آیا هندوانه یک غذای فوق‌العاده است؟

آیا هندوانه یک غذای فوق‌العاده است؟

هندوانه یکی از میوه‌های آبدار و پرطرفدار در بین مردم جهان است. این میوه فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد و افراط در مصرف آن هم عواقب سوئی دارد.

هندوانه (Citrullus lanatus) یک گونه گیاهی گلدار از خانواده Cucurbitaceae و نام میوه خوراکی آن است. این یک گیاه درهم و دنباله‌دار، میوه‌ای است که در سراسر جهان بسیار کشت می‌شود و بیش از ۱۰۰۰ گونه دارد. مردم مناطق مختلف جهان از آن در وعده‌های مختلف غذایی به همراه غذا یا به عنوان میان وعده از آن استفاده می‌کنند. بیشتر مردم کمابیش از خواص آن باخبر هستند و منافع آن را برای سلامتی می‌دانند.


فواید مصرف هندوانه

حدود ۹۲ درصد از ترکیب آن را آب تشکیل می‌دهد بنابراین هندوانه آبرسانی می‌کند. علاوه بر نوشیدن مقدار زیادی آب، مصرف غذاهای غنی از آب یک راه عالی برای هیدراته نگه داشتن بدن است.
این میوه می‌تواند یک محافظ سلامت قلب و عروق باشد. در یک مطالعه علمی نشان داده شده است که مصرف روزانه هندوانه می‌تواند به کاهش وزن بدن، شاخص توده بدنی، نسبت دور کمر به باسن و فشار خون کمک کند. (اگر دوست دارید در مورد یکی از اعضای مهم بدن انسان یعنی قلب، بیشتر بدانید حتماً مطلب شگفتی‌های قلب انسان را مطالعه کنید.)

هندوانه دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است. این میوه منبع ارزشمندی از فیتوکمیکال‌ها با خواص تغذیه‌ای بالا است. این میوه خوشمزه به دلیل داشتن لیکوپن غنی، ویتامین A و ویتامین C می‌تواند یک غذای کاربردی عالی در نظر گرفته شود. مصرف آن به عنوان نوشیدنی دارای پتانسیل آنتی‌اکسیدانی است و به بهبود سیگنال‌دهی سلولی، چسبندگی و سایر فعالیت‌های مهم بیولوژیکی کمک می‌کند.
هندوانه خواص ضدسرطانی دارد. رنگ قرمز هندوانه به دلیل وجود کاروتنوئیدهایی مانند لیکوپن و بتاکاروتن است. لیکوپن جزء فعال هندوانه است و می‌تواند با مهار جهش DNA در تعدیل توسعه سرطان عمل کند.

هندوانه یک میوه آبدار است و فواید زیادی برای بدن دارد و از آن به عنوان یک غذای فوق‌العاده نام برده می‌شود.
با وجود فواید زیادی که دارد، آیا هندوانه یک غذای فوق‌العاده است؟

توصیه مقدار مصرف

توصیه برای میوه‌های تازه، مصرف چهار وعده در روز است. یک وعده هندوانه به ضخامت نیم اینچ (قاچ) برش داده شده است.  این میوه حاوی فروکتوز است که یک قند طبیعی است و میوه آن دارای شاخص گلیسمی بالایی است. بنابراین در صورت مصرف بیش از حد آن ممکن است بر سطح قند خون تأثیر بگذارد.


لوسیا راموس یکی از متخصصان معروف تغذیه در خصوص خواص و فواید مصرف آن می‌گوید که به کاهش وزن کمک می‌کند. همچنین این میوه حاوی فیبر است و کالری کمی دارد. هر ۱۰۰ گرم آن ۳۰ کیلو کالری، حدود ۰.۴ گرم فیبر و درصد بالایی آب را فراهم می‌کند.
بعنوان توصیه مقدار، مصرف روزانه بین دو تا سه وعده میوه توصیه می‌شود. هندوانه میوه‌ای با درصد آب بالایی است که می‌تواند به هیدراتاسیون روزانه کمک کند.

عوارض جانبی احتمالی

هندوانه یک میوه با FODMAP بالا است و زمانی که به مقدار زیاد مصرف شود می‌تواند علائمی مانند نفخ، یبوست، اسهال و درد ایجاد کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب