نکاتی برای بهتر درس خواندن

نکاتی برای بهتر درس خواندن

مطالعه اصول خود را دارد و برای کسب نتایج بهتر باید آن را رعایت کرد. آیا می‌دانید فقط با رعایت چند نکته می‌توانید نمره‌ی بهتری در امتحان بگیرید؟

درس خواندن اصول خاص خود را دارد و با رعایت آن می‌توان نمرات بهتری را طی امتحانات کسب کرد. در این مطلب به بیان نکاتی برای بهتر درس خواندن می‌پردازیم.

۱. منظم باشید

وقت گذاشتن برای منظم بودن به شما کمک می‌کند تا به اهداف درسی خود برسید. نکات برتر درس خواندن: یک دفتر برنامه‌ریزی داشته باشید و از آن برای پیگیری مهلت کارهای فعلیتان استفاده کنید. تمام وسایل مورد نیاز خود مانند لب تاپ، خودکار، کتاب و… را به کلاس بیاورید؛ بهتر است شب قبل وسایل خود را آماده کنید تا برای صبح آماده باشید.

برنامه‌ریزی برای مطالعه
برنامه‌ریزی برای مطالعه

۲. کلاسی را از دست ندهید

نرفتن به کلاس می‌تواند اثر منفی روی یادگیری و دستیابی به اهداف تحصیلی شما داشته باشد. در این حالت ممکن است که جزوات شما ناقص باشد و شما ادامه‌ی درس را متوجه نشوید. به یاد داشته باشید تمرکز در کلاس و گوش دادن به سخنان معلم و استادتان را تمرین کنید و در صورت نیاز یادداشت‌برداری کنید.


۳. یادداشت‌برداری کنید

برای فعال نگه داشتن مغز خود در کلاس، یادداشت‌برداری کنید. در طول زمان با اصلاح روش‌های مطالعه خود می‌توانید آن‌ها را بهبود بخشید. یادداشت‌ها می‌توانند به ذخیره اطلاعات در حافظه بلندمدت شما درکلاس کمک کنند. یک راه خوب برای داشتن جزوه‌ها و نوت‌های مرتب این است که زیر کلمات کلیدی خط بکشید یا با هیلایتر روی آن‌ها خط بکشید تا خواندن آن‌ها واضح‌تر و آسان‌تر باشد. همچنین اگر چیزی را متوجه نشدید از معلم یا استاد خود بخواهید تا برای شما توضیح دهد.

همچنین می‌توانید با استفاده از تصاویر مثل نمودارهای جریان و نقشه‌های ذهنی اطلاعات را ساده‌سازی کنید. برخی از دانشجویان و دانش‌آموزان برای یادگیری اطلاعات پیچیده از تصاویر و این روش‌ها استفاده می‌کنند تا اطلاعات پیچیده را به خاطر بسپارند و به طور موثرتری مطالعه کنند. اگر کلاسی را از دست دادید از دوست و همکلاسی خود بخواهید جزوه‌های خود را به شما بدهند تا مطمئن شوید مطالبی را از دست نداده‌اید.

یادداشت‌برداری موثر
یادداشت‌برداری موثر

۴. با معلم یا استاد خود صحبت کنید و سؤال بپرسید

معلم شما نوعی منبع است که باید از آن استفاده کرد! معلم‌ها می‌توانند هر موضوع گیج کننده‌ای را بیشتر توضیح دهند، حتی ممکن است قبل از ارسال تکالیف کمی از آن‌ها راهنمایی بگیرید. معلم شما بدون شک تحت‌تأثیر ابتکار شما قرار خواهد گرفت و خوشحال خواهد شد که به شما کمک کند.

۵. بین زمان مطالعه خود وقفه بیندازید

این یکی از موثرترین روش‌های مطالعه است؛ اگر حجم مطالعه خود را طی چند روز تقسیم کنید، اطلاعات را بسیار راحت‌تر از زمانی که در یک جلسه طولانی جمع کرده باشید، حفظ خواهید کرد. این می‌تواند به عمیق‌تر یاد گرفتن اطلاعات کمک کند و به شما امکان می‌دهد آن‌ها را برای درازمدت حفظ کنید. متوجه خواهید شد که نتایج بسیار بهتری از آن بدست خواهید آورید.

۶. یک برنامه مطالعه ایجاد کنید و به آن پایبند باشید

یکی از نکات مهم مطالعه، ایجاد یک برنامه یا برنامه‌ریزی است. این کار برای مدیریت زمان فوق العاده مفید است و می تواند به شما در رسیدن به اهداف یادگیری کمک کند.

یک طرح مطالعاتی باعث می‌شود:

  • به شما انگیزه دهد که مطالعه کنید، زیرا زمانی را برای یادگیری اختصاص خواهید داد
  • در حین برنامه‌ریزی کردن، باعث می‌شود شما  در کار، سرگرمی ها و سایر تعهدات مرتب ومنظم باشید
  • مطالب مورد مطالعه خود را به قسمت‌های قابل مدیریت تقسیم کنید
  • به شما زمان می‌دهد تا تکالیف خود را تکمیل کنید، مطمئن شوید که آنها عجله‌ای یا لحظه آخری نیستند


۷. فقط دوباره نخوانید بلکه مطالعه کنید

وقتی متون و یادداشت‌ها را می‌خوانید و دوباره می‌خوانید، در حال مطالعه نیستید. این به این دلیل است که شما با آن درگیر نیستید. اگر از روش‌های مطالعه فعال استفاده نکنید، متوجه خواهید شد که در به خاطر سپردن یادداشت‌های کلاس مشکل دارید.

به جای خواندن، سعی کنید:

  •  نقشه‌ها و نمودارهای مفهومی درست کنید
  • گام به گام مفاهیم را برای خود توضیح دهید
  • پرسش‌ها و مشکلاتی را که می‌توانید دوباره به آن‌ها برگردید و حل کنید را طبقه‌بندی کنید، و به طور مؤثر یک آزمون برای خودتان ایجاد کنید
  •  یک معلم برای گروه یا معلم خصوصی برای شریک تحصیلی خود باشید و یادگیری مطالب درسی با توضیح مفاهیم برای آنها بهبود بخشید

۸. یک فضای مطالعه ساکت داشته باشید

مهم است که یک فضای مطالعه مشخص داشته باشید که عاری از حواس پرتی باشد و به شما امکان دهد به طور موثر مطالعه کنید. وقتی در فضای‌ مطالعه مشخص خود قرار بگیرید، متوجه می‌شوید که برای یادگیری آنجا هستید. این طرز فکر به انگیزه کلی شما برای مطالعه کمک می کند. فضای مطالعه ای را انتخاب کنید که آرام، نور کافی و رفت‌وآمد کمتری داشته باشد. مثلاً وقتی قرار است دائماً توسط هم خانه‌ها یا اعضای خانواده که به داخل و خارج از آشپزخانه می‌روند، حواس‌تان پرت شود، روی میز ناهارخوری مطالعه نکنید!

۹. از خودتان امتحان بگیرید

اینکه از کسی بخواهید از شما امتحان بگیرد یا خودتان را امتحان کنید، یک تمرین عالی برای بازیابی است. این تکنیک یادگیری به شما کمک می‌کند تا اطلاعات را به حافظه بلند‌مدت خود اختصاص دهید و در صورت نیاز به راحتی آن را بازیابی کنید. یادآوری پاسخ یک سوال یادگیری را بهبود می بخشد، همانطور که نوشتن آن پاسخ را بهبود می بخشد . شما آن را به حافظه‌ی بلندمدت می‌سپارید.

دوست یا گروه مطالعه داشته باشید
داشتن یک گروه برای مطالعه

۱۰. یک دوست برای مطالعه پیدا کنید یا به یک گروه مطالعه بپیوندید

یکی از بهترین راه‌های مطالعه، آموزش آنچه یادگرفته‌اید به فرد دیگری است. پیدا کردن یک دوست یا گروه برای درس خواندن روشی بسیار مفید است.

دوست یا گروه مطالعه شما می‌تواند:

  • شما را با انگیزه نگه دارد
  • به شما کمک کند تا در مسیر مطالعه بمانید
  • از شما در درس مربوطه امتحان بگیرد
  • برای مشاوره به شما کمک کند
  • منابع درسی مانند کتاب را با شما به اشتراک بگذارد و باعث کاهش هزینه شود

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب