8 فرمت پادکست «بخش دوم»

۸ فرمت پادکست «بخش دوم»

با داغ بودن بازار ساخت پادکست‌های مختلف بسیاری از افراد علاقمند به یادگیری ساخت پادکست‌ها شده‌اند؛ ولی دانش چندانی از پادکست‌ها ندارند ما در این مطلب به بیان چند فرمت از پادکست‌ها می‌پردازیم.

در مطلب قبلی به معرفی ۴ فرمت از فرمت‌های پادکست‌ها پرداختیم؛ اگر هنوز آن مطلب را مطالعه نکرده‌اید روی ” ۸ فرمت پادکست «بخش اول» ” کلیک کنید. در این مطلب به معرفی فرمت‌های باقی‌مانده می‌پردازیم.

۵. پادکست‌های میزگرد

 پوستر پادکستHow Did This Get Made
پادکست How Did This Get Made

پادکست‌های میزگرد یا پنل شوها، شامل یک گروه ثابت یا چرخشی از میزبان‌ها می‌شود که در مورد موضوعات خاص اظهارنظر و گفتگو می‌کنند. اغلب، یک میزبان اصلی وجود دارد که هر قسمت را مجری‌گری می‌کند در حالی که مجریان فرعی نقش‌های خاصی را ایفا می‌کنند. به عنوان مثال برخی از مجریان فرعی ممکن است بیشتر بر جنبه‌ی کمدی آن بیافزایند، در حالی که برخی دیگر تخصصی خاص را ارائه می‌دهند.


پنل شوها اغلب سعی می‌کنند که مخاطبان خود احساس کنند که بخشی از یک باشگاه خصوصی هستند. به عنوان مثال، شنوندگان قدیمی بیشتر از کسی که برای اولین بار آن نمایش را می‌بیند به شوخی‌ها و ویژگی‌های شخصیتی میزبان پی می‌برند. در پادکست‌های میزگرد با تقسیم حجم کاری بین افراد مختلف، فشار استرس تنها روی یک نفر نیست. به عنوان مثال، در پادکست Joe Budden، مجریان و مهمانانی که در مورد هیپ هاپ، ورزش و اخبار صحبت می‌کنند، به خواننده رپ سابق می‌پیوندند.

نمونه‌هایی دیگر از پادکست میزگرد:

۶. پادکست‌های تئاتری

 پوستر پادکستThe Left Right game
پادکست The Left Right game

پادکست‌های داستانی برای سال‌ها روند رو به رشدی داشته‌اند. برخی از پادکست‌های نمایشی شامل یک مجری است که داستانی را به شیوه‌ای شبیه به کتاب صوتی روایت می‌کند. پادکست‌های دیگر در این فرمت از گروهی از بازیگران و مهندسان صدا برای ایجاد تجربیات فراگیرتر استفاده می‌کنند.

در این قالب، میزبانان پادکست تلاش می‌کنند تا جهان‌های تخیلی ایجاد کنند تا شنوندگان خود را سرگرم کنند. این کار نیازمند به سطحی از خلاقیت و تجربه است تا شنوندگان را سرگرم کند. در حالی که این فرمت به اندازه سایر فرمت‌های این لیست به تحقیق نیاز ندارد، اما هنوز کار زیادی را شامل می‌شود. در عین حال، این بدان معنی است که رقابت بالا است. این پادکست‌ها نه تنها با یکدیگر رقابت می‌کنند، بلکه با دیگر ابزارهای سرگرمی مانند برنامه‌های تلویزیونی، کتاب‌های صوتی و فیلم‌ها نیز رقابت می‌کنند.

نمونه هایی از پادکست تئاتری:

۷. پادکست‌های محتوای تغییر کاربری داده شده

The Daily Show( Ears Edition) پوستر پادکست
پادکست The Daily Show( Ears Edition)

در این نوع از پادکست‌ها مجری می‌تواند برنامه‌ی تلوزیونی خود را به پادکست صوتی و یا حتی محتوای صوتی خود را به پادکست تصویری تبدیل کند و همزمان با این کار، کاربرانی که علاقه‌ای بیشتری به محتوای تصویری دارند تا صوتی را جذب کند و برعکس. فرآیند استفاده مجدد از محتوای موجود چندین مزیت را به همراه دارد، از افزایش تعامل مخاطب گرفته تا پاسخگویی به نیازهای مختلف در طول قیف فروش. بعلاوه، استفاده مجدد از محتوا می‌تواند اتاق تنفسی را که برای ایجاد محتوای تازه و جالب نیاز دارید را به شما بدهد.

برنامه‌های خبری از رایج‌ترین برنامه‌های این دسته هستند.  این داستان می‌تواند در چاپ، ویدئو و صدا ظاهر شود. این فرمت برای برندهایی که در حال حاضر محتوای زیادی را برای وب تولید می‌کنند، به خوبی کار می‌کند. به عنوان مثال، اگر کسب و کار شما دارای حجم زیادی از محتوای وبلاگ است، می‌توانید هر پست را به قسمتی از پادکست خود تبدیل کنید. این کار به طور موثری حجم محتوا را دو برابر می‌کند و به شما امکان می‌دهد به بخشی از مخاطبان هدف خود دسترسی پیدا کنید که محتوای صوتی را به فرمت نوشتاری ترجیح می دهند.

نمونه‌هایی از پادکست محتوای تغییر کاربری داده شده:

۸. پادکست‌های ترکیبی

پادکست‌ها رسانه‌ای بسیار انعطاف‌پذیر هستند. برای ایجاد سبک خود می‌توانید فرمت‌های اصلی را از این لیست ترکیب و مطابقت دهید. به عنوان مثال، یک پادکست با تخصص در زمینه موضوعی خاص ممکن است یک پادکست به سبک مونولوگ باشد و هر از چندگاهی نیز با مهمانانی مصاحبه کند. به همین ترتیب، پنل شوها ممکن است هر قسمت را به بخش‌هایی تقسیم کند، از جمله بخشی برای میزبان اصلی برای ارائه یک مونولوگ.


یا ممکن است یک فرمت پادکست پیدا کنید که شبیه هیچ چیز کدام از فرمت‌های موجود در این لیست نباشد! این یکی از ویژگی‌های عالی در مورد رسانه است. موانع ورود در زمینه‌ی پادکست‌ها در مقایسه با شروع یک نمایش رادیویی یا برنامه تلویزیونی بسیار کم است. حتی گزینه‌های برای میزبانی رایگان وجود دارند که به شما امکان می‌دهند قسمت‌ها را ضبط کرده و آنها را به کانال‌های توزیع اصلی ارسال کنید، همه اینها را می‌توانید تنها با گوشی خود انجام دهید.

برای شروع به ساخت یک پادکست به چه تجهیزاتی نیاز دارید؟

تجهیزات حرفه‌ای برای ساخت پادکست مانند میکروفون و استودیو
تجهیزات حرفه‌ای برای ساخت پادکست

حداقل برای شروع ضبط پادکست به یک گوشی هوشمند نیاز دارید. تلفن شما دارای یک میکروفون و اتصال اینترنت است که برای ضبط و پخش پادکست خود به آن نیاز دارید. با این حال، پادکست‌های ضبط‌‌ شده در دستگاه‌های تلفن همراه می‌توانند بسیار ناچیز و غیرحرفه‌ای به نظر برسند. بهترین راه بعدی که به همان اندازه ساده است؛ داشتن یک کامپیوتر و یک میکروفون است. می‌توانید از نرم‌افزار رایگان یا بسیار مقرون‌به‌صرفه برای چک کردن سطوح صدای خود و تولید نمایشی که تقریباً حرفه‌ای به نظر می‌رسد استفاده کنید.

اگر می‌خواهید پادکستی حرفه‌ای‌تر تهیه کنید، باید هزینه‌ی بیشتری برای تجهیزات حرفه ای بپردازید، برخی از تجهیزات حرفه‌ای برای ساخت پادکست عبارتند از:

  • میکروفون‌های ایستاده
  • فوم آکوستیک
  •  دستگاه‌های ترکیب‌کننده‌ی صدا
  • فیلترهای پاپ
  • نرم‌افزار ویرایش

شما همچنین به جایی برای ضبط نیاز دارید. یک فضای اداری آرام معمولا مکان خوبی برای شروع است. اما اگر امکان داشتن یک فضای اداری آرام را نداشتید داشتن یک فضای آرام هم کفایت می‌کند.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب