6 توصیه برای هوشمندانه درس خواندن در دانشگاه

۶ توصیه برای هوشمندانه درس خواندن در دانشگاه

ممکن است بخواهید عادات مطالعه‌ی بهتری داشته باشید تا بهتر و هوشمندانه‌تر درس بخوانید و در نتیجه نمرات بهتری در امتحان کسب کنید. با این چند توصیه عادات مطالعه‌ی خود را بهبود بخشید.

با مطالب روزافزون دنیای امروز ما نیازمند روش‌های جدید برای درس خواندن هستیم تا بتوانیم نتایج بهتری کسب کنیم. برای انجام این کار می‌توانید از شش توصیه‌ی زیر استفاده کنید.

۱. مسئولیت‌پذیر باشید

به یاد داشته باشید که کار شما فقط انجام کاری نیست که اساتیدتان از شما می‌خواهند. یادگیری یک تلاش مادام العمر است؛ بنابراین مسئولیت شخصی آموزش خود را به عهده بگیرید. درس خواندن فقط معدل نیست. هر آنچه اکنون یاد می‌گیرید در آینده به شما کمک خواهد کرد، بنابراین مطمئن شوید که در حین مطالعه ذهنیت درستی دارید. این اولین قدم برای مطالعه هوشمندانه است. که در مطلب «نکاتی برای بهتر درس خواندن» نیز به آن اشاره کردیم.

۲. نوت‌ها و یادداشت‌های خود را دستی بنویسید

دانشجویانی در کلاس در حال یادداشت‌برداری از مطالب درسی
دانشجویان در کلاس در حال یادداشت‌برداری


در حالی که برخی از دانشجویان معتقدند یادداشت‌برداری برای آنها کارایی ندارد، بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که دانشجویانی که یادداشت‌برداری می‌کنند اطلاعات را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کنند. نه تنها این، بلکه بهترین راه برای یادداشت‌برداری استفاده از کاغذ است، نه لپ تاپ. مطالعات انجام شده در پرینستون و دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد؛ ترکیبی از نوشتن فیزیکی روی کاغذ و عملکرد شناختی، باعث افزایش حافظه می‌شود. بنا به تحقیقات دانشگاه هاروارد، دانشجویانی که نکات را تایپ می‌کنند، به اندازه کافی سریع یادداشت‌برداری می‌کنند که اطلاعات را مستقیماً هنگام شنیدن به رایانه خود منتقل کنند و مسلما این کار را بدون استفاده از زمانی که حافظه شما برای پردازش اطلاعات نیاز دارد، می‌کنند. البته به حواس‌پرتی‌های بی‌پایانی که لپ‌تاپ شما برایتان ایجاد می‌کند، اشاره‌ای نمی‌کنیم. یادداشت‌های دست‌نویس زمان بر است، اما در درازمدت به شما کمک می‌کند.

اگر یادداشت‌برداری برای شما مشکل است مطلب «چگونه یادداشت‌برداری کنیم؟» می‌تواند به شما کمک کند بهتر یادداشت‌برداری کنید.

۳. ساعات درس خواندن را کاهش دهید

قدرت اولویت‌بندی را دست کم نگیرید. این به این معنا نیست که فقط روی چیزهایی تمرکز کنید که می‌خواهید روی آنها تمرکز کنید. اگر در درسی مشکل دارید، به دنبال مفاهیم کلیدی باشید و برای تسلط بر آنها کار کنید. توجه به نکات اصلی در کلاس می‌تواند به شما در درک مطالب کمک کند و بعداً ساعت‌ها از ساعات مطالعه را کاهش دهد. همچنین باید سعی کنید که در حین صحبت کردن معلم حواس شما پرت نشود. تلفن خود را خاموش کنید یا از نشستن در کنار دوستی که احتمالاً حواس شما را پرت می‌کند اجتناب کنید.

اگر قسمتی را متوجه نمی‌شوید؛ همیشه می‌توانید در کلاس سؤال بپرسید، به استاد خود ایمیل بزنید، از یک دوست بپرسید یا به کتابخانه مراجعه کنید. حتی می‌توانید در صورت نیاز از Google یا YouTube استفاده کنید تا انبوهی از اطلاعات را با جستجو کردن بیابید. علاوه بر این، همیشه اشتباهات خود در امتحانات را مرور کنید.

۴. کارها را وقتی انجام دهید که ذهن شما سرحال است

دختری با تمرکز در حال خواندن مطالب درسی
دختری که با تمرکز در حال درس خواندن است

نکته دیگر در مورد اینکه چگونه هوشمندانه‌تر مطالعه کنید این است که تکالیف را زمانی انجام دهید که در ذهن شما سرحال است. برای اکثر دانشجویان این کار، کار سختی نیست. اما برای افراد تنبل و کسانی که کارهای خود را پشت‌گوش می‌اندازند، این کار یک چالش است. در واقع یادگیری و بهره‌وری زمانی افزایش می‌یابد که دانشجویان کاری را قبل از فراموش کردن انجام دهند. وقتی فرصتی برای پشت‌گوش انداختن کار آینده خود داشتید، احتمال اینکه آن کار را بعداً انجام دهید بسیار کمتر است.

یک نکته دیگر برای مطالعه برای دانشجویان این است که قبل از نوشتن مقاله، دستورالعمل‌ها را چند روز (یا هفته!) زودتر بخوانید تا زمانی برای فکر کردن در مورد یک موضوع داشته باشید. حتی اگر هوشمندانه به آن فکر نکنید، زمانی که شروع به نوشتن می‌کنید مغز شما بهتر آماده می‌شود.

۵. به وضعیت جسمانی خود اهمیت دهید

زمانی که روی عادت‌های مطالعه تمرکز می‌کنید، بیشتر به فکر سلامت روان خود هستید؛ اما مطالعه بدون ورزش فقط شما را خسته می‌کند. وقتی بدن شما برای مطالعه کردن آماده نیست، نمی‌توانید آنقدر که می‌خواهید هوشمندانه مطالعه کنید! دانشجویان اکثراً به شدت استرس و کم خوابی دارند. ورزش منظم به بهبود مهارت‌های فکری شما کمک می‌کند و انرژی بیشتری به شما می‌دهد.

مطمئن شوید که اصول اولیه را رعایت می‌کنید. سعی کنید زیاد بخوابید، آب زیادی بنوشید و اغلب ورزش کنید. کمتر شکر مصرف کنید و بیشتر میوه و سبزیجات بخورید زیرا این کار باعث افزایش تمرکز می‌شود.


۶. بهترین زمان مطالعه خود را بدانید

پسری که در شب بهتر می‌تواند درس بخواند
پسری که در شب مطالعه می‌کند

اگر می‌خواهید به طور موثر مطالعه کنید، مهم است که این کار را در پربازده‌ترین زمان خود انجام دهید، زمانی که مغز شما می‌تواند بهتر تمرکز کند و اطلاعات بیشتری را جذب کند. برای برخی افراد، ممکن است عصر یا شب باشد، در حالی که برای برخی دیگر، صبح ایده‌آل‌ترین زمان است. این زمان برای هرکس متفاوت است.

 این سوالات را برای پیدا کردن زمان مناسب از خود بپرسید:

  • چه زمانی بیشتر احساس بیداری می‌کنید؟
  • چه زمانی تمرکز کردن برایتان راحت‌تر است؟
  • آیا می‌توانید همیشه در آن زمان درس بخوانید؟

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب