چنگال و سانتی‌متر برای کاهش وزن سریع و لاغری

کاهش وزن سریع و لاغری

کاهش وزن سریع و لاغری با مصرف مواد غذایی که برای لاغری موثر هستند و حذف برخی مواد غذایی که چاق کننده هستند

کاهش وزن سریع و لاغری

کاهش وزن سریع و لاغری دغدغه‌ی بسیاری از مردم است. بسیاری از افراد که اضافه وزن دارند به دنبال روش‌هایی برای کاهش وزن هستند. روش‌های بسیاری برای کاهش وزن وجود دارد. از داشتن رژیم غذایی مناسب تا ورزش و گنجاندن برخی مواد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌غذایی در رژیم غذایی که باید رعایت شوند. همچنین باید از مواد غذایی با کالری کم استفاده شود. (اگر تمایل دارید ۱۰تا از کم کالری‌ترین مواد غذایی را بشناسید این مطلب را مطالعه کنید حتما برای شما مفید است.)

بهترین راه برای کاهش وزن و لاغری رعایت یک رژیم غذایی با کالری کم و در کنار آن انجام ورزش به صورت منظم است. گاهی اوقات افراد قصد دارند با سرعت بیشتری وزن کم کنند.

کاهش وزن و رژیم غذایی علاوه بر لاغری، سلامتی بدن را نیز به دنبال دارد. فوایدی که کاهش وزن به دنبال دارد: بالا رفتن سطح انرژی و کاهش خستگی، کاهش‌ خطر‌ بروز بیماری‌های قلبی و ‌عروقی، بهبود سطح قند ‌‌خون و بهبود خواب می‌شود.

مواد غذایی که برای کاهش وزن سریع مناسب هستند

  • حبوبات
  • جو دو سر
  • انواع توت
  • غلات
  • انواع بادام
  • کره‌ بادام زمینی
  • پروتئین و گوشت‌های کم‌چرب
  • لبنیات کم‌چرب
  • اسفناج و سبزیجات                                                                                                                                                                                                                                  مواد غذایی مانند گوشت، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، حبوبات، میوه و سبزیجات و مغزها برای کاهش وزن سریع و لاغری مناسب هستند

راهکارهایی برای رسیدن به لاغری و تناسب اندام که معجزه می‌کند:


مصرف پروتئین

ارزش غذایی پروتئین براساس اسید‌آمینه ضروری آن اندازه‌گیری می‌شود. پروتئین‌ها در دو دسته پروتئین حیوانی و پروتئین گیاهی طبقه بندی می‌شوند. پروتئین حیوانی مانند( گوشت، مرغ، ماهی، لبنیات) و پروتیین گیاهی مانند (سویا، کینوا، برگ‌های سبز، حبوبات، مغزها ، غلات) دارای اسیدهای آمینه ضروری هستند.

مصرف پروتئین یک روش مناسب برای کاهش وزن و بدون گرسنگی است. زمانی که در طول روز پروتئین مصرف می‌کنید، این پروتئین در بدن انرژی تولید می‌کند. این امر باعث می‌شود که در مدت طولانی احساس گرسنگی نکنید. پروتئین همچنین برای افزایش توده عضلانی بسیار مفید است.

پروتئین با تولید هورمون‌های PYY و GLP-1 باعث احساس سیری می‌شوند و با کاهش تولید گرلین (هورمون گرسنگی) به کاهش احساس گرسنگی کمک می‌کند.

مزایای استفاده از پروتئین و تاثیر آن در کاهش وزن

  • کاهش اشتها
  • چربی‌سوزی قوی
  • افزایش عضله‌سازی
  • احساس سیری
  • افزایش متابولیسم در بدن

کاهش مصرف چربی و جایگزین کردن چربی‌های سالم

برای کاهش وزن نباید به طور کامل چربی را از برنامه‌ی غذایی حذف کرد. این باور که با حذف چربی لاغر می‌شوید غلط است. بدن برای انجام فعالیت‌ها و سوخت‌و‌‌ساز به چربی‌های سالم نیاز دارد. چربی باعث افزایش متابولیسم می‌شود و در پی آن چربی‌سوزی بیشتر می‌شود.

چربی‎‌های سالمی که می‌توان در برنامه‌ی غذایی گنجاند:

انواع آجیل‌ها دارای چربی‌های سالم هستند مانند انواع بادام، گردو و …

روغن زیتون و روغن نارگیل چربی‌ها‌ی سالم هستند.

لازم به ذکر است که چربی‌ها‌ی سالم نیز دارای کالری بالایی هستند و در مصرف آن‌ها نیز باید دقت کرد.

دانه‌های زیتون و روغن زیتون داخل بطری چربی‌های مفید برای کاهش وزن و لاغری

کاهش وزن با کاهش مصرف کربوهیدرات و شکر

کربوهیدرات‌ها که در غذاهایی مانند برنج سفید، نان بدون سبوس، ماکارونی و … وجود دارند به طور عجیبی باعث چاقی می‌شوند.

نوشیدنی‌ها، بیسکویت، کیک و انواع مواد غذایی آماده که مانند کنسرو‌ها سرشار از قند مصنوعی هستند و به شدت باعث اضافه وزن می‌شوند. این غذاها به سرعت هضم می‌شوند و به گلوکز تبدیل می‌شوند. با آزاد شدن گلوکز در خون باعث تحریک هورمون انسولین شده و در نتیجه باعث ذخیره چربی می‌شود. نهایتاً باعث چاقی و اضافه وزن می‌شود.

می‌توانیم غذاهای سالم مانند برنج سبوس‌دار (برنج قهوه‌ای) و نان سبوس‌دار را جایگزین برنج سفید و نان بدون سبوس کنیم.

از میوه و آجیل به جای تنقلات حاوی قند مصنوعی استفاده کنیم.

از دمنوش‌های گیاهی و میوه به جای نوشیدنی‌های سرشار از قند مصنوعی استفاده کنیم.

به جای آبمیوه‌های حاوی قند از آبمیوه‌های طبیعی و اسموتی با آب یا شیر کم‌چرب استفاده کنیم.

برای کاهش وزن سریع مصرف فیبر را به رژیم غذایی اضافه کنید

فیبر نیز نوعی کربوهیدرات است ولی زود هضم نمی‌شود. مصرف فیبر باعث احساس سیری می‌شود و مصرف فیبر باعث کاهش وزن و لاغری می‌شود.

مواد غذایی حاوی فیبر مانند: برنج سبوس‌دار، جوی دوسر، نان سبوس‌دار، میوه و سبزیجات، حبوبات و آجیل می‌باشند.

غذاهایی مانند اسفناج، کلم‌بروکلی، نخود فرنگی و گل کلم سرشار از فیبر هستند. این ماده غذایی با ایجاد احساس سیری باعث می‌شوند غذای کمتری بخورید و لاغر شوید. همچنین سبزیجات کم‌کالری‌ترین مواد غذایی هستند به همین دلیل باعث کاهش وزن می‌شوند.

 کلم بروکلی، نان سبوس‌دار، دانه چیا ،میوه‌ها، سبزیجات و مغز‌ها مواد غذایی حاوی فیبر هستند که برای کاهش وزن سریع و لاغری موثر هستند

روش‌هایی برای کاهش وزن سریع

  • در وعده صبحانه پروتئین مصرف کنید.
  • مصرف آب فراوان در طول روز
  • حذف کامل شکر و مواد غذایی حاوی قند و نوشیدنی‌های حاوی قند
  • آهسته‌تر غذا بخورید.
  • اضافه کردن مغزها به رژیم غذایی
  • گنجاندن میوه و سبزیجات در برنامه غذایی
  • مصرف کربوهیدرات و نشاسته را کاهش دهید.
  • از استرس دور باشید.
  • خواب کافی داشته باشید.
  • پیاده‌روی و ورزش به صورت منظم روزانه انجام دهید.

کاهش وزن و لاغری با مصرف سرکه سیب

سرکه سیب از تخمیر آب سیب و اسیدی کردن آن به دست می‌آید. در واقع می‌توان گفت سرکه سیب یک ماده‌ی چند کاره است. این ماده‌ی غذایی دارای خواص بسیاری برای بدن است. (یکی از خواص سرکه سیب سم‌زدایی بدن و همچنین کبد است. اگر می‌خواهید در مورد خواص سرکه سیب برای سم‌زدایی کبد، بیشتر بدانید می‌توانید این مطلب را مطالعه کنید.)

از دیگر خواص سرکه سیب لاغری است که بسیاری از افراد از این روش برای لاغری استفاده می‌کنند. از گذشته تاکنون سرکه سیب برای لاغری و چربی‌سوزی کاربرد داشته است. سرکه سیب با ایجاد احساس سیری باعث می‌شود که فرد غذای کمتری بخورد و در نتیجه باعث لاغری می‌شود. این ماده‌ معجزه‌گر باعث کاهش میل به شیرینی‌جات می‌شود. این ماده متابولیسم و سوخت‌و‌ساز بدن را افزایش می‌دهد که همه‌ی این موارد باعث کاهش وزن می‌شود. به همین منظور بهتر است ۱ قاشق غذاخوری از سرکه سیب را با آب و کمی عسل مخلوط کرده و میل کنید.

از سرکه سیب می‌توان به عنوان سس سالاد نیز استفاده کرد.

 سرکه سیب داخل بطری و سیب قرمز کنار آن که برای کاهش وزن و لاغری موثر هستند

کاهش وزن و لاغری با مصرف سماق

سماق را می‌توان به عنوان یک داروی موثر برای کاهش وزن و لاغری نام برد. مصرف سماق در بدن باعث افزایش سوخت‌و‌ساز می‌شود و همین موضوع باعث لاغری سریع می‌شود. بسیاری از پزشکان طب سنتی مصرف سماق را برای لاغری توصیه می‌کنند.

طبق تحقیقات انجام شده مصرف سماق موجب شکسته شدن چربی‌ها در شکم و همچنین باعث کالری‌سوزی می‌شود. این ماده حاوی ویتامین‌ها و پروتئین‌های مفید است که باعث تقویت عملکرد معده و سیستم گوارشی می‌شود کاهش وزن و لاغری به عملکرد دستگاه گوارش بستگی دارد. سماق با پاکسازی معده و دستگاه گوارش باعث لاغری و کاهش وزن می‌شود.

روش‌های استفاده از سماق در برنامه غذایی:

  • از سماق می‌توان برای طعم دادن به غذاها بعد از پخت در غذاهایی مانند آش، سوپ، کباب و برنج استفاده کرد.
  • از این ادویه می‌توان به عنوان دمنوش استفاده کرد.
  • به‌عنوان چاشنی در سس سالاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • از سماق به عنوان ادویه در هنگام پخت در غذاها می‌توان استفاده کرد.

سماق داخل ظرف است و برای کاهش وزن سریع و لاغری موثر است

مصرف کینوا باعث لاغری و کاهش وزن می‌شود

کینوا حاوی پروتئین، فیبر، آهن، سلنیوم، زینک و ویتامین E می‌باشد. کینوا یک ماده غذایی چربی‌سوز است که می‌توانید آن را در رزیم غذایی خود بگنجانید. برای تهیه یک وعده غذایی سالم و سبک می‌توانید کینوا را پخته و به‌همراه سبزیجات و مغزها میل کنید.

کینوا داخل ظرف و قاشق چوبی برای کاهش وزن سریع و لاغری موثر است


کاهش وزن و لاغری با مصرف تخم کتان

یکی از بهترین خوراکی‌های چربی‌سوز تخم کتان است که حاوی مقادیر زیادی از امگا ۳ و فیبر است. این مواد به کاهش وزن بسیار کمک می‌کند. تخم کتان حاوی مقدار زیادی از آنتی ‌اکسیدان است که مقدار آن در این ماده بسیار بیشتر از سایر سبزیجات است. به دلیل وجود اسیدهای چرب مفید موجود در تخم کتان بهترین خوراکی چربی‌سوز معرفی شده است. چون به افزایش سوخت ‌و ساز بدن کمک می‌کند و باعث سم‌زدایی در بدن می‌شود. تخم کتان کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد و موجب کاهش وزن می‌شود. می‌توانید یک قاشق چای‌خوری تخم‌کتان را با آب گرم میل کنید.

تخم کتان در ظرف و قاشق چوبی

کلام پایانی

برخی از مواد غذایی می‌توانند به لاغری و چربی‌سوزی بدن بسیار کمک کنند. ولی به این معنی نیست که خیلی از مواد غذایی مهم کنار گذاشته شوند. باید بخاطر داشته باشید که در کنار مواد غذایی مهم که برای بدن لازم هستند می‌توانید مواد غذای چربی‌سوز را استفاده کنید. علاوه بر رعایت رژیم غذایی باید یک برنامه ورزشی منظم، که هر روز و به صورت مداوم انجام شود برای خود برنامه ریزی کنید. پیاده‌روی نیز بهترین گزینه برای چربی‌سوزی و لاغری و کاهش وزن است. ورزش و پیاده‌‌روی علاوه بر لاغری و کاهش وزن باعث شادابی و سرحالی می‌شود.

علاوه بر این داشتن خواب ‌کافی و همچنین کاهش استرس در آب کردن چربی‌های شکم و پهلو بسیار موثر است.

هر فردی راهکارها و تجربیات خودش را در لاغری و کاهش وزن دارد. ما علاقه داریم در مورد چالش‌های شما در رسیدن به لاغری و کاهش وزن را بدانیم. لطفا در قسمت دیدگاه‌ها تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب