فواید گوش کردن موسیقی

فواید گوش کردن به موسیقی

گوش دادن به موسیقی مورد علاقه شما ممکن است مزایای زیادی برای سلامتی شما داشته باشد. با ما همراه باشید تا به بررسی فواید گوش کردن موسیقی بپردازیم.

گوش دادن به موسیقی مورد علاقه شما ممکن است مزایای زیادی برای سلامتی شما داشته باشد. ما در این مطلب به بررسی فواید گوش کردن به موسیقی خواهیم پرداخت. در واقع ما قصد داریم در این مطلب شما را با قدرت موسیقی در کاهش استرس آشنا کنیم پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

شما تا زمانی که هدفون خود را فراموش نکنید متوجه نمی‌شوید که چقدر موسیقی در طول روز به ما کمک می‌کند. به نظر می‌رسد موسیقی مورد علاقه ما می‌تواند ما را قبل از یک لحظه مهم به هیجان آورد، و زمانی که ناراحت هستیم ما را آرام کند. اما آیا واقعاً توضیح علمی برای این موضوع وجود دارد؟ همانطور که معلوم است، بله!

موسیقی در طول تاریخ بشر به دلیل توانایی‌اش در سرگرمی و درمان، به طور گسترده مورد مطالعه و احترام قرار گرفته است. کارشناسان بی‌شماری بررسی کرده‌اند که چگونه گوش دادن به موسیقی به طور بالقوه می‌تواند اثرات درمانی بر طیفی از شرایط سلامت روانی و جسمی داشته باشد، یا فقط به عنوان راهی برای کنار آمدن با زندگی روزمره باشد. تحقیقات معاصر حاکی از آن است که موسیقی قدرت قابل توجهی برای کمک به کاهش استرس و اضطراب، تسکین درد و بهبود تمرکز دارد.


موسیقی چگونه می‌تواند استرس را کاهش دهد؟

استرس، احساس تنش عاطفی، غرق شدن، یا احساس ناتوانی در مقابله، بر ما تأثیر روانی و فیزیکی می‌گذارد. استرس یک تأثیر بیولوژیکی دارد که باعث می‌شود بدن شما هورمون‌ها و مواد شیمیایی خاصی را آزاد کند که این هو مغز شما را به روش‌های خاصی فعال می‌کنند. به عنوان مثال، زمانی که ما به شدت استرس داریم، ضربان قلب و فشار خون ما بالا می‌رود و غده فوق کلیوی شروع به تولید کورتیزول می‌کند که به عنوان «هورمون استرس» نیز شناخته می‌شود.

کورتیزول در کوتاه مدت، می‌تواند به ما کمک کند تمرکز و انرژی مورد نیاز برای مقابله با یک موقعیت دشوار را پیدا کنیم. اما وقتی بدن برای مدت طولانی در معرض کورتیزول اضافی قرار می‌گیرد، باعث ایجاد حالت‌های دائمی و طاقت فرسا مبارزه، فرار یا یخ زده‌گی می‌شود. استرس مداوم یا مزمن می‌تواند منجر به ایجاد یک اختلال اضطرابی، افسردگی، درد مزمن و غیره شود.

موسیقی در هر زمان و مکان، به عنوان ابزاری برای تسکین استرس، موفقیت چشمگیری داشته است. در حالی که فقط برخی از انواع موسیقی مانند کلاسیک برای اثرات آرام بخش بررسی شده‌اند، اما موسیقی مورد علاقه شخصی شما در هر سبکی که باشد نیز برای شما مزایایی دارد.

بررسی اجمالی تحقیق در مورد موسیقی و استرس در سال ۲۰۲۰ نشان می دهد که موسیقی می‌تواند:

  • ضربان قلب و سطح کورتیزول ما را کاهش دهید.
  • ضربان قلب و سطح کورتیزول ما را کاهش دهید.
  • حواس ما را پرت می‌کند و سطح استرس جسمی و روحی را کاهش می‌دهد.
  • برای کاهش علائم مرتبط با استرس، چه در محیط بالینی و چه در زندگی روزمره استفاده شود.

فواید گوش کردن موسیقی

موسیقی چگونه بر مغز شما تأثیر می‌گذارد؟

موسیقی در ساعاتی که به آن گوش می‌دهیم واقعاً با ما چه می‌کند؟ خوب، در اینجا یک تفکیک فوق العاده ساده وجود دارد:

  • صداهای موسیقی به صورت ارتعاش در گوش ما حرکت می‌کنند.
  • گوش داخلی این ارتعاشات را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند.
  • نورون‌ها این سیگنال‌ها را به نواحی خاصی از قشر مغز در مغز منتقل می‌کنند.
  • نواحی اختصاصی مغز، عناصر مختلف سیگنال‌ها (مانند تن، زیر و بم، ریتم) را تشخیص می‌دهند.
  • همانطور که مغز همه این اطلاعات را کنار هم قرار می‌دهد تا بتوانید تجربه موسیقی را حس کنید، می‌تواند بر احساسات و سیستم‌های بدن ما تأثیر بگذارد، به همین دلیل است که دانشمندان علاقه زیادی به مطالعه آن دارند!

پژوهش‌ها در مورد فواید گوش کردن موسیقی چه می‌گوید؟

اکثر تحقیقات در مورد اثرات سلامتی موسیقی بر توانایی آن در آرام کردن ما و کاهش استرس متمرکز است. در سال‌های اخیر، این تحقیق در جهت‌های جدید هیجان‌انگیز و شگفت‌انگیز گسترش پیدا کرده است. برخی از دست آوردهای اخیر شامل موارد زیر است:

کاهش سطح کورتیزول یکی از فواید گوش کردن موسیقی:

یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ نشان داد که بزرگسالانی که هم در خانه و هم در محیط آزمایشگاهی به موسیقی شخصی و خنثی گوش می‌دهند، سطح کورتیزول آن‌ها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. این بدون توجه به نوع موسیقی پیدا شد.

فواید در درمان‌های سلامت روان:

بررسی اجمالی ۳۴۹ مطالعه در مورد سودمندی موسیقی به عنوان یک درمان سلامت روان برای شرایطی از جمله اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی، و افسردگی اساسی نشان داد که ۶۸.۵ درصد از مداخلات مبتنی بر موسیقی نتایج مثبتی داشتند.

کاهش فرسودگی شغلی:

همچنین موسیقی درمانی در پیشگیری از فرسودگی شغلی کارکنان اتاق عمل فواید قابل توجهی داشت. یک مطالعه ۶ هفته‌ای نشان داد که کارکنان پس از دسترسی به جلسات ۳۰ دقیقه‌ای گوش دادن به موسیقی هر روز در محل کار به مدت یک ماه، کاهش سطح استرس و خستگی عاطفی کم‌تری را گزارش کردند.

به شما کمک می‌کند به خواب بروید:

۶۲% منبع مورد اعتماد پاسخ دهندگان به یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۸ گزارش دادند که از موسیقی (از ژانرهای مختلف) برای کمک به، به خواب رفتن استفاده می‌کنند، این بیشتر به این دلیل که موسیقی آن‌ها را آرام می‌کند و آن‌ها را از استرس‌های روزانه منحرف می‌کند. افرادی که کم‌تر به موسیقی گوش می‌دهند، خواب با کیفیت پایین‌تری داشتند.

یکی از فواید گوش کردن به موسیقی کمک به بهبود کیفیت خواب است

کاهش افسردگی یکی از فواید گوش کردن به موسیقی:

بر اساس تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۷، گوش دادن به موسیقی یا موسیقی درمانی می‌تواند سطوح افسردگی را کاهش دهد و با افزایش اعتماد به نفس و انگیزه، به ویژه در محیط‌های گروهی همراه است.

کاهش اضطراب در کودکان:

موسیقی به طور قابل توجهی اضطراب را در کودکان، قبل و در حین انجام اقدامات پزشکی کاهش می‌دهد.

به مردم کمک می‌کند تا با ویروس همه گیر کرونا مقابله کنند:

یک نظرسنجی با بیش از ۵۶۰۰ نفر از ۱۱ کشور نشان داد که موسیقی در طول همه‌گیری کووید-۱۹ نقش بسیار مهمی در کمک به مردم برای مقابله با قرنطینه و دستیابی به اهداف رفاهی خود در زمینه‌های فرهنگی، سنی و جنسیتی داشته است.

بهبود کیفیت زندگی با بیماری آلزایمر:

تحقیقات نشان داد که مداخلات موسیقی می‌تواند تأثیرات مثبتی بر رفتار و شناخت افراد مبتلا به بیماری آلزایمر داشته باشد و کیفیت زندگی را بهبود بخشد.

موسیقی به عنوان مدیتیشن:

مدیتیشن یک سنت باستانی است که در فرهنگ‌های سراسر جهان انجام می‌شود و بخشی جدایی ناپذیر از برخی ادیان و انواع یوگا است. انواع مختلفی از مدیتیشن وجود دارد و افراد از آن‌ها برای کمک به درمان بیماری‌های روحی و جسمی استفاده می‌کنند.

معمولاً مدیتیشن با هدف تمرکز، آرام کردن یا هدایت توجه شما انجام می‌شود. همچنین می‌تواند به آرامش بدن ما کمک کند. اغلب، موسیقی‌های مورد استفاده برای مدیتیشن سرعت آهسته‌ای دارند که می‌توانند ضربان قلب، و همچنین سطح اضطراب و استرس را کاهش دهند. مدیتیشن هدایت شده شامل موسیقی با راوی یا سخنران است که جریان انرژی و تمرکز شما را هدایت می‌کند یا جملات تاکیدی مثبت را ارائه می‌دهد.

فواید گوش کردن موسیقی

موزیک درمانی یکی دیگر از فواید گوش کردن موسیقی:

موسیقی درمانی با فقط گوش کردن به موسیقی متفاوت است، اگرچه گوش کردن بخش بزرگی از آن است! موسیقی درمانگران با بیماران مختلف در هر سنی کار می‌کنند. مانند سایر اشکال درمان، از جمله هنر درمانی، موسیقی درمانگران جلسات فردی را برای کمک به شما در دستیابی به اهداف خود برنامه‌ریزی می‌کنند.

موسیقی درمانی می‌تواند شامل گوش کردن به موسیقی هدفمند، نواختن و ساختن موسیقی، و ترانه سرایی و فعالیت‌های دیگر باشد. این نوع از تعاملات “هدفمند” با موسیقی می‌تواند به شما کمک کند تا از طریق احساسات یا مسائلی که شما را آزار می‌دهد کار کنید، احساسات مثبت را تشویق کنید و حتی به گفتار یا فیزیوتراپی کمک کنید.

موسیقی به عنوان مسکن درد:

تحقیقات نشان می‌دهد که موسیقی می‌تواند هم درد مزمن و هم درد بعد از عمل را تسکین دهد.

منبع معتبر تحقیقاتی نشان می‌دهد که گوش کردن به “موسیقی دلپذیر و آشنا” درد را در افراد مبتلا به فیبرومیالژیا کاهش می‌دهد. طبق یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۷، گوش دادن به موسیقی در هدفون در حالی که فرد تحت بیهوشی موضعی یا عمومی است، می‌تواند سطح کورتیزول را در طول جراحی، و درد و استرس پس از عمل را کاهش دهد.

این چگونه کار می‌کند؟ دانشمندان بر این باورند که این اثر ممکن است ناشی از موسیقی باشد که در واقع فعالیت مغز را از الگوهای ارتباطی مرتبط با درد دور می‌کند و همچنین احساسات مثبت ایجاد می‌کند و باعث حواس‌پرتی می‌شود. موسیقی فقط به کمک به درد فیزیکی محدود نمی‌شود. استرس باعث ایجاد دردهای روحی و روانی نیز می‌شود که موسیقی می‌تواند به کاهش آن کمک کند.

کمک به تمرکز یکی دیگر از فواید گوش کردن به موسیقی:

نشان داده شده است که گوش دادن به موسیقی باعث بهبود تمرکز روی کارهای خاص می‌شود، به خصوص اگر کار پیچیده‌تر باشد. موسیقی همچنین ممکن است به تقویت توانایی مغز ما برای یادآوری اطلاعات و ایجاد ارتباط کمک کند.

در یکی از آزمایش‌های اخیر، از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا هر زمانی که عقربه ساعت خاصی شروع به حرکت کرد، دکمه‌ای را فشار دهند. نویسندگان دریافتند که وقتی مردم در حین انجام، به موسیقی پس‌زمینه مورد علاقه‌شان گوش می‌دهند، در مقایسه با کسانی که موسیقی ندارند، ذهنشان کم‌تر سرگردان می‌شود و تمرکز بیشتری دارند.

نشان داده شده است که گوش دادن به موسیقی باعث بهبود تمرکز روی کارهای خاص می‌شود، به خصوص اگر کار پیچیده‌تر باشد

موسیقی برای کاهش اضطراب:

اضطراب، استرس و درد اغلب با هم هستند. موسیقی ممکن است یکی از راه‌های کمک به مدیریت آن‌ها باشد. همانطور که در بالا نیز گفته شد، موسیقی می‌تواند به کاهش اضطراب در بزرگسالان و کودکان، قبل و در طول اقدامات پزشکی کمک کند.

در یک مطالعه که بر روی بیش از ۹۵۰ بیمار بدحال انجام شد، ۳۰ دقیقه موسیقی درمانی در روز به طور مداوم آن‌ها را با میزان کم‌تری از اضطراب و استرس مواجه کرد. موسیقی به کاهش پاسخ‌های استرس بیولوژیکی مانند ضربان قلب و سطح کورتیزول نیز به مقابله با اضطراب کمک می‌کند.

اگر شما فرد مضطربی هستید پیشنهاد می‌کنیم برای کاهش اضطراب خود مطلب راه‌هایی برای کاهش استرس را مطالعه فرمایید.

آیا برخی از انواع موسیقی برای کاهش استرس بهتر است؟

سبک‌های خاصی از موسیقی بدون ترانه، مانند کلاسیک و محیط، از نظر تاریخی موضوع اکثر مطالعات تحقیقاتی در زمینه موسیقی و استرس هستند. در حالی که شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد آن‌ها می‌توانند استرس و اضطراب را کاهش دهند، این بدان معنا نیست که آن‌ها “بهتر” از سایر سبک‌های موسیقی هستند.

برای بسیاری از مطالعات ذکر شده در این مقاله، گوش دادن به موسیقی شامل سبک‌ها یا آهنگ‌های متعددی بود که هم توسط شرکت کنندگان و هم توسط محققان انتخاب شده بودند. در واقع، انجمن موسیقی درمانی آمریکا بیان می‌کند که “همه سبک‌های موسیقی می‌توانند در ایجاد تغییر در زندگی مشتری یا بیمار مفید باشند.”

ما همچنین از انواع مختلف موسیقی برای اهداف مختلف استفاده می‌کنیم. از آنجایی که همه ما روابط خاصی با آهنگ‌ها و سبک‌های مورد علاقه خود داریم، می‌توانیم از آن‌ها برای فراخوانی برخی از احساسات و عواطف منحصر به فرد در آن رابطه استفاده کنیم. مثلا:

  • موسیقی کلاسیک با اثری آرام بخش همراه است.
  • زمانی که خلق و خوی ضعیفی دارد یا با شرایط سخت زندگی روبرو می‌شوید موسیقی رپ می‌تواند برای شما الهام‌بخش و انگیزه‌بخش باشد.
  • موسیقی هوی متال می‌تواند “توسعه هویت” را تقویت کند و به شما کمک کند تا بهتر تنظیم شوید.

گوش دادن به موسیقی مورد علاقه شما مزایای بیشتری نسبت به آنچه تصور می کنید دارد.

فواید گوش کردن موسیقی:

  • استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد
  • خلق و خوی را بهبود می‌بخشد.
  • کاهش درد
  • کمک به بهبود خواب
  • کمک به بهبود تمرکز
  • آرام کردن بدن و کمک به مدیتیشن
  • کمک به گفتار یا فیزیوتراپی
  • تقویت جامعه و حس با هم بودن

تحقیقات در مورد خواص درمانی و کاهش استرس موسیقی در حال انجام است و گاهی اوقات نتایج متفاوتی دارد. اما در نهایت، شاید مهم‌ترین نکته این باشد: به گوش دادن ادامه دهید!


خلاصه:

گوش دادن به موسیقی مورد علاقه شما مزایای بیشتری نسبت به آنچه تصور می کنید دارد. همچنین ایمن، مقرون به صرفه و به طور گسترده در دسترس است. موسیقی مطمئناً یک درمان جادویی نیست، و نه جایگزینی برای درمان، دارو، جراحی یا هر درمان پزشکی دیگر. اما موسیقی می‌تواند یک عنصر مهم برای سلامتی و مراقبت از خود شما به صورت روزانه و همچنین شریک مفیدی برای مقابله با شرایط حاد سلامتی شما باشد.

اگر به دنبال آرامش با کمک موسیقی هستید مطلب ۱۴ آلات موسیقی در سراسر جهان برای کمک به آرامش شما می‌تواند مطلب مفیدی برای شما باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب