شهر اصفهان، نصف جهان!

در قلب ایران سرزمینی با بناهای زیبا، فرش‌های زیبا و منبت‌کاری‌های منحصر به فرد قرار دارد. اصفهان قرن‌ها پایتخت ایران بوده است.

شهر اصفهان تنها یکی از شهرهای بزرگ استان اصفهان است. باید به کاشان بروید، کوچه‌های باریک و خانه‌های سفالی جلوه‌ای دیگر از زیبایی و آرامش این استان را نشان می‌دهد. کاشان جایی است که مردم آن هنوز لباس‌های هزار ساله خود را می‌پوشند و به گویش کهن خود صحبت می‌کنند. هوا مملو از عطر گل رز دمشق است. باید یک سری هم به سیلک بزنید تا مجذوب تاریخ ۸ هزار ساله آن شوید.

۱. نقش جهان

میدان امام نیز یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های جهان است که به دستور شاه عباس اول صفوی در باغی به نام نقش جهان ساخته شد. در اطراف میدان، بناهای معروف بسیاری مانند مسجد جماعت عباسی، مسجد شیخ لطف‌الله و کاخ عالی‌قاپو ساخته شده است. در زمان صفویه، میدان محل تجمع مردمی برای مراسم مختلف مانند رژه سرباز، چوگان بازی، جشن‌ها و نمایش بود.

میدان نقش جهان یکی از جاذبه‌های گردشکری شهر اصفهان است
نقش جهان

۲. کاخ عالی‌قاپو در شهر اصفهان

این کاخ یکی از کاخ‌های منحصر به فرد عصر صفوی است که به دستور شاه عباس اول صفوی در اوایل قرن شانزدهم میلادی ساخته شده است. همچنین این کاخ تاج‌گذاری شاهان صفوی و  کاخ قرار ملاقات شاهان برای دیدار سفیران یا دیگر بزرگان بود. این کاخ دارای پنج طبقه است و هر طبقه دارای تزئینات، نقاشی و گچ‌بری است. جالب‌ترین قسمت این کاخ “اتاق صدا” آن است که در آن موسیقی پخش می‌شود.

کاخ عالی‌قاپو یکی از جاذبههای گردشگری شهر اصفهان است که به دستور شاه عباس اول صفوی در اوایل قرن شانزدهم میلادی ساخته شده است
کاخ عالی‌قاپو

۳. تپه‌ی سیلک کاشان

این تپه باستانی در ۳ کیلومتری جنوب کاشان قرار دارد. با مطالعه ظروف گلی کشف شده در این منطقه مشخص شد که قدمت تمدن آن به ۴۵۰۰ سال قبل از میلاد می‌رسد. از دیگر اشیای کشف شده در این منطقه می‌توان به لوح‌های گلی متعلق به دوران عیلامی اشاره کرد. در نزدیکی تپه‌ی مرکزی سیلک، دو قبرستان به نام های متعارف A و B کشف شده است. اشیایی که از این کاوش‌ها به دست آمده است شامل سلاح‌های آهنی، شمشیر، نیزه و ظروف لوله‌شده است. قدمت اشیای کشف شده در قبرستان A به ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد و اشیای موجود در قبرستان B به اوایل هزاره اول یا اواخر هزاره دوم قبل از میلاد باز می‌گردد.


۴. معبد نیاسر در شهر اصفهان

این معبد که دارای گنبد چهارگانه است در شهر نیاسر قرار دارد و توسط باستان‌شناس فرانسوی رومن گیرشمن کشف شده است.

۵. کاخ هشت‌بهشت

این کاخ خانه‌ی شاه سلیمان صفوی بود. تزئینات این کاخ شامل عنوان بیرونی با طرح‌های پرندگان و حیوانات است.

 

کاخ هشت‌بهشت یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر اصفهان است که خانه‌ی شاه سلیمان صفوی هم بود
کاخ هشت‌بهشت

۶. کاخ چهل‌ستون در شهر اصفهان

این کاخ در زمان شاه عباس اول صفوی در باغ چهل‌ستون اصفهان تأسیس شد. تزیینات شامل نقاشی، آینه‌کاری، کاشی‌کاری و طلاکاری است. به دلیل این‌که این بنا دارای ستون‌های زیادی است نام آن را چهل ستون قرار دادند.

۷. مسجد جماعت در شهر اصفهان

این مسجد به سبک ایرانی شامل آثار هنری است که تغییرات معماری اسلامی در تاریخ ایران را نشان می‌دهد. تزئینات این مسجد شامل لقب‌کاری و گچ‌بری است.

۸. کلیسای وانک در شهر اصفهان

این کلیسا بزرگ‌ترین و زیباترین کلیسای منطقه جلفا اصفهان است. دکوراسیون داخلی شامل نقاشی‌های رنگ‌روغن برگرفته از نقاشی‌های ایتالیایی است که بخش‌هایی از زندگی عیسی مسیح را نشان می‌دهد.

کلیسای وانک یکی از جاذبه‌های گردشگری اصفهان است که در مرکز شهر اصفهان قرار دارد
کلیسای وانک

۹. کاخ فین و باغ کاشان

کاخ و باغ فین که در ۶ کیلومتری جنوب کاشان قرار دارد، بنای مجلل در استان اصفهان است. این کاخ نمونه‌ای از دوره صفویه است و در دوران زند و قاجار قسمت‌هایی به بناها اضافه شده است. اهمیت باغ در چیدمان و سیستم آبیاری آن است. امیرکبیر، نخست وزیر ایران در زمان ناصرالدین شاه قاجار، در قرن هفدهم در حمام آن ترور شد.

۱۰. خانه بروجردی‌ها

این خانه یکی از شاهکارهای معماری ایرانی در کاشان است. این خانه در قرن ۱۸ میلادی ساخته شده است و از یک فضای داخلی و یک فضای باز تشکیل شده است. مصالح ساختمانی مورد استفاده در ساخت این خانه شامل خشت، آجر، گل می‌باشد. تزئینات شامل گچ‌بری، کاشی‌کاری، آینه‌کاری و نقاشی است.

۱۱. گلاب‌گیری در قمصر

صنعت گلاب‌گیری با شهرستان قمصر در نزدیکی کاشان مرتبط است. این مراسم سالانه ملی در ماه‌های می، ژوئن و جولای برگزار می‌شود. بیشتر کارگاه‌ها بین شهرهای قمصر و کاشان ایجاد شده است. اسانس مایع به فرانسه و بلغارستان صادر می‌شود زیرا آن‌ها بزرگ‌ترین تولیدکنندگان عطر در جهان هستند.

۱۲. روستای ابیانه

این روستا که یکی از معروف‌ترین روستاهای معتدل اصفهان است در ۲۸ کیلومتری شهر نطنز در دامنه‌ی کوه کرکس واقع شده است. نکته جالب در مورد این روستا ساختار اجتماعی، معماری و علاقه بومیان به حفظ سنت‌ها و فرهنگ دیرینه خود است.

ابیانه یکی از جذاب‌ترین و دیدنی‌ترین روستا، در استان اصفهان است که گردشگران خارجی زیادی را به خود جذب کرده است
روستای ابیانه

۱۳. باتلاق گاوخونی

این باتلاق یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین باتلاق‌های فلات مرکزی ایران در حاشیه کویر مرکزی است. مساحت این باتلاق ۴۷۶ کیلومتر مربع با تغییر عمق از ۸۰ تا ۱۵۰ سانتی‌متر است. قبلاً گورخرهای آسیایی زیادی در اطراف آن زندگی می‌کردند. در زمستان‌ها زیستگاه هزاران پرنده مهاجر است.

۱۴. پل خواجو در شهر اصفهان

این پل  روی رودخانه زاینده‌رود است. بنای این پل به اواخر دوران تیموریان و در قرن شانزدهم میلادی باز می‌گردد. اما به دستور شاه عباس دوم صفوی تکمیل شد. در وسط پل، بنای خاصی به نام بیگلربیگی به عنوان اسکان موقت شاه و خاندان سلطنتی برپا شد.

پل خواجو یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر اصفهان است که روی رودخانه‌ی زاینده رود ساخته شده است
پل خواجو

۱۵. بازار سنتی اصفهان

در پورتال تصاویر و نقاشی‌ها شاه عباس را در هنگام شکار و در نبرد با ازبک‌ها نشان می‌دهد. این بازار در زمان صفویه همراه با بناهای دیگر در میدان اصلی اصفهان ساخته و توسعه یافته است. همچنین نقاشی‌های دیگری نیز وجود دارد که مردان و زنان اروپایی را نشان می‌دهد. یک زنگ و یک کلیک بزرگ بالای پورتال وجود دارد.


جاذبه‌های تاریخی:

کاخ‌ها و بناهای زیبا از جمله عالی‌قاپو، چهل ستون و هشت‌بهشت و پل‌های تاریخی از جمله سی و سه پل، پل خواجو و پل‌های سعادت‌آباد و کاروان‌سرای شیخ علی‌خان، مهیار، سرای سفید، میرزا کوچک‌خان و خوانساری و منارجنبان، چهل‌دختر، سربان، زیار، رهروان، آتشخانه و گلدسته دارالضیاء. زیباترین میدان به نام میدان امام (میدان نقش جهان)، خانقاه ابوسعید (خانه درویشان)، قیصریه. گذرگاه‌های هارون ولایت، چهارباغ، باباقاسم، ملا عبدالله، میرزاحسن، کاسه‌گران، مدارس جلالیه، بازارهای باستانی، خانه‌ها و سواحل شهر اصفهان، کاروانسرای جوغند، فین، پنجه شاه و محوطه‌های باستانی ملاقطب قدیمی، خانه‌ها و کاروان‌سرای گمرک، موته و قهرود، باغ فین و موزه‌های ملی کاشان، کاروان‌سرای تور در گلپایگان، مجموعه‌ی بازار نائین و باغ و ساختمان تاج آباد در شهر نطنز.

 

جاذبه‌های فرهنگی:

مصلی‌های نماز جمعه شامل عباسی، شیخ لطف الله، ذوالفقار، ازیران، آقانور، مصری، شفیع و شیخ علیان در شهر اصفهان، دشت رامیان، امام حسن، سفید و زواره در اردستان، خوانسار و امام زاده شهرضا. مساجد شهرضا، مسجد تاریخی روستای اشتورجان در فلورجان، متبرکه و حبیب بن موسی، سلطان میر احمد، ابواللو، زین‌الدین، اردهال، بی‌بی‌شاه زینب و بقاع متبرکه شاه سلطان حسین، آقابزرگ، میرعماد، میان ده قهرود و ابیانه. مساجد کاشان، مقبره هشتادوسه تن و مسجد سرآور در گلپایگان، مصلی نماز جمعه نائین و بقاع متبرکه سید واقف و خواجه عبدالصمد در نطنز.

 

جاذبه‌های طبیعی:

آبشارهای شالورا و کردعلیا، چشمه‌های ورتون خور و بیابانک، آبشار شاه و غار کهرود در اصفهان، غارهای زیبای شاه قنداب در شهرضا، سلیمانی، نین، قمصر و نیاسر کاشان، چشمه‌های تراورتن ساز، شکارگاه موته در گلپایگان. و چشمه عباس در نطنز.

افراد زیادی عاشق استان اصفهان هستند و دوست دارند تعطیلات خود را در این استان زیبا و با دیدنی‌های جذاب سپری کنند. اما برای مسافرت لازم است شما اطلاعات و مهارت‌هایی داشته باشید. برای کسب این مهارت‌ها می‌توانید به بخش مهارت‌های سفر مراجعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب