قانون دو پیتزا جف بزوس و راز موفقیت آمازون

قانون دو پیتزا جف بزوس و راز موفقیت آمازون

می‌خواهیم یک قانون مفید برای جلسات موفق که از پیتزا الهام گرفته شده است را برای شما به اشتراک بگذاریم. پس برای قانون 2 پیتزا از رئیس آمازون جف بزوس، آماده شوید.

هر چه تیم کوچکتر باشد، همکاری بهتری خواهد داشت. همکاری بسیار مهم است زیرا کارها سریع‌تر از همیشه پیش می‌روند. و توانایی یک تیم برای ارائه وظایف خود می‌تواند یک عامل متمایز کننده برای سازمان شما در مقابل رقبای شما باشد. موقعیتی را تصور کنید که در آن یک ویژگی محصول جدید باید منتشر شود یا یک باگ باید برطرف شود، می‌خواهید این اتفاق در سریع‌ترین زمان ممکن رخ دهد تا بتوانید زمان کمتری برای ورود به بازار داشته باشید.

 خطاهای رایج جلسه عبارتند از:

  • نبود دستور کار
  • بحث بیش از حد
  • نبود فضای کافی
  • وجود افراد غیر متخص
  • صرف زمان بیش از حد
  • ترکیب نادرست از شرکت‌کنندگان
قانون دو پیتزا جف بزوس دارنده سایت آمازون برای داشتن جلسات موفق
شرکت‌کنندگان در یک جلسه نباید بیشتر از ۸ نفر باشند


قانون دو پیتزا چیست؟

اینکه چه کسی و چه تعداد در یک جلسه شرکت می‌کنند، تأثیر ویژه‌ای بر بهره‌وری یک جلسه دارد. جف بزوس، رئیس آمازون، برای کمک به برگزاری و موفقیت آمیز جلسات خود، قانون دو پیتزا را ارائه کرد. هر تیم داخلی باید به اندازه‌ای کوچک باشد که بتواند با دو پیتزا تغذیه شود. هدف کاهش هزینه‌های خوردوخوراک نیست. برای این منظور، تیم های ۲ پیتزا ایجاد شد که تعداد شرکت کنندگان بر اساس ۲ عدد پیتزا که بتواند شرکت کنندگان را سیر کند تعیین می‌شد. یک پیتزای استاندارد به عنوان چهار قسمت محاسبه می‌شود. بنابراین، جلسات آمازون حداکثر به ۸ نفر محدود می‌شود. این همچنین به عنوان مفهوم دو تیم پیتزا شناخته می‌شود و علم پشت آن حتی توسط دانشگاه استنفورد تأیید شده است. آنها در تحقیقات خود دریافتند که پربارترین جلسات دارای ۳ الی ۸ شرکت کننده است.

قانون دو پیتزا: دیگر هیچ وقت خیلی کم نخواهید خورد

جلسات کوچکتر می‌تواند احساس صمیمیت ایجاد کند که اغلب منجر به بحث‌های جسورانه‌تر و صریح‌تر می‌شود. شرکت‌کنندگان کمتر، همچنین به معنای زمان بیشتر برای گوش دادن و در نظر گرفتن دیدگاه همه است. به نوبه خود، اعضای گروه احساس می‌کنند شنیده می‌شوند و مورد احترام قرار می‌گیرند و این موضوع آن‌ها را سازنده‌تر می‌کند. این معیار، صراحت و وضوح در یک جلسه کوچک می‌تواند به این معنی باشد که اقدامات و نتایج را می‌توان آسان‌تر با هم تطبیق داد. اگر تیم‌ها کوچک باشند، می‌توانند چابک بمانند و سریعتر تصمیم بگیرند.

با این حال، جلسات با کمتر از پنج شرکت‌کننده به راحتی می‌تواند به «تفکر گروهی» منجر شود، زیرا شخصیت‌های قوی‌تر بر دیگران تأثیر می‌گذارند. گروه‌های کوچک‌تر همچنین به معنای تنوع محدودتر دیدگاه‌ها و نظرات و همچنین تنوع کمتری از تجربه و شبکه است، که همگی می‌توانند بر کیفیت تصمیم‌های گرفته شده تأثیر بگذارند.

جف بزوس جزو قدرتمندترین افراد سال ۲۰۲۳ قرار گرفته است پس خالی از لطف نیست که با ۱۵ تا از قدرتمندترین افراد سال ۲۰۲۳ آشنا شوید.

قانون دو پیتزا جف بزوس می‌گوید نباید جلسات بیشتر از 8 نفر باشند
جلسات کوچکتر سازنده‌تر هستند و صمیمیت ایجاد می‌کنند

قانون دو پیتزا: دیگر هیچ وقت زیاد پیتزا نخواهید خورد

چهار دلیل اصلی وجود دارد که چرا وقتی یک گروه از اندازه مطلوب خود فراتر رفته است، ممکن است مشکلات رخ دهد:

  1. تیم‌های بزرگ‌تر می‌توانند بار ذهنی بسیار زیادی را برای اعضای گروه ایجاد کنند.
  2. هنگامی که یک گروه از تعداد افراد بهینه خود فراتر رفت، هر یک از اعضا باید زمان بیشتری را برای هماهنگی و برنامه ریزی صرف کنند، به این معنی که زمان کمتری برای کار خود دارند.
  3. میزان واگذاری وظایف بین اعضای تیم بیشتر است که مستعد خطا و سوء‌تفاهم است.
  4. از آنجایی که هر یک از اعضای تیم اکنون باید به تعداد بیشتری از افراد توجه کند، انسجام اجتماعی گروه ضعیف‌تر می‌شود و در دراز مدت بر همکاری و جهت‌گیری تأثیر منفی می‌گذارد.


نتیجه این است که اعضای گروه‌های بزرگ تمایل به از دست دادن احترام به جلسات دارند. آنها کمتر از قبل آماده می‌شوند و شروع به ایفای نقش منفعلانه می‌کنند. هر چه گروه بزرگتر باشد، انتظار فرد از اینکه مشارکت او مورد توجه قرار گیرد کمتر است. این شروع یک مارپیچ نزولی است که به جلسات غیرمولد تبدیل می‌شود.

قانون دو پیتزا در عمل

اما چگونه می‌توانید تعداد جلسات را پایین نگه دارید؟ اگر تعداد شرکت کنندگان در حال افزایش است، در اینجا چند نکته وجود دارد.

از قبل به تیم بگویید که تغییراتی در گروه رخ خواهد داد و توضیح دهید که چرا این تغییرات ضروری است. اگر یک همکار دعوت نشود، مورد توهین یا تعجب قرار نخواهد گرفت.
قبل از دعوت کردن فکر کنید! واقعاً چه کسی باید آنجا باشد؟ چه کسی می‌تواند به روند کار کمک کند؟ چه کسی می تواند یک دیدگاه منحصر به فرد ارائه دهد؟
مسئولیت‌ها را تعریف کنید. به کسانی که دعوت کرده‌اید بگویید از آنها چه انتظاری دارید و آنها مسئول انتقال محتوای جلسه به کسانی هستند که شرکت نکرده‌اند.

بنابراین، اکنون می‌دانید که چگونه یک تیم برای یک جلسه موفق تشکیل دهید. اگر یکی دیگر از قوانین جف بزوس، یعنی قانون «قبل از ناهار»«قبل از ناهار» را نیز رعایت کنید که در این جا برای شما آورده‌ایم؛ و جلسه خود را برای ساعت ۱۰ صبح برنامه‌ریزی کنید، شرایط عالی برای کار تیمی متمرکز و کارآمد خواهید داشت.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب