5 حرکت دست مودرا و فواید آن

۵ حرکت دست مودرا و فواید آن

مودرا یک علامت یا ژست در هندوئیسم و بودیسم مطرح می‌شود. در حالی که برخی از مودراها کل بدن را درگیر می‌کنند، اکثر آن‌ها با دست و انگشتان انجام می‌شوند. مودراها علاوه‎‌ بر ژست‌های معنوی که در نمادگذاری و تمرین ادیان هندی به‌کار می‌روند، در بسیاری از اشکال رقص هندی و یوگا نیز معنی دارند.

استفاده از حرکت دست مودرا در تمرین یوگا ابزاری قدرتمند برای مراقبت از خود و توانمندسازی است. مودراها به ما این امکان را می‌دهند که به درون برویم و سطوح انرژی خود را دوباره شارژ کنیم. اصطلاح مودرا در مورد استفاده از حرکات دست در طول مدیتیشن به کار می‌رود که اهداف خاصی برای هدایت جریان انرژی بدن شما دارد. بیش از ۱۰۰ مودرا شناخته شده وجود دارد که در طول قرن ها توسعه یافته اند.

کف دست‌ها را در کنار هم قرار دهید و انگشتان دست و شست را صاف کنید. انگشتان شست را به سمت آسمان هدایت کنید. انگشت حلقه و انگشت میانی را به سمت داخل بچرخانبد تا پشت انگشتان لمس شود. این حرکت از هدر رفتن انرژی جلوگیری می‌کند.
حرکت دست یونی از هدر رفتن انرژی جلوگیری می‎کند

۱. یونی‌مودرا yoni mudra

یونی مودرا: کلمه یونی به معنای برهمایونی است. این تکنیک منحصر به فرد را از یک لاکپشت الهام گرفته‌اند که در لحظه‌ای که خطری را درک می‌کند، اندام خود را به داخل پوسته خود می‌کشد، تا در مصرف انرژی صرفه‌جویی کند. حواس ما هم همینطور به دریافت تکانه‌های غیر ضروری و کنترل نشده ادامه می‌دهد و انرژی ذهنی را هدر می‌دهد. ما می‌توانیم با انجام این حرکت از هدر رفتن انرژی ذهنی جلوگیری کنیم.

حالت دست‌ها: کف دست‌ها را در کنار هم قرار دهید و انگشتان دست و شست را صاف کنید. انگشتان شست را به سمت آسمان هدایت کنید. انگشت حلقه و انگشت میانی را به سمت داخل بچرخانبد تا پشت انگشتان لمس شود.

مزایای یونی‌مودرا:

  • به تمرین کنندگان این امکان را می‌دهد که از حواس‌پرتی جلوگیری کنند.
  • سیستم عصبی شما را آرام می‌کند و کنترل بیشتری بر حواس خود خواهید داشت.
  • به بهبود مهارت‌های ارتباطی شما کمک می‌کند.
  • وضوح فکر را به ارمغان می‌آورد.


با قفل کردن انگشتان خود و به هم پیوستن انگشتان اشاره هر دو دست، شمشیر نابودی را به نمایش می‌گذارید. این تخریب ناشی از انرژی منفی، انسداد انرژی، شکست‌های عاطفی، و آسیب‌های روحی یا هر موقعیت یا الگوی نامطلوبی است که شما را از نظر ذهنی و روحی درگیر نگه می‌دارد.
کالی مودرا خوش‌بینی را تقویت می‌کند و انسداد کانال‌های بدن را باز می‌کند.

 

علاقه‌مندان برای شروع مدیتیشن و حرکات یوگاها بهتر است از روش‌های رایج مدیتیشن برای مبتدیان استفاده کنند.

۲. کالی‌مودرا kali mudra

کالی از کلمه سانسکریت کالا به معنای “زمان” گرفته شده است. بنابراین، جای تعجب نیست که کالی به عنوان الهه زمان، تغییر، خلقت و قدرت نیز دیده شود. او یکی از قدرتمندترین و ترسناک‌ترین خدایان در فرهنگ هندو به شمار می‌رود.

حالت دست‌ها: با قفل کردن انگشتان خود و به هم پیوستن انگشتان اشاره هر دو دست، شمشیر نابودی را به نمایش می‌گذارید. این تخریب ناشی از انرژی منفی، انسداد انرژی، شکست‌های عاطفی، و آسیب‌های روحی یا هر موقعیت یا الگوی نامطلوبی است که شما را از نظر ذهنی و روحی درگیر نگه می‌دارد.

مزایای کالی‌مودرا:

  • به هضم غذا کمک می‌کند.
  • با تحریک غدد تعریق به سم‌زدایی بدن کمک می‌کند.
  • به ساخت پرانا به معنای “انرژی نیروی حیات” در بدن کمک می‌کند.
  • منفی‌گرایی، اضطراب، افسردگی و همچنین بی‌خوابی را از بین می‌برد.
  • برای خلاص شدن از برخی توشه‌های غیر‌ضروری قلب مفید است.
  • خوش‌بینی را تقویت می‌کند و انسداد کانال‌های بدن را باز می‌کند.
باید انگشتان اشاره و شست هر دو دست را به هم وصل کنید. بایدتوجه داشته باشید که انگشتان سبابه باید به سمت سقف و انگشتان شست به سمت پایین باشند.
اوترابودی مودرا ذهن را برای طولانی مدت تقویت و آرام می‌کند

۳. اوترابودی مودرا uttra bodhi mudra

اگر اوتارابودی مودرا برای مدت طولانی‌تری تمرین شود موجب تقویت اعتماد به نفس درونی می‌شود. این حرکت دست مودرا حس مثبتی را برای شما به ارمغان می‌آورد و باعث می‌شود که احساس کنید هیچ انرژی منفی در زندگی وجود ندارد. بعد از هر چیزی نیازی به نگرانی یا استرس ندارید. همه چیز در دراز مدت خوب خواهد بود. این باعث می‌شود باور کنید که یک خدای برتر وجود دارد که از همه چیز مراقبت خواهد کرد. بنابراین، این مودرا مانند غنی‌سازی خود و انرژی درونی شماست.

حالت دست‌ها: باید انگشتان اشاره و شست هر دو دست را به هم وصل کنید. بایدتوجه داشته باشید که انگشتان سبابه باید به سمت سقف و انگشتان شست به سمت پایین باشند.

مزایای اوترابودی مودرا:

  • این حرکت دست مودرا، قدرت معنوی دارد.
  • به شما کمک می‌کند بر ترس خود غلبه کنید.
  • باعث می‌شود بدن خود را آرام کنید و  انرژی خود را بازیابی کنید.
  • ذهن را برای طولانی مدت تقویت و آرام می‌کند.
  • با تقویت قلب و ریه های شما طروات و شادابی را برای شما به ارمغان می‌آورد.
کالسوارا مودرا
کالسوارا مودرا

۴. کالسوارا مودرا kalesvara mudra

کالسوارا مودرا یک تمرین یوگا است که به شما کمک می‌کند تا با کنترل ذهن خود، مسئولیت کامل هدایت زندگی را به دست آورید. در هر صورت، از بین بردن اعتیادها و یا رفتن به سمت یک نگرش مثبت با انجام دادن این حرکت دست مودرا، تنها چیزی است که نیاز دارید. یکی از مزایای مهم برگزاری Kalesvara mudra رهایی از عادت به تعویق انداختن است. این امر ارزش زمان را در درون تمرین‌کننده تلقین می‌کند، از این رو این نام را به خود اختصاص داده است.

حالت دست‌ها: دست‌های خود را در حالی که کف دست‌ها رو به روی یکدیگر قرار دارند، مقابل خود بیاورید. نوک هر دو انگشت وسط را به هم وصل کنید تا به سمت بالا برود. انگشت اشاره، حلقه و انگشت کوچک را به سمت داخل بچرخانید تا پشت انگشتان لمس شود. نوک انگشتان شست را به سمت پایین بیاورید. با انگشتان سبابه خمیده و شست‌های کشیده شکل قلب در نظر گرفته می‌شود.

مزایای کالسوارا مودرا:

  • چاکرای آجنا را تحریک می‌کند. این  حرکت دست مودرا چاکرای چشم سوم (آجنا) را با تنظیم جریان در کانال‌های انرژی فعال می‌کند.
  • قدرت تمرکز را بهبود می‌بخشد. از آنجایی که این مودرا برای سیستم عصبی مفید است و ظرفیت مغز را افزایش می‌دهد، توانایی آن را برای تمرکز بهبود می‌بخشد.
  • مسائل روانی را حل می‌کند. اثرات درمانی بر اختلالات روانی دارد. سطح اضطراب را کاهش می‌دهد، استرس و افسردگی را از بین می‌برد.
  • افکار شما را کند می‌کند و شما را نسبت به رفتار‌های اعتیاد‌آور بیشتر آگاه می‌کند.

حرکات یوگا فواید زادی دارند و حتی در تسکین کمردرد نیز تاثیر زیادی دارند برخی از این حرکات برای تسکین کمردرد را برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم


در حالت نشسته قرار گیرید و پشت خود را صاف نگه دارید. سر را صاف و بی‌حرکت نگه دارید و چشمان خود را ببندید. قسمت بالای انگشت شست را با قسمت بالایی انگشت اشاره وصل کنید و دایره ای یکنواخت تشکیل دهید و بقیه انگشتان را صاف نگه دارید. کف دست‌ها را روی زانوها رو به بالا قرار دهید.
مودرا یوگا به عنوان یوگای شفابخش شناخته می‌شود

۵. گیان مودرا Gyan mudra

معنی دقیق کلمه گیان خرد، دانش یا هوش است. این یک حرکت مخفی دست است که به حفظ تمرکز و هدایت انرژی کمک می‌کند. در دنیای یوگا، گیان مودرا یکی از برجسته‌ترین مودراها به حساب می‌آید که از سلامت روحی و جسمی بهتری پشتیبانی می‌کند. این حرکت دست مودرا به نام‌های  Chin Mudra و Dhyan Mudra نیز شناخته می‌شود. این مودرا در حال نشسته انجام می‌شود، در حالی که برخی از تمرین‌کنندگان یوگا در حالت ایستاده نیز آن را انجام می‌دهند.

حالت دست‌ها: قبل از اجرای Gyan Mudra، مکانی تمیز و آرام را انتخاب کنید. در حالت نشسته قرار گیرید و پشت خود را صاف نگه دارید. سر را صاف و بی‌حرکت نگه دارید و چشمان خود را ببندید. قسمت بالای انگشت شست را با قسمت بالایی انگشت اشاره وصل کنید و دایره ای یکنواخت تشکیل دهید و بقیه انگشتان را صاف نگه دارید. کف دست‌ها را روی زانوها رو به بالا قرار دهید.
روی نفس خود تمرکز کنید. ریه‌های خود را از هوا پر کنید و به آرامی بازدم کنید. سرعت تنفس خود را کم یا زیاد نکنید.

مزایای گیان مودرا:

یادداشت کردن مزایای این مودرای قدرتمند در چند کلمه واقعاً دشوار است. مزایای فیزیکی و غیر فیزیکی قابل توجهی به خصوص برای سالمندان فراهم می‌کند و برخی از آنها در زیر ذکر شده است:

  • هنگامی که سالمندان انگشتان خود را برای مدت معینی در این مودرا نگه می‌دارند، سیستم عضلانی آنها تقویت می‌شود و تنفس، هضم و حرکت بدنی مناسب را تضمین می‌کند.
  • چندین یوگی معتقدند که گیان مودرا مستقیماً به چاکرای مولادهارا، که به عنوان چاکرای ریشه نیز شناخته می‌شود، متصل است و مسئول مدیریت احساس امنیت، به هم پیوستگی و ثبات است. این حس پایه و امنیت را برای سالمندان فراهم می‌کند، ترس را از بین می‌برد و چاکرای ریشه را متعادل می‌کند.
  • مودرا یوگا به عنوان یوگای شفابخش نیز شناخته می‌شود، زیرا به طور مستقیم بر سیستم عصبی و غده هیپوفیز تأثیر می‌گذارد. از نظر درمانی، برای دیابت، آلزایمر، بی‌خوابی و شرایطی مانند هیپوفیز مفید است.
  • افکار منفی را از ذهن می‌راند و انرژی‌های منفی را از هاله فرد ریشه‌کن می‌کند. به ذهن، جسم و روح یک فرد مثبت می‌افزاید.
  • چاکرای قلب را باز می‌کند و تمام احساسات منفی مانند خشم، ترس، حسادت و غیره را پاک می‌کند. علاوه بر این، اعتماد به نفس و جذابیت را به شخصیت فرد می‌بخشد.
  • انگشت اشاره مربوط به مشتری (سیاره دانش و خرد در طالع بینی) است. بنابراین، Gyan mudra به ارتباط سالمندان با این سیاره خرد و دانش کمک می‌کند.

 منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب