آیا هیپنوتیزم درمانی واقعی است؟

آیا هیپنوتیزم درمانی واقعی است؟

هیپنوتیزم یک حالت تغییر یافته از آگاهی و افزایش آرامش است که امکان تمرکز را بهبود می‌بخشد. با ما همراه باشید تا با هیپنوتیزم درمانی بیشتر آشنا شوید.

هیپنوتیزم یک فرآیند روان درمانی واقعی است. یک هیپنوتیزم کننده یا هیپنوتیزم درمانگر آموزش دیده حالتی از تمرکز یا تمرکز شدید را القا می‌کند تا به شما کمک کند. هیپنوتیزم اغلب به طور گسترده مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. با این حال، تحقیقات پزشکی برای روشن کردن چگونگی و زمان استفاده از هیپنوتیزم به عنوان یک ابزار درمانی ادامه دارد.


هیپنوتیزم درمانی دقیقا چیست؟

هیپنوتیزم یک گزینه درمانی است که ممکن است به شما در مقابله و درمان شرایط مختلف کمک کند. برای انجام این کار، یک هیپنوتیزم درمانگر معتبر شما را به حالت آرامش عمیق راهنمایی می‌کند (که گاهی اوقات به عنوان حالت خلسه توصیف می‌شود). در حالی که شما در حالت خلسه هستید، آن‌ها می‌توانند پیشنهاداتی را ارائه دهند که به شما کمک می‌کند تا نسبت به تغییر یا بهبود درمانی واکنش بهتری نشان دهید.

تجربیات خلسه مانند آنقدرها هم غیر معمول نیستند. اگر تا به حال در حین تماشای فیلم یا رویاپردازی دور افتاده‌اید، در حالت خلسه مانندی بوده‌اید. هیپنوتیزم واقعی شامل تکان دادن ساعت‌های جیبی نیست و روی صحنه به عنوان بخشی از یک عمل سرگرمی انجام نمی‌شود.

آیا هیپنوتیزم همان هیپنوتیزم درمانی است؟

هیپنوتیزم ابزاری است که می‌توان از آن برای درمان استفاده کرد. اما هیپنوتیزم درمانی استفاده از آن ابزار است.

هیپنوتیزم چگونه کار می‌کند؟

در طول هیپنوتیزم، یک هیپنوتیزم درمانگر آموزش دیده حالت تمرکز شدید یا توجه متمرکز را القا می‌کند. این یک فرآیند هدایت شده با نشانه‌های کلامی و تکرار است. حالت خلسه مانندی که وارد می‌شوید ممکن است از بسیاری جهات شبیه به خواب به نظر برسد، اما شما کاملاً از آنچه در حال وقوع است آگاه هستید.

در حالی که در این حالت خلسه مانند هستید، درمانگر شما پیشنهاداتی را ارائه می‌دهد که به شما کمک می‌کند تا به اهداف درمانی خود برسید. از آنجایی که شما در حالت تمرکز شدیدی هستید، ممکن است نسبت به پیشنهادها یا توصیه‌هایی که در حالت عادی ذهنی خود، ممکن است نادیده بگیرید، راحت‌تر باشید. هنگامی که جلسه کامل شد، درمانگر شما را از حالت خلسه بیدار می‌کند، یا این‌که به تنهایی از آن خارج خواهید شد.

مشخص نیست که این سطح شدید تمرکز درونی و توجه متمرکز چه تأثیری دارد.

  • هیپنوتیزم درمانی ممکن است بذر افکار مختلف را در طول حالت خلسه مانند در ذهن شما قرار دهد و به زودی این تغییرات ریشه دوانده و شکوفا شوند.
  • هیپنوتیزم درمانی همچنین ممکن است راه را برای پردازش و پذیرش عمیق‌تر باز کند. در حالت روانی، اگر ذهن شما “به هم ریخته” باشد، ممکن است نتواند پیشنهادات و راهنمایی‌ها را جذب کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد هیپنوتیزم مطلب هیپنوتیزم چگونه کار می‌کند را مطالعه کنید.

هیپنوتیزم درمانی دقیقا چیست؟

در هنگام هیپنوتیزم چه اتفاقی برای مغز می‌افتد؟

محققان دانشگاه هاروارد مغز ۵۷ نفر را در طول هیپنوتیزم مورد مطالعه قرار دادند. آن‌ها دریافتند که:

دو ناحیه از مغز که مسئول پردازش و کنترل آنچه در بدن شما می‌گذرد، در طول هیپنوتیزم فعالیت بیشتری نشان می‌دهند. به همین ترتیب، به نظر می‌رسد که ناحیه‌ای از مغز که مسئول اعمال شماست و ناحیه‌ای که از آن اعمال آگاه است، در طول هیپنوتیزم قطع شوند.

آیا این همه فقط یک اثر دارونما است؟

این ممکن است، اما هیپنوتیزم تفاوت‌های مشخصی را در فعالیت مغز نشان می‌دهد. این نشان می‌دهد که مغز به روشی منحصر به فرد به هیپنوتیزم واکنش نشان می‌دهد، روشی که قوی‌تر از اثر دارونما است. مانند هیپنوتیزم، اثر دارونما با پیشنهاد هدایت می شود. مکالمات هدایت شده یا رفتار درمانی از هر نوعی می تواند تأثیر قدرتمندی بر رفتار و احساسات داشته باشد. هیپنوتیزم تنها یکی از آن ابزارهای درمانی است.

آیا عوارض جانبی یا خطراتی وجود دارد؟

هیپنوتیزم به ندرت عوارض جانبی یا خطراتی دارد. تا زمانی که درمان توسط یک هیپنوتیزم درمانگر آموزش دیده انجام شود، می‌تواند یک گزینه درمانی امن باشد. برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی خفیف تا متوسط را تجربه کنند از جمله:

  • سردرد
  • خواب آلودگی
  • سرگیجه
  • اضطراب موقعیتی

با این حال، هیپنوتیزم مورد استفاده برای بازیابی حافظه یک عمل بحث برانگیز است. افرادی که از هیپنوتیزم به این روش استفاده می‌کنند، بیشتر دچار اضطراب، پریشانی و سایر عوارض جانبی می‌شوند.

آیا انجام این عمل توسط پزشکان توصیه می‌شود؟

برخی از پزشکان متقاعد نشده‌اند که هیپنوتیزم را می‌توان در سلامت روان یا برای درمان درد فیزیکی استفاده کرد. تحقیقات برای حمایت از استفاده از هیپنوتیزم پرقدرت‌تر می‌شود، اما همه پزشکان آن را قبول ندارند. بسیاری از دانشکده‌های پزشکی، پزشکان را در مورد استفاده از هیپنوتیزم آموزش نمی‌دهند، و اکثریت پزشکان سلامت روان در طول سال‌های تحصیل خود آموزش نمی‌بینند. این باعث ایجاد سوء تفاهم زیادی در مورد این درمان احتمالی در بین متخصصان مراقبت‌های بهداشتی می‌شود.

هیپنوتیزم درمانی

در طول یک جلسه هیپنوتیزم درمانی چه اتفاقی می‌افتد؟

شما ممکن است در اولین ملاقات خود با هیپنوتیزم درمانگر هیپنوتیزم نکنید. در عوض، شما دو نفر ممکن است در مورد اهدافی که دارید و فرآیندهایی که می‌توانند برای کمک به شما استفاده کنند صحبت کنید.

در یک جلسه هیپنوتیزم، درمانگر به شما کمک می‌کند تا در یک محیط راحت استراحت کنید. آن‌ها روند را توضیح می‌دهند و اهداف شما را برای جلسه بررسی می‌کنند. سپس، از نشانه‌های کلامی تکراری برای هدایت شما به حالت خلسه مانند استفاده می‌کنند.

هنگامی که در حالتی مانند خلسه قرار گرفتید، درمانگر به شما پیشنهاد می‌کند برای رسیدن به اهداف خاصی تلاش کنید، به شما کمک کند آینده خود را تجسم کنید، و شما را به سمت تصمیم‌گیری‌های عاقلانه‌تر راهنمایی کند. پس از آن، درمانگر شما با بازگرداندن شما به هوشیاری کامل به حالت خلسه مانند شما پایان می‌دهد.

آیا یک جلسه برای درزمان کافی است؟

اگرچه یک جلسه می‌تواند برای برخی افراد مفید باشد، اما اکثر درمانگران به شما می‌گویند که هیپنوتیزم درمانی را با چهار تا پنج جلسه شروع کنید. پس از انجام یک مرحله، می‌توانید در مورد چند جلسه دیگر صحبت کنید.

واقعیت در مقابل داستان: شکستن ۶ افسانه محبوب

اگرچه هیپنوتیزم به آرامی در شیوه‌های پزشکی سنتی پذیرفته می‌شود، اما بسیاری از افسانه‌ها در مورد هیپنوتیزم همچنان وجود دارد. در اینجا ما واقعیت را از دروغ جدا می‌کنیم.

افسانه: همه را می‌توان هیپنوتیزم کرد

همه را نمی‌توان هیپنوتیزم کرد. یک مطالعه نشان می‌دهد که حدود ۱۰ درصد از جمعیت به شدت هیپنوتیزم پذیر هستند. اگرچه این امکان وجود دارد که بقیه افراد هیپنوتیزم شوند، آن‌ها کمتر از این عمل استقبال می‌کنند.

افسانه: افراد وقتی هیپنوتیزم می‌شوند کنترل بدن خود را ندارند

شما در طول هیپنوتیزم کاملاً کنترل بدن خود را دارید. علیرغم آنچه در مرحله هیپنوتیزم می‌بینید، از آنچه انجام می‌دهید و آنچه از شما خواسته می‌شود آگاه خواهید ماند. اگر نمی‌خواهید کاری را که تحت هیپنوتیزم از شما خواسته می‌شود انجام دهید، می‌توانید آن را انجام ندهید.

در طول یک جلسه هیپنوتیزم درمانی چه اتفاقی می‌افتد؟

افسانه: هیپنوتیزم همان خواب است

ممکن است به نظر برسید که خواب هستید، اما در طول هیپنوتیزم بیدار هستید. شما فقط در یک حالت عمیق آرام هستید. ماهیچه‌های شما سست می‌شوند، سرعت تنفس شما کاهش می‌یابد و ممکن است خواب آلود شوید.


افسانه: مردم وقتی هیپنوتیزم می‌شوند نمی‌توانند دروغ بگویند

اگرچه در طول هیپنوتیزم پذیرای پیشنهادات بیشتری هستید، اما همچنان اراده آزاد و قضاوت اخلاقی دارید. هیچکس نمی‌تواند شما را وادار کند چیزی بگویید.

افسانه: شما می‌توانید از طریق اینترنت هیپنوتیزم شوید

بسیاری از اپلیکیشن‌ها و ویدیوهای اینترنتی گوشی‌های هوشمند خود هیپنوتیزم را ترویج می‌کنند، اما احتمالاً بی‌اثر هستند. محققان در یک بررسی در سال ۲۰۱۳ دریافتند که این ابزارها معمولاً توسط هیپنوتیزم کننده یا سازمان هیپنوتیزم تایید شده ایجاد نمی‌شوند. به همین دلیل، پزشکان و هیپنوتیزورها توصیه می‌کنند که از این‌ها استفاده نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب