راه‌هایی برای تقویت حافظه در ایام امتحانات

راه‌هایی برای تقویت حافظه در ایام امتحانات

اگر در به یادآوری مطالبی که مطالعه می‌کنید مشکل دارید و تمایل به تقویت حافظه خود دارید این مطلب را از دست ندهید و حتما مطالعه کنید.

دانشجویان و همچنین دانش‌آموزان باید مطالب زیادی را برای دروس دانشگاه حفظ کنند. ممکن است به خاطر سپردن برنامه درسی برای یک درس چالش برانگیز باشد. اما، وقتی دروس متعددی دارید، این شرایط می‌تواند بسیار استرس‌زاتر باشد. دانشجویان معمولا معتقدند که مهارت‌های به خاطر سپردن آن‌ها ضعیف است. با این حال، حفظ کردن محدود به افراد معدودی نیست که توانایی‌های لازم را دارند. همه ما می‌توانیم با تمرین حافظه خود را بهبود ببخشیم. با ما همراه باشید تا بهترین نکات جهت تقویت حافظه در ایام امتحانات را با شما در میان بگذازیم.

وقتی روز امتحان فرا می‌رسد، بسیاری از دانش‌آموزان از خود سوال می‌کنند که آیا آنچه را که مطالعه می‌کنند به خاطر می‌آورند یا خیر. تقویت حافظه شما بسیار ساده است، فرقی نمی‌کند که شما می‌خواهید یک زبان خارجی یاد بگیرید، یا برای آزمون آماده می‌شوید یا فقط تمایل دارید ذهن خود را فعال نگه دارید. در زیر پنج تکنیک برتر برای بهبود حافظه برای ایام امتحانات آورده شده است.


راه‌های تقویت حافظه در ایام امتحانات:

ما در این مطلب راه‌هایی جهت تقویت و بهبود حافظه را به شما آموزش می‌دهیم این روش‌ها عبارتند از:

برای تقویت حافظه در ایام امتحانات فقط را مطالعه نکنید:

وقتی در حال مطالعه هستیم، کلمات به اندازه کافی از سر و مغز ما عبور می‌کنند تا جملات را به ذهن خود بسپاریم اما متاسفانه دوباره مستقیماً از ذهن خارج می‌شوند. آنچه که ما حفظ می‌کنیم ممکن است یک تصویر کلی باشد تا یک داستان را در کنار هم نگه داریم، اما نه خیلی بیشتر. بسیار نادر است که یک متن را یک بار بخوانید و بتوانید بعداً آن را نقل قول کنید، مگر اینکه واقعاً برای شما معنی داشته باشد. چیزی که به انتقال این اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت برای امتحانات کمک می‌کند، تمیرین و مطالعه بیشتر مطالب است البته نوشتن مطالب نیز می‌تواند کمک شایانی در یادگیری و انتقال مطالب به حافظه بلند مدت کند.

اما این به این معنی نیست که کلمه به کلمه آن را بنویسید و حفظ کنید. مطالب را خلاصه نویسی کنید و به یک جدول، نقشه ذهنی، فهرست و غیره تبدیل کنید که برای امتحانات در حافظه شما بمانند.

یادداشت‌های دست نویس بردارید، آن‌ها را تایپ نکنید:

لپ تاپ خود را در یک کشو قرار دهید و شروع به نوشتن یادداشت‌های خود کنید. یادداشت‌های دست نویس راحت‌تر از مطالب تایپ شده به یاد می‌آیند. ترجیح داده می‌شود به چند دلیل است که شما باید مفاهیم خود را هنگام به خاطر سپردن آن‌ها یادداشت کنید. وقتی با دست می‌نویسید، مغز شما انرژی بیشتری مصرف می‌کند و کلمات بهتر در خاطر شما می‌مانند. طبق مطالعات انجام شده، تایپ کردن روی لپ‌تاپ باعث می‌شود افراد بتوانند سخنرانی‌ها را کلمه به کلمه کپی کنند. از سوی دیگر، یادداشت‌های دست‌نویس، دانش‌آموزان را قادر می‌سازد تا مفاهیم را به زبان خود بازنویسی کنند که این امر باعث افزایش یادگیری درگیر می‌شود.
یادداشت برداری یکی از راه‌های تقویت حافظه در ایام امتحانات

 پس از به خاطر سپردن یک موضوع خاص، دانش خود را آزمایش کنید:

پس از مطالعه مطالب درسی، خود را بیازمایید. این رویکرد خودارزیابی یکی از مؤثرترین روش‌های مطالعه برای کمک به یادآوری سریع کلمات، موضوعات و مفاهیم و تقویت حافظه است. این امر مستلزم این است که پس از مطالعه در مورد یک موضوع خاص از خود سؤال بپرسید تا ببینید آیا اطلاعاتی که دریافت کرده‌اید واقعاً به ذهن خود سپرده‌اید یا فقط از زبان شما خارج شده است. این تکنیک به عنوان تمرین بازیابی نیز شناخته می‌شود.

 تغییر شیوه زندگی جهت تقویت حافظه در ایام امتحانات:

سلامت مغز شما بیشترین اهمیت را برای حفظ کردن دارد. به طور کلی می‌توانید با انجام سه کار زیر، حافظه خود را بهبود ببخشید.

بعد از یک جلسه آموزشی یک چرت با کیفیت داشته باشید:

پس از گذراندن یک جلسه آموزشی، کمی استراحت کنید یا چرت بزنید. افرادی که پس از یادگیری چیزی هشت ساعت می‌خوابند، نسبت به کسانی که نمی‌خوابند، بهتر درس را به خاطر می‌آورند. فواید خواب برای دانش‌آموزان بسیار زیاد است و خواب مانع از دست دادن حافظه ما می‌شود و بازیابی حافظه را بهبود می‌بخشد. در نتیجه، این استدلال را تایید می‌کند که مطالعه در اواخر شب ایده مناسب و خوبی نیست.

خوابیدن یکی از راه‌ها برای تقویت حافظه در ایام امتحانات

مکان‌های مختلف و آرام را برای مطالعه انتخاب کنید:

سیگنال‌های محیطی مختلف ممکن است به عنوان محرک برای حافظه شما عمل کنند. اگر در به یادآوری مطالبی که مطالعه می‌کنید مشکل دارید، به مکان خود را تغییر دهید تا مفاهیم در حافظه شما بماند.

دریافت وعده‌های غذایی سالم‌تر به شما کمک می‌کند سریع‌تر به خاطر بسپارید:

مطالعات متعدد نشان داده‌اند که مصرف غذاهایی مانند رژیم مدیترانه‌ای که سرشار از میوه، سبزیجات، غذاهای دریایی و آجیل است، می‌تواند حافظه شما را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد و روند پیری را کاهش دهد. برعکس، گوشت قرمز و کره سرشار از چربی‌های اشباع و ترانس هستند که ممکن است در حافظه اختلال ایجاد کند. بنابراین، تغذیه سالم نه تنها رژیم غذایی شما را بهبود می‌بخشد، بلکه به تقویت حافظه و جلوگیری از کاهش حافظه نیز کمک می‌کند. برای کمک به متابولیسم مغزتان، حتی می‌توانید برترین غذاهای مغز را برای فصل امتحان امتحان کنید.


 از کلمات اختصاری و یادگاری استفاده کنید:

از مطالب درسی که باید حفظ کنید، الگوها و عباراتی بسازید. اگر حرف ابتدایی هر مورد به یک کلمه، اصطلاح یا قافیه متصل باشد، می‌توان اطلاعات را راحت‌تر به خاطر آورد. این تکنیک‌ها به ویژه برای به خاطر سپردن لیست‌ها و اطلاعات متوالی مفید هستند.

راه‌هایی برای تقویت حافظه در ایام امتحانات

 ارتباط هوشمندانه بین تصاویر و کلمات ایجاد کنید:

ایجاد ارتباط جالب بین کلمات و تصاویر می‌تواند به خاطر سپردن مطالب را ساده‌تر کند. تصاویر توسط مغز انسان سریع‌تر از هر معیار یادگیری دیگری پردازش می‌شوند. وقتی کلمات در تصاویر نمایش داده می‌شوند، مغز ما سریع‌تر پردازش می‌کند. بر اساس مطالعات، مردم همیشه ۸۰ درصد از اطلاعاتی را که از طریق تصاویر منتقل می‌شود به خاطر می‌آورند و می‌توانند به یاد بیاورند. این یکی از موفق‌ترین روش‌های مطالعه برای به خاطر سپردن مطالبی است که مطالعه می‌کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر جهت تقویت حافظه مطلب راه‌هایی برای تقویت حافظه را مطالعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب