راه‌هایی برای تقویت حافظه

راه‌هایی برای تقویت حافظه

آیا تا به حال برای شما پیش آمده است که سر امتحان مطلبی را نتوانید به خاطر بیاورید؟ خوشبختانه راه‌‌هایی برای تقویت حافظه وجود دارد که با آن‌ها می‌توانید حافظه‌ی خود را بهبود بخشید.

تقویت حافظه یکی از مشکل‌های اساسی جامعه‌ی امروزی است زیرا باید مطالب فراوانی را در زندگی روزمره به خاطر سپرد. البته می‌شود برای فراموش نکردن برخی از این اطلاعات کوچک مانند قرار ملاقات‌ها از یادآورهای گوشی خود استفاده کرد یا آن‌ها را در دفتر برنامه‌ریزی خود نوشت؛ اما ما همچنان نیاز داریم قسمت زیادی از این اطلاعات را به حافظه‌ی خود بسپاریم. در این مطلب به بیان برخی از راه‌های تقویت حافظه می‌پردازیم.

۱. متمرکز کردن توجه خود

دختری که با تمرکز در حال یادداشت‌برداری از مطالبی در لپ تاپ خود است
سعی کنید در مکانی بدون حواس‌پرتی مطالعه کنید

توجه یکی از اجزای اصلی حافظه است. برای اینکه اطلاعات از حافظه کوتاه‌مدت شما به حافظه بلندمدت شما منتقل شود، باید کاملاً به این اطلاعات توجه کنید. سعی کنید در مکانی بدون حواس‌پرتی مانند تلویزیون، موسیقی و سایر مواردی که باعث حواس‌پرتی می‌شوند، مطالعه کنید. خلاص شدن از شر حواس‌پرتی ممکن است یک چالش باشد، به خصوص اگر در اطراف شما هم‌اتاقی‌های شلوغ یا کودکان پر سر و صدا باشد.

۲. پرهیز از انباشته کردن اطلاعات

مطالعه مطالب در چند جلسه به شما زمان لازم را برای پردازش اطلاعات کافی را می‌دهد. تحقیقات به طور مداوم نشان داده است که دانش آموزانی که به طور منظم مطالعه می‌کنند مطالب را بهتر از کسانی که کل مطالب را در یک روز می‌خوانند به یاد می‌اورند.


۳. ساختار و سازماندهی

دختری در حال ایجاد دسته‌بندی‌های مختلف برای به‌خاطر سپردن راحت آن‌ها است
سعی کنید مفاهیم و اصطلاحات مشابه را با هم گروه‌بندی کنید

محققان دریافته‌اند که اطلاعات در حافظه در خوشه‌های مرتبط سازماندهی می‌شوند. سعی کنید مفاهیم و اصطلاحات مشابه را با هم گروه‌بندی کنید، یا یک طرح کلی از یادداشت‌ها و خواندن کتاب‌های درسی خود برای کمک به گروه‌بندی مفاهیم مرتبط ایجاد کنید.

مطلب «چگونه کوتاه کردن اطلاعات می‌تواند حافظه را بهبود بخشد؟» می‌تواند ایده‌های بهتری در این رابطه به شما بدهد.

۴. استفاده از ابزارهای یادآوری

ابزارهای یادآوری تکنیکی هستند که اغلب توسط دانش آموزان برای کمک به یادآوری استفاده می‌شود. این تکنیک راهی برای به خاطر سپردن اطلاعات است. به عنوان مثال ممکن است اصطلاحی را که باید به خاطر بسپارید را با یک مورد رایج که با آن بسیار آشنا هستید مرتبط کنید. بهترین یادآورها آنهایی هستند که از تصاویر مثبت، طنز یا تازگی استفاده می‌کنند؛ مانند یک ریتم یا جوک ساختن.

۵. مرور ذهنی بسط دهنده

 

دختری در حال مرور اطلاعات برای بخاطر سپردن آن‌ها در حافظه‌ی بلندمدت خود
مرور مطالب برای بخاطر سپردن آن‌ها در طولانی‌مدت

برای به خاطر آوردن اطلاعات، باید آن‌ها را در حافظه بلندمدت رمزنگاری کنید. یکی از موثرترین تکنیک‌های رمزگذاری به عنوان مرور ذهنی شناخته می‌شود. نمونه‌ای از این تکنیک خواندن تعریف یک اصطلاح کلیدی، سپس مطالعه تعریف آن اصطلاح و بعد خواندن توضیحات بیشتر راجب آن اصلاح است. پس از چند بار تکرار این فرآیند، احتمالاً متوجه خواهید شد که یادآوری اطلاعات بسیار آسان‌تر است.

۶. تجسم مفاهیم

تجسم اطلاعات هنگام مطالعه برای بسیاری از افراد مفید است. به عکس‌ها، نمودارها و سایر اشکال گرافیکی کتاب‌های درسی خود توجه کنید. اگر نشانه‌های بصری برای کمک ندارید، سعی کنید خودتان آن‌ها را ایجاد کنید. نمودارها یا شکل‌هایی را در حاشیه یادداشت‌های خود بکشید یا از هایلایت یا خودکار در رنگ‌های مختلف برای گروه‌بندی ایده‌های مرتبط در مطالب نوشتاری خود استفاده کنید. با این کار می‌توانید به تقویت حافظه خود کمک کرده و مطالب را بهتر به خاطر بسپارید.

۷. مرتبط کردن اطلاعات جدید به چیزهایی که قبلا می‌دانستید

هنگام یادداشت‌برداری از کتاب سعی کنید بین مطالب قدیمی و جدید رابطه برقرار کنید تا آن‌ها را راحت‌تر به خاطر بسپارید
ایجاد رابطه بین مطالب جدید و مطالب قبلی

هنگامی که در حال مطالعه مطالب ناآشنا هستید، زمانی را به فکر کردن راجع به این که چگونه این اطلاعات با آنچه از قبل می‌دانستید ارتباط دارد، اختصاص دهید. با ایجاد رابطه بین مطالب جدید و مطالب قبلی، می‌توانید احتمال یادآوری اطلاعات اخیر را به طور چشمگیری افزایش دهید.

۸. بلند خواندن

تحقیقاتی در سال ۲۰۱۷ انجام شد که مشخص کرد؛ اگر مطالب را با صدای بلند بخوانیم تاثیر مثبتی در یادآوری اطلاعات دارد. همچنین دانش آموزان با تدریس به دیگران می‌توانند مطالب را بهتر به خاطر بسپارند.


۹. توجه بیشتر به اطلاعات دشوار

اگر مطلبی برایتان سخت است سعی کنید برای خواندن آن وقت بیشتری بگذارید
زمان بیشتری برای خواندن مطالب دشوار اختصاص دهید

آیا تا به حال توجه کرده‌اید که چگونه گاهی اوقات به خاطر سپردن اطلاعات در ابتدا یا انتهای یک فصل آسان‌تر است؟ محققان دریافته‌اند که ترتیب اطلاعات می‌تواند در یادآوری نقش داشته باشد، که به عنوان اثر موقعیت ترکیبی شناخته می‌شود. در حالی که یادآوری اطلاعات میانی ممکن است دشوار باشد، می‌توانید با صرف زمان اضافی برای تمرین این اطلاعات بر این مشکل غلبه کنید. استراتژی دیگر این است که سعی کنید آنچه را که یاد گرفته‌اید را مرور کنید تا به خاطر سپردن آن آسان‌تر شود. وقتی با مفهومی دشوار مواجه شدید، زمان بیشتری را به حفظ کردن اطلاعات اختصاص دهید.

۱۰.تغییر دادن روند مطالعه

یک راه عالی دیگر برای تقویت حافظه  این است که گهگاهی روال مطالعه خود را تغییر دهید. اگر به مطالعه در یک مکان خاص عادت دارید، سعی کنید سری بعدی برای مطالعه به مکان دیگری بروید. اگر عصر مطالعه می‌کنید، سعی کنید هر روز صبح چند دقیقه را به مرور اطلاعاتی که روز قبل مطالعه کرده‌اید، اختصاص دهید.

۱۱. خوابیدن

دختری که پس از درس خواندن خوابیده است تا اطلاعات در ذهن او پردازش شوند
چرت زدن بعد از یادگیری چیزهای جدید

مدت‌هاست که محققان می‌دانند خواب برای حافظه و یادگیری مهم است. تحقیقات نشان داده است که چرت زدن بعد از یادگیری چیزهای جدید می‌تواند به شما کمک کند سریعتر مطالب را یاد بگیرید و بهتر به خاطر بسپارید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب