جاذبه‌های گردشگری در ایران بسیار زیبا و دیدنی هستند. از کوه‌های زیبا گرفته تا دریاها و جنگل‌های بکر و دیدنی.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری در ایران

جاذبه‌های گردشگری در ایران از تنوع بسیاری برخوردار هستند. سالانه افراد زیادی حتی از خارج به ایران برای بازدید از این جاذبه‌ها سفر می‌کنند. سفرکردن یکی از مهم‌ترین مسائل است و در روحیه‌ی افراد تاثیر زیادی دارد. انسان‌ها با سفرکردن، مکان‌های مختلف را می‌بینند و با فرهنگ مردم آن کشور آشنا می‌شوند.

ایران کشوری با جاذبه‌های گردشگری فراوان است. به هر شهر و استانی که سفر می‌کنید با موارد زیادی از این جاذبه‌ها روبرو می‌شوید. جاذبه‌های گردشگری در ایران از تنوع بسیار زیادی برخوردار هستند. افراد با رفتن به این مکان‌های زیبا و بازدید از آن‌ها، خاطراتی زیبا و دل‌انگیز را برای خود و خانواده خود فراهم می‌کنند.

۱) دره‌ی ستارگان

قشم طبیعتی بکر و دنیایی از رمز و راز را دارد. اما اگر یک جاذبه وجود داشته باشد که نباید آن را از دست داد، دره‌ی ستارگان است. مارن و ماسه سنگ تشکیلات صخره‌ای دنیای زیبای دیگری را تشکیل می‌دهند. با کمی تخیل می‌توانید در آسمان، صورت‌های فلکی و چیزهای دیگر را ببینید.

دره‌ی ستارگان در جزیره‌ی قشم یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری در ایران است. در این مکان به راحتی می‌توان ستاره‌ها را دید و از آن‌ها لذت برد.
دره‌ی ستارگان در جزیره‌ی زیبای قشم

۲) زیگورات چغازنبیل

اولین جاذبه گردشگری ایرانی ثبت‌شده در سازمان میراث فرهنگی یونسکو، معبد زیگورات چغازنبیل در قرن سیزدهم قبل از میلاد در استان خوزستان است. آجرهای پخته‌شده با کتیبه‌های نوشته‌شده به خط میخی در ساختار این معبد لایه‌بندی شده‌اند. همچنین ردپایی کودکی بر روی سنگ که صدها سال قدمت دارد نیز در این مکان قرار دارد.

زیگورات چغازنبیل یکی از جاذبه‌های گردشگری در ایران است که از دوران باستان با همان شکوه و جلال گذشته‌ی خود باقی مانده است.
زیگورات چغازنبیل در خوزستان

۳) قلعه بابک

برای این که به قلعه بابک برسید، کمی ورزش و پیاده‌روی لازم دارید. این قلعه زمانی سنگر یکی از رهبران خرمی بود که با خلافت عباسی جنگید. همچنین این قلعه در ارتفاعات ۲۳۰۰ تا ۲۶۰۰ متری (۷۵۴۶ تا ۸۵۳۰ پا) قرار دارد. کسانی که مبتلا به آکروفوبیا هستند، ممکن است از دور این قلعه را تحسین کنند.

قلعه بابک به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری در ایران است. این قلعه زیبا در بالاترین نقطه کوه قرار دارد.
قلعه بابک

۴) مسجد نصیرالملک

یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری ایران مسجد نصیرالملک است. راه رفتن در داخل نصیرالملک مانند این است که انگار در کالسکوپ قدم می‌زنید. این مسجد با نام مستعار «مسجد صورتی» به دلیل کاشی‌های گلگونش معروف است. شما از بازدید و راه رفتن در این مکان لذت زیادی خواهید برد و عاشق کشف گوشه‌های پنهان زیباترین مسجد ایران خواهید شد.

مسجد نصیرالملک با عنوان و لقب مسجد صورتی، یکی از جاذبه‌های گردشگری در ایران است. در سرتاسر جهان این مسجد بین گردشگران بسیار محبوب است.
مسجد نصیرالملک


۵) تالاب انزلی

در شهر بندری شمالی ایران یعنی بندر انزلی، تالاب انزلی بسیار معروف است. قایق سواری در تالاب انزلی برای تماشای خانه‌های ساخته شده بر روی پایه‌ها، گونه‌های مختلف پرندگان و البته نیلوفرهای آبی که از میان آب‌های تاریک بیرون می‌آیند و شکوفا می‌شوند، ضروری است و بسیاز زیبا می‌باشد.

تالاب انزلی یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری در ایران است و در شمال ایران قرار دارد. مکانی سرشار از زیبایی و آرامش است.
تالاب انزلی در شمال ایران

۶) جاده چالوس

یکی دیگر از زیباترین جاذبه‌های گردشگری ایران، جاده چالوس است. آیا به شمال سفر می‌کنید؟ پس حتماً از جاده معروف چالوس استفاده و عبور کنید. جاده‌های شیب‌دار در دامنه کوه، تونل‌های حک شده با سنگ‌های جامد، چشمه‌های طبیعی و توده‌های آبی، این مسیر را به یکی از دیدنی‌ترین و زیباترین مسیرهای ایران تبدیل کرده است.

یکی از زیباترین جاده‌های ایران جاده چالوس است. همچنین این مکان به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری در ایران شناخته می‌شود.
جاده‌ی زیبای چالوس با حال و هوای فصل پاییز

۷) میدان نقش جهان

میدان نقش جهان اصفهان زمانی یک زمین چوگان سلطنتی بود، کاخ عالی قاپو، مسجد امام، مسجد شیخ لطف‌الله و بازار شاهنشاهی را در خود جای داده است. برای این‌که همه چیز را به درستی ببینید، حتما یک زمان مناسب برای دیدن این جاذبه‌ی تاریخی در نظر بگیرید.

۸) سیستم‌های هیدرولیک تاریخی شوشتر

یک شاهکار مهندسی، سیستم هیدرولیک تاریخی شوشتر، یک سیستم آبیاری باستانی که قدمت آن به قرن پنجم قبل از میلاد باز می‌گردد، مطمئناً شما را شگفت‌زده خواهد کرد. گونه‌های پرندگان زیادی در این‌ مکان زندگی می‌کنند، از تپه پشت آن بالا بروید تا از دیدن منظره از بالا شگفت‌زده شوید.

به عنوان یکی از سیستم‌های هیدرولیکی تاریخی، سیستم‌های هیدرولیکی شوشتر یکی از جاذبه‌های گردشگری در ایران با قدمت زیادی است.
سیستم‌های هیدرولیکی و تاریخی شهر شوشتر

۹) پل‌های زیبای اصفهان

چه سی و سه پل، چه خواجو یا یکی از ۹ پل دیگر، یک قدم زدن عاشقانه در امتداد معماری شگفت‌انگیز پل‌های اصفهان بر روی زاینده رود ضروری است. شعر فارسی که اغلب در این مکان‌ها خوانده می‌شود، در اتاق‌های طاق‌دار این پل‌ها طنین‌انداز می‌شود و شب زیبا و خاطره‌انگیزی را برای شما می‌سازد. برای این که با جاذبه‌های بیشتر اصفهان آشنا شوید، به شما پیشنهاد می‌کنیم مطلب اصفهان، نصف جهان را از دست ندهید. می‌توانید در سفر بعدی خود به اصفهان از این جاذبه‌های زیبا دیدن کنید.

۱۰) خانه‌های تاریخی کاشان

یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری ایران خانه‌های تاریخی کاشان است. سقف‌های نفیس، نقاشی‌های دیواری باشکوه و حیاط‌‌های بزرگ مملو از درختان انار چیزی است که در خانه‌های تاریخی زیبا در شهر کویری کاشان خواهید دید. برای سفر به این شهر بهتر است در بهار قبل از این‌که هوا خیلی گرم باشد و در حالی که می‌توانید جشنواره گلاب را تماشا کنید، سفر کنید.

۱۱) شیخ صفی

این زیارتگاه که در شهر اردبیل قرار دارد، آرامگاه پیشوای عارف صوفیه شیخ صفی‌الدین است. محوطه‌های مختلفی مانند کتابخانه، مسجد، مدرسه و مقبره در این مکان قرار دارند و معماری آن مطابق با اصول عرفان صوفیانه است.

۱۲) برج‌های کبوتر

در حالی که مردم معمولاً کبوترها را به‌ویژه برای شهرنشینان آزاردهنده می‌دانند. اما در حدود پنج قرن پیش در ایران، یعنی کبوتران به خاطر فضولاتشان، بسیار ارزشمند بودند. این برج‌ها به‌عنوان کبوترخانه ساخته می‌شدند که در هر کدام ۱۴۰۰۰ کبوتر نگه‌داری می‌شد و فضولات را می‌توانستند جمع‌آوری کنند و به عنوان کود استفاده کنند.

برج‌های کبوتر یکی از جاذبه‌های گردشگری در ایران با قدمت تاریخی فراوان است. همان‌طور که از نامش پیداست مکانی برای قرار گرفتن کبوتر‌ها می‌باشد.
کبوترخانه مکانی برای نگهداری از کبوترها

۱۳) معبد زرتشتی چک چک

چک چک به معنای واقعی کلمه «چک چک» است. معبدی زرتشتی است که در خارج از شهر یزد واقع شده است. مهم‌ترین زیارتگاه زرتشتیان در ایران، زرتشتیان زیادی هر ساله از این معبد دیدن می‌کنند. هنگامی که مکان‌های مشابه در یزد را دیدید، بازدید از این مکان، بینش بیشتری در مورد دین زرتشتی به شما می‌دهد.

معبد زرتشتی چک چک یکی از جاذبه‌های گردشگری در ایران با قدمت طولانی است و به دین زرتشتی مربوط می‌باشد.
معبد زرتشتی چک چک

۱۴) قلعه رودخان

این مجموعه نظامی در ابتدا در زمان ساسانیان بر روی دو کوه ساخته شد و چند قرن بعد بازسازی شد. قلعه رودخان که به “قلعه هزار پله” نیز معروف است، به این دلیل که برای رسیدن به قلعه باید از همین تعداد پله بالا بروید، دیدن قلعه رودخان ارزش تلاش و بالا رفتن از این پله‌ها را دارد.

۱۵) غار کتله‌خور

گفته می‌شود که سازنده‌های غار کتله‌خور که کم‌تر از یک قرن پیش کشف شد به دوره ژوراسیک بازمی‌گردد. این غار خارج از زنجان قرار دارد و با وجود این‌که کم‌تر از غار علی‌صدر از آن بازدید می‌شود، گمان می‌رود این دو غار به هم متصل باشند.

یکی از جاذبه‌های گردشگری در ایران غار کتله‌خور است که این مکان در استان زنجان قرار دارد. برخی معتقدند که این غار به غار علی‌صدر راه دارد.
غار کتله‌خور در استان زنجان

۱۶) آرامگاه حافظ

اگر می‌خواهید به دیدن یک شاعر پارسی‌زبان بروید، باید حافظ را در نظر داشته باشید. هنگام غروب در اطراف باغ و آرامگاه قدم بزنید تا گردشگران و مردم محلی که برای ادای احترام و خواندن چند بیت از اشعار او به آن‌جا آمده‌اند، را ببینید. حتی می‌توانید فال خود را بخوانید تا ببینید این شاعر بزرگ برای شما چه پیش‌بینی می‌کند.

شیراز یکی از شهرهای زیبای ایران است. این شهر با تاریخ فرهنگی و غنی شعری که دارد در بین گردشگران بسیار معروف است. شما هم احتمالا به شیراز سفر کرده‌اید. پس برای سفر بعدی خود به این شهر با جاذبه‌های بیشتری در مطلب جاذبه‌های گردشگری شیراز آشنا شوید.


۱۷) جزیره هرمز

با این‌که هرمز جزیره‌ی کوچکی است ولی سرشار از طبیعت رویایی و آرامش است. سایه‌های قرمز، زرد و نارنجی منطقه را رنگ می‌کند که تضاد زیبایی با آب آبی خلیج فارس دارد. رویایی برای علاقه‌مندان به زمین‌شناسی و طبیعت است. این جزیره همچنین خانه آهو و سایر جانوران نیز می‌باشد.

یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری در ایران، جزیره‌ی هرمز در آب‌های نیلگون خلیج فارس است. این جزیره بسیار زیبا و جالب است.
جزیره‌ی هزمز

۱۸) کویر لوت

کویر بایر لوت اولین مکان طبیعی ثبت‌شده یونسکو در ایران و گرم‌ترین مکان روی زمین طی هفت سال گذشته است. این کویر آرامشی غیرعادی را به گردشگران می‌دهد. پشته‌های شنی که به یاردانگ معروف هستند، به طور مداوم شکل خود را تغییر می‌دهند. بنابراین اگر بعداً از همان نقطه بازدید کنید، ممکن است کاملاً تغییر شکل داده و متفاوت به نظر برسند.

۱۹) بیستون و طاق بستان

بیستون و طاق بستان دو مکان تاریخی هستند که در نزدیکی یکدیگر در استان کرمانشاه قرار دارند. نقش برجسته‌های صخره‌ای و مجسمه هرکول بقایای شگفت‌انگیز بیستون هستند. همان‌طور که گفته می‌شود «غار شکارچی» ما قبل تاریخ ۴۰۰۰۰ سال پیش ساکن بوده است. نقش برجسته‌های صخره‌ای نیز در زیر طاق‌نمای طاق بستان وجود دارد. برجسته‌ترین تصویر این مکان آخرین پادشاه امپراتوری ساسانی را با اهورامزدا (خالق در آیین زرتشتی) و آناهیتا (یک الهه‌ی زرتشتی) نشان می‌دهد.

 

یک دیدگاه

  1. بازتاب ها: اصفهان، نصف جهان!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب