انواع نورپردازی در معروف‌ترین برج‌های دبی

انواع نورپردازی در معروف‌ترین برج‌های دبی

نورپردازی یک عنصر مهم در زیبایی مکان‌ها است. برای آشنایی با انواع نورپردازی در معروف‌ترین و زیباترین برج‌های دبی این مطلب را مطالعه کنید.

اصطلاح “نورپردازی یا روشنایی” به تجهیزاتی اطلاق می‌شود که هدف اصلی آن‌ها تولید نور است. این روش معمولاً نوعی لامپ است. با این حال، نورپردازی می‌تواند به استفاده از نور طبیعی برای تامین روشنایی نیز اشاره داشته باشد. برای این که در مورد انواع نورپردازی و کارکردش در زمینه‌های مختلف اطلاعات کسب کنید این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

انواع مختلف نورپردازی

  1. نورپردازی طبیعی
  2. نورپردازی مصنوعی
  3. روشنایی عمومی
  4. نورپردازی‌های محیط
  5. نورپردازی تاکیدی یا نورپردازی ویژه
  6. نورپردازی وظیفه‌ای
  7. نور اضطراری یا روشنایی ایمنی
  8. نورپردازی امنیتی
  9. روشنایی محل ساخت و ساز
  10. نورپردازی برای ریتم‌های شبانه‌روزی
  11. نورپردازی خیابان

۱) نورپردازی طبیعی:

نور طبیعی بخشی از تابش خورشیدی است که با چشم انسان قابل رویت است. نورپردازی طبیعی یا نور روز می‌تواند نقش مهمی در ایجاد یک محیط راحت داشته باشد، به تنظیم ساعت بدن، بهبود تمرکز و ایجاد یک محیط آرام و ریلکس کمک کند. نور طبیعی را می‌توان با بزرگ کردن پنجره‌ها، افزودن پنجره بر روی دیوار کناری، تبدیل دیوار غیر باربر به دیوار آجری شیشه‌ای، نصب چراغ سقف، لوله‌های نور و … مورد بهره‌برداری قرار داد.

۲) نورپردازی مصنوعی:

نور مصنوعی هر نوع نوری است که «طبیعی» نباشد. به طور معمول، نور مصنوعی با وسایل الکتریکی تولید می‌شود. چراغ‌های مصنوعی در طیف وسیعی از اندازه‌ها، قدرت نوردهی، رنگ‌ها و … در دسترس هستند تا با کاربردهای مختلف مطابقت داشته باشند.


۳) روشنایی عمومی:

روشنایی عمومی برای تامین روشنایی در کل سطح کف با درجه یکنواختی بالا استفاده می‌شود. این کار باعث می‌شود افراد، گیاهان، مبلمان و غیره در هر نقطه‌ای از فضا قرار گیرند و بدون نیاز به تغییر آرایه نور به راحتی جابه‌جا شوند. روشنایی عمومی معمولاً توسط چراغ‌های سقفی که به طور مساوی توزیع می‌شوند تأمین می‌گردند.

۴) انواع نورپردازی محیط:

نورپردازی محیطی که به عنوان نور پس‌زمینه یا «حالت» نیز شناخته می‌شود، درخششی ملایم ایجاد می‌کند که به آرامی یک منطقه را بدون ایجاد تابش خیره کننده روشن می‌کند. وسایل روشنایی مانند چراغ‌های دیواری رو به بالا می‌توانند در ایجاد روشنایی محیط موثر باشند.

۵) انواع نورپردازی تاکیدی یا نورپردازی ویژه:

این نوع نورپردازی برای ایجاد ترکیب و تمرکز بر نور عمومی استفاده می‌شود و می‌تواند توجه را به موارد نمایش داده شده مانند آثار هنری جلب کند، در حالی که روی سایر مناطق سایه می‌اندازد. نورپردازی برجسته ممکن است توسط نورافکن‌ها، نورپردازی منظره چراغ‌های رومیزی و غیره ارائه شود.

یکی از انواع نورپردازی وظیفه‌ای نصب نور بر زیر کابینت‌ها است. در این عکس از نورپردازی بر زیر کابینت‌هایی با رنگ مشکی استفاده شده است.
انواع مختلف نورپردازی

۶) انواع نورپردازی وظیفه‌ای:

نورپردازی کار متمرکز است، نور محلی برای روشن کردن یک منطقه خاص که در آن یک کار انجام می‌شود یا ممکن است انجام شود استفاده می‌گردد. از آن به عنوان یک نور متضاد استفاده می‌شود که نسبت به زمانی که از نورهای روشن‌تر برای روشن کردن کل اتاق استفاده می‌شد، تابش کلی کم‌تری ایجاد می‌کند. نمونه‌های معمولی از روشنایی وظیفه عبارتند از:

  • میز تحریر
  • بازوی چرخشی
  • لامپ‌های زاویه‌دار
  • کف و مسیر
  • چراغ‌های زیر کابینت و روشویی
  • چراغ‌های آویز

۷) انواع نورپردازی اضطراری یا روشنایی ایمنی:

روشنایی اضطراری برای تامین روشنایی در صورت قطع برق شبکه نصب می‌شود و روشنایی کافی را برای ساکنان ساختمان فراهم می‌کند تا به طور ایمن تخلیه شوند. انواع روشنایی اضطراری عبارتند از:

  • علائم خروج اضطراری
  • چراغ‌های فلورسنت فرورفته
  • نورافکن‌های اضطراری
  • هالوژن قدرتمند برای فضاهای بزرگ‌تر
  • چراغ‌های سقفی اضطراری
  • نورهای پایین

۸) نورپردازی امنیتی:

روشنایی امنیتی عموماً برای روشن کردن منطقه‌ای که در آن نگرانی امنیتی وجود دارد استفاده می‌شود. این ممکن است در طول ساعات تاریکی روشن باشد، تا دید یک منطقه ناامن را نشان دهد، یا ممکن است به طور موقت روشن شود، برای مثال زمانی که شخصی به ملکی می‌رسد، گاهی اوقات توسط یک آشکارساز متصل فعال می‌شود.

۹) روشنایی محل ساخت و ساز:

برای این که کار ساختمانی بتواند به طور موثر و ایمن در دوره‌های نور طبیعی ناکافی ادامه یابد، مهم است که یک سایت با نور مصنوعی مناسب تجهیز شود. از نورپردازی می‌توان به صورت داخلی برای حرکت عمومی و کار در خود سایت، از بیرون برای روشن کردن مناطق ورودی، ذخیره‌سازی و گردش استفاده کرد و همچنین می‌تواند یک نوع بازدارنده موثر برای متجاوزان باشد.

۱۰) نورپردازی برای ریتم‌های شبانه‌روزی:

ترکیبی از نور روشن در طول روز و تاریکی در شب به حفظ چرخه روزانه بیداری و خواب کمک می‌کند. نور شبانه‌روزی در طول روز از نظر رنگ و شدت متفاوت است. هدف بهبود هوشیاری در ساعات کاری با استفاده از نور روشن است، اما قبل از این که زمان استراحت فرا برسد، آن را به نور کم‌تر و رنگ‌های گرم‌تر تغییر دهید.

۱۱) نورپردازی خیابان:

اصطلاح روشنایی خیابانی (یا چراغ‌های خیابانی) به تأمین روشنایی برای روشن کردن خیابان‌ها، جاده‌ها، پیاده‌روها و سایر مناطق باز، عموماً در شب و در مکان‌های عمومی اشاره دارد.

انواع نورپردازی زیبا در برج‌های دبی

۱) نورپردازی برج خلیفه:

هیچ مقاله‌ای در مورد دبی بدون ذکر برج خلیفه کامل نخواهد بود. این آسمان خراش بزرگ با ۱۶۳ طبقه بلندترین ساختمان جهان است و یکی از پیچیده‌ترین و خیره‌کننده‌ترین نورپردازی و نمایشگرهای LED روی کره زمین را دارد. این برج از بالا به پایین با چراغ‌های LED پوشانده شده است که توسط یک سیستم بسیار دقیق کنترل و نظارت می‌شود. در شب‌های معمولی، نورپردازی به سمت آسمان، انحنای ساختمان‌ها را اغراق‌آمیز می‌کند و منحصربه‌فرد بودن طراحی ساختاری آن را آشکار می‌کند.

یکی از انواع نورپردازی در ساختمان‌ها و برج‌ها رواج دارد. برج خلیفه هم با نمای زیبا دارای یک نورپردازی بی‌نظیر است.
نورپردازی زیبای برج خلیفه


۲) نورپردازی برج کایان در دبی:

برج کایان یک شاهکار معماری است. این برج بلندمرتبه دارای ۷۳ طبقه با پیچش ۹۰ درجه، دومین آسمان‌خراش بلند جهان است. در شب، برج کایان دارای یک نمایشگر نورپردازی نمای زیبا در بالای ساختمان است و لبه‌های پیچ خورده برج با نور طرح‌دار و قابل کنترل همسو می‌شوند. این ساختمان شگفت‌انگیز واقعاً اوج معماری و هنر را به نمایش می‌گذارد.

انواع نورپردازی در برج‌های مختلف و برج کایان در کشور دبی
نمایی زیبا از برج کایان

۳) نورپردازی برج العرب در دبی:

این ساختار منحصر به فرد مانند بادبان یک کشتی طراحی شده است و در حال حاضر سومین هتل بلند جهان است. هتل برج العرب دارای یک رستوران و آکواریوم زیر آب و یک رستوران با دید آسمان است که در افق شهر قرار دارد. ۱۴۲ نورافکن این هتل زیبا را با مجموعه‌ای از رنگ‌ها و تصاویر دقیق روشن می‌کند و به آن کمک می‌کند تا به عنوان یکی از معروف‌ترین سازه‌های دبی برجسته شود.

برج العرب با انواع نورپردازی زیبا در کشور دبی قرار دارد و یکی از معروف‌ترین هتل‌های این کشور است.
نمایی زیبا از برج العرب در دبی

۴) برج‌های امارات:

برج‌های امارات از دو ساختمان مجزا تشکیل شده‌اند: برج اداری امارات و هتل برج‌های امارات جمیرا. این آسمان‌خراش‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تقریباً همدیگر را آینه می‌کنند. در حالی که یکی از برج‌ها تا حدودی بلندتر از دیگری است، هر دو به نظر می‌رسند که در ابتدا یک ساختمان بوده‌اند که به دو قسمت تقسیم شده‌اند. این برج ها استفاده از نور را به رخ نمی‌کشند. بلکه به درستی عناصر سازه‌ای را با نورپردازی داخلی دفتر و اتاق متعادل می‌کنند. تمرکز روی این برج‌ها، خود سازه‌ها است و نورپردازی برای جلب توجه مؤثر به آن جنبه وجود دارد.

برج‌های دوقلوی امارات در کشور دبی با نورپردازی زیبا
عکس برج‌های دوقلوی امارارت

یک پیشنهاد برای شما:

اگر در زمینه‌ی خدمات نورپردازی ساختمان تجربه، تخصص و مهارت دارید، در کارسپاری ثبت نام کنید و به عنوان کارگیر و با انجام سفارشات کار برای نورپردازی ساختمان از تخصص خود کسب درآمد کنید. همچنین می‌توانید در بخش آگهی‌های خدماتی کارسپاری برای مهارت و تخصص خدمات نورپردازی ساختمان به صورت رایگان و دائمی بدون تاریخ انقضاء، آگهی خدماتی ثبت و منتشر کنید. برای دیدن لیست آگهی‌های خدماتی نورپردازی ساختمان کلیک کنید.

اگر نیاز به دریافت خدمات نورپردازی ساختمان دارید می‌توانید کار خود را به صورت رایگان و خیلی ساده در کارسپاری سفارش دهید تا توسط افراد متخصص و ماهر، با کیفیت بالا و قیمت مناسب انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب