چه کشورهایی فرانسوی صحبت می‌کنند؟

چه کشورهایی فرانسوی صحبت می‌کنند؟

زبان فرانسوی یکی از مهم‌ترین زبان‌های بین‌الملل است که بعد از زبان انگلیسی بیشترین تعداد یادگیرنده را دارد‌؛ علاوه بر آن روزانه محتوای فرانسوی زبان زیادی در جهان منتشر می‌شود. اما دانستن زبان فرانسوی امکان تجارت و یافتن شغل در چه کشورهایی را برای ما ایجاد می‌کند؟

تقریباً ۴۴۴ میلیون نفر در جهان اهل کشوری هستند که زبان فرانسه زبان رسمی آن است. علاوه بر این، ۹۸ میلیون نفر در کشوری‌هایی زندگی می‌کنند که در آن زبان فرانسه معمولا استفاده می‌شود. زبان فرانسوی، زبان رسمی ۲۹ کشور است. تخمین زده می‌شود که زبان مادری حدود ۱۲ درصد از جمعیت اتحادیه اروپا فرانسوی است؛ که آن را به چهارمین زبان رایج اروپایی تبدیل می‌کند. همچنین  زبان فرانسوی یکی از مهم‌ترین زبان‌های جهان به شمار می‌اید.

علاوه بر این، طبق گزارشات ۲۰ درصد از شهروندان اتحادیه اروپا فرانسوی صحبت کردن را بلد هستند، که آن را به سومین زبان قابل‌فهم در این قاره تبدیل می‌کند. با توجه به آنچه گفته شد، دامنه این زبان بسیار فراتر از اروپا است و در واقع بیشترین مقدار از جمعیت فرانسوی زبان جهان در آفریقا ساکن است. علاوه بر این، فرانسه به عنوان زبان رسمی چندین نهاد جهانی از جمله سازمان ملل متحد، ناتو و سازمان تجارت جهانی به رسمیت شناخته شده است.

در چه کشورهایی فرانسوی زبان رسمی است؟

افرادی که به زبان فرانسوی مسلط هستند معمولاً به عنوان “فرانکوفون” شناخته می‌شوند. فرانسه با ۶۷ میلیون نفر جمعیت، بیشترین تعداد فرانسوی زبانان جهان را دارد. همچنین کشور فرانسه مبدأ زبان و کشوری است که بیشتر با زبان فرانسه مرتبط است. جمهوری دموکراتیک کنگو با حدود ۳۷ میلیون نفر دومین کشور فرانسوی زبان است و پس از آن کانادا و کامرون به ترتیب با ۱۰ و ۹ میلیون نفر در رتبه‌های بعدی قرار دارند.


فهرست کشورهای فرانسوی زبان

زبان فرانسه در ۲۹ کشور در سراسر جهان به عنوان زبان رسمی شناخته شده است که در لیست زیر به ترتیب بیشترین تعداد افرادی که به زبان فرانسوی در این کشورها صحبت می‌کنند را آورده‌ایم. بیشتر کشورهای فرانسوی زبان بخشی از جوامع فرانسوی زبان هستند و بسیاری از آنها مستعمرات سابق فرانسه هستند. ذکر این نکته ضروری است که برخی از این کشورها مانند کانادا بیش از یک زبان رسمی دارند. در نتیجه، لزوما زبان فرانسه زبان اول همه‌ی این کشورها نیست.

کشورهایی که زبان فرانسه زبان رسمی آنهاست
کشورهایی که زبان فرانسه زبان رسمی آنهاست

کشورهایی که زبان فرانسه زبان رسمی آنهاست:

  1. فرانسه
  2. کنگو (DRC)
  3. کانادا
  4. کامرون
  5. بلژیک
  6. ساحل عاج
  7. ماداگاسکار
  8. هائیتی
  9. سنگال
  10. بورکینافاسو
  11. بنین
  12. گینه
  13. مالی
  14. توگو
  15. کنگو (DRC)
  16. نیجر
  17. چاد
  18. سوئیس
  19. جمهوری آفریقای مرکزی
  20. گابن
  21. بوروندی
  22. رواندا
  23. لوکزامبورگ
  24. جیبوتی
  25. گینه استوایی
  26. کومور
  27. وانواتو
  28. سیشل
  29. موناکو

علاوه بر این، فرانسه همچنان به نفوذ سیاسی بر برخی از سرزمین‌های خارج از کشور، معروف به «Départements et territoires d’outre-mer» یا DOM-TOM ادامه می‌دهد. این سرزمین‌ها شامل سرزمین‌هایی مانند گویان، گوادلوپ و پلینزی فرانسه است.


چگونه زبان فرانسه در سراسر جهان گسترش یافت؟

سربازان فرانسوی پس از پیروزی در جنگ
سربازان فرانسوی پس از پیروزی در جنگ

زبان فرانسه به لطف نفوذ پادشاهی فرانسه به عنوان یک زبان بین‌المللی در قرون وسطی ظهور کرد. از قرن هفدهم، این زبان جایگزین لاتین به عنوان زبان تحصیل اروپا شد و در قرن هجدهم به زبان اصلی دیپلماسی و دادگاه اروپایی تبدیل شد. اکثر کشورهای فرانسوی زبان در اصل مستعمره فرانسه بودند. در واقع استعمار فرانسه، زبان فرانسه را در بسیاری از مناطق در قرن ۱۶ و ۱۷ گسترش داد. منطقه کبک کانادا از سال ۱۵۳۴ تا ۱۷۶۰ مستعمره فرانسه بود؛ اما یک سری از جنگ‌ها باعث شد فرانسه بیشتر مستعمرات خود را در اواخر قرن ۱۸ و اوایل قرن ۱۹ از دست بدهد.

دومین امپراتوری استعماری فرانسه در قرن نوزدهم شکل گرفت که با فتح اعراب آغاز شد. در پایان قرن نوزدهم، فرانسه کنترل سنگال، ساحل عاج، جمهوری‌های کنگو و مالی را در اختیار داشت که امروزه این کشورها هنوز به زبان فرانسه صحبت می‌کنند. بیشتر مستعمرات فرانسه پس از جنگ جهانی اول استقلال خود را به دست آوردند، اما فرانسه تا اواخر دهه ۱۹۶۰ همچنان در آفریقا نفوذ داشت و بیشتر مستعمرات سابق فرانسه هنوز از زبان فرانسوی به عنوان زبان اصلی خود استفاده می‌کنند.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب