روش‌های درمانی جوش‌های سرسیاه

چگونه جوش‌های سرسیاه را از بین ببریم؟

آیا از جوش‌های سرسیاه روی صورت خود رنج می‌برد؟ نگران نباشید ما در این مطلب روش‌های درمانی این جوش‌ها را در اختیار شما قرار داده‌ایم.

جوش‌های سرسیاه نوعی آکنه هستند که شبیه برجستگی‌های کوچک و تیره هستند. جوش‌های سرسیاه که کومدون‌های باز نیز نامیده می‌شوند به دلیل چربی اضافی و مسدود شدن منافذ باز پوست مرده ایجاد می‌شوند. اگر می‌خواهید جوش‌های سرسیاه را از بین ببرید، به دنبال درمان‌های حاوی اسید سالیسیلیک، آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA) و رتینوئیدها باشید تا چربی و تجمع سلول‌های مرده پوست را کاهش دهید.

ممکن است وسوسه شوید که خودتان دست به کار شوید، اما از این کار دوری کنید. متخصصان پوست همچنین می‌توانند عصاره‌گیری و درمان‌های لایه‌برداری حرفه‌ای را برای از بین بردن جوش‌های سرسیاه ارائه دهند.


چگونه در خانه جوش‌های سرسیاه را از بین ببریم:

شما می‌توانید جوش‌های سرسیاه را با درمان‌های بدون نسخه (OTC) که حاوی موادی هستند که به لایه‌برداری پوست مرده و کاهش تولید چربی کمک می‌کنند، از بین ببرید. اما، انتظار نداشته باشید منافذ یک شبه پاک شوند. مشاهده نتایج ممکن است شش تا هشت هفته طول بکشد. در این مطلب درمان‌های تایید شده‌ای وجود دارد که می‌توانید در خانه امتحان کنید.

پاک کننده سالیسیلیک اسید:

شستشوی صورت یا بدن با پاک کننده سالیسیلیک اسید به حل شدن چربی و سلول‌های مرده پوست که منافذ شما را مسدود می‌کنند، کمک می‌کند. سالیسیلیک اسید یک بتا هیدروکسی اسید (BHA) است که به عنوان یک لایه بردار شیمیایی برای حذف سلول‌های مرده پوست و کاهش چربی که منجر به ایجاد جوش‌های سرسیاه می‌شود، عمل می‌کند. اسید سالیسیلیک همچنین می‌تواند خشک کننده باشد، بنابراین اگر پوست شما را تحریک می‌کند، یک بار در روز از آن استفاده کنید.

درمان جوش‌های سرسیاه با پاک کننده سالیسیلیک اسید

رتینوئید موضعی:

رتینوئیدهای موضعی مشتقات ویتامین A هستند که به افزایش گردش سلولی کمک می‌کنند. این اثر با پاکسازی سلول‌های مرده پوست از منافذ به شما کمک می‌کند تا جوش‌ سرسیاه را مسدود کند. بیشتر رتینوئیدها نیاز به نسخه دارند، اما دیفرین (آداپالن) بدون نسخه در دسترس است.

لایه‌برداری با محصولات مراقبت از پوستی که در آن‌ها اسید سالیسیلیک و رتینوئیدها به کار رفته است می‌تواند تحریک کننده باشد زیرا هر دو محصول پوست را لایه‌برداری می‌کنند. اگر از هر دوی آن‌ها برای درمان جوش‌های سرسیاه استفاده می‌کنید، و پوست حساسی دارید، فته‌ای دو بار از آن‌ها استفاده کنید. رتینوئیدها همچنین پوست شما را به آفتاب حساس می‌کنند، بنابراین روزانه از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید.

پاک کننده و رتینوئید بنزوئیل پراکسید:

متخصصان پوست اغلب ترکیب یک پاک کننده رتینوئید و بنزوئیل پراکسید را برای از بین بردن جوش‌های سرسیاه روی صورت یا بدن توصیه می‌کنند. بنزوئیل پراکسید می‌تواند به از بین بردن باکتری‌های اضافی روی پوست شما و کاهش تولید چربی برای کمک به حذف جوش‌های سر سیاه کمک کند.

درمان گوگرد و رزورسینول:

پاک‌کننده‌های آکنه، لوسیون‌ها و کرم‌های حاوی گوگرد و رزورسینول می‌توانند با کاهش تولید روغن و حل کردن دانه‌های سرسیاه، به درمان جوش‌ سرسیاه کمک کنند. رزورسینول همچنین به از بین بردن تجمع سلول‌های مرده پوست که باعث ایجاد دانه‌های سرسیاه می شود کمک می‌کند.

آلفا هیدروکسی اسید (AHA) برای درمان جوش‌های سرسیاه:

پاک‌کننده‌ها، سرم‌ها و کرم‌های حاوی آلفا هیدروکسی اسید (AHA) می‌توانند با لایه‌برداری پوست و باز کردن منافذ، به درمان جوش‌های سر سیاه کمک کنند. AHAهای محبوب شامل اسید گلیکولیک و لاکتیک هستند. اسید گلیکولیک حتی عمیق‌تر از اسید سالیسیلیک به پوست نفوذ می‌کند. در مقابل، اسید لاکتیک ملایم‌تر است – که برای پوست‌های خشک یا حساس ایده‌آل است.

آلفا هیدروکسی اسید (AHA) برای درمان جوش‌های سرسیاه

آیا فشردن جوش‌های سرسیاه مشکلی ندارد؟

جواب خیر است. فشردن این جوش‌ها در حالی که وسوسه انگیز است اما ایده خوبی نیست. فشردن جوش سرسیاه می‌تواند آکنه را بدتر کند، با فشردن این جوش‌ها با انگشتان یا ناخن‌هایتان فقط لکه‌ای بر روی پوست خود ایجاد می‌کنید. تلاش برای فشردن جوش‌ سرسیاه می‌تواند چربی مسدود شده و پوست مرده را عمیق‌تر به منافذ شما فشار دهد، همچنین التهاب، و خطر ایجاد جای زخم را افزایش می‌دهد.

لمس کردن جوش سرسیاه همچنین می‌تواند باکتری‌های بیشتری را در منافذ وارد کند. ایمن‌ترین راه برای فشار جوش سرسیاه ، مراجعه به یک حرفه‌ای – مانند یک متخصص پوست یا متخصص زیبایی است که می‌تواند با اطمینان با ابزارهای استریل ، جوش‌ها را استخراج کند.

درمان‌هایی که باید از آن‌ها اجتناب کنید:

در مورد استفاده از نوارهای منافذ، لایه بردارهای فیزیکی و ابزارهای مکش منافذ برای درمان جوش‌های سرسیاه مراقب باشید. اگر روی بینی خود دانه‌های سرسیاه دارید، نوارهای منافذ فقط به طور موقت احتقان پوست را برطرف می‌کنند. نوارهای منافذ از مسدود شدن منافذ آینده جلوگیری نمی‌کنند و در دراز مدت در درمان این جوش‌ها بی‌تاثیر هستند.

لایه برداری با برس‌ها یا اسکراب‌های ساینده نیز کمکی به درمان این جوش‌ها نمی‌کند. این به این دلیل است که لایه‌برداری فیزیکی سطحی نمی‌تواند به اندازه کافی عمیق به منافذ شما نفوذ کند تا چربی و سلول‌های مرده پوست که باعث ایجاد دانه‌های سرسیاه می‌شوند را استخراج کند.

درمان‌های حرفه‌ای برای جوش‌های سرسیاه:

اگر شش تا هشت هفته از داروهای OTC جوش سرسیاه استفاده کرده‌اید، اما موثر نبود وقت آن است که به یک متخصص پوست مراجعه کنید. ممکن است برای کمک به حذف جوش‌های سر سیاه به یک رتینوئید قوی با نسخه نیاز داشته باشید. درمان‌های حرفه‌ای مانند استخراج کومدون، میکرودرم ابریژن، لایه‌برداری شیمیایی، هیدرافشیال یا لیزر درمانی نیز ممکن است به حذف جوش‌های سرسیاه کمک کنند.

کومدون استخراج:

در طول کومدون استخراج، متخصص پوست یا زیبایی اغلب پوست را لایه‌برداری می‌کند و سپس از یک ابزار فلزی استریل برای فشار دادن دانه‌های سر سیاه استفاده می‌کند. استخراج جوش سرسیاه توصیه نمی‌شود زیرا زمان بیشتری می‌برد و می‌تواند گران باشد. با این حال، اگر سایر درمان‌ها باعث بهبود جوش‌های شما نشد، متخصص پوست شما ممکن است استخراج را پیشنهاد دهد.

استخراج جوش سرسیاه

میکرودرم ابریژن:

میکرودرم ابریژن یک درمان لایه‌برداری است که لایه بالایی پوست را با یک دستگاه ساینده از بین می‌برد. درمان‌های حرفه‌ای همچنین محیط استریل‌تری را برای کاهش خطر عفونت ارائه می‌دهند.

یک جلسه میکرودرم ابریژن صورت معمولاً حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه طول می‌کشد. میکرودرم ابریژن برای افرادی که از رتینوئید استفاده می‌کنند توصیه نمی‌شود، زیرا می‌تواند خطر ایجاد اسکار را افزایش دهد.

لیزر درمانی:

فوتوپنوماتیک درمانی برای درمان جوش‌های سرسیاه مورد تایید FDA است و از لیزر نور پالسی شدید (IPL) و خلاء برای حذف سلول‌های مرده پوست و چربی از منافذ استفاده می‌کند. پس از یک جلسه، ممکن است سوزش خفیف را تجربه کنید و ممکن است چندین جلسه طول بکشد تا نتایج را ببینید. دستگاه‌های نور مرئی در مطب و خانه (مانند نور آبی و قرمز) و درمان‌های نور مادون قرمز نمی‌توانند جوش‌های سرسیاه را درمان کنند.


لایه‌برداری شیمیایی:

لایه برداری شیمیایی یکی دیگر از درمان‌های لایه‌برداری عمیق است که می‌تواند جوش‌های سرسیاه را درمان کند و بافت پوست را بهبود بخشد. در طول لایه‌برداری شیمیایی، متخصص پوست از مواد شیمیایی برای برداشتن لایه‌های پوست آسیب دیده و مرده استفاده می‌کند. در نتیجه، لایه‌برداری شیمیایی می‌تواند به از بین بردن چربی انباشته شده و سلول‌های مرده پوست که دانه‌های سرسیاه را تشکیل می‌دهند، کمک کند. لایه‌برداری شیمیایی از نظر شدت متفاوت است.

با مطالعه مطلب انواع مختلف جوش و روش‌های درمان آن‌ها اطلاعات خود را برای دستیابی به پوستی زیبا و بدون جوش بالا ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب