سم‌زدایی کبد چرب با سرکه سیب

سم‌زدایی کبد چرب با سرکه سیب

در حالی که تحقیقات کمی در مورد ارتباط بین سرکه سیب و کبد وجود دارد، تصور می‌شود که سم‌زدایی کبد چرب با سرکه سیب امکان‌پذیر است. برای کسب اطلاعات در این مورد مطلب را مطالعه فرمایید.

با توجه به این‌که شرکت‌های داروسازی هنوز دارویی برای درمان بیماری کبد چرب ابداع نکرده‌اند، جای تعجب نیست که افراد برای درمان بیماری خود به درمان‌های خانگی روی بیاورند. یکی از درمان‌های خانگی برای بهبود کبد، سم‌زدایی کبد چرب با سرکه سیب است. طرفداران این روش ادعا می‌کنند که انجام یک پاکسازی با سرکه سیب به دفع سموم از بدن، تنظیم سطح قند خون و کاهش وزن کمک می‌کند که همه این‌ها می‌تواند سلامت کبد را بهبود بخشد. با این حال، پشتیبانی علمی کمی برای این ادعاها وجود دارد.

در این مطلب با ما همراه باشید تا با بیماری کبد چرب، انواع و علائم آن، سم‌زدایی کبد چرب با سرکه سیب و چهار روش درمانی موثر دیگر آشنا شوید.


بیماری کبد چرب چیست؟

قبل از توصیف بیماری کبد چرب، اجازه دهید عملکرد طبیعی و سالم کبد را مشخص کنیم. کبد، بزرگ‌ترین اندام داخلی، مجموعه‌ای از عملکردهای کاملا حیاتی را انجام می‌دهد، مانند:

  • پاکسازی سموم از جریان خون
  • متابولیسم مواد مغذی
  • پردازش لیپیدها و اسیدهای آمینه

هنگامی که شما غذاهای حاوی پروتئین مصرف می‌کنید، کبد شما از آنزیم‌ها (به طور خاص، دآمینازها و ترانس آمینازها) استفاده می‌کند تا آمینو اسیدهایی را که بدن شما از پروتئین جذب می‌کند به در دسترس‌ترین و قابل استفاده‌ترین شکل‌های زیستی تبدیل کند. کبد همچنین کربوهیدرات‌های اضافی را به اسیدهای چرب و سایر مواد تبدیل می‌کند که بدن می‌تواند از آن‌ها به عنوان منبع انرژی استفاده کند یا به عنوان چربی ذخیره کند تا در آینده مورد استفاده قرار گیرد. درصد کمی از این مولکول‌های چربی در خود کبد ذخیره می‌شوند.

عواملی مانند مصرف زیاد الکل، مصرف طولانی مدت دارو، کمبودهای تغذیه‌ای و اختلالات متابولیک همگی می‌توانند در توانایی کبد شما برای انجام بسیاری از عملکردهای اساسی خود اختلال ایجاد کنند. یکی از راه‌هایی که این امر نشان می‌دهد این است که کبد شروع به افزایش مقدار چربی ذخیره شده در سلول‌های خود می‌کند. در لحظه‌ای که مقدار چربی ذخیره شده در کبد به آستانه ۵ تا ۱۰ درصد حجم کل کبد می‌رسد، می‌توان تشخیص بیماری کبد چرب (یا استئاتوز کبدی) را انجام داد.

کبد، بزرگ‌ترین اندام داخلی، مجموعه‌ای از عملکردهای کاملا حیاتی را انجام می‌دهد

دو نوع اصلی بیماری کبد چرب:

اگرچه اثرات فیزیکی بیماری کبد چرب در انواع مختلف ثابت باقی می‌ماند، اما داشتن درک درستی از پاتوفیزیولوژی‌های مختلف بسیار ارزشمند است. دو نوع اصلی بیماری کبد چرب وجود دارد:

  • بیماری کبد چرب الکلی
  • بیماری کبد چرب غیر الکلی

بیماری کبد چرب الکلی:

همانطور که از نام آن مشخص است، بیماری کبد چرب الکلی به دلیل مصرف طولانی مدت الکل ایجاد می‌شود. قرن‌هاست که دانشمندان می‌دانند که مصرف بیش از حد الکل منجر به بیماری کبدی می‌شود. بیشتر متابولیسم الکل در کبد اتفاق می‌افتد و آن را کاملاً مستعد آسیب‌های ناشی از الکل می‌کند.

در مرحله اول بیماری کبد الکلی (که به آن استئاتوهپاتیت الکلی نیز گفته می‌شود)، کبد شروع به مبارزه برای تجزیه اسیدهای چرب می‌کند. این می‌تواند منجر به سطوح بالای تری گلیسیرید سرم، التهاب کبد (هپاتیت الکلی) و ایجاد اسکار در بافت کبد (سیروز) شود.

مداخله زودهنگام می‌تواند در برخی موارد به کبد اجازه دهد تا خود را پاک کند و در نتیجه به طور طبیعی روند تجمع چربی را معکوس کند. پس از آن، کبد شما می‌تواند یک بار دیگر به طور عادی کار کند. در صورتی که مدت کوتاهی پس از شروع اختلال عملکرد کبدی انجام شود، خودداری از مصرف انواع الکل برای یک دوره ۲ هفته‌ای می‌تواند کافی باشد. هرچه انباشته شدن چربی در کبد طولانی‌تر باشد، آسیب‌های مربوط به آن بیشتر می‌شود و احتمال اختلال طولانی مدت در عملکرد کبد، زخم‌های دائمی و نارسایی کبد بیشتر می‌شود.

بیماری کبد چرب الکلی به دلیل مصرف طولانی مدت الکل ایجاد می‌شود.

بیماری کبد چرب غیر الکلی:

مصرف الکل تنها عامل خطر برای ایجاد بیماری کبدی نیست. سایر ملاحظات که می‌توانند باعث تجمع چربی در کبد شوند، عبارتند از:

  • سابقه خانوادگی دیابت نوع ۲
  • سن
  • افزایش وزن بدن، به ویژه ایجاد رسوب چربی در شکم

این‌ها همچنین می‌توانند با حساسیت بدن به انسولین تداخل داشته باشند و وقتی بدن به درستی وجود انسولین را حس نمی‌کند، با تسریع فرآیند تولید انسولین ذاتی خود به کمبود درک شده پاسخ می‌دهد. این منجر به افزایش سطح انسولین می‌شود که می‌تواند مجموعه‌ای از اثرات نامطلوب از جمله فشار خون بالا، افزایش سطح تری گلیسیرید سرم، تجمع چربی در کبد و… را به همراه داشته باشد.

بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) را می‌توان به وجود چربی اضافی در کبد، با التهاب و آسیب کبدی بسیار محدود کرد، یا می‌تواند آن را به استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH) تبدیل کرد. NAFLD و NASH می‌توانند به سیروز و نارسایی کبدی تبدیل شوند.

تشخیص بیماری کبد چرب:

از آنجایی که مراحل اولیه بیماری کبد چرب اغلب با شاخص‌های فیزیکی واضح همراه نیست، بسیاری از افراد تا زمانی که به مرحله پیشرفته‌تر پیشرفت نکند یا تا زمانی که آزمایش‌های پزشکی نامرتبط اختلال عملکرد کبد را نشان ندهند، متوجه نمی‌شوند که این بیماری را دارند.

آزمایش خون، یکی از رایج‌ترین روش‌های غربالگری بیماری‌های مزمن، اما همیشه سلامت کبد را به درستی منعکس نمی‌کند. بیماری کبد چرب می‌تواند باعث افزایش سطح آنزیم‌های کبدی شود، اما این امکان نیز وجود دارد که افراد مبتلا به بیماری کبدی سطح آنزیم‌های کاملاً طبیعی داشته باشند، حتی زمانی که بیماری تا حد سیروز پیشرفت کند. همیشه سونوگرافی راه مطمئن‌تری برای تشخیص کبد چرب است.

علائم و نشانه‌های بیماری کبد چرب:

با پیشرفت بیماری کبد چرب و ضعیف شدن عملکرد کبد، علائم و نشانه‌ها ظاهر می‌شوند. یکی از نشانه‌های واضح بیماری کبد تغییر متابولیسم اسیدهای آمینه است – به همین دلیل، مکمل اسیدهای آمینه می‌تواند به طور قابل توجهی سلامت کبد را افزایش دهد. شواهد بالینی نشان می‌دهد که علائم زیر ممکن است به وجود بیماری کبد اشاره داشته باشد.

  • درد و حساسیت در سمت راست بالای شکم، به دلیل بزرگ شدن کبد
  • از دست دادن اشتها
  • کاهش وزن
  • ضعف
  • خستگی
  • زردی (زردی پوست و چشم)
  • خارش
  • خونریزی بینی
  • رگ‌های عنکبوتی (خوشه‌هایی از رگ‌های خونی که شبیه تار عنکبوت هستند)
  • سردرگمی و مشکل در تمرکز
  • آسیت (درد و تورم شکم)
  • ادم (تورم پاها)
  • ژنیکوماستی

برای آشنایی بیشتر با علائم این بیماری حتما مطلب بیماری کبدچرب و علائم و درمان‌های آن را مطالعه بفرمایید. این مطلب می‌تواند کمک زیادی در درمان بیماری نیز کند.

کی از نشانه‌های واضح بیماری کبد تغییر متابولیسم اسیدهای آمینه است

سم‌زدایی کبد چرب با سرکه سیب چیست؟

اگر در مورد بهبود سلامت کبد خود جدی هستید، احتمالاً به روش‌های مختلف پاکسازی‌ کبد روی آورده‌اید. از آنجایی که دانشمندان اثربخشی سرکه سیب را به عنوان درمانی برای طیف وسیعی از بیماری‌ها تجزیه و تحلیل کرده‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند که سطوح بالای اسید استیک و سایر ترکیبات موجود در آن ممکن است بر سلامت انسان تأثیر بگذارد، اگرچه دقیقاً نحوه انجام این کار تا حدودی مبهم است. طرفداران این روش ادعا می‌کنند که سرکه سیب می‌تواند:

  • سموم را از بدن دفع کند.
  • کاهش وزن را تسهیل کند.
  • PH بدن را به تعادل برساند.
  • سطح قند خون را متعادل کند.
  • کلسترول بالا را در محدوده سالم کاهش دهید.

مطالعات علمی در مورد سم‌زدایی کبد چرب با سرکه سیب:

محققان تایید کرده‌اند که موادی که می‌خوریم و می‌نوشیم می‌توانند فرآیندهای سم‌زدایی طبیعی بدن را بهبود بخشند و تضعیف کنند. با این حال، آنچه که خیلی واضح نیست این است که آیا سرکه سیب به طور خاص تأثیر مفیدی بر سلامت کبد دارد یا خیر. برخی تحقیقات در مورد مزایای پیشنهادی ACV مربوط به سلامت کبد انجام شده است، اما نتایج  قطعی نیستند.

کاهش وزن و سم‌زدایی کبد چرب با سرکه سیب:

این شاید بیشترین مزیت سرکه سیب باشد. بسیاری از هیجانات پیرامون مزایای کاهش وزن ACV را می‌توان به مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۹ که توسط یک تیم تحقیقاتی ژاپنی انجام شد، ردیابی کرد. محققان دریافتند که مصرف روزانه سرکه منجر به کاهش متوسط در موارد زیر می‌شود:

  • وزن بدن
  • توده چربی احشایی و زیر جلدی
  • سطح تری گلیسیرید سرم

یک مطالعه بسیار کوچک در سال ۲۰۰۷ به بررسی تأثیر سرکه سیب بر میزان تخلیه معده (GER) برای ۱۰ فرد مبتلا به دیابت نوع ۱ پرداخت. آن‌ها دریافتند شرکت کنندگانی که یک فنجان آب را با ۲ قاشق غذاخوری ACV مخلوط با وعده پودینگ خود جفت کردند، نسبت به افرادی که به سادگی یک فنجان آب نوشیدند، سرعت تخلیه معده کم‌تری داشتند. تخلیه کندتر معده می‌تواند با افزایش سیری مرتبط باشد که به نوبه خود می‌تواند منجر به کاهش وزن شود. با این حال، همانطور که خود نویسندگان مطالعه در نتیجه گیری خود خاطرنشان کردند: “به وضوح، یک کارآزمایی تصادفی بزرگتر شامل تعداد بیشتری از بیماران برای تایید یافته‌های این مطالعه مقدماتی مورد نیاز است.”

سم‌زدایی کبد چرب با سرکه سیب

سطح کلسترول و سم‌زدایی کبد چرب با سرکه سیب:

همانطور که در بخش قبل به آن اشاره کردیم، مطالعه سال ۲۰۰۹ بهبودهایی را در سطح کلسترول، به ویژه، سطح تری گلیسیرید سرم پیدا کرد. با این حال، این هدف اصلی مطالعه نبود. یک مطالعه کوچک که ۱۹ شرکت کننده مبتلا به هیپرلیپیدمی (سطوح کلسترول بالا) را مورد بررسی قرار داد، نشان داد که ۸ هفته مصرف سرکه سیب “به طور قابل توجهی چربی‌های مضر، یعنی کلسترول تام، LDL و تری گلیسیرید را در نمونه‌های خون افراد هیپرلیپیدمی کاهش داد. در حالی که این نتایج مطمئناً امیدوارکننده هستند، قبل از رسیدن به نتیجه‌گیری قطعی در مورد تأثیر ACV بر سطح کلسترول، باید مطالعات بیشتر، گسترده‌تر و متنوع‌تر انجام شود.

تنظیم قند خون و سم‌زدایی کبد چرب با سرکه سیب:

مصرف سرکه سیب می‌تواند از افزایش قند خون مرتبط با مصرف کربوهیدرات جلوگیری کند. کنترل سطح قند خون برای افراد مبتلا به دیابت که با خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی نیز روبرو هستند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

یک مطالعه کوچک بر روی چهار مرد و هفت زن مبتلا به دیابت نوع ۲ (که همگی برای کنترل وضعیت خود انسولین مصرف نمی‌کردند) انجام شد، که نشان داد مصرف سرکه سیب قبل از خواب تأثیر مطلوبی بر سطح گلوکز دارد. با این حال، همانطور که در مورد مطالعات مربوط به مزایای ACV که در بخش‌های قبلی ذکر شد، یافته‌ها به دلیل حجم نمونه کوچک مطالعه محدود شده‌اند.

عوارض جانبی منفی مرتبط با سم‌زدایی کبد چرب سرکه سیب:

با توجه به این‌که هیچ شواهد قطعی برای حمایت از استفاده از سرکه سیب برای درمان کبد چرب وجود ندارد، کسانی که علاقه‌مند به امتحان این درمان هستند باید به دقت عوارض جانبی بالقوه منفی را در مقابل مزایایی که امیدوارند به دست آورند، بسنجند.

یکی از رایج‌ترین مسائل مرتبط با مصرف سرکه سیب، فرسایش مینای دندان است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ که برای ارزیابی اثرات انواع مختلف سرکه روی مینای دندان طراحی شد، بین ۱٪ تا ۲۰٪ از دست دادن مواد معدنی (بسته به pH سرکه) را پس از ۴ ساعت قرار گرفتن در معرض آن نشان داد. با این حال، این مطالعه در یک آزمایشگاه انجام شد، بنابراین کاملاً مشخص نیست که این نتایج چگونه به سناریوهای واقعی تبدیل می‌شوند. برای ایمن بودن، کسانی که علاقه‌مند به اضافه کردن ACV به روال سلامتی خود هستند باید یک یا چند مورد از اقدامات احتیاطی زیر را رعایت کنند:

  • مقادیر مصرفی را به دقت کنترل کنید.
  • سرکه سیب را حتما با یک لیوان آب مخلوط کنید.
  • بعد از نوشیدن دهان را بشویید.
  • هنگام مصرف از نی استفاده کنید.

سرکه سیب به دلیل ماهیت اسیدی، عاملی برای ناراحتی معده شناخته شده است. اگر معده حساسی دارید، حتما دوزهای ACV خود را با غذا ترکیب کنید. همچنین توجه به این نکته مهم است که سرکه سیب می‌تواند با برخی داروها مانند انسولین، دیگوکسین و دیورتیک‌ها تداخل داشته باشد. اگر در حال حاضر داروهای تجویزی مصرف می‌کنید، بهتر است قبل از مصرف ACV با پزشک مشورت کنید.

استفاده از سرکه سیب برای درمان کبد چرب

۴ راه اثبات شده برای درمان بیماری کبد چرب:

در حالی که شواهد حمایت از استفاده از سم‌زدایی کبد چرب سرکه سیب را می‌توان به طور کلی ضعیف توصیف کرد، روش‌های طبیعی دیگری برای حمایت و بازیابی سلامت کبد با پشتوانه علمی بسیار قوی‌تر وجود دارد. بهترین روش برای شما به عواملی بستگی دارد که سلامت کبد شما را به خطر انداخته‌اند، اما احتمالاً شامل تغییر در رژیم غذایی، افزایش فعالیت بدنی و به طور بالقوه کاهش وزن است. همچنین برخی مکمل‌ها وجود دارند که ثابت کرده‌اند بهبود قابل‌توجهی در سلامت کبد ایجاد می‌کنند.

۱. رژیم غذایی:

رژیم غذایی تاثیر زیادی بر خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری کبد چرب دارد. برخی غذاها می‌توانند سلامت کبد را مختل کنند، مانند:

  • چربی‌های ترانس
  • قندهای ساده
  • گوشت قرمز
  • نمک
  • غذاهای سرخ شده
  • غذاهای فراوری شده

با این حال، مصرف غذاهای دیگر می‌تواند مزایای سلامتی قابل توجهی را به همراه داشته باشد. به طور کلی، یک رژیم غذایی خوب برای کبد چرب شامل مقدار زیادی غذاهای گیاهی با فیبر بالا و مقادیر بسیار کم شکر، نمک و چربی‌های ترانس و اشباع شده است. حتی اگر الکل دلیل اصلی مشکلات کبدی شما نباشد، پس از آسیب به عملکرد کبد، ضروری است که آن را از رژیم غذایی خود حذف کنید. کسانی که در حال حاضر با مشکلات کبدی سر و کار دارند یا علاقه‌مند به اجتناب از مشکلات کبدی هستند، باید حتما غذاهای زیر را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

  • سبزیجات سبز رنگ مانند اسفناج، کلم پیچ و کلم بروکلی که مطالعات نشان می‌دهد از تجمع چربی در کبد جلوگیری می‌کند.
  • توفو یا پنیر سویا زیرا پروتئین سویا باعث کاهش تجمع چربی در کبد می‌شود.
  • ماهی‌های غنی از امگا ۳ مانند سالمون، قزل‌آلا و ماهی تن، اسیدهای چرب به طور قابل توجهی سلامت کبد را در سطوح مختلف بهبود می‌بخشد.
  • آجیل و دانه‌ها، به خصوص تخمه آفتابگردان، که حاوی سطوح بالایی از ویتامین E است، یک آنتی اکسیدان قوی ثابت شده که با استرس اکسیداتیو مبارزه می‌کند و پیشرفت بیماری کبدی را متوقف می‌کند.

رژیم غذایی تاثیر زیادی بر خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری کبد چرب دارد و میتوانید کمک شایانی برای درمان این بیماری کند

۲. فعالیت بدنی:

فعالیت بدنی نقش بسیار مثبتی در درمان بیماری کبد چرب دارد. بر اساس یک بررسی در سال ۲۰۱۸ از ۳۰ کارآزمایی تصادفی‌سازی‌شده و کنترل‌شده، «بی‌تحرکی فیزیکی صرف‌نظر از وزن بدن، با شدت بیماری کبد چرب مرتبط است». پس از بررسی ۳۰ کارآزمایی، محققان به این نتیجه رسیدند که افزایش فعالیت بدنی باعث بهبود سلامت کبد می‌شود. به نظر می‌رسد که ورزش بر بهبود بیماری کبد چرب در مسیرهای مختلف تأثیر می‌گذارد. اثرات ورزش عبارتند از:

  • ورزش نشان داده شده است.
  • کاهش انتقال بیش از حد اسیدهای چرب و گلوکز به کبد
  • افزایش اکسیداسیون اسیدهای چرب
  • کاهش سنتز اسیدهای چرب
  • مانع از آزاد شدن مولکول‌هایی می‌شود که باعث آسیب میتوکندری و کبد می‌شوند.

هر دو ورزش هوازی و مقاومتی این اثرات مثبت را ایجاد می‌کنند.

۳. کاهش وزن:

حمل چربی اضافی بدن خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را افزایش می‌دهد.از دست دادن حتی مقدار کمی وزن می‌تواند به بهبود سلامت کبد منجر شود. طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۶، کاهش وزن به میزان ۳ تا ۶ درصد می‌تواند چربی کبد را بین ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش دهد.

۴. مکمل‌ها:

در حالی که تغییرات سبک زندگی شامل رژیم غذایی و فعالیت بدنی عمیق‌ترین اثرات را بر سلامت کبد ایجاد می‌کند، برخی از مکمل‌ها دارای مزایای علمی تایید شده برای سلامت کبد هستند. ما سه گزینه را ارزشمند می‌دانیم:

  • خار مریم،
  • زردچوبه
  • اسیدهای آمینه.

سم‌زدایی کبد چرب با سرکه سیب و انواع مکمل‌های گیاهی

خار مریم:

این داروی گیاهی برای بیماری کبد چرب دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و آنتی فیبروتیک (به این معنی که تشکیل بافت اسکار را کاهش می‌دهد) بسیار قوی است. طبق مطالعه‌ای که توسط یک تیم تحقیقاتی ایتالیایی انجام شد، سیلیبین، ترکیب اولیه فعال موجود در عصاره خار مریم، “اثر بیولوژیکی قابل توجهی” دارد. این می‌تواند آسیب کبدی مرتبط با بیماری مزمن کبد، سیروز و کارسینوم کبدی را کاهش دهد. همچنین نشان داده شده است که باعث افزایش سرزندگی سلولی و کاهش تجمع چربی کبد، استرس اکسیداتیو، مقاومت به انسولین و اختلال عملکرد میتوکندری نیز می‌شود.

زردچوبه:

زردچوبه و ترکیب فعال آن کورکومین ممکن است شدت بیماری کبد چرب غیر الکلی را کاهش دهد. با این حال، محققان خاطرنشان می‌کنند که تمام کارآزمایی‌هایی که آن‌ها تجزیه و تحلیل کردند، اندازه‌های نمونه کوچکی داشتند، که باعث شد زردچوبه را درمانی “امیدبخش، اما اثبات نشده” برای NAFLD بدانند.


آمینو اسید:

تعداد زیادی از تحقیقات از مزایای مکمل اسید آمینه منظم برای افرادی که کبد چرب دارند یا در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند حمایت می‌کند. بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۸، تورین (یک اسید آمینه حاوی گوگرد) می‌تواند از تجمع اسیدهای چرب در کبد موش‌هایی که با رژیم‌های غذایی پرچرب تغذیه می‌شوند، جلوگیری کند. تورین همچنین از آسیب اکسیداتیو و تغییرات منفی در سطح آنزیم‌های کبدی جلوگیری می‌کند. این اثرات باعث شد محققان مطالعه به این نتیجه برسند که تورین می‌تواند “ارزش درمانی” برای درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی داشته باشد.

همانطور که می‌دانید برای درمان بیماری کبد چرب دارو خاصی وجود ندارد و تمامی افراد مبتلا به این بیماری باید با درمان‌های خانگی خود را درمان کنند. اگر شما فردی هستید که به بیماری کبد چرب دچار شده‌اید برای جلوگیری از پیشرفت بیماری و درمان آن حتما مطلب ۱۰ درمان خانگی برای بیماری کبدچرب مطالعه بفرمایید و نظرات و تجربیات خود را درمورد این درمان‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب