صنایع غیر فلزی شامل چه خدماتی می‌شود؟

صنایع غیر فلزی شامل چه خدماتی می‌شود؟

معرفی انواع مواد مختلف مورد استفاده در صنایع غیر فلزی و محصولاتی که از این مواد معدنی و غیر معدنی ساخته می‌شوند در این مطلب ارائه می‌شود.

صنعت به مجموعه فعالیت‌هایی اطلاق می‌شود که به موجب آن تولید کالا و خدمات برای مصرف‌کنندگان و بازار صورت می‌گیرد. صنایع مختلف طیف گسترده‌ای از سازمان‌ها و شرکت‌هایی هستند که هر بخش از آن‌ها نیاز خاصی از بازار را تامین می‌کنند. این سازمان‌ها، کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدی به صورت گروهی در یک مکان به نام شهرک صنعتی در کنار هم تاسیس می‌شوند و هر کارخانه به تولید کالا و خدمات در نوع و بخش خاصی می‌پردازد. در این مطلب از مجله ی روزساز ما به بررسی انواع مختلف خدمات تولید صنایع در بخش‌های فلزی و غیر فلزی می‌پردازیم.

صنعت به چه چیزی اطلاق می‌شود؟

گروهی از شرکت‌ها و سازمان‌های تولیدی هستند که با استفاده از مواد مختلف که در اختیار دارند کالا و خدماتی را تولید و عرضه می‌کنند، به این صورت نیاز بازار را تامین می‌کنند.

خدمات تولید صنایع به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • خدمات تولید صنایع فلزی
  • خدمات تولید صنایع غیر فلزی

۱) خدمات تولید صنایع فلزی

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بخش خدمات تولید صنایع فلزی و معادن، پیشنهاد می‌کنیم مطلب بخش صنایع فلزی و معادن چیست؟ شامل چه چیزی است را مطالعه کنید.

۲) خدمات تولید صنایع غیر فلزی

صنایع غیر فلزی کانی‌هایی هستند که حاوی عناصر فلزی نیستند. از آن‌جایی که آن‌ها حاوی هیچ عنصر فلزی نیستند، کانی‌های غیر فلزی معمولاً در سنگ‌های رسوبی و کوه‌های چین‌خورده جوان یافت می‌شوند.

نمونه‌هایی از صنایع غیر فلزی

  • صخره‌ها و سنگ‌ها: سنگ آهک، گرانیت، مرمر، ماسه سنگ، بازالت و غیره.
  • مواد معدنی صنعتی: خاک رس، کائولن، گچ، ماسه سیلیس، تالک، فلدسپات و غیره.
  • مصالح ساختمانی: سیمان، ماسه، شن، آجر و غیره.
  • مواد معدنی سوخت: زغال سنگ، نفت، گاز طبیعی و غیره.
  • سنگ‌های قیمتی و مواد معدنی گرانبها: الماس، زمرد، کوارتز و…
انواع محصولاتی که با استفاده از صنایع غیر فلزی تولید و ساخته می‌شوند.
خدمات تولید صنایع غیرفلزی


۱) صنایع غیر فلزی میکا (ورقه نسوز)

میکا یک کانی غیر فلزی است که در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارد. میکا یک کانی شفاف است که در سنگ‌های آذرین یافت می‌شود. کریستال‌های میکا را می‌توان به راحتی به صفحات الاستیک فوق نازک تقسیم کرد. دو نوع اصلی میکا مسکویت و بیوتیت است. عایق الکتریکی دستگاه‌های الکترونیکی کاربرد اصلی برای ورق‌ها و بلوک‌های میکا است. علاوه بر این، به عنوان پرکننده سیمان و آسفالت و همچنین پایه‌ای برای فونداسیون‌ها عمل می‌کند. این برای محصولات خمیر دندان و آرایشی ایده‌آل به دلیل ظاهر براق و درخشان است.

موارد استفاده از میکا

  • در کاغذ دیواری برای درخشندگی استفاده می‌شود.
  • همچنین در کندانسورهای الکتریکی، ورق‌های عایق بین قطعات کموتاتور و اجزای گرمایشی استفاده می‌شود.

۲) صنایع غیر فلزی آزبست (پنبه نسوز)

آزبست یک کانی سیلیکات فیبری است که در سنگ‌های آذرین یافت می‌شود. دو کانه اصلی آزبست وجود دارد: کریزوتیل و اکتینولیت. آزبست نسوز، مقاوم در برابر حرارت و رسانایی الکتریکی پایینی است.

موارد استفاده از آزبست

آزبست یک ماده معدنی طبیعی است که به دلیل ساختار فیبری قوی، مقاومت در برابر حرارت و پایداری شیمیایی، به طور گسترده در صنایع مختلف استفاده می‌شود. برخی از کاربردهای رایج آزبست عبارتند از:

  • کاشی کف وینیل، کفپوش ورق وینیل و چسب.
  • پانل‌های سقف و سایدینگ.
  • دیوارها و سقف‌ها با رنگ بافت و مواد وصله.
  • برای محافظت از دیوارها و کف اطراف اجاق‌های هیزمی باید از کاغذ آزبست، تخته آسیاب یا ورق‌های سیمانی استفاده کرد.

۳) صنایع غیر فلزی سنگ آهک

سنگ آهک یک سنگ رسوبی است که عمدتاً از کربنات کلسیم (CaCO3) تشکیل می‌شود. بیشترین کاربرد آن در ساخت و ساز است. خاک رس و سنگ آهک پودر شده حرارت داده شده و برای ایجاد سیمان استفاده می‌شود. این یک جزء مهم خمیر دندان است. سنگ آهک همچنین برای تمیز کردن آلاینده‌ها از کوره‌های بلند مورد استفاده برای ساخت فولاد استفاده می‌شود.

موارد استفاده از سنگ آهک

سنگ آهک به طور گسترده توزیع می‎شود و یک منبع طبیعی ارزشمند است که کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد، از جمله:

  • سنگ آهک به عنوان مصالح ساختمانی و به عنوان سنگدانه در تولید بتن، ملات و سیمان استفاده می‌شود.
  • برای بهبود کیفیت خاک با افزایش PH آن و کاهش اثرات اسیدی شدن خاک استفاده می‌شود.
  • سنگ آهک به عنوان شار برای حذف ناخالصی‌ها در تولید آهن و فولاد استفاده می‌شود.
  • سنگ آهک به عنوان ماده اولیه در تولید مواد شیمیایی مختلف از جمله اکسید کلسیم (آهک سریع)، هیدروکسید کلسیم (آهک خشک شده) و کربنات کلسیم استفاده می‌شود.
  • سنگ آهک همچنین در تولید شیشه، رنگ، کاغذ و شکر و سایر محصولات استفاده می‌شود.

۴) صنایع غیر فلزی منیزیت

منیزیت یک ماده معدنی است که از کربنات منیزیم (MgCO3) تشکیل می‌گردد. منیزیت به عنوان یک ماده نسوز، کاتالیزور، پرکننده و یک ماده خام در ساخت لاستیک مصنوعی، ترکیبات منیزیم و کودها عمل می‌کند.

موارد استفاده از منیزیت

منیزیت یک ماده معدنی سفید یا خاکستری است که به طور طبیعی وجود دارد و همچنین می‌تواند از طریق فرآیندهای صنعتی تولید شود. برخی از کاربردهای رایج منیزیت عبارتند از:

  • منیزیت در تولید مواد نسوز استفاده می‌شود که برای مقاومت در برابر دماهای بالا و شرایط خورنده در تنورها، کوره‌ها و سایر کاربردهای صنعتی استفاده می‌شود.
  • منیزیت به عنوان منبع اکسید منیزیم (MgO) استفاده می‌شود که در تولید مواد شیمیایی مختلف از جمله کودها، ساینده‌ها و مصالح ساختمانی استفاده می‌شود.
  • منیزیت به عنوان یک اصلاح‌کننده خاک برای بهبود حاصل‌خیزی خاک و کاهش اسیدیته خاک استفاده می‌شود.
  • منیزیت همچنین در تولید فلز منیزیم، نمک‌های منیزیم و هیدروکسید منیزیم استفاده می‌شود.

۵) صنایع غیر فلزی کیانیت

کیانیت یک ماده معدنی است که از سیلیکات آلومینیوم (Al2SiO5) تشکیل می‌شود. این ماده معدنی آبی یا سبز است. کیانیت که در سنگ‌های آلومینیومی دگرگونی یافت می‌شود، به دلیل مقاومت در برابر دماهای بالا، عمدتاً در صنایع سیمان، شیشه و سرامیک استفاده می‌شود.

موارد استفاده از کیانیت

برخی از کاربردهای رایج کیانیت عبارتند از:

  • کیانیت در تولید مواد نسوز استفاده می‌شود.
  • به دلیل سختی به عنوان یک ماده ساینده استفاده می‌شود.
  • کیانیت به عنوان ماده اولیه در تولید سرامیک به ویژه در تولید سرامیک‌های عایق با دمای بالا استفاده می‌شود.
  • کیانیت همچنین به عنوان یک سنگ قیمتی و به عنوان یک نمونه معدنی در صنایع جواهرسازی و سنگ‌های زینتی استفاده می‌شود.
محصولات مصرفی از صنایع غیر فلزی کیانیت ساخته می‌شوند.
خدمات تولید صتایع غیر فلزی با کیانیت آبی

۶) صنایع غیر فلزی گچ

گچ یک ماده معدنی سولفات نرم است که از سولفات کلسیم دی هیدرات (CaSO4·۲H2O) تشکیل می‌شود. گچ ترکیبی سفید رنگ و مات است که از سولفات کلسیم هیدراته ساخته شده است. بیشتر در کودهای حاوی سولفات آمونیوم و در صنعت سیمان استفاده می‎شود. علاوه بر این، به خاک در حفظ رطوبت و جذب نیتروژن در کشاورزی کمک می‎کند.

موارد استفاده از گچ

گچ یک ماده معدنی طبیعی است که به طور گسترده توزیع می‌شود و یکی از رایج‌ترین کانی‌های روی زمین است. برخی از کاربردهای رایج گچ عبارتند از:

  • گچ به عنوان مصالح ساختمانی در ساخت دیوارها، سقف‌ها و بام‌ها و همچنین در تولید گچ، دیوار خشک و ترکیبات درز استفاده می‌شود.
  • به عنوان اصلاح‌کننده خاک برای بهبود ساختار خاک، حاصل‌خیزی و کاهش شوری خاک استفاده می‌شود.
  • در تولید قالب‌ها و قالب‌های دندانی و جراحی استفاده می‌شود.
  • به عنوان ماده اولیه در تولید مواد شیمیایی مختلف از جمله اسید سولفوریک و سولفات کلسیم استفاده می‌شود.
  • همچنین در تولید گچ تخته سیاه و سرامیک و در صنایع غذایی به عنوان سفت‌کننده میوه‌ها و سبزیجات استفاده می‌شود.

۷) صنایع غیر فلزی نمک

سنگ‌ها، چشمه‌های آب نمک (چاه آب شور)، چاه‌ها، نمکدان‌ها در دریاچه‌ها و آب دریا همگی منابع نمک هستند.

اگر در زمینه‌ی خدمات تولید صنایع غیرفلزی تجربه، تخصص و مهارت دارید، در کارسپاری ثبت نام کنید و به عنوان کارگیر و با انجام سفارشات کار برای خدمات تولید صنایع غیرفلزی از تخصص خود کسب درآمد کنید. همچنین می‌توانید در بخش آگهی‌های خدماتی کارسپاری برای مهارت و تخصص خدمات تولید صنایع غیرفلزی به صورت رایگان و دائمی بدون تاریخ انقضاء، آگهی خدماتی ثبت و منتشر کنید. برای دیدن لیست آگهی‌های خدماتی خدمات تولید صنایع غیرفلزی کلیک کنید.

اگر نیاز به دریافت خدمات تولید صنایع غیرفلزی دارید می‌توانید کار خود را به صورت رایگان و خیلی ساده در کارسپاری سفارش دهید تا توسط افراد متخصص و ماهر، با کیفیت بالا و قیمت مناسب انجام شود.


سند جواز تاسیس

بعد از معرفی انواع صنایع فلزی و غیر فلزی که کارخانه‌ها از این صنایع در تولید کالا و خدمات استفاده می‌کنند، نوبت به این می‌رسد که در مورد مدارک و اسنادی که یک کسب و کار نیاز دارد تا بوسیله‌ی آن کارش را شروع کند صحبت کنیم. یکی از اسناد و مدارک مهمی که برای هر کسب و کار لازم و مورد نیاز است و در شروع کار هر سازمان و شرکتی باید آن را داشته باشد، جواز تاسیس می‌باشد.

جواز تاسیس چیست؟

برای انجام فعالیت‌های اقتصادی و تولید کالا و خدمات هر کسب و کاری نیاز دارد تا یک جواز تاسیس از وزارت صنعت و معدن شهر یا استان خودش اقدام و دریافت کند. این مدرک یک سند است و به فرد اجازه‌ی سرمایه‌گذاری و فعالیت می‌دهد. این جواز توسط افراد حقیقی و حقوقی اخذ و گرفته می‌شود. از مزایای جواز تاسیس این است که دارنده‌ی جواز می‌تواند در زمین، شهرک صنعتی و یا سوله‌ای که در اختیار دارد شروع به تولید کالا و خدمات کند. همچنین دریافت جواز تاسیس به نوع فعالیت هر مجموعه‌ی تولیدی بستگی دارد که ما در این زمینه یک پیشنهاد برای شما داریم.

اگر در زمینه‌ی خدمات دریافت جواز تاسیس تجربه، تخصص و مهارت دارید، در کارسپاری ثبت نام کنید و به عنوان کارگیر و با انجام سفارشات کار برای خدمات جواز تاسیس از تخصص خود کسب درآمد کنید. همچنین می‌توانید در بخش آگهی‌های خدماتی کارسپاری برای مهارت و تخصص خدمات دریافت جواز تاسیس به صورت رایگان و دائمی بدون تاریخ انقضاء، آگهی خدماتی ثبت و منتشر کنید. برای دیدن لیست آگهی‌های خدماتی خدمات جواز تاسیس کلیک کنید.

اگر نیاز به دریافت جواز تاسیس دارید می‌توانید کار خود را به صورت رایگان و خیلی ساده در کارسپاری سفارش دهید تا توسط افراد متخصص و ماهر، با کیفیت بالا و قیمت مناسب انجام شود.

پروانه بهره‌برداری چیست؟

این سند مجوزی است که به همه‌ی واحدهای صنعتی که می‌خواهند کارخانه تاسیس کنند و یک مجوز برای استفاده از ماشین‌آلات برای خط تولید، تامین نیروی انسانی و تولید آزمایشی می‌خواهند، داده می‌شود و باید اقدام به دریافت آن کنند. اگر شما هم به علت داشتن مشغله‌ی زیاد فرصت ندارید تا برای دریافت یک مجوز بهره‌برداری اقدام کنید، ما یک پیشنهاد برای شما داریم.

اگر در زمینه‌ی خدمات دریافت پروانه بهره‌برداری تجربه، تخصص و مهارت دارید، در کارسپاری ثبت نام کنید و به عنوان کارگیر و با انجام سفارشات کار برای خدمات پروانه بهره‌برداری از تخصص خود کسب درآمد کنید. همچنین می‌توانید در بخش آگهی‌های خدماتی کارسپاری برای مهارت و تخصص خدمات دریافت پروانه بهره‌برداری به صورت رایگان و دائمی بدون تاریخ انقضاء، آگهی خدماتی ثبت و منتشر کنید. برای دیدن لیست آگهی‌های خدماتی خدمات پروانه بهره‌برداری کلیک کنید.

اگر نیاز به دریافت پروانه بهره‌برداری دارید می‌توانید کار خود را به صورت رایگان و خیلی ساده در کارسپاری سفارش دهید تا توسط افراد متخصص و ماهر، با کیفیت بالا و قیمت مناسب انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب