عناب فواید زیادی برای حفظ سلامتی دارد برخی از فواید عناب عبارت‌اند از کاهش استرس، افزایش کیفیت خواب، کمک به هضم غذا و...

۱۰ مورد از بهترین فواید عناب

عناب فواید زیادی برای سلامتی دارد که در این مطلب بعضی از فواید عناب که به شما در داشتن زندگی بهتر کمک می‌کند آورده شده است.

جالب‌ترین فواید عناب برای سلامتی شامل توانایی آن در کاهش سرعت پیشرفت سرطان، بهبود سلامت پوست، کمک به کاهش وزن، پاکسازی خون، کاهش استرس، تحریک خواب آرام، تقویت سیستم ایمنی بدن، محافظت از کبد، افزایش تراکم استخوان، و سم‌زدایی بدن است.

عناب چیست؟

عناب ممکن است به عنوان یک نام برای میوه عجیب به نظر برسد، اما ذخیره کننده مواد مغذی است. این یک میوه بسیار مفید و قدرتمند است که برای میلیون‌ها نفری که ارزش واقعی آن را می‌دانند، کاربرد دارد. البته نام‌های رایج دیگری هم برای این میوه مانند خرمای سرخ و خرمای کره‌ای وجود دارد. عناب معمولاً یک درختچه یا درخت کوچک با گلبرگ‌های کوچک سبز مایل به زرد و میوه‌های درختی است. این میوه‌ها به اندازه خرما هستند و از رنگ قهوه‌ای تا سیاه و متمایل به ارغوانی متغیر هستند. این میوه‌ها بومی جنوب آسیا و جنوب و مرکز چین هستند.  این میوه در بسیاری از فروشگاه‌های واردات میوه‌های عجیب و غریب موجود است.

فواید عناب برای سلامتی:

صرف نظر از نحوه‌ی مصرف عناب، آنتی اکسیدان‌های قوی و ترکیبات ارگانیک موجود در این میوه‌ی چشمگیر، طیف وسیعی از اثرات مثبت را به شما می‌دهد. اکنون، بیایید نگاهی عمیق‌تر به بسیاری از فواید سلامتی عناب بیندازیم.

کمک به کیفیت خواب:

برای افرادی که از بی‌خوابی یا بی‌قراری رنج می‌برند، مصرف عصاره دانه‌های میوه عناب می‌تواند درمان خوبی باشد. طبیعت تسکین دهنده‌ی ترکیبات آلی موجود در این میوه مفید می‌تواند بدن و ذهن را آرام کند، بنابراین اگر متوجه شدید که شب‌ها نمی‌توانید بخوابید، شاید یک جوشانده کوچک عناب دقیقا همان چیزی باشد که نیاز دارید.

اگر با مصرف عناب هنوز هم خواب آرامی را تجربه نکرده‌اید می‌توانید مطلب خواب بهتر فقط با ۶ کار آسان را مطالعه فرمایید.

تنظیم گردش خون یکی از فواید عناب:

میوه عناب منبعی غنی از آهن و فسفر است که از ترکیبات کلیدی گلبول‌های قرمز خون هستند. اگر از کمبود آهن در خون یا کم‌خونی خود رنج می‌برید، ممکن است علائمی مانند ضعف عضلانی، خستگی، سوء هاضمه، سبکی سر و سردرگمی شناختی را تجربه کنید. با افزایش مصرف آهن و فسفر با میوه عناب، می‌توانید جریان خون را افزایش دهید و در نتیجه سیستم‌های اندام خود را به طور موثرتری اکسیژن رسانی کنید.


استحکام استخوان را بهبود می‌بخشد:

با افزایش مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر و آهن (که همگی در عناب رایج هستند)، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که استخوان‌های شما انعطاف پذیر و قوی باقی می‌مانند. با افزایش سن، ما از پوکی استخوان و سایر شرایط تخریب کننده استخوان رنج می‌بریم، بنابراین افزودن میوه عناب به رژیم غذایی می‌تواند این روند را کند یا معکوس کند.

وزن را کنترل می‌کند:

مصرف میوه‌ها و سبزیجات یک پیشنهاد رایج برای افرادی است که سعی در کاهش وزن دارند.  عناب نیز یکی دیگر از مواد غذایی است که به راحتی می‌توان به این لیست اضافه کرد. عناب با کالری کم و سطح پروتئین و فیبر بالا می‌تواند نیازهای تغذیه‌ای شما را برآورده کند و شما را سیر کند. این به شما کمک می‌کند رژیم غذایی خود را حفظ کنید و از افزایش وزن اضافی جلوگیری کنید.

اگر شما فردی هستید که تمایل به کاهش ورزن دارید برای نتیجه‌ی بهتر می‌توانید مطلب ۱۵ روش شگفت‌انگیز برای کاهش وزن بدون ورزش را مطالعه کنید.

فواید عناب برای سلامتی و تقویت سیستم ایمنی بدن و...
فواید عناب

ایمنی را تقویت می‌کند:

عناب از طرق مختلف می‌تواند برای سیستم ایمنی بدن مفید باشد، یعنی به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی بالایی که دارد، از جمله ویتامین C، ویتامین A و ترکیبات آلی و اسیدهای مختلف. این آنتی اکسیدان‌ها قادر به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد هستند که مسئول بسیاری از بیماری‌های مزمن در بدن هستند. ویتامین C همچنین تولید گلبول‌های سفید را تحریک می‌کند.

استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد:

ثابت شده است که عناب اثرات ضد اضطراب و تسکین دهنده خاصی بر بدن دارد. استفاده از عصاره روغن عناب یا مصرف خود میوه می‌تواند بر سطوح هورمونی شما تأثیر بگذارد. استفاده از این میوه احساس آرامش را در ذهن و بدن شما ایجاد می‌کند. برای افرادی که به طور منظم از استرس یا اضطراب مزمن رنج می‌برند، مصرف میان وعده عناب خشک یا جستجوی مکمل عناب می‌تواند به آرامش ذهن و محافظت از بدن در برابر عوارض جانبی قرار گرفتن طولانی مدت در معرض هورمون‌های استرس کمک کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد کاهش استرس می‌توانید مطلب راه‌هایی برای کاهش استرس را مطالعه کنید


پتانسیل ضد سرطان:

مطالعه اولیه‌ای که در سال ۲۰۰۸ برای ارزیابی توانایی ضد سرطانی عناب انجام شد، نشان داد که این میوه می‌تواند به از بین بردن سلول‌های تومور مضر کمک کند.

اگرچه مکانیسم‌های دقیق و روابط خاص بین عناب و سرطان هنوز در حال تحقیق است. نتایج اولیه به ارتباط مثبت بین ترکیبات فعال زیستی در عناب و کاهش انتشار سلول‌های سرطانی اشاره دارد. همان مطالعه سال ۲۰۱۳ نشان می‌دهد که میوه‌های عناب ترش نیز ممکن است یک عامل بالقوه شیمی درمانی سرطان سینه باشند.

یک مطالعه منتشر شده توسط مؤسسه ملی سلامت تأیید می‌کند که وجود ترکیبات فعال زیستی مانند اسیدهای تری‌ترپنیک و پلی‌ساکاریدها، موجود در میوه‌های عناب، اثرات ضد سرطانی و ضد تکثیر بر رده‌های سلولی مختلف سرطانی را نشان می‌دهد. این یک یافته بسیار مهم است زیرا آپوپتوز یکی از ابزارهای کلیدی برای جلوگیری از گسترش سرطان است.

مراقبت از پوست:

آب و عصاره عناب به صورت موضعی برای درمان انواع تحریکات و التهابات پوستی، از جمله پسوریازیس، اگزما، و آکنه استفاده می‌شود.  این میوه همچنین به جلوگیری از ظهور چین و چروک و جای زخم کمک می‌کند.

به هضم غذا کمک می‌کند:

میوه عناب همچنین با بهبود فرآیندهای گوارشی در بدن مرتبط است. این عمدتا به محتوای فیبر آن نسبت داده می‌شود، اما ساپونین‌ها و تری ترپنوئیدها نیز با بهینه سازی جذب مواد مغذی و ترویج حرکت سالم غذا از طریق روده در این امر نقش دارند. این می‌تواند به جلوگیری از یبوست، گرفتگی عضلات، نفخ، و نفخ بیش از حد و همچنین شرایط شدید دستگاه گوارش کمک کند.

خون را سم زدایی می‌کند:

ساپونین‌ها و آلکالوئیدهای موجود در میوه عناب به طور مستقیم با تصفیه خون و حذف سموم مضر از سیستم بدن در ارتباط هستند. این اثر آنتی اکسیدانی می‌تواند به جلوگیری از تعداد زیادی از بیماری‌ها کمک کند و همچنین استرس سیستم ایمنی و لنفاوی را کاهش دهد.

منبع

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب