چگونه کوتاه کردن اطلاعات می‌تواند حافظه را بهبود بخشد؟

چگونه کوتاه کردن اطلاعات می‌تواند حافظه را بهبود بخشد؟

آیا به خاطر سپردن اطلاعات طولانی برای نیازهای روزمره برای شما سخت است؟ شما می‌توانید با استفاده از روش‌های مختلف تکه تکه کردن اطلاعات، موارد مهم را به‌خاطر بسپارید و دیگر نگران فراموش کردن اقلام خرید موردنیاز خود نباشید.

اگر به دنبال بهبود حافظه خود هستید یا می‌خواهید چندین چیز مهم را به خاطر بسپارید، سعی کنید اطلاعات را تکه تکه یا کوتاه کنید. ذهن ما برای به خاطر سپردن مطالب تمایل به تشکیل گروهی از واژگان در آن متن دارد تا بتواند بخش‌های بزرگ از اطلاعات را راحت‌تر به خاطر بیاورد. این مقاله به نحوه چگونگی تکه تکه یا کوتاه کردن اطلاعات، همراه با مثال‌ها، کاربردها و روش‌ها می‌پردازد.

کوتاه کردن اطلاعات چه تاثیری دارد؟

جداسازی عناصر مجزا و تبدیل آن‌ها به واحدهای بزرگ‌تر، یادآوری آنها را آسان‌تر می‌کند. این عمدتا به این دلیل است که حافظه کوتاه‌مدت ما محدود است. در حالی که برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که افراد می‌توانند بین ۵ تا ۹ واحد اطلاعات را ذخیره کنند، تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که حافظه کوتاه‌مدت ظرفیتی برای حدود چهار واحد از اطلاعات را دارد. به گفته دانیل بور، عصب شناس، نویسنده کتاب The Ravenous Brain، تکه تکه شدن نشان‌دهنده توانایی ما برای “دور زدن” محدودیت‌های حافظه‌مان است. بور اعتقاد دارد که تمایل طبیعی ما به دیدن الگوها و ایجاد ارتباط، فقط برای حافظه مهم نیست، بلکه منبع خلاقیت نیز هست. همانطور که استیو جابز یک بار گفته بود، “خلاقیت فقط اتصال چیزهاست”.


نمونه‌هایی از کوتاه یا تکه تکه کردن اطلاعات

تکه‌های زیادی از کلمات
تکه‌های زیادی از کلمات

احتمالاً در حال حاضر از تکه تکه کردن اطلاعات در زندگی روزمره خود استفاده می‌کنید. به عنوان مثال، وقتی از خانه بیرون می‌روید، ممکن است به گروهی از وسایلی که باید بیاورید فکر کنید – تلفن، کیف پول، کلید، ژاکت – و فکر کردن به آنها باهم دیگر به شما کمک می‌کند هر کدام را به خاطر بسپارید. نهادهایی مانند کسب و کارها و مؤسسات نیز از تکه تکه کردن اطلاعات برای سازماندهی حجم وسیعی از داده‌ها استفاده می‌کنند. نمونه‌های بیشتر عبارتند از:

  • شماره حساب‌های بانکی. اعداد موجود در چک‌های شما به گروه‌هایی تقسیم می‌شوند – شماره چک، پیگیری و شماره حساب.
  • شماره‌های کارت اعتباری. آنها همیشه در گروه‌های چهارتایی نشان داده می‌شوند (به عنوان مثال، ۵۵۵۵ ۵۵۵۵ ۵۵۵۵ ۵۵۵۵).
  • شماره تلفن‌ها. شماره تلفن ۸-۸-۸-۵-۵-۵-۱-۲-۳-۴ به ۸۸۸-۵۵۵-۱۲۳۴ تقسیم می‌شود.
  • موارد جفت‌شده. چاقو و چنگال، گوشواره و گردنبند، تلفن و شارژر. اگر یکی را به خاطر داشته باشید، احتمالاً دیگری را به خاطر خواهید آورد.
  • با استفاده از کلمات اختصاری، قافیه‌دار و نشانه‌گذاری شده. اگر از یک جمله یا مجموعه‌ای از حروف برای به خاطر سپردن چیزی استفاده می‌کنید، در حال استفاده کردن از تکه تکه کردن اطلاعات هستید. به عنوان مثال، شما می‌توانید از جمله‌ی “خانه‌ی ما هشت پنجره دارد” برای به خاطرسپردن تعداد سیارات منظومه شمسی استفاده کنید. یا نوع دیگری از رمز‌گذاری برای خود داشته باشید.

چگونه اطلاعات را کوتاه یا تکه تکه کنیم؟

لیست خرید و کارهای خونه در دفتر
لیست کارهای روزانه

دفعه بعد که می‌خواهید مواردی از یک لیست را به خاطر بسپارید، با گروه‌بندی آنها شروع کنید. برای مثال، اگر فهرستی از لغات دارید، بهتر است گروه‌های کوچکی از کلمات مشابه یا مرتبط با یکدیگر ایجاد کنید. فهرست خرید ممکن است بر اساس اینکه آیا اقلام موجود در لیست سبزیجات، میوه‌، لبنیات یا غلات هستند به گروه‌های کوچک‌تری تقسیم شود. همچنین می‌توانید این روش را در بولت ژورنال خود استفاده کنید.

بور در سخنان خود داستان یکی از شرکت‌کنندگان در یک آزمایش حافظه را تعریف می‌کند که خود را به چالش کشید تا تعداد مواردی را که می‌توانست به خاطر بسپارد را افزایش دهد. او در ابتدا می‌توانست هفت مورد را به خاطر بیاورد، اما در طول ۲۰ ماه این مقدار را به ۸۰ واحد اطلاعات افزایش داد. او حداقل یک ساعت در روز و حداکثر چهار روز در هفته را به این کار اختصاص می‌داد. اگرچه ممکن است شما نتوانید چنین تمرکز شدیدی را برای بهبود حافظه خود داشته باشید، اما می‌توانید از تمایل طبیعی مغز خود برای جستجوی الگوها و اطلاعات گروهی نهایت استفاده را ببرید.

کوتاه یا تکه تکه کردن اطلاعات را تمرین کنید

خود را به چالش بکشید تا یک سری موارد را به خاطر بسپارید، لیست مواد غذایی‌تان، لیستی از واژگان یا حتی تاریخ‌های مهم. همانطور که در به خاطر سپردن تکه‌های بزرگتری از اطلاعات بهتر می‌شوید، سعی کنید خود را حتی بیشتر به چالش بکشید و مهارت خود را بهبود بخشید.

به دنبال ارتباطی بین آن‌ها باشید

وقتی گروه‌بندی‌های مختلف را ایجاد می‌کنید، سعی کنید به دنبال ارتباطی معنا‌دار بین کلمات باشید. چه وجه مشترکی با یکدیگر دارند؟ مثلاً هرکدام از چهار حرف تشکیل شده‌اند، با یک حرف مشترک شروع می‌شوند یا دارای مفهومی مشابه با یکدیگر هستند و اینگونه آن‌ها را گروه‌بندی کنید.


انجمن بسازید

ربط دادن گروه‌های کلماتی که ساخته‌اید با چیزهای دیگر باعث می‌شود ‌آن‌ها را بهتر به‌خاطر بسپارید. برای مثال هنگام خوردن کوکی‌ای که مادرتان برای شما درست کرده‌است بخاطر داشته باشید که که شما تخم‌مرغ‌‌‌، جوش‌شیزین و چیپس شکلات نیاز دارید؛ به‌خاطر آوردن تک تک این کلمات به صورت مجزا ممکن است سخت باشد اما ربط دادن این کلمات به کوکی یا اگر بخواهیم ساده‌تر بگوییم، مواد تشکیل‌دهنده‌ی کوکی؛ به یادآوردن این کلمات را راحت‌تر می‌کند.

مواد تشکیل‌دهنده‌ی کوکی
مواد تشکیل‌دهنده‌ی کوکی

روش‌های دیگر بهبود حافظه را با تکه‌ تکه کردن اطلاعات ترکیب کنید

شما می‌توانید از با یادداشت‌‌برداری، کلمات اختصاری، قافیه و روش‌های دیگر به عنوان راه‌هایی برای تکه تکه کردن واحدهای مختلف اطلاعات استفاده کنید یا می‌توانید روشی که با آن راحت‌تر هستید را انتخاب کنید؛ برای مثال، اگر به  خرید می‌روید و به موز، تخم مرغ، شلیل و چای نیاز دارید، می توانید با استفاده از حروف اول هر چیزی که نیاز دارید یک کلمه بسازید: متشچ. هنگامی که کلمه کلیدی را به خاطر می‌آورید، بهتر می‌توانید مواردی را که با هر حرف از مخفف نشان داده شده است را به خاطر بیاورید.

تکه تکه کردن اطلاعات راه‌حلی برای تمامی مشکلات حافظه نیست، اما می‌تواند یک ابزار موثر در جهت بهبود حافظه شما باشد. با تمرین منظم روش‌های تکه تکه کردن و گنجاندن این روش در عادات مطالعه خود، ممکن است متوجه شوید که می‌توانید موارد بیشتری را به خاطر بسپارید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب