8 فرمت پادکست «بخش اول»

۸ فرمت پادکست «بخش اول»

اگر به تازگی با پادکست‌ها آشنا شده‌اید، ممکن است بخواهید بیشتر راجع به آن‌ها اطلاعات داشته باشد تا بتوانید بنا به سلایق خود فرمت پادکست مورد نظرتان را انتخاب کنید و یا با فرمت‌های دیگر پادکست‌ها آشنا شوید.

فرمت پادکست چیست؟

فرمت‌های پادکست روش‌هایی برای سازماندهی محتوای نمایش شما هستند. آنها خروجی‌هایی هستند که به پادکست شما ساختاری می‌بخشند. فرمت مناسب محتوای شما را مرتب نگه می‌دارد و آن را در دسترس شنوندگان شما قرار می‌دهد. بدون قالب قوی، نمایش شما بدون نظم و نامرتب به نظر می‌رسد. فرمت‌های پادکست نیز برای شنوندگان شما سازگاری ایجاد می‌کنند. وقتی به یک قالب پایبند هستید، شنوندگان شما می‌دانند که وقتی قسمتی جدید را باز می‌کنند چه چیزی پیش‌ روی آن‌ها خواهد بود. اگر نمایش شما یک هفته یک مونولوگ انفرادی جدی، هفته بعد یک پنل کمدی و هفته بعد یک داستان تخیلی باشد، نگه داشتن شنوندگانتان برایتان بسیار سخت خواهد بود.

چگونه یک فرمت پادکست را انتخاب کنید؟

اگر مطمئن نیستید از کجا شروع کنید، این سوال را از خود بپرسید: مخاطبان من چه نوع محتوایی را می‌خواهند؟ اجازه دهید پاسخ به این سوال برنامه‌ریزی اولیه شما را تعیین کند. می‌توانید به وب سایت و تجزیه و تحلیل رسانه‌های اجتماعی خود نگاهی بیندازید تا درک بهتری از موضوعاتی که مخاطبان شما بیشتر از یادگیری در مورد آنها لذت می‌برند، داشته باشید. به عنوان مثال، اگر مخاطبان شما به وبلاگ‌های طولانی پاسخ می‌دهند، ممکن است بهتر باشد به فکر راه‌اندازی پادکستی باشید که عمیقاً در چالش‌های صنعت فرو می‌رود. یا اگر مخاطبان شما برداشت‌های کوچکی از رویدادهای جاری را ترجیح می‌دهند، یک پادکست مکالمه ممکن است جذاب‌تر باشد.

۸ نوع مختلف پادکست

با توجه به اینکه در حال حاضر بیش از هزاران پادکست برای دانلود موجود است، متوجه می‌شویم که بازار رقابت بسیار داغ است و ممکن است برای شما دشوار به نظر رسد. اگر پادکست‌های زیادی وجود دارند،پس شما چگونه می‌توانید در این رسانه حرفی برای گفتن داشته‌باشید؟ واقعا دلیلی برای ناامید شدن وجود ندارد. اگرچه تعداد پادکست‌ها همیشه در حال افزایش است، اما به این معنی نیست که باید با همه آنها رقابت کنید. با استراتژی مناسب، شما همیشه می‌توانید یک مخاطب خاص پیدا کنید که مشتاق محتوای شما باشد؛ حتی مهم نیست که یک مخاطب معمولی چقدر ممکن است پادکست شما را یک یکنواخت بداند.


اولین قدم برای ایجاد پادکستی که برای مخاطب ایده‌آل شما جذاب باشد، انتخاب فرمت پادکست مناسب است. همیشه جایی برای قرار دادن پادکست منحصر به فرد شما در این ۸ نوع اصلی پادکست وجود دارد:

۱. پادکست‌های مصاحبه

startup podcast پوستر پادکست
پادکست startup podcast

پادکست مصاحبه معمولا شامل یک یا دو مجری است که در هر قسمت با یک یا چند مهمان صحبت می‌کنند. در این فرمت، مهمان تخصص یا بینش منحصر به فردی را در مورد یک موضوع، صنعت یا موضوع خاص ارائه می‌دهد. در واقع می‌توانید این فرمت را به دو سبک پادکست تقسیم کنید:

  • مصاحبه‌های تخصصی: در پادکست‌هایی مانند Masters of Scale اثر رید هافمن، مصاحبه‌کننده روی موضوع خاصی تمرکز می‌کند که در آن مصاحبه‌شونده یک رهبر فکری در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال، مهمانی مانند بیل گیتس ممکن است داستان‌هایی در مورد تجربیات خود به عنوان یک کارآفرین فناوری به اشتراک بگذارد. بسیاری از مخاطبان به این نوع پادکست گوش می دهند تا درباره یک صنعت خاص بیشتر بیاموزند یا بینشی به دست آورند که به آنها در حرفه خود کمک کند.
  • مصاحبه‌های سرگرم‌کننده:  در پادکست‌های سرگرم‌کننده از مهمانان دعوت می‌کنند تا داستان‌های جالبی درباره زندگی خود را به اشتراک بگذارند. این برنامه‌ها اغلب توسط کمدین‌ها یا روزنامه نگاران صنعت سرگرمی میزبانی می‌شوند.

پادکست‌های به سبک مصاحبه می‌توانند به کمی تحقیق نیاز داشته باشند. در عین حال، میزبان پادکست به مهارت‌های مناسب برای ترسیم داستان‌های جالب از مهمانان نیاز دارد. این فرمت یک راه عالی برای ارائه طیف وسیعی از نظرات و دیدگاه‌ها است.

نمونه‌های دیگری از پادکست مصاحبه:

۲. پادکست‌های مکالمه

 پوستر پادکست The Boagworld UX Show
پادکست The Boagworld UX Show

پادکست‌های مکالمه و پادکست‌هایی که میزبان فرعی دارند، بسیار شبیه به برنامه‌های رادیویی سنتی هستند. در این فرمت، دو میزبان پادکست گفتگوهایی سرگرم‌کننده در مورد موضوعات و مطالب خاص دارند. اغلب، مجریان در مورد داستان‌های خبری پرطرفدار بحث می‌کنند و تفسیری روشنگر – یا طنزآمیز – ارائه می‌دهند.  همچنین پادکست‌های مکالمه ممکن است شامل مهمانان نیز باشند. این نوع پادکست نیاز به سطح بالایی از راحتی و آشنایی بین میزبان‌ها دارند. اگر مجری‌ها همدیگر را خوب نشناسند یا با هم کنار نیایند، مخاطب می‌تواند بفهمد. از آنجایی که شما نمی‌توانید یک مکالمه را از قبل بنویسید (یا حداقل، نباید این کار را کرد) این قالب برای میزبان‌هایی که می‌توانند در محل بداهه‌نویسی کنند، بهترین است.

پادکست مکالمه ممکن است چالش‌های فنی منحصر به فردی داشته‌باشد. به عنوان مثال، اگر میزبان‌ها در شهرهای جداگانه زندگی می‌کنند، به نرم افزار خاصی نیاز دارند تا صداهای صوتی را به طور مستقل ضبط کنند و سپس آنها را با هم ادغام کنند.

نمونه‌های دیگری از پادکست‌های مکالمه‌ای:

۳. پادکست‌های مونولوگ

 پوستر Philosophize This
پادکست Philosophize This

در سبک مونولوگ پادکست، یک مجری برای تمام قسمت‌های هر بخش صحبت می‌کند. این پادکست‌ها معمولا توسط شخصی که در زمینه خاصی متخصص است میزبانی می‌شوند. مخاطبان این پادکست‌ها افرادی هستند که علاقه به یادگیری در مورد یک موضوع خاص یا داشتن نظراتی در مورد رویدادهای اخیر دارند، می‌باشد. مثلا در پادکست “!Philosophize This” میزبان پادکست استفان وست، شنوندگان را به سفری در تاریخ فلسفه جهان می‌برد. با فلسفه پیش از سقراط شروع می‌شود، سپس به مروری بر جنبش‌های عمده در اندیشه فلسفی در غرب در طول عصرهای‌ مختلف می‌پردازد.

این سبک از پادکست را می‌توان برای هر موضوعی اعمال کرد – اما میزبان‌ها باید تجربه و تخصص کافی برای صحبت‌ کردن در قسمت‌های زیادی داشته باشند. با این اوصاف، می‌توان یک پادکست محدود تولید کرد که یک موضوع یا مسئله را پوشش می‌دهد، درست شبیه یک کتاب صوتی سریالی. قالب مونولوگ مزیت عدم وابستگی به افراد دیگر را فراهم می‌کند. میزبان نیازی به دعوت مهمان یا مطابقت دادن برنامه با میزبان دیگری ندارد. با این حال، در این سبک هنوز نیاز دارید تا به قدر کافی تحقیق کرده یا دانش مورد نظر را داشته باشید.


نمونه‌های دیگری از پادکست‌های مونولوگ:

۴. پادکست‌های داستان‌سرایی / تحقیقی

Dan Carlin’s Hardcore پوستر History
پادکست Dan Carlin’s Hardcore History

شنوندگان پادکست از داستان‌سرایی و پادکست‌های تحقیقی برای تجربیات همه‌جانبه خود لذت می‌برند. در این فرمت یک یا چند میزبان از هر قسمت پادکست برای بیان یک داستان کامل یا یک فصل از یک داستان ادامه‌دار استفاده می‌کنند. نمونه‌های مختلفی از پادکست‌های غیرداستانی  با روایتی داستان گونه وجود دارند؛ یکی از آن‌ها پادکست Hardcore History از دن کارلین است. کارلین مینی سریال‌های بسیار خوبی تولید می‌کند که شنوندگان پادکست او را به دوره‌های مهم تاریخ جهان می‌برد. در واقع نمایش او شامل تحقیقات زیادی است و تولید هر مینی سریال ماه‌ها طول می‌کشد.

نمونه‌ی دیگر My Favorite Murder است که توسط کارن کیلگاریف و جورجیا هاردستارک میزبانی می‌شود. هر قسمت یک مورد خاص را با جزئیات وحشتناکش پوشش می‌دهد. این نمایش همچنین به شدت مورد تحقیق قرار گرفته است، اما نظرات شخصی بیشتری در مورد هر موضوع ارائه می‌دهد. پادکست‌های غیرداستانی می‌توانند به منابع زیادی نیاز داشته باشند. تولیدکنندگان پادکستی که در این قالب عالی هستند، مهارت‌های تحقیقاتی عالی را با نگاهی دقیق به ارزش سرگرمی ترکیب می‌کنند.

نمونه‌های دیگری از پادکست‌های داستان‌سرایی/ تحقیقی:

امروزه پادکست‌ها رسانه‌ای قدرتمند هستند، در این مطلب به بررسی چهار فرمت متفاوت پادکست‌ها همراه با مثال پرداختیم. برای خواندن ادامه‌ی مطلب روی “ ۸ فرمت پادکست «بخش دوم» “کلیک کنید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب