انواع پوست

انواع پوست کدام‌اند؟

همانطور که می‌دانید درک نوع پوست در انتخاب روتین مناسب تاثیر بسزایی دارد به همین خاطر ما در این مطلب قصد داریم شما را با انواع پوست آشنا کنیم.

درک انواع پوست اهمیت زیادی دارد، به خصوص اگر به دنبال شروع روتین مراقبت از پوست هستید. به طور کلی، پنج نوع پوست مختلف وجود دارد: پوست متعادل، خشک، چرب، حساس و پوست مختلط. هر نوع از این پوست‌ها دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود هستند، که این به معنای روش‌های مختلف مراقبت است. بنابراین، چگونه نوع پوست خود را تعیین می‌کنید؟ ما در این مطلب به شما کمک می‌کنیم تا با انواع پوست آشنا شوید!


تعیین نوع پوست:

اولین گام در طراحی روتین بهینه مراقبت از پوست شما این است که تعیین کنید دارای کدام یک از انواع مختلف پوست هستید. در حالی که نوع پوست شما بیا کننده همه چیز نیست، اما مطمئناً شما را در مسیر درست راهنمایی می‌کند. اما دقیقاً چگونه باید درک کنید که چه نوع پوستی دارید؟ آیا کتاب راهنما وجود دارد؟ خوشبختانه، ما دو راه آسان برای پی بردن به آن داریم، و شما می‌توانید از طریق این دو روش به راحتی نوع پوست خود را در خانه تشخیص دهید.

اولین گام در طراحی روتین بهینه مراقبت از پوست شما این است که تعیین کنید دارای کدام یک از انواع مختلف پوست هستید.

آزمون چهره برهنه برای تشخیص انواع پوست:

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تعیین نوع پوست این است که پوست خود را بلافاصله پس از تمیز کردن ارزیابی کنید. این می‌تواند به تعیین ظاهر و احساس پوست شما بدون آرایش یا محصولات مراقبت از پوست کمک کند. بعد از این، می‌توانید روتین مراقبت از پوست هدفمندتری را برای رفع نیازهای فردی خود انتخاب کنید.

برای انجام این تست، با شستشوی صورت خود با d; پاک کننده آرام بخش شروع کنید. پس از تمیز کردن کامل صورت، صورت خود را با یک پارچه تمیز نرم خشک کنید و حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید.  در این نیم ساعت به هیج وجه از سایر محصولات مراقبت از پوست مانند مرطوب کننده‌ها یا سرم‌ها استفاده نکنید. شما باید متوجه شوید که پوستتان شما بدون هیچ کمک خارجی چه می‌کند.

  • آیا پوست شما خشک، سفت و ناراحت کننده است؟ در این صورت ممکن است در دسته پوست‌های خشک قرار بگیرید.
  • آیا پوست شما سراسر براق به نظر می‌رسد؟ احتمالا پوست چرب دارید
  • آیا پوست شما در برخی نواحی خشک و سفت و در برخی نواحی براق است؟ ممکن است پوست مختلط داشته باشید.
  • آیا پوست شما به هر محصولی که استفاده می‌کنید واکنش نشان می‌دهد؟ به احتمال زیاد، شما پوست حساسی دارید.
  • آیا پوست شما متعادل است – خیلی چرب یا خشک نیست؟ خب در این صورت شما فرد خوش شانسی هستید زیرا پوست متعادلی دارید!

برای این‌که واقعاً نوع پوست خود را احساس کنید، توصیه می‌کنیم این آزمایش را دو بار انجام دهید – یک بار در صبح و یک بار در عصر. (پوست برخی افراد در زمان‌های مختلف روز نیازهای متفاوتی دارد که این به یک روال مراقبت از پوست متنوع‌تر تبدیل می‌شود.)

آزمون چهره برهنه برای تشخیص انواع پوست

آزمون ورق بلاتینگ:

تست بلاتینگ روش دیگری برای تعیین نوع پوست در خانه است. تنها نقطه ضعف این روش این است که، بر خلاف روش قبل که نیاز به تهیه چیزی نداشت ممکن است مجبور شوید بیرون بروید و برگه‌های بلاتینگ را برای این روش تهیه کنید. برای انجام تست ورق بلاتینگ در خانه، یک ورق تمیز بلات را محکم روی نواحی مختلف پوست خود فشار دهید. به نواحی «مشکل» مانند پیشانی، گونه‌ها، بینی و چانه دقت کنید. بعد از هر لکه، ورق را روی یک منبع نور (یا حتی چراغ قوه گوشی خود) نگه دارید و میزان چربی موجود را بررسی کنید.

اگر از تمام مناطقی که بررسی کرده‌اید مقدار زیادی چربی مشاهده کردید، احتمالاً نشانه آن است که نوع پوست شما چرب است. از سوی دیگر، اگر روغن بسیار کم یا حتی بدون چربی وجود داشته باشد، احتمالاً پوست شما خشک در نظر گرفته می‌شود. اگر هم فقط در نواحی خاصی چربی می‌بینید (مخصوصاً “منطقه T” – پیشانی، بینی و چانه)، ممکن است سرنخی از داشتن پوست مختلط باشد.

توصیه می‌کنیم قبل از شستن صورت، تست بلات را در اواخر بعد از ظهر یا عصر انجام دهید. زمان‌بندی آن به این صورت می‌تواند به شما ایده دقیق‌تری از رفتار طبیعی پوستتان بدهد.

پنج نوع پوست اصلی:

با تست صورت برهنه یا ورقه بلاتینگ، یک قدم به تشخیص نوع پوست خود نزدیک‌تر شده‌اید. بیایید پنج نوع پوست اصلی را مورد بحث قرار دهیم و سپس توصیه‌های خاص خود را برای مراقبت از هر کدام بررسی کنیم.

پوست نرمال یکی از انواع پوست:

اول از همه، تمام پوست‌ها پوست “عادی” هستند. فقط به این دلیل که ممکن است کمی چربی بیشتری داشته باشید یا پوست شما بعد از شستن احساس سفت شدن داشته باشد، به این معنی نیست که پوست شما “غیر طبیعی” است، بلکه فقط به کمی مراقبت بیشتر نیاز دارد.

بسیار خوب، با وجود این موضوع، برخی از ویژگی‌هایی که در یک نوع پوست معمولی وجود دارد چیست؟ داشتن پوست نرمال به این معنی است که پوست شما متعادل است یعنی هیچ نواحی چرب یا خشک آشکاری وجود ندارد – و هیچ گونه مشکل دائمی مانند آکنه یا قرمزی ندارد.

پوست چرب:

از طرف دیگر، پوست چرب دارای مقدار سبوم (روغن طبیعی پوست) بالاتر از حد متوسط است. به دلیل تولید بیش از حد چربی، افراد با این نوع پوست متوجه می‌شوند که پوستشان براق به نظر می‌رسد. تجمع روغن همچنین می‌تواند منافذ را مسدود کند و احتمال ایجاد جوش و لک را افزایش دهد.

پوست چرب یکی از انواع پوست

همانطور که متوچه شدید پوست چرب نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای جهت متعادل شدن دارید. برای کمک به سلامت پوست چرب خود مطلب مراقبت از پوست چرب را مطالعه کنید.

 

پوست خشک یکی دیگر از انواع پوست:

انواع پوست‌های خشک نقطه مقابل پوست‌های چرب را تجربه می‌کنند. پوست خشک اغلب نتیجه کمبود آب در خارجی‌ترین لایه پوست است که به لایه شاخی پوست معروف است. اگر این اصطلاح آشنا به نظر می‌رسد، به این دلیل است که لایه‌ای است که ما از آن به عنوان “سد پوست” یاد می‌کنیم.

افرادی که دارای نوع پوست خشک هستند ممکن است متوجه سفتی، خشکی و حتی پوسته پوسته شدن شوند. اما پوست خشک را با پوست دهیدراته اشتباه نگیرید! در حالی که پوست خشک از نداشتن رطوبت کافی رنج می‌برد، اما ارتباط کمی با میزان آب مصرفی شما دارد.

اگر پوست خشکی دارید و این شما را اذیت می‌کند پیشنهاد می‌کنیم حتما مطلب ۸ درمان خانگی برای خشکی پوست را مطالعه فرمایید.

پوست حساس:

متخصصان پوست در مورد این‌که آیا داشتن پوست حساس واقعاً یک نوع پوست رسمی است یا خیر، اختلاف نظر دارند. صرف نظر از این، حساسیت پوست نیاز به توجه ویژه دارد. بنابراین ما آن را به همان ترتیب در لیست خود قرار می‌دهیم.

درجات مختلفی از حساسیت نیز وجود دارد که افراد آن را تجربه می‌کنند. برای برخی، حساسیت پوست ممکن است خارش و قرمزی منظم باشد (به خصوص اگر محرکی داشته باشد). برای برخی دیگر، ممکن است بدون نشان دادن هیچ علامتی در خارج، احساس حساسیت کند. همچنین ممکن است پس از استفاده از محصولات مراقبت از پوست خود متوجه سوزش شوید.

پوست حساس یکی از انواع پوست

پوست ترکیبی:

پوست مختلط به طور معمول دارای یک ناحیه T چرب است، با چربی اضافی روی نواحی پیشانی، بینی و چانه ناحیه T را تشکیل می‌دهد بقیه قسمت‌های صورت ممکن است خشک یا متعادل باشد.


ضد آفتاب را فراموش نکنید!:

صرف نظر از نوع پوست شما، هر روتین مراقبت از پوست باید با استفاده از کرم ضد آفتاب خاتمه یابد. در واقع، ضد آفتاب مهم‌ترین کاری است که می‌توانید برای سلامت پوست خود انجام دهید – چه در حال و چه در آینده. کرم ضد آفتاب خود را حداقل هر دو تا سه ساعت در طول روز تجدید کنید، اگر در خارج از منزل هستید و حتی اگر عرق می‌کنید یا در آب هستید، بیشتر از آن استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب