درمان افتادگی پوست

روش‌هایی برای درمان افتادگی پوست و عوامل موثر در آن

آیا برای خلاصی از شر افتادگی پوست خود در تلاش هستید. نگران نباشید ما در این مطلب روش‌هایی برای درمان افتادگی پوست را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

اگر ساعت‌ها را در باشگاه برای کاهش وزن می‌گذرانید، به احتمال زیاد می‌دانید که افتادگی پوست می‌تواند یک عارضه جانبی بسیار شایع باشد. افتادگی پوست، هم در صورت و هم در بدن، اغلب با از دست دادن چربی همراه است. بدتر شدن یا کاهش کلاژن و الاستین در درم یکی دیگر از دلایل افتادگی پوست است. در حالی که هر کسی در هر سنی ممکن است دچار افتادگی پوست شود، اما این عارضه بیشتر با افزایش سن رخ می‌دهد. در این مطلب می‌خواهیم روش‌هایی برای درمان افتادگی پوست و عوامل موثر در افتادگی پوست را با هم بررسی کنیم.


درمان افتادگی پوست در خانه می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما گزینه‌هایی برای سفت‌کردن پوست وجود دارد، از محصولات بدون نسخه گرفته تا محلول‌های جراحی.

چه چیزی باعث افتادگی پوست می‌شود؟

پوست سفت می‌تواند به راحتی کشیده شود و به جای خود بازگردد. هنگامی که پوست توانایی ارتجاعی خود را از دست می‌دهد، شروع به افتادگی می‌کند. افتادگی پوست تقریباً در هر جایی از بدن ممکن است رخ دهد. نواحی رایجی که ممکن است در آن‌ها پوست افتاده مشاهده کنید عبارتند از:

  • پلک‌ها
  • غبغب
  • چانه
  • پوست گلو
  • بازوهای بالایی
  • شکم

عوامل و روش‌های درمانی افتادپی پوست

افتادگی پوست دلایل مختلفی دارد. آن‌ها عبارتند از:

سال‌خوردگی:

با افزایش سن، پوست، دو پروتئین مهم تولید شده در درم یعنی الاستین و کلاژن را از دست می‌دهد. همانطور که از نام آن پیداست، الاستین به پوست خاصیت ارتجاعی می‌بخشد. کلاژن نیز توسط فیبروبلاست‌ها تولید می‌شود. وقتی پوست کشیده و سفت است، باید از کلاژن تشکر کرد. کلاژن از فیبرهای محکم تشکیل شده است که به پوست کمک می‌کند ساختار و استحکام خود را حفظ کند. تولید الاستین و کلاژن با افزایش سن مردم کاهش می‌یابد. این دو پروتئین همچنین می‌توانند با گذشت زمان توسط عوامل خارجی مانند موارد زیر بدتر شوند:

  • قرار گیری در معرض اشعه ماوراء بنفش
  • آلاینده‌های موجود در محیط از جمله دود سیگار
  • برخی از عوامل سبک زندگی، مانند تغذیه نامناسب و مصرف بیش از حد الکل

قرار گیری بیش از حد در معرض نور خورشید و عدم مراقبت از پوست یا سلامتی می‌تواند روند پیری پوست را تسریع کند. این می‌تواند باعث شود که پوست شما در سنین جوانی افتاده و چروکیده به نظر برسد.

اگر تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد سفت نگه داشتن پوست در زمان سال‌خوردگی دارید مطلب چگونه با افزایش سن پوست خود را محکم نگه داریم؟ را مطالعه فرمایید.

کاهش وزن:

اضافه وزن برای مدت طولانی می‌تواند باعث آسیب به رشته‌های کلاژن و الاستین در پوست شما شود. این امر باعث می‌شود که در هنگام کاهش وزن، برگشت پوست سخت‌تر شود. اگر مقدار قابل توجهی از وزن خود را کم کنید، ممکن است پوست شما افتاده‌تر شود. افتادگی پوست زمانی که کاهش وزن سریع است، مانند بعد از جراحی چاقی، بیشتر اتفاق می‌افتد. از آنجایی که پوست جوان‌تر سریع‌تر برمی‌گردد، سن شما در زمان کاهش وزن نیز می‌تواند در افتادگی پوست شما نقش داشته باشد.

بارداری:

ایجاد درجاتی از افتادگی و شلی پوست پس از بارداری رایج است. زنانی که برداری چند قلویی را تجربه کرده‌اند، مانند دو قلو یا سه قلو، ممکن است نسبت به زنانی که یک نوزاد دارند، در اطراف شکم خود پوست شل‌تری ببینند. سن مادر نیز ممکن است نقش داشته باشد.

درمان افتادگی پوست ناشی از بارداری

بیماری:

چند بیماری وجود دارد که با افتادگی پوست مشخص می‌شود. یکی از این‌ها یک زیرگروه بسیار نادر از لنفوم سلول T پوستی است که به نام شلی پوست گرانولوماتوز شناخته می‎‌شود. افراد مبتلا به این عارضه شاهد شل شدن بسیار تدریجی پوست در آرنج و زانو هستند. افتادگی پوست ناشی از شلی پوست گرانولوماتوز معمولاً به خوبی به درمان پاسخ نمی‌دهد.

سندرم اهلرز-دانلوس:

بیماری دیگری که باعث افتادگی پوست می‌شود، سندرم اهلرز دانلوس (EDS) است، یک اختلال نادر بافت همبند که ارثی است. افراد مبتلا به EDS نقصی در تولید کلاژن دارند که منجر به افتادگی و خمیر شدن پوست اغلب روی صورت می‌شود.

روش‌هایی برای درمان افتادگی پوست:

اگر نگران ناحیه افتادگی پوست هستید، کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش یا از بین بردن آن انجام دهید. میزان افتادگی پوست می‌تواند زیاد یا کم باشد. هنگام تصمیم‌گیری در مورد گزینه‌های درمانی، این عوامل را در نظر بگیرید:

  • نواحی از بدن که افتادگی در آن‌ها رخ می‌دهد.
  • میزان افتادگی
  • احساسات شما در مورد وضعیت خود

روش‌هایی برای کاهش و درمان افتادگی جزئی پوست:

اگر افتادگی جزئی دارید، درمان‌هایی وجود دارد که می‌توانید در خانه روی صورت و بدن خود امتحان کنید. آن‌ها عبارتند از:

ورزش:

افتادگی پوست بدن ناشی از کاهش وزن متوسط یا بارداری را می‌توان با ورزش بهبود بخشید. هر حرکتی که باعث ایجاد توده عضلانی یا سفت شدن ماهیچه‌ها شود می‌تواند ظاهر افتادگی جزئی پوست را کاهش دهد. مثلا:

  • تمرینات وزنه برداری یا مقاومتی: تمرین با وزنه، ماشین یا نوارهای مقاومتی به افزایش توده عضلانی کمک می‌کند.
  • پیلاتس: پیلاتس که به عنوان کنترل شناسی نیز شناخته می‌شود، از حرکات کنترل شده برای سفت کردن و تقویت هسته بدن، باسن، پاها و بازوها استفاده می‌کند.
  • ورزش صورت: شواهد کمی وجود دارد که نشان می‌دهد ورزش‌های صورت می‌توانند افتادگی پوست اطراف چانه، گردن و گلو را کاهش دهند. بسیاری از طرفداران یوگا بر این باورند که برخی ورزش‌ها برای کاهش افتادگی پوست صورت مفید هستند. یک ژست عالی که باید برای این کار امتحان کرد، simhasana (ژست شیر) است.

ورزش برای درمان افتادگی پوست

مکمل:

مطالعه چندین منبع معتبر مکمل‌های خوراکی حاوی موادی مانند کلاژن و اسید هیالورونیک را پیدا کرده‌اند که به کاهش افتادگی پوست مرتبط با افزایش سن کمک می‌کند.

درمان‌های موضعی:

کرم‌ها، لوسیون‌ها و سرم‌هایی که حاوی موادی مانند رتینول هستند، می‌توانند خاصیت ارتجاعی اطراف چشم و پوست صورت را بهبود بخشند. هم محصولات بدون نسخه (OTC) و هم داروهای تجویزی می‌توانند کمک کنند. رتینوئیدهای تجویزی، مانند ترتینوئین و رتین-A، تولید کلاژن را افزایش می‌دهند. این‌ها معمولاً نتایج قابل توجهی نسبت به همتایان OTC خود ایجاد می‌کنند.

تغییر سبک زندگی:

هیدراته ماندن، استفاده از کرم ضد آفتاب و حذف عادات مضری مانند سیگار کشیدن می‌تواند به پوست شما کمک کند که شاداب‌تر به نظر برسد.

روش‌هایی برای کاهش و درمان افتادگی متوسط پوست:

درمان‌های غیرتهاجمی و کم تهاجمی می‌توانند رنگ و قابلیت ارتجاعی پوست افتاده را بهبود بخشند. درمان افتادگی متوسط پوست توسط متخصص پوست انجام می‌شود و شامل موارد زیر است:

  • لیزر درمانی: چندین نوع لیزر درمانی می‌تواند به افزایش تولید کلاژن و بهبود رنگ کلی پوست کمک کند. اکثر مردم بهترین نتایج را بعد از چندین درمان می‌بینند. لیزر درمانی می‌تواند برای سفت کردن بازوها و شکم و همچنین سایر نواحی بدن مفید باشد.
  • لایه برداری با لیزر: این روش بسیار موثرتر از لیزر، اما تهاجمی‌تر است و زمان بهبودی طولانی‌تری دارد، معمولاً حدود دو هفته. لایه برداری با لیزر لایه‌های بالایی پوست را از بین می‌برد و گرما را به عمق لایه‌های زیرین می‌فرستد. گاهی اوقات به آن لایه برداری لیزری نیز گفته می‌شود.
  • سونوگرافی میکروفوکوس شده (MFU): این روش گرما را به عمق لایه‌های پوست می‌فرستد و از تولید کلاژن حمایت می‌کند. ممکن است چندین ماه طول بکشد تا شما شروع به بهبود در استحکام و قابلیت ارتجاعی پوست خود کنید. نتایج حاصل از سونوگرافی دائمی نیست و معمولاً حدود ۱ سال باقی می‌ماند.

درمان افتادگی پوست

روش‌هایی برای کاهش افتادگی قابل توجه:

روش‌های جراحی برای برداشتن پوست شل اغلب پس از جراحی کاهش وزن توصیه می‌شود. در بیشتر موارد، آن‌ها عمل زیبایی محسوب می‌شوند و ممکن است تحت پوشش بیمه نباشند. این روش‌ها در دسته جراحی کانتورینگ بدن قرار می‌گیرند.

در روش‌های کانتورینگ بدن امکان دارد درجاتی از جای زخم قابل در نواحی مانند بازوها باقی بماند. آن‌ها همچنین به زمان قابل توجهی برای بهبودی نیاز دارند که از ۲ هفته تا ۱ ماه طول می‌کشد. ممکن است انتخاب کنید که یک ناحیه از بدن یا چندین ناحیه تحت درمان قرار گیرد.


انواع جراحی‌های کانتورینگ بدن عبارتند از:

  • تامی تاک (ابدومینوپلاستی)
  • جراحی لیفت بازو (براکیوپلاستی)
  • لیفت صورت
  • لیفت گردن
  • لیفت پایین تنه
  • لیفت بالاتنه
  • لیفت داخلی ران

همانطور که می‌دانید کلاژن اصلی‌ترین پروتئین برای سلامت پوست است. اگر می‌خواهید شلی پوست خود را درمان کنید می‌توانید از مطلب فواید کلاژن پپتید که ممکن است از آن‌ها ندانید نیز کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب