10 فایده‌ی شگفت‌انگیز هلو برای سلامتی

۱۰ مورد از خواص شگفت‌انگیز هلو برای سلامتی

هلو دارای خواص آنتی‌اکسیدان است و ممکن است از بیماری‌های قلبی، سرطان و از دست دادن رطوبت در پوست شما جلوگیری کند. در مورد خواص شگفت‌انگیز هلو بیشتر بدانید.

تصور می‌شود که میوه‌ی هلو بیش از ۸۰۰۰ سال پیش در چین ایجاد شد. هلو مربوط به آلو، زردآلو، گیلاس و بادام است. این میوه به عنوان میوه هسته‌دار است، زیرا گوشت آن پوسته‌ای را احاطه کرده که یک دانه خوراکی را در خود جای می‌دهد. این میوه را می‌توان به تنهایی خورد یا به انواع غذاها و دسرها اضافه کرد. علاوه بر این، هلو مغذی است و مجموعه ای از فواید سلامتی، از جمله بهبود هضم، پوست صاف‌تر و تسکین آلرژی را ارائه دهد. در این مطلب از مجله‌ی روزساز ۱۰ مورد از خواص شگفت‌انگیز هلو برای سلامتی شما را ارائه می‌کنیم.

لیستی از خواص شگفت‌انگیز هلو برای سلامتی انسان

۱) سرشار از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان:

یکی از خواص شگفت‌انگیز هلو می‌توان به این اشاره کرد که این میوه سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی مفید است. یک هلو با اندازه متوسط (۵.۴ اونس یا ۱۵۰ گرم) تقریباً دارای ارزش غذایی زیر است:

  • کالری: ۵۸
  • پروتئین: ۱ گرم
  • چربی: کم‌تر از ۱ گرم
  • کربوهیدرات: ۱۴ گرم
  • فیبر: ۲ گرم
  • ویتامین سی: ۱۷ درصد از ارزش روزانه DV
  • ویتامین آ: ۱۰ درصد از DV
  • پتاسیم: ۸ درصد از DV
  • نیاسین: ۶ درصد از DV
  • ویتامین ای: ۵ درصد از DV
  • ویتامین ک: ۵ درصد از DV
  • مس: ۵ درصد از DV
  • منگنز: ۵ درصد از DV

درصد ارزش روزانه یا (Daily Value) به اختصار DV: معیاری است که نشان می‌دهد یک ماده‌ی غذایی چه میزان از نیاز روزانه‌ی شما را به مواد مغذی، چربی، کربوهیدرات و پروتئین تامین می‌کند.

خواص شگفت‌انگیز هلو برای سلامتی بدن انسان.
فواید هلو برای سلامتی


هلو همچنین مقادیر کم‌تری منیزیم، فسفر، آهن و برخی ویتامین‌های گروه B را دارد. این میوه مملو از آنتی‌اکسیدان‌ها است. ترکیبات گیاهی مفیدی که با آسیب اکسیداتیو مبارزه می‌کنند و به محافظت از بدن شما در برابر پیری و بیماری کمک می‌کنند. هر چه این میوه تازه‌تر و رسیده‌تر باشد، آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری در آن وجود دارد. در یک مطالعه، آب هلو تازه در عرض ۳۰ دقیقه پس از مصرف، اثرات آنتی‌اکسیدانی را در مردان سالم نشان داد.

به نظر می‌رسد میوه‌ی هلو و کمپوت هلو دارای مقادیر مشابهی از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند، تا زمانی که هلوهای موجود در کمپوت با پوست باشند. با این حال، هلو تازه دارای سطوح بالاتر آنتی‌اکسیدان است و به نظر می‌رسد در محافظت در برابر آسیب اکسیداتیو نسبت به انواع کمپوت موثرتر باشد.

۲) از خواص شگفت‌انگیز هلو: کمک به هضم غذا

هلو ممکن است به هضم سالم کمک کند. یک میوه با اندازه متوسط حدود ۲ گرم فیبر فراهم می‌کند. نیمی از آن فیبر محلول است، در حالی که نیمی دیگر نامحلول است. فیبر نامحلول به مدفوع شما حجم می‌دهد و به حرکت غذا در روده کمک می‌کند و احتمال یبوست را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر، فیبر محلول، غذا برای باکتری‌های مفید روده شما فراهم می‌کند. به نوبه خود، این باکتری‌ها اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه مانند استات، پروپیونات و بوتیرات تولید می‌کنند که سلول‌های روده شما را تغذیه می‌کند.

اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه در روده شما ممکن است به کاهش التهاب و بهبود علائم اختلالات گوارشی مانند بیماری کرون، سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) و کولیت اولسراتیو کمک کند. گل هلو بخشی دیگر از میوه است که ممکن است برای هضم مفید باشد. آن‌ها معمولا در طب سنتی چینی برای درمان اختلالات گوارشی استفاده می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیبات موجود در گل‌ها ممکن است به طور موثری قدرت و تعداد دفعات انقباضات روده را افزایش دهند، که به حفظ ریتم مناسب برای حرکت روان غذا کمک می‌کند. در حالی که مطالعات اغلب از عصاره گل هلو استفاده می‌کنند، یک چای گیاهی از گل‌ها معمولاً در کره مصرف می‌شود.

خواص شگفت‌انگیز هلو برای بدن. هلو برای سلامتی مفید است.
خواص هلو برای سلامتی

۳) از خواص شگفت‌انگیز هلو: حفظ سلامت قلب

  • میل کردن منظم میوه، از جمله هلو، ممکن است سلامت قلب را تقویت کند.
  • هلو ممکن است عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا و سطح کلسترول را کاهش دهد.
  • مطالعات لوله آزمایش نشان می‌دهد که هلو ممکن است به اسیدهای صفراوی (ترکیباتی که توسط کبد شما از کلسترول تولید می‌شود) متصل شود.
  • اسیدهای صفراوی متصل (همراه با کلسترول موجود در آن‌ها) در نهایت از طریق مدفوع دفع می‌شوند که ممکن است به کاهش سطح کلسترول خون کمک کند.
  • مطالعات دیگر نشان داد که هلو ممکن است سطح کلسترول LDL تام و بد و همچنین فشار خون و سطوح تری‌گلیسیرید را کاهش دهد.
  • تحقیقات روی موش‌های چاق بیشتر گزارش داد که آب هلو ممکن است سطوح هورمون آنژیوتانسین II را کاهش دهد که فشار خون را افزایش می‌دهد.

۴) محافظت از پوست:

هلو ممکن است اثرات محافظتی داشته باشد که به حفظ سلامت پوست شما کمک می‌کند. مطالعات لوله آزمایش نشان می‌دهد که ترکیبات موجود در هلو ممکن است توانایی پوست شما برای حفظ رطوبت را بهبود بخشد، بنابراین بافت پوست را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، هم مطالعات آزمایشگاهی و هم مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که محصولات دارای عصاره‌های گل یا گوشت هلو که مستقیماً روی پوست اعمال می‌شود ممکن است به جلوگیری از آسیب اشعه ماوراء‌بنفش کمک کند. همچنین مشخص شد که عصاره گل هلو رشد تومورهای پوستی را در موش به تاخیر می‌اندازد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روتین پوستی مخصوص به نوع پوست خود به شما پیشنهاد می‌کنیم مطالب ما را در دسته‌ی آرایش و زیبایی وبلاگ کارسپاری مطالعه کنید.

۵) جلوگیری از انواع خاص سرطان:

مانند بسیاری از میوه‌ها، هلو نیز ترکیبات گیاهی مفیدی را ارائه می‌کند که ممکن است در برابر سرطان‌های مختلف از بدن محافظت کند. به طور خاص، پوست و گوشت هلو سرشار از کاروتنوئیدها و اسیدکافئیک هستند (دو نوع آنتی‌اکسیدان که خواص ضد سرطانی دارند). تحقیقات آزمایشگاهی و حیوانی همچنین نشان داد که ترکیبات موجود در دانه هلو ممکن است رشد تومورهای پوستی غیر سرطانی را محدود کرده و از تبدیل آن‌ها به سرطان جلوگیری کند.

هلو مملو از پلی‌فنول است. دسته‌ای از آنتی‌اکسیدان‌ها که در مطالعات لوله آزمایش مشخص شد که رشد را کاهش می‌دهد و گسترش سلول‌های سرطانی را محدود می‌کند. پلی‌فنول‌های هلو ممکن است توانایی کشتن سلول‌های سرطانی را نیز داشته باشند، بدون این که به سلول‌های سالم آسیبی وارد کنند.

در یک مطالعه حیوانی، این پلی‌فنول‌ها به ویژه در جلوگیری از رشد و گسترش نوع خاصی از سرطان سینه موثر بودند. محققان گزارش کردند که یک فرد برای مصرف مقداری پلی‌فنول معادل میزان مورد استفاده در این مطالعه، نیاز به میل کردن دو تا سه هلو در روز دارد. در مطالعه دیگری، زنان یائسه‌ای که حداقل ۲ هلو یا شلیل در روز مصرف می‌کردند، ۴۱ درصد کم‌تر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه در طی ۲۴ سال بودند.

خواص شگفت‌انگیز هلو برای سلامتی
خواص هلو برای بدن

۶) کاهش علائم آلرژی:

هلو ممکن است علائم آلرژی را کاهش دهد. هنگامی که بدن شما در معرض یک آلرژن قرار می‌گیرد، هیستامین‌ها یا مواد شیمیایی ساخته شده توسط سیستم ایمنی بدن شما را آزاد می‌کند تا بدن شما را از شر آلرژن خلاص کند. هیستامین‌ها بخشی از سیستم دفاعی بدن شما هستند و باعث ایجاد علائم آلرژی مانند عطسه، خارش یا سرفه می‌شوند.

تحقیقات نشان می‌دهد که هلو ممکن است با جلوگیری از انتشار هیستامین در خون به کاهش علائم آلرژی کمک کند. علاوه بر این، مطالعات لوله آزمایش گزارش می‌دهند که عصاره هلو نیز ممکن است مؤثر باشد و التهابی که معمولاً در واکنش‌های آلرژیک دیده می‌شود را محدود کند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تعیین قدرت این اثرات در افراد مبتلا به آلرژی مورد نیاز است.


۷ تا ۹) سایر خواص شگفت‌انگیز هلو:

هلو ممکن است چندین فواید دیگر برای سلامتی داشته باشد. عبارتند از:

  • ممکن است ایمنی را تقویت کند: هلو سرشار از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌های تقویت‌کننده سیستم ایمنی هستند. آن‌ها همچنین ممکن است با انواع خاصی از باکتری‌ها مبارزه کنند.
  • ممکن است در برابر سموم خاص محافظت کند: در یک مطالعه، عصاره هلو داده شده به افراد سیگاری باعث افزایش حذف نیکوتین شد. (از طریق ادرار)
  • ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد: مطالعات نشان می‌دهد که ترکیبات موجود در هلو ممکن است به جلوگیری از افزایش سطح قند خون کمک کند. (مقاومت به انسولین در موش‌های چاق)

۱۰) در دسترس بودن و وعده‌ای مفید در رژیم غذایی:

هلو به راحتی پیدا می‌شود و می‌توان آن را به روش‌های مختلف به رژیم غذایی اضافه کرد. آن‌ها را می‌توان به صورت خام یا پخته مصرف کرد و به راحتی در غذاهای گرم یا سرد گنجانده می‌شوند. به عنوان مثال، هلو تازه یک میان‌وعده غنی از مواد مغذی عالی است و می‌توان آن را به تنهایی یا با ماست و یک مشت آجیل (فواید و خواص بی‌نظیر آجیل‌ها) میل کرد. هلو را می‌توان به سالاد میوه اضافه کرد. آن‌ها طعم غیرمنتظره‌ای را به غذا اضافه می‌کنند و همچنین یک ماده محبوب در بسیاری از دسرها هستند. در نهایت، هلو را می‌توان در یک اسموتی مخلوط کرد یا به آرامی له کرد تا به آب شما طعم بدهد.

نحوه انتخاب و نگه‌داری هلو

هلو در طیف وسیعی از انواع وجود دارد. برخی سفید، برخی دیگر زرد. هلو سفید شیرین‌تر است، در حالی که هلو زرد ترش‌تر است. هنگام انتخاب هلو، معمولاً هر چه بوی آن شیرین‌تر باشد، رسیده‌تر می‌شود. سعی کنید از خرید میوه‌های قهوه‌ای، کبود یا چروک که آسیب دیده یا بیش از حد رسیده‌اند خودداری کنید. در عوض، به دنبال هلو با گوشت سفت یا کمی نرم باشید. وقتی هلو را کمی فشار دهید و احساس کنید که هلو رسیده است و آماده میل کردن است، می‌توانید بگویید که رسیده و آماده خوردن است.

هلو پس از برداشت از درخت به رسیدن خود ادامه می‌دهد. بنابراین اگر هلوهای شما خیلی سفت هستند، سعی کنید آن‌ها را به مدت یک تا سه روز روی پیشخوان خود در یک ظرف قرار دهید. هلوهای رسیده حدود یک هفته در دمای اتاق دوام می‌آورند. اگر قصد ندارید آن‌ها را در این بازه زمانی بخورید، بهتر است آن‌ها را در یخچال نگه‌داری کنید تا بیش از حد رسیده نشوند. هلوهای رسیده را نیز می‌توان منجمد کرد، اما بهتر است ابتدا آن‌ها را برش دهید و گوشت آن‌ها را با کمی آب لیمو بپوشانید تا قهوه‌ای نشود.

هلو را می‌توان به صورت کمپوت یا منجمد نیز خریداری کرد. به خاطر داشته باشید که کمپوت هلو حاوی آنتی‌اکسیدان کم‌تری نسبت به هلو تازه یا منجمد هستند و برای انتخاب سالم‌تر، سعی کنید به جای شربت هلو، انواع بسته‌بندی در آب را انتخاب کنید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب