برترین بناهای تاریخی تبریز

برترین بناهای تاریخی تبریز

شهر تبریز از باستانی‌ترین شهرهای ایران به حساب می‌آید و دارای جاذبه‌های گردشگری خوبی است به همین خاطر ما در این مطلب به برترین بناهای تاریخی تبریز اشاره کرده‌ایم.

مرکز استان آذربایجان شرقی و یکی از شهرهای بزرگ ایران، تبریز در شمال غربی کشور واقع شده است. این شهر به دلیل قدمت طولانی خود به عنوان یکی از شاخص‌ترین شهرها، دارای فرهنگ و تاریخ غنی است. آذری زبان مادری ساکنان تبریز و فارسی زبان دوم آن‌هاست. با ما همراه باشید تا با برترین بناهای تاریخی تبریز آشنا شوید.


فهرست برترین بناهای تاریخی تبریز:

چندین بنای تاریخی تبریز وجود دارد که توریست پسند و جذاب هستند. می‌توانید کاوش خود را در شهر با رفتن به مناطق زیر آغاز کنید:

۱. کندوان:

بیایید به جنوب تبریز، نزدیک به شهر اسکو سفر کنیم. کندوان دهکده‌ای متمایز و دوست داشتنی است که یکی از برترین بناهای باستانی تبریز است. تاریخچه‌ای ۸۵۰ ساله دارد و با کاپادوکیه ترکیه قابل مقایسه است. با این حال، در حال حاضر ۷۰۰ نفر در آن ساکن هستند که آن را از ترکیه که رها شده است متمایز می‌کند.

از آنجایی که خانه‌های کندوان در داخل صخره‌ها ساخته می‌شوند، تمام مصالح ساختمانی کاملاً طبیعی و مناسب با محیط است. مدت‌ها پیش، زمانی که گدازه‌های آتشفشان سهند برای اولین بار این تخته‌سنگ‌های بزرگ و خالی را تشکیل دادند، مردم از آن‌ها به‌عنوان مکانی برای پنهان شدن از مغول‌ها استفاده کردند که نشان‌دهنده آغاز پیدایش کندوان بود. ساکنان محلی محصولات ارگانیک و لذیذی را که برای خرید در دسترس هستند می‌فروشند.

کندوان یکی از برترین بناهای تبریز

۲. موزه قاجار (خانه امیرنظام) یکی از برترین بناهای تاریخی تبریز:

می‌توانید از یک موزه تاریخی در خانه‌ای زیبا در نزدیکی مقبرهالشعرا دیدن کنید. ایجاد موزه قاجار که در عمارت قدیمی خیره کننده متعلق به امیرنظام گروس حسنعلی خان قرار دارد به عنوان یکی از بهترین آثار میراثی تبریز به شمار می‌رود که قدمت آن به اواسط دوره قاجار می‌رسد.

کاخ ۱۵۰۰ متر مربعی امیر نظام در دو طبقه به سبک معماری درونگرا ساخته شده است. این موزه دارای تعدادی اتاق نمایش از جمله اتاق‌هایی برای پول و سکه‌های دوران قاجار، ظروف، کاشی‌های رنگارنگ، تفنگ و سلاح، آلات موسیقی و غیره است.

۳. مسجد کبود:

بر اساس نوشته‌ای که بر نمای مسجد حک شده است، تاریخچه مسجد کبود در امپراتوری ایران در سال ۱۴۶۵ آغاز شد. این مسجد یکی از شناخته‌شده‌ترین مکان‌های تاریخی تبریز برای بازدید است. پس از تحسین ورودی بزرگ، گردشگران به موزاییک شکسته با قطعات کاشی فیروزه‌ای گم شده توجه می‌کنند، که ملتی را به تصویر می‌کشد که در طول تاریخ چندین زلزله را تحمل کرده است، از جمله زلزله غم انگیز در سال ۱۷۷۹ که شکوه مسجد کبود را خراب کرد.

۴- مقبره شاعر (مقبقرالشعرا):

در مقبره الشعرای که در محله سرخاب تبریز قرار دارد از شاعران، عارفان و افراد سرشناس ایرانی تجلیل می‌شود. طهماسب دولتشاهی در اواسط دهه ۷۰ و در سمت دبیری فرهنگ و هنر آذربایجان شرقی آن را ساخت. در شرق بقعه سید حمزه و قائم مقام قبرستانی وجود دارد که آرامگاه شاعران، عرفا، دانشمندان و دیگر اقشار نام‌آور تبریزی است. این مقبره برای اولین بار در نزههالقلوب حمدالله مستوفی مورخ قرون وسطی ذکر شده است. حمدالله در آن زمان در محله سرخاب تبریز قرار داشته است. یکی از مهمترین بناهای فرهنگی تبریز است.

۵. پارک خاقانی:

یکی از محبوب‌ترین مکان‌های ملاقات در تبریز، پارک خاقانی است که بین مسجد کبود و موزه آذربایجان، از بزرگ‌ترین بناهای تاریخی تبریز قرار دارد. این پارک در ایران قدمتی طولانی دارد و تقریباً یک قرن پیش در زمان افتتاح یکی از اولین پارک‌های مدرن کشور بود.

پارک خاقانی به دلیل فضای سنتی و نزدیکی به دو اثر تاریخی معروف شهر، مقصد مورد علاقه گردشگران است. این پارک را پارک خاقانی می‌نامند زیرا مجسمه بزرگی از شاعر نامدار خاقانی در آن وجود دارد.

۶.ارگ تبریز یکی از برترین بناهای تاریخی تبریز:

ارگ علیشاه تبریز از زمانی که برای اولین بار در اوایل قرن چهاردهم ساخته شد، چندین نوسازی و الحاق داشته است. این مجموعه قابل توجه، یکی از بزرگ‌ترین بناهای تاریخی تبریز است. این بنای ۷۰۰ ساله که در زمان یکی از پادشاهان گورکانی به نام تاج الدین علیشاه جیلانی ساخته شده است شامل یک مسجد، یک مدرسه و یک خانقاه است.

ارگ علیشاه و مجموعه اطراف آن در زمان ساخت از شاخص‌ترین بناهای تبریز بوده است. مورخان ادعا می‌کنند که این بنا تنها سازه‌ای در تبریز است که از دور مشاهده شده است. نکته حائز اهمیت این است که کباب علی بابا تبریز که بهترین کبابی تبریز است و توصیه می‌شود آن را امتحان کنید، پشت ارگ، تقاطع خیابان امام خمینی و خیابان شریعتی جنوبی (شهناز جنوبی) واقع شده است.

ارگ تبریز یکی از برترین بناهای تاریخی تبریز

۷.بازار تبریز:

بهترین مکان برای مشاهده یکی از بناهای تاریخی تبریز همین بازار است که حتما باید از آن دیدن کرد. بنابراین، بهتر است سفر خود را با رفتن به این مکان شگفت‌انگیز در مرکز شهر آغاز کنید. بازارهای ایران در شهرهایی در مسیر کاروان‌های قدیمی رشد کردند و شبکه‌هایی را ایجاد کردند که حوزه‌های تجاری و فرهنگی را به هم متصل می‌کردند.

اکثر بازارهای ایران در طول زمان با برپایی و پیوند سازه‌های عمومی و تجاری مانند کاروانسراهای سرپوشیده و کاروانسراهای خارج از بازار (فروشگاه‌ها) به صورت مجموعه‌ای ساخته می‌شوند. علاوه بر مساجد، ساختمان‌های تجاری، مدارس (مدارس مذهبی، سنتی)، چایخانه‌ها، حمام‌ها و گاه زورخانه‌ها، محوطه‌های زیادی با اهداف اجتماعی و مذهبی (سالن‌های ورزشی) در نظر گرفته شده است.

کاروانسراها و شبکه‌ای از گذرگاه‌ها در زیر سقف‌های گنبدی سر به فلک کشیده وجود دارد. علاوه بر این، همه چیز در دکان‌های بازار عرضه می‌شود، از جمله دیگ و تابه، جواهرات، ادویه جات، پاپاخ سنتی (کلاه آذری) از پشم استراخانی با کلاف محکم، اقلام چرمی معتبر، مصنوعات مسی و علاوه بر این، قالیچه و فرش.

همچنین، این بازار مکان مناسبی برای خریدای سوغاتی‌هایی مانند آب نبات «نوقا» یا «لوکا»، «راحت الحلگوم» و همچنین چرم و فرش است. برای چشیدن طعم غذاهای سنتی تبریز، غذاخوری‌های سنتی را می‌توان در بازار تبریز و اطراف آن یافت. این بازار همچنین چایخانه‌هایی دارد که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست.

۸. خانه بهنام:

یکی از برترین مکان‌های تاریخی تبریز، خانه بهنام است. قدمت آن به اواخر دوره زند و اوایل قاجار می‌رسد. یک قصر زمستانی بزرگ‌تر و یک قلعه تابستانی کوچک‌تر در آنجا وجود دارد. مانند بسیاری دیگر از خانه‌های سنتی ایرانی دارای دو حیاط است، یکی برای استفاده شخصی و دیگری برای استفاده عمومی.

۹. کاخ موزه شهرداری تبریز یکی از برترین بناهای تاریخی تبریز:

مقر شهرداری در برج ساعت که معمولاً کاخ شهرداری تبریز نامیده می‌شود، قرار دارد. به طور گسترده به عنوان یکی از بهترین آثار تاریخی تبریز شناخته می‌شود. به عنوان دفتر مرکزی شهرداری تبریز، در سال ۱۹۳۴ ساخته شد. حزب دمکرات آذربایجان پس از جنگ جهانی دوم از آن به عنوان اداره دولتی استفاده کرد.

زمانی که سربازان ایرانی در سال ۱۹۴۷ کنترل شهر را به دست گرفتند، بار دیگر به عنوان ادارات مرکزی شهرداری تبریز مورد استفاده قرار گرفت. یکی از پاسیوهای ساعت در طول دهه ۱۹۹۰ هنگامی که تلاش برای نصب آسانسور انجام شد، آسیب دید. گنبد بالای برج ساعت در سال ۲۰۰۸ بازسازی شد و گنبد نقره‌ای رنگ قبلی را با گنبد جدید فایبرگلاس خاکی رنگ جایگزین کرد.

کاخ موزه شهرداری تبریز یکی از برترین بناهای تاریخی تبریز

 پارک ائل گلی تبریز:

بهترین مکان برای استراحت با خانواده در تبریز، پارک ائل گلی است که هم زیبا و هم از نظر تاریخی قابل توجه است. ائل گلی پارک و باغی است که خانواده‌ها می‌توانند در یک محیط طبیعی استراحت کنند. بنای این باغ در میان استخر و در دامنه تپه قرار گرفته است. نام قبلی این باغ شاه گلی بود. ذکر این نکته ضروری است که در زبان ترکی، واژه‌های «گل» و «شاه» که در اصل به معنی «استخر» و «بزرگ» بودند، در طول انقلاب به ترتیب به «ال گولی» و «دریاچه مردم» تغییر یافتند.

۱۱.موزه آذربایجان:

در مجاورت مسجد آبی دو موزه دوست داشتنی قرار دارند. موزه آذربایجان یکی از آن‌هاست. در ایران یکی از اولین موزه‌ها موزه آذربایجان بود. این موزه دارای آثاری از چندین سایت باستان شناسی در سراسر کشور است و کل جدول زمانی تاریخی آن را در بر می‌گیرد. در این موزه که فضایی بالغ بر ۳۰۰۰ متر مربع دارد، حدود ۱۱۰۰۰ اثر قدیمی عالی فهرست شده است. دوره‌های پیش از تاریخ و اوایل تاریخ، آثار اسلامی، مجموعه سکه شناسی، مجسمه سازی و کتیبه از بخش‌های موزه هستند.


۱۲. مسجد جامع (مسجد جامع) یکی از برترین بناهای تاریخی تبریز:

مسجد جامع، مدرسه، کاروانسرا و بازار مانند اکثر شهرهای ایران در نزدیکی مرکز شهر قرار دارد. این مسجد درست روبه‌روی بازار اصلی واقع شده است، زیرا تبریز ویژگی‌های معماری مشابهی دارد. این مسجد در طول سالیان متمادی بر اثر زلزله‌های متعدد آسیب دیده و مورد بازسازی‌های متعددی قرار گرفته است.

این منطقه دارای معماری متمایزی است که جنبه‌های قدیمی و جدید را در نتیجه پروژه‌های متعددی که در طول سال‌ها در آنجا انجام شده است، ترکیب می‌کند. مسجد جامع یکی از بهترین بناهای تاریخی تبریز است که به‌ویژه به خاطر دو مناره سه‌ طبقه‌ای و موزاییک کاری‌های باشکوهی که سردر مسجد را قاب می‌کند، قابل توجه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب