چگونه یادداشت‌برداری کنیم؟

چگونه یادداشت‌برداری کنیم؟

اکثر ما اصول یادداشت‌برداری را بلد نیستیم و با آن مشکل داریم؛ اما با یادداشت‌برداری اصولی می‌توانیم مطالب را در درازمدت به خاطر داشته باشیم و نمرات بهتری کسب کنیم.

چرا یادداشت‌برداری مهم است؟

لازم نیست همه چیز را یادداشت کنید؛ این اشتباهی است که بسیاری از دانش آموزان مرتکب می‌شوند. اکثر ما فکر می‌کنیم که به قدر کافی در کلاس یادداشت‌برداری نمی‌کنیم یا همه‌ی چیزهای مهم را نمی‌نویسیم؛ در حقیقت ذهن ما توانایی به خاطر سپردن تمامی حرف‌های معلم یا استادمان یا درک تمامی آن‌ها را در همان لحظه ندارد.

راه‌های زیادی برای یادداشت‌برداری برای مطالعه وجود دارد؛ اما ما در اینجا به چند روش آزمایش شده و مهم می‌پردازیم.

روش‌های یادداشت‌برداری

روش کرنل

این روش برای دهه‌ها وجود داشته و توسط دانشگاه کرنل در ایالات متحده آمریکا ایجاد شده است. در این روش در صفحه دو ستون وجود دارد و دارای پنج مرحله‌ی: ثبت، سوال، از رو خواندن، فکر کردن و مرور کردن می‌باشد. این روش تاثیر مطالعه را دو چندان می‌کند.

روش کرنل
روش کرنل


روش طرح کلی

این یک روش خطی است و بسیاری از مردم به طور ناخودآگاه به آن گرایش دارند. معمولاً با سرفصل‌ها و دایره‌هایی کوچک سازماندهی و مستقیماً در صفحه نوشته می‌شود. با این حال، این روش زمانی برای مطالعه موثرتر است که با اطلاعات جدیدی روبه رو شده‌اید و از این روش برای ساده‌سازی مطالعه استفاده می‌کنید.

روش طرح کلی
روش طرح کلی

روش نقشه‌برداری

این روش شبیه درختی با شاخه‌ یا ابری با بازو است. با یک ایده در وسط شروع می‌شود (موضوع اصلی)، و سپس دارای شاخه‌هایی (نقاط اصلی) است که به شاخه‌های کوچکتر (نقاط فرعی) در زیر آن وصل است. اگر از افرادی هستید که با تصویر بهتر یاد می‌گیرید این روش می‌تواند یک روش عالی برای شما باشد.

روش نقشه برداری
روش نقشه‌برداری

روش نمودار

این که قبل از شروع بدانید که چه موضوعاتی و دسته‌بندی‌های متمایزی از اطلاعات وجود دارد بسیار خوب است. صفحه‌ی خود را به چندین ستون تقسیم کنید و ایده یا موضوع اصلی را در بالای آن ستون نوشته و ایده‌ها یا موضوعات فرعی مرتبط به آن را در همان ستون و پایین ایده اصلی بنویسید.

روش نمودار
روش نمودار

قاعده طلایی

هیچ گاه پس از یادداشت‌برداری، یادداشت‌های خود را گوشه‌ای نگذاشته و آن‌ها را فراموش نکنید. مهم نیست از چه روشی استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که دوباره به یادداشت‌های خود نگاه کرده و آن‌ها را مرتب و مرور کنید. مطالعات نشان می‌دهد کسانی که مرور نمی‌کنند، ۴۰ درصد از اطلاعات آموخته‌شده را بعد از ۲۴ ساعت اول و ۶۰ درصد بعد از ۴۸ ساعت فراموش می‌کنند.


چگونه بهتر یادداشت‌برداری کنیم؟

  • تکرار، تکرار، تکرار. جمع کردن نکات زیاد قبل از امتحان کارساز نیست. آنچه کار می‌کند مرور منظم مطالب شماست.
  • به خاطر سپردن تصاویر راحت‌تر از کلمات است، بنابراین اگر وقتتان کم است، تصویر آن را بکشید.
  • اگر دوست دارید مطلبی را با ماژیک یا هیلایتر رنگی کنید، این کار را در حین یادداشت برداری اولیه انجام ندهید.
  • جملات کوتاه و مختصر بنویسید.
  • صرفه جویی در زمان و استفاده از اختصارات و نمادها.
  • به زبان خودتان بنویسید و از نوشتن کلماتی ادبی که حتی خواندنش برایتان سخت است چه برسد به حفظ کردنش پرهیز کنید.
  • یادداشت‌های معلم یا استادتان را در کتاب‌کار خود بنویسید تا درکی اولیه از موضوع پیدا کنید سپس به روش خود یادداشت‌برداری کنید
  • اگر چیزی را متوجه نمی‌شوید، آن را به صورت سوال بنویسید و به هوای اینکه بعدا آن را متوجه می‌شوید از آن غافل نشوید.
  • سعی نکنید همه چیز را یادداشت کنید. شما فقط حجم اطلاعات را زیاد خواهید کرد. بهتر است یک سیستم کارآمد و موثر برای ثبت نکات اصلی داشته باشید.

چگونه همزمان هم گوش دهیم و هم یادداشت برداری کنیم؟

دقیق گوش دادن یک مهارت است. قبل از کلاس درس مطالب ارائه شده را بخوانید، مطمئن شوید که در جایی نشسته اید که حواس شما پرت نشود و برگه‌های یادداشت‌برداری خود را آماده داشته باشید؛ همچنین به حرکات دست معلم یا استاد خود توجه کنید. اگر دیدید چندین بار به یک نکته اشاره می‌کند با دقت بیشتری گوش دهید و اگر چیزی روی تخته یا اسلایدهای خود نوشتند، شما نیز باید آن را یادداشت کنید.

برای یاداشت‌برداری تایپ کردن بهتر است یا نوشتن با دست گزینه‌ی بهتری است؟

آیا تفاوتی بین تایپ یادداشت‌های خود در لپ تاپ (یا سایر تجهیزات الکترونیکی یا استفاده از یک برنامه) و استفاده از قلم و کاغذ وجود دارد؟ تحقیقات نشان می‌دهد که نوشتن با دست و استفاده از قلم و کاغذ در به یاد آوردن یادداشت‌ها موثرتر است. این کار کندتر است، بنابراین دانش‌آموزان باید در انتخاب مواردی که می‌نویسد دقت کند. محققان همچنین دریافته‌اند که فرآیندهای ذهنی درگیر در نوشتن با دست باعث می‌شوند که دانش‌آموزان درک عمیق‌تری از مطالب داشته باشند.

اگر همچنان قصد دارید از تجهیزات الکترونیکی به جای کاغذ و قلم استفاده کنید، روش چندان بدی نیست. با این حال، شما باید غریزه خود را برای نوشتن همه چیز نادیده بگیرید و در عوض انتخابی‌تر باشید و البته یادداشت‌های خود را بلافاصله پس از آن مرتب کنید و  به خاطر داشته باشید که یادداشت‌برداری درست در کنار مطالعه‌ی هوشمند می‌تواند به ما در کسب نمرات بهتر کمک کند.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب