راه‌هایی برای کاهش استرس

راه‌هایی برای کاهش استرس

استرس مشکلی است که اغلب جوامع امروزی روزانه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. ما می‌توانید استرس خود را با انجام برخی از کارهای کوچک کاهش دهیم تا روزهایمان را بهتر سپری کنیم.

اولین قدم برای کاهش استرس شناخت منبع آن است. کنترل نکردن اوضاع و انجام هیچ کاری می‌تواند مشکلات شما را بدتر کند. برخی از اصول مدیریت خوب استرس عبارتند از: ایجاد قدرت عاطفی، کنترل موقعیت، داشتن یک شبکه اجتماعی خوب و اتخاذ یک دیدگاه مثبت.

چگونه استرس خود را کنترل کنیم؟

۱. فعال باشید

ورزش به خودی خود باعث از بین رفتن استرس شما نمی‌شود، اما می‌تواند مقداری از فشار عاطفی را که احساس می‌کنید را کاهش دهد؛ افکار شما را پاک کند و به شما اجازه دهد با آرامش بیشتری با مشکلات خود برخورد کنید.

۲. کنترل داشته باشید

با حفظ کنترل خود و نشستن در جایی راحت می‌توان به کاهش استرس خود کمک کرد
دختری با چشمان بسته که در کاناپه با آرامش نشسته است

اگر فکر می‌کنید که نمی‌توانید کاری برای مشکل خود انجام دهید، استرس شما می‌تواند بدتر شود. احساس از دست دادن کنترل یکی از دلایل اصلی استرس و عدم رفاه است. به دست گرفتن کنترل به خودی خود قدرت‌بخش است و بخش مهمی از یافتن راه حلی است که بتواند شما را راضی کند.


۳. با مردم ارتباط برقرار کنید

یک شبکه پشتیبانی خوب از همکاران، دوستان و خانواده می‌تواند مشکلات کاری شما را کاهش دهد و به شما کمک کند تا چیزها را به گونه‌ای متفاوت ببینید. فعالیت‌هایی که با دوستان انجام می‌دهیم می‌تواند به ما کمک کند آرامش داشته باشیم و استرس را از بین ببریم. همچنین صحبت کردن با یک دوست ممکن است به شما کمک کند تا راه حل‌هایی برای مشکلات خود پیدا کنید.

۴. برای خودتان وقت بگذارید

بسیاری از ما ساعت‌های طولانی کار می‌کنیم، به این معنی که اغلب وقت کافی برای انجام کارهایی که واقعاً از آن لذت می‌بریم، نداریم. مهم است که مدتی برای معاشرت با دوستان، آرامش یا ورزش وقت بگذارید. می‌توانید سعی کنید چند شب در هفته را برای “زمان من” با کیفیت، دور از کار کنار بگذارید. اگر نمی‌توانید جوری برنامه بریزید تا وقت کافی برای خود داشته باشید؛ می‌توانید مطالب ما راجع به برنامه‌ریزی را بخوانید.

۵. خود را به چالش بکشید

تعیین اهداف و چالش‌ها، چه در محل کار و چه در زندگی شخصیتان، مانند یادگیری یک زبان جدید یا یک ورزش جدید، می‌تواند به ایجاد اعتماد به نفس کمک کند؛ که ممکن است به شما در مقابله با استرس کمک کند
دختری در حال یادگیری مهارتی جدید

تعیین اهداف و چالش‌ها، چه در محل کار و چه در زندگی شخصیتان، مانند یادگیری یک زبان جدید یا یک ورزش جدید، می‌تواند به ایجاد اعتماد به نفس کمک کند؛ که ممکن است به شما در مقابله با استرس کمک کند. همچنین می‌تواند شما را به انجام کارها و فعال بودن وادار کند. علاوه بر آن با انتخاب زبانی مناسب می‌توان فرصت‌های شغلی خود را افزایش داد.

۶. از عادت‌های ناسالم پرهیز کنید

به الکل، سیگار و کافئین به عنوان راه‌های مقابله با استرس متکی نباشید. آنها ممکن است تسکین موقتی ایجاد کنند؛ اما در درازمدت، این راه‌ها نمی‌توانند مشکلات شما را حل کنند. آنها فقط موارد جدید ایجاد خواهند کرد. پس بهتر است با عامل استرس خود کنار بیاید و از آن فرار نکنید.

۷.  به مردم کمک کنید

شواهد نشان می‌دهد که افرادی که از طریق فعالیت‌هایی مانند کارهای داوطلبانه یا کار اجتماعی به دیگران کمک می‌کنند ، اغلب انعطاف‌پذیرتر می‌شوند. اگر برای داوطلب شدن وقت ندارید، سعی کنید هر روز به کسی لطفی کنید. این کار می‌تواند به کوچکی کمک به شخصی برای عبور از جاده یا آوردن قهوه برای همکاران باشد.


۸. هوشمندانه‌تر کار کنید نه سخت‌تر

دختری در حال نوشتن در دفترچه‌ی خود از روی کاغذهای دیگر برای الویت‌بندی کار خود
دختری در حال اولویت‌بندی کار خود

هوشمندانه‌تر کار کردن به این معنی است که کار خود را اولویت‌بندی کنید و روی کارهایی تمرکز کنید که تفاوت واقعی ایجاد می‌کنند. کم اهمیت‌ترین کارها را باقی بگذارید. بپذیرید که برای همه چیز وقت نخواهید داشت. هدف‌گذاری هوشمند به ما کمک می‌کند تا کارهای مهم خود را به موقع انجام دهیم.

۹. سعی کنید مثبت باشید

به دنبال نکات مثبت زندگی و چیزهایی باشید که برای آنها سپاسگزار هستید. سعی کنید در پایان هر روز ۳ موردی را که خوب پیش رفتند یا به خاطر آنها سپاسگزار هستید را یادداشت کنید؛ زیرا این کار تاثیر مثبتی در کاهش استرس شما دارد.

۱۰. چیزهایی را که نمی‌توانید تغییر دهید را بپذیرید

تغییر یک موقعیت دشوار همیشه ممکن نیست. پس سعی کنید روی چیزهایی که کنترل دارید تمرکز کنید. به عنوان مثال اگر شرکت شما در حال تعدیل نیرو است، می‌توانید روی چیزهایی تمرکز کنید که می توانید کنترل کنید، مانند جستجوی شغل جدید.

همچنین بخوانید: ۵ چیزی که برای موفقیت باید آن‌ها را رها کنید

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب