مهارت‌های لوله‌بازکن آب و فاضلاب

مهارت‌های لوله‌بازکن آب و فاضلاب

یک لوله‌بازکن آب و فاضلاب برای این که کارش را به صورت حرفه‌ای انجام دهد به چه مهارت‌هایی در این شغل نیاز دارد؟ در ادامه مطلب مطالعه کنید.

توضیحات در مورد لوله‌بازکن آب و فاضلاب

لوله‌بازکن آب و فاضلاب، مخازن آلوده، سیستم‌های فاضلاب و لوله‌های آن‌ها را در مکان‌های مختلف حفظ و تمیز می‌کنند. آن‌ها انسدادهایی را که جریان فاضلاب را متوقف می‌کند را حذف می‌کنند تا از عملکرد روان سیستم‌ها اطمینان حاصل کنند.

وظایف لوله‌بازکن آب و فاضلاب

لوله‌بازکن آب و فاضلاب معمولاً وظایف زیر را دارد:

  • زیرزمین‌های خانگی و سایر مناطقی که در اثر توقف فاضلاب دچار سیل و آب‌گرفتگی شده‌اند را تمیز و ضد عفونی می‌کند.
  • اطمینان حاصل می‌کند که درزهای خط فاضلاب تعمیر شده قبل از شروع پر کردن به خوبی مهر و موم شده باشند.
  • مخازن آلوده، خطوط فاضلاب یا سازه‌های مرتبط مانند سوراخی که آدم‌ها از آن رد می‌شوند، آب‌گذرها و حوضچه‌های آبگیر را تمیز و تعمیر می‌کند.
  • لوله‌های تعمیر شده را با خاک می‌پوشاند و حفاری‌های پرشده را با استفاده از بادگیر و گازوئیل بسته‌بندی می‌کند.
  • بخش‌های آسیب دیده لوله را با کاتر برش می‌دهد، بخش‌های شکسته را از گودال‌ها جدا می‌کند و با استفاده از آستین لوله، بخش‌های لوله را جایگزین می‌کند.
  • سوراخ‌های آدم‌رو  را برای تعیین محل توقف خطوط فاضلاب بازرسی می‌کند.
  • با توجه به قطر لوله‌هایی که باید تمیز شوند، چاقوهای دوار را روی کابل‌های انعطاف‌پذیر نصب شده روی قرقره‌های دستگاه نصب می‌کند.
  • مشکلات را با استفاده از تجهیزات طراحی شده خاص می‌یابد و محل حفاری را برای دستیابی به مخازن یا لوله‌های دارای آسیب مشخص می‌کند.


شرایط کاری لوله‌بازکن آب و فاضلاب

لوله‌بازکن‌های آب و فاضلاب اغلب در فضای باز کار می‌کنند، اما ممکن است در موارد نادر در داخل خانه هم کار کنند. آن‌ها اغلب لباس یا تجهیزات محافظتی می‌پوشند. گاهی اوقات در معرض آلاینده‌هایی مانند محصولات پاک‌کننده و بیماری‌ها و عفونت‌هایی که در زباله‌ها هستند قرار می‌گیرند. این افراد متخصص برای دستیابی به مکان‌های کاری تنگ باید در موقعیت‌های نامناسب قرار بگیرند.

اگر در سطح شهری یا محلی کار یا پروژه‌ای را قبول کنند، لوله‌بازکن‌های آب و فاضلاب معمولاً به صورت تمام وقت و طبق برنامه منظم کار می‌کنند. به تقاضا بستگی دارد، ممکن است یک هفته ساعات بیشتری کار کنند و هفته بعد ساعات کم‌تری کار کنند. این بیشتر برای کسانی که در شرکت‌های کوچک کار می‌کنند یا صاحب شرکت‌های کوچک هستند صدق می‌کند.

عناوین دیگر لوله‌بازکنی آب و فاضلاب

عناوین شغلی زیر نیز به لوله‌بازکن‌های آب و فاضلاب اشاره دارند:

  • لایروب
  • تمیزکننده لوله فاضلاب
  • تکنسین تخلیه
  • پاک‌کننده آلودگی
  • تکنسین سرویس مخازن کثیف
  • آجرکاری فاضلاب

مهارت‌های ضروری برای لوله‌بازکن آب و فاضلاب

  1. کارکرد پمپ‌ها: با پمپ‎های صنعتی که برای حذف مایعات اضافی استفاده می‎شود، کار می‌کنند.
  2. اطمینان از انطباق با الزامات قانونی: ضمانت انطباق با استانداردهای تعیینی و قابل اجرا و الزامات قانونی مانند مشخصات، خط‌مشی‌ها، استانداردها یا قانون برای هدفی که سازمان‌ها در تلاش برای دستیابی به آن هستند.
  3. انجام فعالیت‌های نظافتی به روشی سازگار با محیط زیست: انجام کلیه وظایف نظافتی به گونه‌ای که آسیب‌های زیست محیطی به حداقل برسد، از روش‌هایی پیروی می‌کنند که آلودگی و اتلاف منابع را کاهش می‌دهد.
  4. استفاده از تجهیزات حفاظت شخصی: از تجهیزات حفاظتی طبق آموزش، دستورالعمل و راهنمایی‌ها استفاده می‌کنند. تجهیزات را بررسی و به طور مداوم از آن بهره می‌برند.
  5. برخورد با مواد شوینده شیمیایی: از جابجایی، نگه‌داری و دفع مناسب مواد شیمیایی پاک‌کننده مطابق با مقررات اطمینان حاصل می‌نمایند.
  6. دفع زباله: زباله‌ها را مطابق با قوانین دفع می‌کنند و در نتیجه به مسئولیت‌های زیست محیطی و شرکت احترام می‌گذارند.
  7. تمیز کردن سیستم‌های فاضلاب: وسایلی را که مانع از جریان فاضلاب در سیستم فاضلاب می‌شوند، با دست یا با ماشین تمیز می‌کنند.
  8. اطمینان از تعمیر و نگه‌داری تجهیزات: اطمینان حاصل می‌کنند که تجهیزات مورد نیاز برای عملیات به طور مرتب از نظر ایراد بررسی می‌شود، وظایف تعمیر و نگه‌داری معمول انجام می‌شود و تعمیرات با برنامه‌ریزی و در صورت آسیب یا نقص انجام می‌شود.
  9. بازرسی سیستم‌های فاضلاب: علت انسداد سیستم فاضلاب را تعیین و تعمیر کنند.
  10. رعایت استانداردهای بهداشتی و ایمنی: استانداردهای بهداشت و ایمنی را که توسط مقامات مربوطه تعیین گردیده است رعایت کنند.
  11. کارکرد چاهک‌ها: از کارکرد چاهک‌های صنعتی که برای حذف مایعات اضافی مانند آب یا مواد شیمیایی استفاده می‌شوند مطلع باشند.
یک فرد لوله‌بازکن آب و فاضلاب در حال باز کردن لوله روشویی
لوله‌بازکنی آب و فاضلاب

مهارت‌ها و شایستگی‌های اختیاری لوله‌بازکن آب و فاضلاب

این مهارت‌ها و شایستگی‌ها گاهی، اما نه همیشه، برای لوله‌بازکن فاضلاب مورد نیاز است. با این حال، تسلط بر این مهارت‌ها و شایستگی‌ها به آن‌ها امکان می‌دهد فرصت‌های بیشتری برای پیشرفت شغلی داشته باشند.

اطمینان از بهداشت:

فضاهای کاری و تجهیزات را با حذف کثیفی، زباله و تمیز کردن مناسب، عاری از خاک، عفونت و بیماری نگه‌دارند.

بازرسی خطوط لوله:

خطوط جریان را برای شناسایی آسیب یا نشت حرکت دهند. استفاده از تجهیزات تشخیص الکترونیکی و انجام بازرسی‌های بصری.

ظروف صنعتی تمیز:

ذرات خاک باقی‌مانده را از ظروف تمیز کنند. فرآیند تمیز کردن را با نیازهای مشتری تطبیق دهند.

خطوط لوله صاف:

خطوط لوله را با پمپاژ آب یا مواد دیگر از طریق آن‌ها تمیز کنند یا خطوط لوله را به صورت دستی یا با استفاده از ماشین‌آلات مناسب بشویند.

تشخیص نقص در زیرساخت خط لوله:

عیوب زیرساخت خط لوله را در طول ساخت و ساز یا در طول زمان تشخیص دهند. عیوبی مانند عیوب ساختمانی، خوردگی، حرکت زمین، ضربه داغ ناشی از خطا و موارد دیگر را شناسایی کنند.

استفاده از تجهیزات ویدئویی خط لوله:

دوربین‌های فیلم‌برداری متحرک را کنترل کنند که سیستم‌های فاضلاب و خطوط لوله را به صورت بصری بازرسی می‌کنند. این دوربین از طریق یک کابل بلند که روی یک وینچ ایجاد گردیده است متصل می‌شود. فیلم را تجزیه و تحلیل کنند تا ببینند آیا به تعمیر یا نگه‌داری نیاز است یا خیر.

تفسیر نقشه‌های استاندارد:

نقشه‌های استاندارد، نقشه‌های ماشینی و فرآیندی را بخوانند و درک و تفسیر کنند.

نگه‌داری از مخازن کثیف:

از سیستم‌های فاضلاب که پساب را از مخازن آلوده برای جمع‌آوری فاضلاب و جداسازی زباله‌های جامد از ساختمان‌های مسکونی یا سازمان‌ها استفاده می‌کنند، نگه‌داری کنند. انجام کارهای تعمیر و نگه‌داری معمول و وظایف تمیز کردن، شناسایی و تعمیر عیوب.

جلوگیری از خراب شدن خط لوله:

با انجام تعمیر و نگه‌داری کافی از سیستم و خواص پوشش آن، از حفظ خطوط لوله اطمینان حاصل کنند. از تشکیل خوردگی، نشت و سایر مشکلات جلوگیری کنند.


تنظیم جریان مواد در خطوط لوله:

کنترل جریان موادی مانند گازها، مواد شیمیایی، روغن‌ها و سایر مواد انتقالی از طریق خطوط لوله و ایستگاه‌های پمپ.

بهره‌برداری از تجهیزات حفاری:

مجموعه‌ای از تجهیزات حفاری، پنوماتیک و همچنین الکتریکی و مکانیکی را به کار بگیرند. با تجهیزات حفاری بر اساس مقررات، نظارت و کار کنند. با استفاده از تجهیزات، تنظیمات و مته‌های صحیح، سوراخ‌ها را به طور ایمن و کارآمد ایجاد کنند.

انجام فعالیت‌های نظافتی در محیط بیرونی:

روش‌ها و روش‌های کار تمیز کردن را با شرایط محیطی تطبیق دهند و با شرایط آب و هوایی مانند باران، باد شدید یا برف، زمانی که این کار بر عملکرد تجهیزات یا ماشین‌آلات مورد استفاده تأثیر می‌گذارد، سازگار شوند.

تعمیر خطوط لوله:

کارهای تعمیر و نگه‌داری و تعمیر خطوط لوله را انجام دهند تا در صورت لزوم با استفاده از ربات‌های کنترل از راه دور از آسیب‌ها جلوگیری کنند یا آن‌ها را اصلاح کنند.

یک پیشنهاد برای شما مخاطب عزیز:

اگر در زمینه‌ی لوله‌بازکنی آب و فاضلاب تجربه، تخصص و مهارت دارید، در کارسپاری ثبت نام کنید و به عنوان کارگیر و با انجام سفارشات کار برای لوله‌بازکنی آب و فاضلاب از تخصص خود کسب درآمد کنید. همچنین می‌توانید در بخش آگهی‌های خدماتی کارسپاری برای مهارت و تخصص لوله‌بازکنی آب و فاضلاب به صورت رایگان و دائمی بدون تاریخ انقضاء، آگهی خدماتی ثبت و منتشر کنید. برای دیدن لیست آگهی‌های خدماتی لوله‌بازکنی آب و فاضلاب کلیک کنید.

اگر نیاز به دریافت خدمات لوله‌بازکنی آب و فاضلاب دارید می‌توانید کار خود را به صورت رایگان و خیلی ساده در کارسپاری سفارش دهید تا توسط افراد متخصص و ماهر، با کیفیت بالا و قیمت مناسب انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب