مزایای خیساندن پا در نمک اپسوم

مزایای خیساندن پا در نمک اپسوم

خیساندن پا در نمک اپسوم می‌تواند مزایای زیادی برای سلامتی و همچنین رفع خستگی داشته باشد. برای درک بیشتر این موضوع مطلب را مطالعه فرمایید.

سولفات منیزیم که معمولاً به عنوان نمک اپسوم شناخته می‌شود، یک ترکیب طبیعی است که از اکسیژن، گوگرد و منیزیم ساخته شده است. اگرچه نمک‌های اپسوم ساختاری شبیه به کلرید سدیم (نمک سفره) دارند، اما دارای خواص ضد میکروبی، ضد قارچی، ضد التهابی و درمانی عالی هستند. در مقاله امروز ده مزیت برتر خیساندن پا در نمک اپسوم را بررسی خواهیم کرد.

مزایای خیساندن پا در نمک اپسوم:

به طور کلی نمک اپسوم کاربرد زیادی در صنعت زیبایی دارد که در این مقاله به برخی از مزایای آن برای می‌پردازیم. مزایای خیساندن پا در نمک اپسوم عبارتند از:


۱. تسکین درد:

خیساندن پا با نمک اپسوم می‌تواند درد عضلانی، و همچنین ناراحتی و درد کلی را تسکین دهد. هنگامی که پاهای خود را در نمک و آب اپسوم خیس می‌کنید، منیزیم به پوست شما نفوذ می‌کند، مکانیسم‌های سلولی را تحریک می‌کند و فعالیت‌های درون سلولی و بین سلولی را تشویق می‌کند تا مواد مغذی تسکین دهنده درد را به ناحیه آسیب‌دیده برساند.

به عنوان مثال، اگر شغل شما از نظر فیزیکی سخت است و نیاز دارید که زمان بیشتری را روی پاهای خود بگذرانید، درد، ناراحتی و التهاب را در پاهای خود تجربه خواهید کرد. تحقیقات نشان می‌دهد که خیساندن پاهای در نمک و آب اپسوم می‌تواند سموم را از بین ببرد، سلول‌های جدید تولید کند و گرفتگی عضلات را کاهش دهد.
مزایای خیساندن پا در نمک اپسوم

۲. بوی بد را از بین می‌برد:

پاهای بیش از حد عرق کرده، محیط مساعدی را برای تجمع و رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها فراهم می‌کند. باکتری‌ها نیز اسیدهای آلی تولید می‌کنند که به دلیل ترکیبات فرار گوگرد باعث ایجاد بوی بد می‌شوند. اگر پاهایتان بوی بد می‌دهد، توصیه می‌کنیم آنها را در مخلوطی از آب، سرکه، نمک اپسوم خیس کنید. نصف فنجان نمک اپسوم را با آب گرم در یک وان ترکیب کنید و پاهای خود را به مدت ده تا پانزده دقیقه خیس کنید تا بوی بد از بین برود.

۳. ترمیم و درمان زخم:

پوست شما بزرگ‌ترین عضو بدن شما است و به عنوان یک سد یا اولین خط دفاعی در برابر پاتوژن‌های خارجی و آلرژن‌ها عمل می‌کند. با این حال، مراقبت نکردن از پوست می‌تواند روی اپیدرم تأثیر بگذارد.

به عنوان مثال، یک زخم کوچک بر روی پوست می‌تواند باعث ورود باکتری به پاهای شما شود. اگر چه زخم‌های کوچک و بدون درد نشانه‌ای از ناراحتی نیست، اما اگر عمیق و دردناک شود، باید فوراً به دنبال درمان باشید. اگرچه می‌توانید از داروهای موضعی برای تسکین استفاده کنید، اما پیشنهاد می‌کنیم پاهای خود را در نمک اپسوم خیس کنید تا تورم، التهاب و درد اطراف ناحیه آسیب دیده کاهش یابد.

دلیل این امر این است که نمک‌های اپسوم حاوی مواد طبیعی مانند اکسیژن، منیزیم و گوگرد هستند که با نرم و شل کردن پوست باعث از بین رفتن ترک‌ها می‌شوند.

۴. حذف ترک پا یکی از مزایای خیساندن پا در نمک اپسوم:

خشکی، ضخامت و کمبود رطوبت می‌تواند باعث ترک پاشنه پا شود. این مشکل به دلیل افزایش فشار روی پاشنه‌های پا ایجاد می‌شود که نتیجه آن شکاف پوست است. با این حال، چاقی، پوشیدن صندل‌های پاشنه‌دار و دمای پایین می‌تواند باعث ترک پاشنه پا شود.

نمک‌های اپسوم یک درمان طبیعی برای ترک پا هستند زیرا حاوی مواد مغذی ضروری هستند که می‌توانند سلول‌های مرده‌ی پوست را از پاشنه‌های ترک‌دار پاک، و آن‌ها را نرم‌تر، صاف‌تر و سالم‌تر کنند.

علاوه بر این، نمک‌های اپسوم برای بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس و اگزمای پا نیز مفید هستند. منیزیم یک عنصر ضروری در نمک‌های اپسوم است. این نمک هنگامی که با آب ترکیب می‌شود، به پوست نفوذ می‌کند و با خشکی، ترک‌ها و التهاب مبارزه می‌کند و یک سد پوستی سالم را حفظ می‌کند.

حذف ترک پا یکی از مزایای خیساندن پا در نمک اپسوم

۵. درمان عفونت‌های قارچی یکی از مزایای خیساندن پا در نمک اپسوم:

عفونت‌های قارچی می‌توانند آسیب زیادی به پاهای شما وارد کنند و با جلوگیری از تحرک، بر زندگی روزمره شما تأثیر بگذارند. رنگ ناخن سفید مایل به زرد یا قهوه‌ای نشان دهنده عفونت قارچی ناخن پا است که باعث ناراحتی و درد می‌شود. ناخن پای شما به دلیل عفونت‌های قارچی شکننده‌تر و ضخیم‌تر به نظر می‌رسند. آب و هوای گرم و مرطوب و تعریق بیش از حد ناشی از فعالیت‌های بدنی عامل اصلی عفونت قارچی است.

قارچ برای رشد به محیطی مرطوب و گرم نیاز دارد. می‌توانید با پا برهنه راه نرفتن در مکان‌های مرطوب مانند رختکن و سالن‌های ورزشی از خطر ابتلا به عفونت قارچی ناخن پا جلوگیری کنید. با این حال، اگر قبلاً به عفونت مبتلا شده‌اید، می‌توانید برای تسکین، پاهای خود را در نمک‌های اپسوم خیس کنید. اگرچه نمک‌های اپسوم قارچ‌ها را از بین نمی‌برند، اما رطوبت اضافی را از بین می‌برند که این باعث نابودی محیط مساعد جهت رشد قارچ است.

علاوه بر این، نمک‌های اپسوم می‌توانند پوست شما را نرم کرده و عفونت را از بین ببرند. توصیه می‌کنیم داروهای تجویز شده توسط پزشک خود را مصرف کنید، اما در عین حال می‌توانید پاهای خود را در محلول نمک اپسوم آغشته کنید تا اثرات آن افزایش یابد. به اندازه ای آب در ظرف خود بریزید که پاهایتان را بپوشاند. یک فنجان نمک اپسوم و دو فنجان سرکه سفید اضافه کنید و پاهای خود را به مدت ده تا بیست دقیقه خیس کنید.

۶. استرس را از بین می‌برد:

استرس علت اصلی چندین بیماری جسمی و روحی است زیرا عملکرد بدن شما را مختل، و تعادل هورمونی را خراب می‌کند. نمک اپسوم ماهیچه‌های شما را شل می‌کند و جریان خون به مغز را افزایش می‌دهد و باعث ترشح سروتونین و دوپامین می‌شود.

این دو ماده شیمیایی خلق و خوی شما را بهبود می‌بخشد و ذهن شما را آرام می‌کند. در همان زمان، منیزیم، گوگرد و اکسیژن از طریق پوست به بدن شما نفوذ می‌کنند و مغز را تحریک می‌کنند تا کورتیزول، هورمونی که استرس را افزایش می‌دهد، سرکوب کند. با این حال، نیاز به تحقیقات بیشتری برای تایید اثربخشی در گروه‌های مختلف جمعیتی وجود دارد.

۷. افزایش گردش خون یکی از مزایای خیساندن پا در نمک اپسوم:

خیساندن پا در نمک اپسوم می‌تواند جریان خون را افزایش داده و عضلات، بافت‌ها و اعصاب شما را شل کند. منیزیم و گوگرد جذب شده در آب گرم، خون را از طریق رگ‌ها و شریان‌های شما می‌راند تا فشار را کاهش دهد.

این دو ماده در ترکیب با سایر مواد مغذی ضروری موجود در خون، درد ماهیچه‌ها و مفاصل، ملتهب و متورم پاها را کاهش می‌دهند و با عفونت‌های قارچی ناخن پا مبارزه می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که نمک‌های اپسوم می‌توانند گردش خون را افزایش داده و تورم ساختارهای اسکلتی عضلانی را کاهش دهند.

افزایش گردش خون یکی از مزایای خیساندن پا در نمک اپسوم

۸. خواب خوب را ترویج می‌کند:

یک خواب خوب شبانه به مدت هفت تا نه ساعت، سلامت کلی شما را بهبود می‌بخشد. با این حال، استرس، اضطراب، عدم تعادل هموستاتیک، بیماری مزمن و استفاده از گوشی هوشمند در شب (نور آبی می‌تواند ریتم شبانه روزی را مختل کند) می‌تواند بر خواب شما تأثیر بگذارد. اگرچه می‌توانید از مسکن‌ها و شل‌کننده‌های عضلانی برای بهبود خواب شبانه استفاده کنید، اما این داروها می‌توانند عوارض جانبی ایجاد کنند، به ویژه زمانی که برای مدت طولانی مصرف شوند.

از سوی دیگر، خیساندن پاها در آب گرم با نمک‌های اپسوم می‌تواند جریان خون را بهبود بخشد، سطح استرس و افسردگی را کاهش دهد و به دلیل منیزیم برای بهبود خواب باعث تولید ملاتونین شود.

۹. پوست پاهای شما را ضد عفونی می‌کند:

سلول‌های مرده پوست که بین انگشتان پا جمع شده‌اند می‌توانند باعث بیماری‌های مزمن مانند پسوریازیس و اگزما شوند. به همین ترتیب، این یک محیط مساعد برای رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها روی پاهای شما ایجاد می‌کند. نمک‌های  اپسوم یک پاک کننده و ضدعفونی کننده موثر هستند که به دلیل خواص ضد میکروبی خود، رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها را در پاهای شما کاهش می‌دهند. خیساندن پاها در نمک اپسوم می‌تواند پاهای شما را تمیز و ضدعفونی کند و از خطر عفونت‌های ناشی از باکتری و قارچ جلوگیری کند.


۱۰. عضلات و بافت‌ها را آرام می‌کند:

جریان ناکافی خون در بدن می‌تواند پاهای شما را خسته کند. همچنین بر قسمت‌های تحتانی بدن شما تأثیر می‌گذارد، زیرا انتقال خون به سمت بالا، برای رگ‌ها سخت‌تر می‌شود. در نتیجه خون در پاها و مچ پا جمع می‌شود. مطالعات اخیر نشان می‌دهند که خیساندن پاها در نمک‌های اپسوم به منیزیم اجازه می‌دهد تا به اپیدرم نفوذ کند و به لایه‌های زیرین پوست برسد تا تنش، التهاب و درد عضلات و بافت‌ها را کاهش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب