برترین جاذبه‌های گردشگری گیلان

گیلان یکی از استان‌‌های شمالی است که به دلیل قرار گرفتن بین دریای خزر و رشته کوه البرز طبیعت زیبایی دارد. با ما همراه باشید تا با برترین جاذبه‌های گردشگری گیلان آشنا شوید.

ایران کشوری است که دارای جاذبه‎‌های تاریخی و همچنین جاذبه‌های طبیعی بسیاری است. استان گیلان به دلیل قرار گرفتن بین دریای خزر و رشته کوه البرز در شمال ایران، سرزمینی سرسبز و زیباست که طبیعتی شگفت انگیز دارد. این استان یکی از زیباترین مناطق ایران است. پایتخت آن شهر رشت است. هر نقطه از گیلان زیباست و زیبایی‌های نفس‌گیر و هوای مطبوع این منطقه روح شما را تازه می‌کند. با ما همراه باشید تا با برترین جاذبه‌های گردشگری گیلان بیشتر آشنا شوید.


برترین جاذبه‌های گردشگری گیلان:

در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با برترین جاذبه‌های گردشگری گیلان آشنا شوید.

ماسوله یکی از برترین جاذبه‌های گردشگری گیلان:

ماسوله روستایی دوست داشتنی است که در ارتفاعات سرسبز گیلان واقع شده است. معماری آن دیدنی است زیرا حیاط ساختمان فوق سقف ساختمان زیر است. گذراندن مدتی در خیابان‌های آن به تماشای ماسوله زیبا می‌انجامد، هیچ وسیله نقلیه موتوری آرامش شما را مختل نمی‌کند زیرا اجازه ورود به این مکان را ندارند. چشم انداز اطراف ماسوله سرسبز و کوهستانی با مه مکرر است.
ماسوله یکی از برترین جاذبه‌های گردشگری گیلان

قلعه رودخان:

«قلعه رودخان» قلعه‌ای است که در دوره ساسانی بر فراز تپه‌ای و در نزدیکی شهر فومن ساخته شده است. قرار گرفتن مسیر شیب‌دار و پله‌های آن در میان جنگل‌های مه‌آلود و ارتفاعات سرسبز، این مکان را به یکی از زیباترین نقاط استان گیلان تبدیل کرده است. صعود به قلعه از طریق یک جنگل زیبا حدود یک ساعت طول می‌کشد، اما مطمئناً ارزش صعود را دارد و مناظری واقعاً نفس‌گیر از آنجا وجود دارد.

آبشار ویسادار یکی از برترین جاذبه‌های گردشگری گیلان:

“آبشار ویسادار” با ارتفاع ۱۵ متر مکانی چشمگیر است که در منطقه‌ای کوهستانی و در کنار جاده‌ای سرسبز واقع شده است. این مکان دارای صخره‌های نیز جذاب است. بازدیدکنندگان ماجراجو می‌توانند در پایین آبشار نیز شنا کنند.

دریاچه سقالکسار:

“دریاچه سقالکسار” مکانی منحصر به فرد با طبیعتی زیبا و آرام است که می‌توانید در آن آرامش داشته باشید و از فضای بی‌صدا جنگل اطراف دریاچه لذت ببرید. یک کافه دنج نیز در کنار این دریاچه وجود دارد. مسیر رسیدن به این مکان واقعا زیبا و دیدنی است.
دریاچه سقالکسار یکی از برترین جاذبه‌های گردشگری گیلان

موزه میراث روستایی گیلان:

«موزه میراث روستایی گیلان» مکانی است که در آن با فرهنگ مردم خوش‌نشین شمال ایران، سنت‌ها، سبک زندگی روستایی و چگونگی و محل زندگی آن‌ها بیشتر آشنا می‌شوید. معماری چوبی را خواهید دید که در ایران بی‌نظیر است. همچنین می‌توانید با عکس گرفتن با لباس‌های زیبا و رنگارنگ محلی خاطره خود را از گیلان زیبا ثبت کنید.

جنگل گیسوم:

گیسوم یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری و منطقه‌ای با طبیعتی واقعا زیبا اعم از جنگل و ساحل در استان گیلان است. شما از جنگل به سمت ساحل از طریق یک جاده واقعا شگفت انگیز در قلب جنگل انبوه گیسوم حرکت خواهید کرد.

ماسال یکی از برترین جاذبه‌های گردشگری گیلان:

شهرستان ماسال روستایی در ارتفاعات سرسبز استان گیلان، نقطه‌ای نسبتاً بکر در طبیعت شمال ایران است. بیان زیبایی آن با کلمات دشوار است. روستایی واقعاً دیدنی در این منطقه وجود دارد که به آن اولاسبلنگاه می‌گویند با خانه‌های چوبی زیبا. همچنین برای بازدیدکنندگان امکان اقامت در هتل یا خانه‌های محلی وجود دارد.

دریاچه لاهیجان:

دریاچه لاهیجان دریاچه‌ای مصنوعی در دامنه شیطان کوه در شهرستان لاهیجان است. منطقه‌ای سرسبز با آب و هوای مطبوع که مکانی عالی برای پیاده روی و پیک نیک خانوادگی است و فضایی دوستانه دارد. کوه روبروی دریاچه (شیطان کوه) منظره‌ای عالی از دریاچه و کل شهر ارائه می‌دهد. همچنین کافه‌ها و رستوران‌های سنتی در اطراف دریاچه وجود دارد.

جاده اسالم – خلخال یکی از برترین جاذبه‌های گردشگری گیلان:

اسالم به خلخال جاده جنگلی رویایی و یکی از زیباترین جاده‌های ایران در میان جنگل های مه آلود است که استان گیلان را به استان اردبیل متصل می‌کند. حدود ۲۰ ساعت پیاده روی در جنگل ها و کوه ها است، اما باید با یک راهنمای مجرب همراه شود. بازدیدکنندگان می توانند هاستل ها را در این راه پیدا کنند. بهترین زمان برای رفتن به این منطقه تابستان است.

جاده اسالم - خلخال یکی از برترین جاذبه‌های گردشگری گیلان

سوباتان:

روستای سوباتان یک سرزمین سرسبز رویایی در میان کوه‌ها است. اگرچه رسیدن به این بهشت پنهان کار سختی است، اما ارزش این همه تلاش را دارد. چیزهای زیادی برای دیدن و لذت بردن وجود دارد، از جمله کلبه‌های روستایی و گروه‌های اسب. این مکان به دریاچه نئور و جنگل‌های تالش نیز نزدیک است. توصیه می‌شود در ماه‌های سرد به آنجا نروید.

پارک ملی بوجاق:

پارک ملی بوجاق یک تالاب (پارک ملی) در کنار رودخانه سفیدرود است. این مکان خانه بیش از ۲۰۰ گونه پرنده است که هر سال در پاییز از نقاط مختلف جهان به این مکان می‌آیند. علاوه بر پرندگان، گروه‌هایی از اسب‌ها و ماهیگیران نیز در قایق‌هایشان حضور دارند. بازدیدکنندگان می‌توانند مناظر خیره کننده بسیاری را در تالاب بوجاق به ویژه در فصل بهار ببینند. پرنده نگری پارک ملی بوجاق هیجان انگیزترین فعالیت در این منطقه است.

آبشار لاتون:

لاتون بلندترین آبشار ایران با ارتفاع ۱۰۵ متر در نزدیکی شهر آستارا است. برای رسیدن به این آبشار جذاب باید از میان جنگل‌های انبوه زیبا در ارتفاعات عبور کنید که ۴ ساعت طول می‌کشد.

تالاب انزلی یکی از برترین جاذبه‌های گردشگری گیلان:

تالاب انزلی جایی است که شما این شانس را دارید که با قایق سواری در این تالاب زیبا به کشف گیاهان و جانوران و نیلوفرهای خزری زیبای آن بپردازید. همچنین به عنوان مکانی خوب برای تماشای پرندگان نیز شناخته می‌شود. گونه‌های زیادی از پرندگان محلی و مهاجر در این منطقه زندگی می‌کنند.

تالاب انزلی یکی از برترین جاذبه‌های گردشگری گیلان

گردنه حیران:

گردنه حیران که آستارا را به اردبیل متصل می‌کند زیباترین جاده ایران است. این جاده از میان کوه‌ها، جنگل‌ها و زمین‌های سرسبز می‌گذرد و شما مسحور مناظر بدیع آن خواهید شد. تله کابین به طول ۱۵۰۰ متر از میان مناظر زیبای رشته کوه البرز مناظر واقعاً فوق العاده‌ای از ارتفاعات سرسبز مه آلود وجود دارد.

ساحل چمخاله:

بهترین ساحل خط ساحلی خزر، ساحل شنی چمخاله است که مکانی عالی و آرام برای شنا یا آفتاب گرفتن است. همچنین از تماشای منظره فوق‌العاده دریا و طلوع فراموش نشدنی خورشید در کنار دریا از این ساحل دوست داشتنی لذت خواهید برد.

بهترین رستوران‌های گیلان:

غذاهای گیلانی با داشتن تنوع زیادی در غذاهای سنتی رتبه اول را در بین استان‌های ایران دارد. همچنین می‌توانید از امتحان غذاهای محلی در رستوران‌ها و کافه‌های سنتی آن با فضای دنج لذت ببرید.

خورشت فسنجان، میرزا قاسمی، باقلا قاتوق و کوتوم خزری تنها بخشی از غذاهای سنتی این منطقه است. مواد اولیه فسنجان رب انار ترش محلی، اردک و گردو است و با کته (نوعی برنج) سرو می‌شود. طعم اصلی در غذاهای منطقه، رب انار است. علاوه بر غذاهای اصلی، مخلفات محبوبی در گیلان وجود دارد که می‌توان به زیتون ترشی، ماهی دودی، ترشی سیر و اشپل اشاره کرد.


در این استان، رستوران‌های خوب زیادی نیز وجود دارد. رستوران رازقی، رستوران شور کولی و رستوران محرم از بهترین‌های شهر رشت هستند و در روستای سرولات رستوران سنتی خاور خانم نیز وجود دارد که متعلق به یک زن دوست داشتنی محلی است. در این رستوران از طعم غذاهای سنتی او و چشم اندازهای نفیس لذت خواهید برد.

در استان گیلان نیز می‌توانید اسکمو (نوعی بستنی با آلبالو) و مرباهای مختلف را امتحان کنید. یکی دیگر از چیزهای خاص که باید امتحان کنید «دلال» است که در واقع ترکیبی از مقدار زیادی نمک و سبزیجات محلی است و به عنوان طعم دهنده استفاده می‌شود.

چه و از کجا در گیلان بخریم:

مانند غذاهای گیلان، سوغاتی‌هایی وجود دارد که بازدیدکنندگان می‌توانند از آنجا بخرند، سوغاتی‌های خوراکی مانند روغن زیتون (از شهرستان رودبار)، چای (از لاهیجان) و کلوچه (از فومن یا لاهیجان). سوغاتی‌های غیر خوراکی مانند صنایع دستی حصیری در شهرها و روستاهای مختلف استان گیلان، بازارهای محلی زیادی با فضای پر جنب و جوش وجود دارد که بازدیدکنندگان می‌توانند همه این اجناس را خریداری کنند که مهم‌ترین آن‌ها بازار رشت است.

آستارا یکی دیگر از شهرهای ساحلی است که می‌توانید از بازار آن دیدن کنید و از آنجا سوغاتی نیز تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب