مهارت‌های مطالعه چیست؟

مهارت‌های مطالعه چیست؟

هر دانش‌آموزی برای این‌که بهترین نتیجه را بگیرد، احتیاج دارد مهارت‌های مطالعه خود را سازماندهی کند. این مهارت‌ها به افراد کمک زیادی می‌کند.

مهارت‌های مطالعه

اصطلاح مهارت‌های مطالعه به مدیریت و سازماندهی زمان، مواد و اطلاعات اشاره دارد. موضوعات مهارت‌های مطالعه از مدیریت زمان و سازماندهی تا استفاده از استراتژی‌ها برای درک مطالب را شامل می‌شود. آموزش مهارت‌های مطالعه می‌تواند شامل سازماندهی فیزیکی مواد و همچنین سازماندهی اطلاعات از طریق الگوهای یادداشت‌برداری باشد. علاوه بر این، مکان‌یابی ایده اصلی، تفکیک جزئیات و یافتن هدف مطالعه، همه مهارت‌های مطالعه هستند که برای درک مطالب کلاس برای دانش‌آموزان ضروری است.

در کنار مهارت‌های سوادآموزی، مهارت‌های مطالعه جزء ضروری مهارت تحصیلی است. دانش‌آموزان باید استراتژی‌ها را متناسب با نیازهای یادگیری خود تطبیق دهند، به گونه‌ای که به آن‌ها اجازه دهد مطالب را درک، سازماندهی و آماده کنند و در عین حال زمان خود را به درستی مدیریت کنند. در این مطلب از مجله‌ی روزساز، ابزارهای مورد نیاز شما برای تقویت مهارت‌های مطالعه ارائه شده است.

مهارت‌های مطالعه چیست؟
استفاده از ابزار مطالعه

چگونه معلمان می‌توانند از طریق استفاده از فناوری از توسعه مهارت‌های مطالعه حمایت کنند؟

مهم است که دانش‌آموزان استراتژی‌های یادگیری خود را برای افزایش استقلال و موفقیت شخصی‌سازی کنند. فناوری می‌تواند با ارائه مدل‌هایی از چندین سیستم و روش مختلف که ممکن است دسترسی آن‌ها به برنامه‌ی درسی و تعامل با مواد را افزایش دهد، به این فرآیند کمک کند.

در حالی که فناوری هرگز نباید جایگزین آموزش رسمی شود، می‌تواند ابزار ارزشمندی برای دانش‌آموزان باشد تا در دسترسی و تعامل با برنامه درسی موفق شوند. برای به حداکثر رساندن یادگیری دانش‌آموزان و افزایش استقلال، برای دانش‌آموزان مهم است که عادات مهارت‌های مطالعه مناسب را ایجاد کنند. خوشبختانه، گزینه‌های فناوری زیادی وجود دارد که می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا مهارت‌های مطالعه قوی را یاد بگیرند، بسازند و حفظ کنند تا در همه موضوعات به کار گرفته شوند.


 ۱. مدیریت زمان

یادگیری اولویت‌بندی مناسب و مدیریت زمان، مهارت مهمی است که نشان‌دهنده مهارت تحصیلی است. دانش‌آموزان باید یاد بگیرند که تعیین کنند چه زمانی تکالیف را انجام دهند و به چه ترتیبی. علاوه بر این، دانش‌آموزان باید یاد بگیرند که مدت زمانی که یک تکلیف طول می‌کشد را پیش‌بینی کنند. در نهایت، مهم است که عوامل حواس‌پرتی را در طول زمان کار محدود کنید تا به اندازه کافی کارآمد باشید. فناوری می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا تکالیف را سازماندهی کنند و زمان را به خوبی مدیریت کنند. بنابراین، ضروری است که دانش‌آموزان هر یک از یک سیستم مناسب استفاده کنند و آن سیستم را “تسلط” بنامند تا در استفاده از آن مستقل و موثر شوند.

ایده‌های تکنولوژی

۱_ تقویم‌ها

تقویم‌های آنلاین به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا رویدادها را همگام کنند و تکالیف و زندگی شخصی خود را مدیریت کنند.

۲_ اپلیکیشن‌های تکالیف

برنامه‌هایی مانند MyHomework به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا تکالیف کوتاه مدت و بلند مدت را پیگیری و اولویت‌بندی کنند. یادآوری‌ها و هشدارها را می‌توان از طریق این برنامه‌ها تنظیم کرد.

یکی از مهارت‌های مطالعه داشتن برنامه‌های درسی و تکالیف است. برنامه‌ی Myhomework این امکان را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند تا راحت‌تر به انجام تکالیفشان بپردازند.
برنامه‌ی Myhomework

۳_ تایمرها

انواع مختلفی از تایمرهای آنلاین برای حمایت از درک دانش‌آموزان از زمان درس خواندن و زمان انجام کار وجود دارد. این تایمرها همچنین بهره‌وری را برای مدت زمان مشخصی افزایش می‌دهند، که به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا در کار باقی بمانند.

۲. مدیریت مصالح

سازماندهی مواد مقدمه موفقیتی است که دانش‌آموز در داخل و خارج از کلاس درس خواهد یافت. دانش‌آموزان هر روز مسئول سازماندهی مواد فیزیکی مانند خودکار، کاغذ و تکالیف هستند. علاوه بر این، آن‌ها باید چندین فضای فیزیکی از جمله میز، کمد و اتاق خواب خود را مدیریت کنند. سازماندهی ماندن به‌ویژه در دوره‌های انتقالی دشوار است. راهبردهای زیادی برای کمک به دانش‌آموزان در سازماندهی مطالب وجود دارد. سیستم فایل اصلی یک راه عالی برای دانش‌آموزان است تا مواد کاغذی را مرتب نگه‌دارند. با این حال، فناوری استراتژی‌ها، سیستم‌ها و پشتیبانی‌های بیشتری ارائه می‌دهد.

ایده‌های تکنولوژی

۱_ چک‌لیست‌ها

چک‌لیست‌های الکترونیکی مانند TickTick و Wunderlist راه‌های عالی برای پیگیری مطالب دیجیتال و همچنین تکالیف هستند. این چک‌لیست‌ها را می‌توان در هر پلتفرمی مشاهده کرد، با دستگاه‌های دیگر همگام‌سازی کرد و با افراد دیگر به اشتراک گذاشت.

یکی از ابزارهای مطالعه، داشتن چک‌لیست‌ها برای نوشتن کارهایی است که در طول روز توسط افراد انجام می‌شود. چک‌لیست TickTick این امکان را برای افراد فراهم می‌کند.
ابزار مطالعه چک‌لیست Tick Tick

۲_ گوگل‌درایو (google drive)

از آن‌جایی که دانش‌آموزان به طور فزاینده‌ای از الکترونیک در کلاس درس استفاده می‌کنند، داشتن یک سیستم سازمانی برای مواد دیجیتال مهم است. Google Drive اجازه می‌دهد تا پوشه‌ها و اسناد با کد رنگی نامحدود ایجاد کنید. ارائه الگوها و آموزش به دانش‌آموزان در مورد نحوه سازماندهی مواد الکترونیکی خود برای افزایش استقلال مهم است.

۳_ دراپ‌باکس (Dropbox)

مشابه گوگل‌درایو، این برنامه امکان ذخیره، همگام‌سازی، ویرایش و اشتراک‌گذاری اسنادی را که با استفاده از برنامه‌های مختلف مانند Microsoft Word، Excel و Powerpoint ایجاد شده‌اند را فراهم می‌کند. برای استفاده از Dropbox به حساب Google نیازی نیست.

۳. سازماندهی و درک اطلاعات

از طریق آموزش مهارت‌های مطالعه، روش‌هایی برای کمک به درک مطلب به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود. یافتن ایده‌ی اصلی، اتصال جزئیات به ایده‌های اصلی، یافتن ایده‌های اصلی ضمنی، یافتن موضوع، خلاصه کردن اطلاعات، و به‌ کارگیری راهبردهای خواندن فعال، همه مهارت‌هایی هستند که برای درک مطالب مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این دستورالعمل نحوه ثبت اطلاعات لازم نیز به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود. یادداشت‌های دو ستونی یک روش عالی برای سازماندهی اطلاعات ارائه می‌دهند. فناوری می‌تواند ابزارها و قالب‌های بیشتری را برای سازماندهی یادداشت‌ها و اطلاعات به دانش‌آموزان ارائه دهد.

ایده‌های تکنولوژی

۱_ سازمان‌دهنده‌های گرافیکی

برنامه‌های سازمان‌دهنده گرافیکی مانند Inspiration، Connected Mind، و Coggle به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا ایده‌های خود را به صورت الکترونیکی بر روی پلتفرم‌های مختلف و با طیف وسیعی از خطوط کلی سازماندهی کنند.


۲_ الگوهای یادداشت‌برداری

Google Docs، Microsoft Word و Excel Spreadsheets به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا جداول ایجاد کنند، بنابراین از قالب یادداشت دو ستونی به صورت الکترونیکی استفاده می‌کنند. معلمان همچنین می‌توانند الگوهای خود را ایجاد کرده و آن‌ها را با دانش‌آموزان به اشتراک بگذارند تا به فرآیند یادداشت‌برداری کمک کنند.

۳_ Evernote

Evernote یک منبع الکترونیکی است که برای کمک به فرآیند تحقیق طراحی شده است. با Evernote، دانش‌آموزان می‌توانند مقالات را «کلیپ» کنند، اطلاعات را برجسته کنند، مقاله‌ها را با برچسب‌ها ذخیره کنند، و مقالات مختلفی را سازماندهی کنند تا بعدا به آن‌ها ارجاع داده شود. این منبع عالی برای سازماندهی مطالب و ایده‌ها است، اما برای دانش‌آموزان دوره راهنمایی و دبیرستان مؤثرتر است.

اگر علاقه مند به امر یادگیری و آموزش هستید، می‌توانید با مراجعه به بخش مهارت‌های یادگیری و آموزش روزساز اطلاعات کاملی در رابطه با موضوعات مختلف و تقویت مهارت‌ها بدست آورید.

یکی از مهارت‌های مطالعه داشتن نرم‌افزارهای مطالعه است. نرم‌افزار evernote برای افراد این امکانات و انجام کارهای مختلف را فراهم می‌کند.
نرم‌افزار evernote

چگونه این مفهوم به اصول آموزشی Landmark متصل می‌شود؟

فناوری راه دیگری را برای ارائه مدل‌هایی از نحوه سازماندهی زمان، مواد و اطلاعات به دانش‌آموزان فراهم می‌کند که پنجمین اصل آموزشی Landmark است. هنگامی که دانش‌آموزان را با روش‌های مختلف سازماندهی زمان، مواد و اطلاعات خود آشنا می‌کنند، معلمان همچنین باید به دانش‌آموزان نشان دهند که چگونه از این روش‌ها استفاده کنند. این نمایش‌ها مدل‌هایی را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند که در هنگام اجرای استراتژی‌های مفید به آن‌ها مراجعه کنند. این مدل‌ها به دانش‌آموزان نشان می‌دهند که چگونه می‌توان از هر روش استفاده کرد، بهترین شیوه‌ها را برای استفاده از هر روش نشان می‌دهد و یک نتیجه مطلوب را نشان می‌دهد.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب