بهبود سریع آنفولانزا

۱۲ نکته برای بهبود سریع آنفولانزا

آنفولانزا یک عفونت تنفسی بسیار مسری است که ما در این مطلب روش‌هایی جهت بهبود سریع آنفولانزا را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

بهترین راه برای غلبه بر آنفولانزا، استراحت و هیدراته ماندن است. اما، چند نگته دیگری نیز وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توانید سعی کنید به خودتان کمک بیشتری کنید تا احساس بهتری داشته باشید. اگر در معرض خطر عوارض آنفولانزا هستید، ممکن است بخواهید با پزشک خود مشورت کنید. ما در این مطلب قصد داریم ۱۲ نکته جهت بهبود سریع آنفولانزا را به شما ارائه دهیم.


آنفولانزا چیست؟

آنفولانزا یک عفونت تنفسی بسیار مسری است که توسط ویروس آنفولانزا ایجاد می‌شود. علائم آنفولانزا به طور معمول حدود یک هفته طول می‌کشد، اما شدیدترین علائم فقط برای دو تا سه روز رخ می‌دهد. ممکن است تا یک هفته دیگر پس از بهبودی، خستگی، ضعف و سرفه را تجربه کنید. با کمک نکات این مطلب دوره نقاهت خود را آسان‌تر کنید. نکاتی که باید در آنفولانزا به آن‌ها توجه شود عبارتند از:

۱. در خانه بمانید:

بدن شما برای مقابله با ویروس آنفولانزا به زمان و انرژی نیاز دارد، به این معنی که تمام روز شما باید در رختواب بگذرد. ممکن است وسوسه شوید که یک استراحت را کنار بگذارید و  به خرید بروید یا کارهایی از این قبیل انجام دهید اما با این کارها به خودتان آسیب می‌رسانید. علاوه بر کمک به بهبودی، ماندن در خانه همچنین از سرایت آنفولانزا به سایر افراد در جامعه یا محل کار شما جلوگیری می‌کند. آنفولانزا می‌تواند برای بزرگسالان مسن و پیر و کودکان کوچک خطرناک باشد، بنابراین بسیار مهم است که هنگام مسری بودن از تماس با دیگران خودداری کنید و سطوح و وسایل شخصی را بطور منظم ضدعفونی کنید.

استراحت در خانه یکی از روش‌های بهبود سریع آنفولانزا

۲. برای بهبود سریع آنفولانزا هیدراته بمانید:

یکی از علائم آنفولانزا تب بالا است که می‌تواند منجر به تعریق شود. همچنین ممکن است با حملات استفراغ یا اسهال مواجه باشید. بدن شما برای جایگزینی مایعات از دست رفته و حتی بیشتر برای مبارزه با عفونت به مایعات زیادی نیاز دارد. آب بهترین است، اما می‌توانید دمنوش‌های گیاهی یا چای با عسل نیز بنوشید. اینها می‌توانند اثر تسکین دهنده‌ای بر علائم شما داشته باشند و در عین حال شما را هیدراته نگه می‌دارند. دو چیزی که همیشه باید از آن‌ها اجتناب کنید، الکل و کافئین هستند.

۳. تا حد امکان بخوابید:

هنگام مبارزه با آنفولانزا، خواب بهترین دارو برای بدن شماست. تماشای تلویزیون روی کاناپه ایده بدی نیست، اما نباید در تمام طول شب برنامه مورد علاقه خود را در تماشا کنید. در واقع خوابیدن یکی از بهترین روش‌ها برای بهبود سریع آنفولانزا است. زودتر از حد معمول و همیشه به رختخواب بروید و بخوابید. همچنین می‌توانید در طول روز نیز چرت بزنید تا به بدن خود زمان بیشتری برای ریکاوری بدهید. استراحت و خواب همچنین خطر ابتلا به عوارض جدی آنفولانزا مانند ذات الریه را کاهش می‌دهد.

۴. تنفس خود را آسان کنید:

خوابیدن با گرفتگی بینی و سرفه ممکن است دشوار باشد. این نکات را برای تنفس راحت‌تر و داشتن خواب بهتر در شب امتحان کنید:

  • برای بالا بردن سر و کاهش فشار سینوسی از یک بالش اضافی استفاده کنید.
  • حتما یک دستگاه بخور در اتاق خواب خود قرار دهید.
  • قبل از خواب یک حمام یا دوش آب گرم بگیرید.

۵. مصرقف غذای سالم یکی از راه‌ها برای بهبود سریع آنفولانزا:

در هنگام مریضی ممکن است وسوسه شوید که یک کاسه بستنی یا یک بسته چیپس مصرف کنید، اما بدن شما برای بهبودی سریع آنفولانزا به تغذیه بهتری نیاز دارد. میوه‌ها و سبزیجات تازه ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های مهمی را فراهم می‌کنند که سیستم ایمنی شما را در هنگام مبارزه با ویروس تقویت می‌کنند. ممکن است اشتهای زیادی نداشته باشید، اما همچنان مهم است که وعده‌های غذایی منظم بخورید تا قدرت خود را حفظ کنید.

مصرف غذای سالم یکی از روش‌های بهبود سریع آنفولانزا

۶. اضافه کردن رطوبت به هوا یکی از روش‌های بهبود سریع آنفولانزا:

هوای خشک می‌تواند علائم شما را بدتر کند. یک دستگاه بخور در فضا اضافه کنید این می‌تواند به رفع گرفتگی کمک کند. انواع مختلفی از دستگاه‌های مرطوب کننده و بخارساز در بازار موجود است. این دستگاه‌ها را می‌توان به راحتی با قیمت مناسب در فروشگاه بزرگ محلی، داروخانه یا فروشگا‌های آنلاین پیدا کرد.

۷. داروهای OTC مصرف کنید:

برخی از داروها برای مقابله با علائم خاص مانند احتقان بینی استفاده می‌شوند، در حالی که برخی دیگر به طور همزمان بسیاری از علائم آنفولانزا را درمان می‌کنند. برخی از این داروها عبارتند از:

  • مسکن‌ها به کاهش تب، سردرد و بدن درد کمک می‌کنند. به عنوان مثال می‌توان به ایبوپروفن (ادویل، موترین) و استامینوفن (تیلنول) اشاره کرد.
  • داروهای ضد احتقان، مانند سودوافدرین (سودافد)، به باز شدن مجرای بینی و کاهش فشار در سینوس‌ها کمک می‌کنند.
  • داروهای سرکوب کننده سرفه مانند دکسترومتورفان (Robitussin) می‌توانند برای تسکین سرفه خشک استفاده شوند.
  • آنتی هیستامین‌ها دارای اثرات آرام بخشی هستند که ممکن است به خواب شما کمک کند.

حتماً برچسب محصول را بخوانید تا دوز صحیح هر نوع دارو را بدانید و مطمئن شوید که به طور تصادفی داروها را ترکیب نمی‌کنید. داروهایی مانند DayQuil هم مسکن و هم تب‌بر هستند، بنابراین نباید داروی دیگری را در کنار آن مصرف کنید. کودکان و نوجوانان هرگز نباید آسپرین برای آنفولانزا مصرف کنند، زیرا خطر ابتلا به یک بیماری جدی به نام سندرم ری وجود دارد.

۸. سنجد را امتحان کنید:

سنجد صدها سال است که در درمان سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می‌شود. در یک مطالعه کنترل شده با دارونما، افراد مبتلا به آنفولانزا که چهار بار در روز قرص سنجد مصرف کردند، پس از ۴۸ ساعت کاهش تب، سردرد، دردهای عضلانی، احتقان بینی و سرفه را تجربه کردند. در مطالعه دیگری با منبع معتبر، ۶۰ نفر با علائم مشابه آنفولانزا که ۱۵ میلی لیتر شربت سنجد چهار بار در روز مصرف کردند، چهار روز زودتر از افرادی که دارونما مصرف کردند، علائم خود را بهبود بخشیدند.

یک مطالعه بزرگ‌تر در یک منبع معتبر در ۳۱۲ مسافر هوایی نشان داد که ۳۰۰ میلی گرم کپسول عصاره سنجد که سه بار در روز مصرف می‌شود علائم سرماخوردگی و آنفولانزا و مدت زمان آن را در افرادی که پس از سفر بیمار می‌شوند در مقایسه با گروه دارونما کاهش می‌دهد. کپسول‌ها، قرص‌ها و شربت‌های سنجد در فروشگاه‌ها یا به صورت آنلاین موجود است. شما نباید سنجد خام بخورید، زیرا می تواند باعث تهوع، استفراغ و اسهال شود.

به یاد داشته باشید که سنجد یک درمان مکمل است، بنابراین مطمئن شوید که آنفولانزا را با داروهای OTC یا داروهای تجویزی نیز درمان می‌کنید.

۹. یک قاشق عسل برای تسکین سرفه میل کنید:

عسل یک داروی طبیعی نسبتاً رایج برای تسکین گلودرد یا سرفه است. مخلوط کردن عسل با چای یک راه عالی برای هیدراته ماندن و همچنین درمان علائم آنفولانزا است. در یک مطالعه منبع معتبر، محققان دریافتند که یک دوز عسل در کنترل سرفه شبانه موثرتر از سرکوب‌کننده‌های معمول سرفه در کودکان ۲ تا ۱۸ ساله مبتلا به عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی است. با این حال، یک نکته قابل توجه این است که نباید به کودکانی که کم‌تر از دو سال دارند عسل بدهید.

مصرف عسل یکی از روش‌های بهبود سریع آنفولانزا

۱۰. در مورد داروهای ضد ویروسی از پزشک خود سوال کنید:

داروهای ضد ویروسی فقط با نسخه در دسترس هستند، بنابراین ابتدا باید به پزشک مراجعه کنید. این داروها معمولاً برای افرادی که در معرض خطر بالای ابتلا به عوارض آنفولانزا هستند، استفاده می‌شود. این داروها از رشد و تکثیر ویروس جلوگیری می‌کنند. اگر آن‌ها را ظرف ۴۸ ساعت پس از بروز علائم مصرف کنید، بهترین نتیجه را خواهند داشت. ممکن است نیاز به یک داروی ضد ویروسی داشته باشید اگر شما:

  • سن زیر ۵ سال (به ویژه سن ۲ سال)
  • ۱۸ سال یا کم‌تر هستند و از داروهای حاوی آسپرین یا سالیسیلات استفاده می‌کنند.
  • حداقل ۶۵ هستند
  • باردار هستند یا در دو هفته گذشته زایمان کرده‌اند.
  • یک بیماری مزمن پزشکی دارید یا از داروهای دیگری استفاده می‌کنید که سیستم ایمنی شما را تضعیف می‌کند.
  • در خانه سالمندان یا مرکز مراقبت های طولانی مدت زندگی کنید
  • بسیار چاق هستند، با شاخص توده بدنی (BMI) حداقل ۴۰

۱۱.  واکسن آنفولانزا بزنید:

واکسن سالانه آنفولانزا بر اساس پیش بینی دانشمندان در مورد اینکه کدام سویه آنفولانزا در فصل بعدی آنفولانزا غالب خواهد شد، تولید می‌شود. با این حال، گاهی اوقات آن‌ها اشتباه می‌کنند. دریافت واکسن آنفولانزا پس از ابتلا به آنفولانزا می‌تواند از شما در برابر سایر گونه‌های ویروس محافظت کند. ممکن است فکر کنید خیلی دیر شده است یا نمی‌توانید در یک فصل دوباره به آنفولانزا مبتلا شوید، اما این احتمال هنوز وجود دارد. بنابراین، ایده خوبی است که با واکسن زدن از خود محافظت کنید.


۱۲. برای بهبود سریع آنفولانزا مثبت بمانید:

ما اغلب فراموش می‌کنیم که احساسات و نگرش‌هایمان چقدر بر احساس فیزیکی ما تأثیر می‌گذارد. اگرچه ممکن است نتوانید گرفتگی بینی خود را باز کنید یا تب خود را با افکار مثبت پایین بیاورید، حفظ نگرش مثبت در طول بیماری ممکن است به بهبودی کلی شما کمک کند.

کلام آخر:

بهترین کاری که می‌توانید برای بهبودی از آنفولانزا انجام دهید این است که به خودتان اجازه دهید بخوابید، استراحت کنید و مایعات زیادی بنوشید. اگر علائم آنفولانزای خود را زود تشخیص دادید و در معرض خطر عوارض جدی هستید، می‌توانید یک داروی ضد ویروسی را امتحان کنید تا به کاهش طول مدت علائم کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب