گفتاردرمانی چیست؟

گفتاردرمانی چیست؟

گفتاردرمانی ارزیابی و درمان مشکلات ارتباطی و اختلالات گفتاری است که توسط یک گفتار درمانگر انجام می‌شود. برای اطلاعات بیشتر مطلب را مطالعه فرمایید.

گفتاردرمانی ارزیابی و درمان مشکلات ارتباطی و اختلالات گفتاری است. این کار توسط آسیب شناسان گفتار زبان (SLPs) انجام می‌شود که اغلب به آن‌ها گفتار درمانگر گفته می‌شود. از تکنیک‌های گفتار درمانی برای بهبود ارتباطات استفاده می‌شود. این تکنیک‌ها شامل درمان مفصلی، فعالیت‌های مداخله زبانی و موارد دیگر بسته به نوع اختلال گفتار یا زبان است.

گفتار درمانی ممکن است برای اختلالات گفتاری که در دوران کودکی ایجاد می‌شود یا اختلالات گفتاری در بزرگسالان ناشی از یک آسیب یا بیماری، مانند سکته مغزی یا آسیب مغزی، مورد نیاز باشد.


چرا به گفتار درمانی نیاز دارید؟

چندین اختلال گفتار و زبان وجود دارد که با گفتار درمانی قابل درمان است. این‌ها عبارتند از:

اختلالات مفصلی:

اختلال مفصلی عبارت است از ناتوانی در تلفظ درست صداهای خاص کلمه. کودک مبتلا به این اختلال گفتاری ممکن است صداهای کلمه را رها کند، عوض کند، تحریف کند یا اضافه کند. نمونه‌ای از تحریف یک کلمه، گفتن «ثیث» به جای «این» است.

اختلالات روانی:

اختلال روانی بر جریان، سرعت و ریتم گفتار تأثیر می‌گذارد. لکنت و بهم ریختگی از اختلالات روانی هستند. فردی که دچار لکنت است در تلفظ و گویش صدا مشکل دارد  ممکن است در بین صحبت‌های خود مکث زیادی کند یا ممکن است بخشی از کل کلمه را مکرر تکرار کند.

اختلالات رزونانس:

اختلال رزونانس زمانی رخ می‌دهد که انسداد یا انسداد جریان هوای منظم در حفره‌های بینی یا دهان، ارتعاشات مسئول کیفیت صدا را تغییر دهد. همچنین اگر دریچه ولوفارنکس به درستی بسته نشود، ممکن است اتفاق بیفتد. اختلالات رزونانس اغلب با شکاف کام، اختلالات عصبی و تورم لوزه‌ها همراه است.

اختلالات دریافتی:

فرد مبتلا به اختلال زبان دریافتی در درک و پردازش آنچه دیگران می‌گویند مشکل دارد. این مشکل می‌تواند باعث شود وقتی کسی صحبت می‌کند بی‌علاقه به نظر برسید، در پیروی از دستورالعمل‌ها مشکل داشته باشید یا دایره لغات محدودی داشته باشید. سایر اختلالات زبانی، اوتیسم، کم شنوایی و آسیب به سر می‌تواند منجر به اختلال زبانی شود.

گفتاردرمانی چیست؟

اختلالات بیانی:

اختلال زبان بیانی مشکل در انتقال یا بیان اطلاعات است. اگر اختلال بیانی دارید، ممکن است در تشکیل جملات دقیق مانند استفاده از زمان فعل نادرست با مشکل مواجه شوید. این بیماری با اختلالات رشدی مانند سندرم داون و کم شنوایی همراه است. همچنین می‌تواند ناشی از ضربه به سر یا یک وضعیت پزشکی باشد.

اختلالات شناختی- ارتباطی:

مشکل در برقراری ارتباط به دلیل آسیب به بخشی از مغز که توانایی تفکر شما را کنترل می‌کند، اختلال شناختی-ارتباطاتی نامیده می‌شود. این می‌تواند منجر به مشکلات حافظه، حل مسئله و مشکل در صحبت کردن یا گوش دادن شود. این اختلال می‌تواند ناشی از مشکلات بیولوژیکی، مانند رشد غیر طبیعی مغز، برخی شرایط عصبی، آسیب مغزی یا سکته باشد.

آفازی یا زبان‌پریشی:

این یک اختلال ارتباطی اکتسابی است که بر توانایی فرد در صحبت کردن و درک دیگران تأثیر می‌گذارد. همچنین اغلب بر توانایی خواندن و نوشتن فرد نیز تأثیر می‌گذارد. سکته مغزی شایع‌ترین علت آفازی است، اگرچه سایر اختلالات مغزی نیز می‌توانند باعث آن شوند.

دیس‌آرتری:

مشخصه این عارضه به دلیل ضعف یا ناتوانی در کنترل ماهیچه‌های مورد استفاده برای گفتار، کند یا نامفهوم است. این بیماری بیشتر به دلیل اختلالات سیستم عصبی و شرایطی است که باعث فلج صورت یا ضعف گلو و زبان می‌شود، مانند ام اس (MS)، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) و سکته مغزی.

در حین گفتاردرمانی چه اتفاقی می‌افتد؟

گفتار درمانی معمولاً با ارزیابی توسط یک SLP که نوع اختلال ارتباطی و بهترین راه برای درمان آن را شناسایی می‌کند، آغاز می‌شود.

گفتار درمانی برای کودکان:

برای فرزند شما، گفتار درمانی ممکن است در یک کلاس درس یا گروه کوچک یا جلسه خصوصی، بسته به اختلال گفتار انجام شود. تمرینات و فعالیت‌های گفتار درمانی بسته به اختلال، سن و نیازهای کودک شما متفاوت است. SLP ممکن است در طی گفتار درمانی کارهای زیر را برای کودکان انجام دهد:

  • تعامل از طریق صحبت کردن و بازی کردن، و استفاده از کتاب، تصویر کردن اشیاء دیگر به عنوان بخشی از مداخله زبانی برای کمک به تحریک رشد زبان
  • صداها و هجاهای صحیح را برای کودک در حین بازی متناسب با سن خود تولید کنید تا به کودک یاد دهید که چگونه می‌توانند صداهای خاصی تولید کنند.
  • راهبردها و تکالیف درسی را برای کودک و والدین یا مراقب در مورد نحوه انجام گفتار درمانی در خانه ارائه دهید.

گفتاردرمانی برای بزرگسالان:

گفتار درمانی برای بزرگسالان نیز با ارزیابی برای تعیین نیازهای شما و بهترین درمان آغاز می‌شود. تمرینات گفتار درمانی برای بزرگسالان می‌تواند به گفتار، زبان و ارتباطات شناختی کمک کند. اگر آسیب یا وضعیت پزشکی مانند بیماری پارکینسون یا سرطان دهان باعث مشکلات بلع شده باشد، درمان ممکن است شامل بازآموزی عملکرد بلع نیز باشد.

تمرینات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • حل مسئله، حافظه و سازماندهی و سایر فعالیت‌هایی که در جهت بهبود ارتباطات شناختی انجام می‌شود.
  • تاکتیک‌های مکالمه برای بهبود ارتباطات اجتماعی.
  • تمرینات تنفسی برای رزونانس
  • تمریناتی برای تقویت عضلات دهان

اگر می‌خواهید تمرینات گفتار درمانی را در خانه امتحان کنید، منابع زیادی وجود دارد، از جمله:

  • اپلیکیشن‌های گفتار درمانی
  • بازی‌ها و اسباب بازی‌های توسعه زبان، مانند کارت‌ تلنگر و  فلش کارت‌ها
  • کتاب‌های کار


چه مدت به گفتاردرمانی نیاز دارید؟

مدت زمانی که یک فرد به معالجه نیاز دارد به چند عامل بستگی دارد، از جمله:

  • سن آن‌ها
  • نوع و شدت اختلال گفتار
  • فرکانس درمان
  • وضعیت پزشکی زمینه‌ای
  • درمان یک بیماری زمینه‌ای

برخی از اختلالات گفتاری در دوران کودکی شروع می‌شوند و با افزایش سن بهبود می‌یابند، در حالی که برخی دیگر تا بزرگسالی ادامه می‌یابند و نیاز به درمان و نگهداری طولانی مدت دارند. اختلال ارتباطی ناشی از سکته مغزی یا سایر شرایط پزشکی ممکن است با درمان بهبود یابد.

گفتاردرمانی چقدر موثر است؟

میزان موفقیت گفتار درمانی بین اختلال تحت درمان و گروه سنی متفاوت است. زمان شروع گفتار درمانی نیز می‌تواند بر نتیجه تأثیر بگذارد. نشان داده شده است که گفتار درمانی برای کودکان خردسال زمانی که به موقع شروع شود و با مشارکت والدین یا مراقب در خانه انجام شود، بیشترین موفقیت را دارد.

اگر در زمینه‌ی گفتاردرمانی تجربه، تخصص و مهارت دارید، در کارسپاری ثبت نام کنید و به عنوان کارگیر و با انجام سفارشات کار برای گفتار درمانی در منزل از تخصص خود کسب درآمد کنید. همچنین می‌توانید در بخش آگهی‌های خدماتی کارسپاری برای مهارت و تخصص گفتار درمانی به صورت رایگان و دائمی بدون تاریخ انقضاء، آگهی خدماتی ثبت و منتشر کنید. برای دیدن لیست آگهی‌های خدماتی گفتاردرمانی در منزل کلیک کنید.

اگر نیاز به دریافت خدمات گفتاردرمانی در منزل دارید می‌توانید کار خود را به صورت رایگان و خیلی ساده در کارسپاری سفارش دهید تا توسط افراد متخصص و ماهر، با کیفیت بالا و قیمت مناسب انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب