌کند.

خود ساختمان عمدتاً از اتصالات چسبانده شده به بیل مکانیکی تخریب می‌شود که رایج‌ترین آن‌ها قیچی، سنگ شکن و چکش هیدرولیک هستند. بازوی مجهز به ابزار، ساختار را از بالا به پایین می‌کشد و می‌شکند. خدمه زمینی ویژه سپس از چکش، پتک و سنگ شکن برای تبدیل قطعات به آوار استفاده می‌کنند.


تخریب با گوی یا توپ تخریب:

توپ تخریب نماد کلاسیک تخریب است. یک توپ عظیم فولادی به وزن ۱۲۰۰۰ پوند از یک جرثقیل آویزان می‌شود و به ساختمان ضربه می‌زند تا تخریب شود. درواقع چند روش مختلف برای تخریب ساختمان با گوی وجود دارد.

  1. می‌توان گوی را به عقب کشیده و رها کرد
  2. می‌توان گوی را تا ارتفاع زیادی بلند کرد و بر روی سازه انداخت
  3. می‌توان با ضربات متوالی گوی به ساختمان، سازه را تخریب کرد.

در حالی که تخریب توپ‌های تخریب نسبتاً ارزان و سریع هستند، اما این روش باعث ایجاد آوار، گرد و غبار و خطرات ایمنی زیادی می‌شود. در نتیجه امروزه به ندرت از این روش استفاده می‌شود.

تخریب انتخابی:

به جای تخریب ساختمان در یک حرکت، این روش شامل حذف بخش‌های خاصی از ساختمان و در عین حال حفظ ساختار است. این یک انتخاب عالی برای بازسازی، ارتقاء و توسعه ساختمان است، جایی که بازیافت و استفاده مجدد برای کاهش اثرات زیست محیطی تخریب مورد نظر است. مشابه هر نوع تخریب، این روش شامل بررسی کامل ساختار ساختمان، حذف مواد خطرناک و تعیین مواد قابل بازیافت بالقوه است. مراحل یک فرآیند تخریب انتخابی عبارتند از:

محل را آماده کنید:

مکانیک‌ها، برق‌کارها و لوله‌کش‌ها برق را قطع می‌کنند، سیستم‌های HVAC را خاموش می‌کنند و درپوش لوله‌ها را باز می‌کنند. اعضای خدمه همچنین یک سیستم روشنایی موقت نصب می‌کنند و یک سطل زباله اضافه می‌کنند تا دسته بندی کالاهای قابل بازیافت را به حداکثر برسانند.

حذف اجزای غیرسازه‌ای:

نیروهای کارگری عناصر معماری، مکانیکی و الکتریکی سازه را از بین می برند و پوسته ساختمان را ترک می‌کنند.

مصالح را بردارید و ساختمان را تقویت کنید:

پایه سازه و تکیه گاه‌های موقت اضافه شده است. خدمه تیرهای کف، دیوارهای باربر، ستون‌ها و دال‌های کف بخش‌های خارجی ساختمان را که نیاز به تخریب دارند، برمی‌دارند.

نخاله‌های ساختمانی را جمع کنید:

این تیم مصالح ساختمانی تخریب شده را در سطل‌های بازیافت، استفاده مجدد، فروش یا اهدا قرار می‌دهد و سپس ساخت و ساز جدید را آغاز می‌کند.

زمانی که ساختمان‌ها عمر خود را طی کردند، باید به گونه‌ای تخریب شوند که کارآمد و بدون خطر باشد. برای برخی، دیدن یک تخریب یک تجربه حیرت انگیز است. با این حال، تخصص و دقت زیادی برای انجام کار تخریب نیاز است. تخریب‌ها برای رشد و احیای جوامع ما مهم هستند و به طور مداوم در حال تکامل هستند تا مقرون به صرفه‌تر، ایمن‌تر و سازگارتر با محیط زیست شوند.

یک پیشنهاد برای شما مخاطب گرامی:

اگر در زمینه‌ی تخریب ساختمان تجربه، تخصص و مهارت دارید، در کارسپاری ثبت نام کنید و به عنوان کارگیر و با انجام سفارشات کار برای تخریب ساختمان از تخصص خود کسب درآمد کنید. همچنین می‌توانید در بخش آگهی‌های خدماتی کارسپاری برای مهارت و تخصص تخریب ساختمان به صورت رایگان و دائمی بدون تاریخ انقضاء، آگهی خدماتی ثبت و منتشر کنید. برای دیدن لیست آگهی‌های خدماتی تخریب ساختمان کلیک کنید.

اگر نیاز به دریافت خدمات تخریب ساختمان دارید می‌توانید کار خود را به صورت رایگان و خیلی ساده در کارسپاری سفارش دهید تا توسط افراد متخصص و ماهر، با کیفیت بالا و قیمت مناسب انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب