پله، پادشاه فوتبال!

پله، پادشاه فوتبال!

فوتبالیست برزیلی معروف به پله که بسیاری از متخصصان و هواداران فوتبال او را بهترین بازیکن تاریخ فوتبال می‌دانستند.

در این مطلب از مجله‌ی روزساز، زندگی حرفه‌ای فوتبالیست معروف پله که هنوز هم در یاد افراد و علاقه مندان به فوتبال باقی مانده است را مطالعه می‌کنیم.

خانواده و تولد

Edson Arantes do Nascimento در ۲۳ اکتبر ۱۹۴۰، در Tres Coraçoes، ایالت Minas Gerais برزیل متولد شد. پسر ژائو راموس دو ناسیمنتو و سلسته آرانتس، خواهران او زکا ناسیمنتو و ماریا لوسیا ناسیمنتو دارد. او در خانواده‌ای با رفاه متوسط ​​بزرگ شد، پدرش یک فوتبالیست حرفه‌ای در فلومیننزه بود و از دوران جوانی به فوتبال علاقه نشان داد. هندلینگ توپ او استثنایی بود. همچنین پله توسط چندین باشگاه فوتبال برزیل رد شد، اما او به تلاش خود ادامه داد تا این‌که پذیرفته شد و اولین بازی خود را برای سانتوس سائوپائولو در اواخر دهه ۱۹۵۰ انجام داد. همچنین در حین تمرین، از طریق تعمییر کفش امرار معاش می‌کرد.

شغل حرفه‌ای

او پس از چندین سال تلاش برای پیوستن به یک تیم، در سال ۱۹۵۶ پذیرفته شد و با سانتوس سائوپائولو قرارداد امضا کرد. پله در طول مدت حضورش در سانتوس، مهارت‌ها و هندلینگ عالی توپ خود را نشان داد و هر چه داشت در هر بازی ارائه داد و از هر بازی لذت برد و تماشاگران را شگفت‌زده کرد.

لقب مروارید سیاه

او را “مروارید سیاه” نامیدند، لقبی که او به دلیل ظاهر و مهارت‌های ظاهری خود دریافت کرد. پله بازیکنی متین و با شوت عالی بود. او از سال ۱۹۵۶ تا ۱۹۷۴ برای سانتوس فوتبال بازی کرد و در طی آن ۱۰ قهرمانی کمپئوناتوس پائولیستا، دو جام بین قاره‌ای، چهار تورنئو ریو سائوپائولو، دو کوپا لیبرتادورس، یک سوپرکوپا د کمپئونز بین قاره‌ای و شش قهرمانی در سری آ برزیل را با این تیم به دست آورد.

پله، پادشاه فوتبال!
پله، مروارید سیاه

این بازیکن اولین بازی خود را برای تیم ملی برزیل در سن هفده سالگی انجام داد، مهارت‌های او قبلا در سانتوس در بازی کلیدی جام جهانی که در سوئد در سال ۱۹۵۸ برگزار شد، نشان داده بود. فینال بین تیم‌های ملی سوئد و برزیل بود. نتیجه ۵-۲ بود و برزیل پیروز شد. در این دیدار پله ۲ گل از ۵ گل را در دقایق ۵۵ و ۹۰ به ثمر رساند. این شروع حضور پله در مسابقات قهرمانی جام جهانی بود که در آن او با “بازی زیبا”، مهارت، سرعت، چابکی و دقت خود که عملکرد اسطوره فوتبال را مشخص می‌کرد.

پله در اولین جام جهانی که در آن شرکت کرد، یک گل به ولز زد و برزیل را به نیمه نهایی مقابل فرانسه رساند. این مسابقه در ۲۴ ژوئن ۱۹۵۸ برگزار شد و در طی آن پله ۳ گل در دقایق ۵۲، ۶۴ و ۷۵ به ثمر رساند. در حالی که بازی با نتیجه ۵-۲ به سود برزیل به پایان رسید و آن‌ها را به فینال رساند و در آن‌جا قهرمان جام جهانی شد. وقتی پله از سوئد بازگشت، او تبدیل به یک اسطوره در فوتبال برزیل بود.


پادشاه فوتبال

در سال ۱۹۶۱ از یک روزنامه فرانسوی لقب «او ری» (پادشاه) را دریافت کرد و این نام مستعار و تمام ارجاعات به توپ‌گیری او با فعالیت تماشایی این بازیکن از زمان جام جهانی افزایش یافت و تیم ملی برزیل را به جام‌های جهانی در سال‌های ۱۹۶۲ و ۱۹۷۰ به ترتیب در شیلی و مکزیک رساند. در جام جهانی شیلی، پله در بازی ۳۰ امی ۱۹۶۲ به تیم ملی مکزیک گل زد. این تیم سپس به فینال رسید و در آن‌جا با چک اسلواکی روبه‌رو شد و ۳-۱ پیروز شد.

در جام جهانی ۱۹۷۰ که در مکزیک برگزار شد، تیم ملی برزیل در گروه ۳ قرار داشت، اولین بازی آن‌ها مقابل چک اسلواکی بود و آن‌ها ۴-۱ پیروز شدند و پله یکی از گل‌ها را به ثمر رساند. در آخرین بازی مرحله اول برزیل با دو گل اسطوره با نتیجه ۳ بر ۲ مقابل رومانی پیروز شد. فینال جام جهانی بین تیم‌های ملی ایتالیا و برزیل برگزار شد که تیم ملی با گل‌های پله، گرسون، ۴-۱ پیروز شد. ژایرزینیو و کارلوس آلبرتو تیم ملی برزیل با قهرمانی در این سه جام جهانی، اولین جام ژول ریمه جام را به دست آورد.

در سال ۱۹۷۵، پله به ایالات متحده نقل مکان کرد و در نیویورک مستقر شد و در آن‌جا با کاسموس قرارداد امضا کرد. او تا سال ۱۹۷۷ در این تیم ماند و در لیگ فوتبال آمریکای شمالی عنوان قهرمانی را به دست آورد. پله پس از یک دوران طولانی و موفقیت آمیز در ۱ اکتبر ۱۹۷۷ از صحنه فوتبال خداحافظی کرد.

طبق آمار بازیکنان، او در طول دوران حرفه‌ای خود ۱۲۸۴ گل به ثمر رساند. در سال ۱۹۷۸ جایزه بین‌المللی صلح و دو سال بعد جایزه ورزشکار قرن (۱۹۸۰) را دریافت کرد. پس از ترک ورزش، پله با بازی‌های قابل توجهی از جمله بازی در فیلم سینمایی فرار به سوی پیروزی (۱۹۸۱) شروع به کار به عنوان بازیگر کرد. او همچنین به موسیقی پرداخت و آهنگ‌هایی ساخت که برخی از آن‌ها در موسیقی متن فیلم پله (۱۹۷۷) گنجانده شد.


در سال ۱۹۹۵ به عنوان وزیر ورزش برزیل منصوب شد. در این مدت او سعی کرد قوانین مربوط به قراردادهای بین باشگاه‌ها و بازیکنان را تغییر دهد که به قانون پله معروف است. تاثیر او بر دنیای فوتبال کم نشده است و او اسطوره فوتبال قرن بیستم باقی مانده است.

مرگ پله

پله اسطوره فوتبال در ۲۹ دسامبر ۲۰۲۲ در سن ۸۲ سالگی در بیمارستان اسرائیلیتا آلبرت انیشتین در سائوپائولو برزیل پس از مدت‌ها مبارزه با سرطان روده بزرگ درگذشت. این بازیکن در سپتامبر ۲۰۲۱ به این بیماری مبتلا شده بود و وضعیت سلامتی او در دسامبر ۲۰۲۲ بدتر شده بود. با این حال، پله از طریق رسانه‌های اجتماعی پیامی ارسال کرد تا به دنبال کنندگان خود اطمینان دهد: من قوی هستم، پر از امید و به درمان خود ادامه می‌دهم. من می‌خواهم از تمام تیم پزشکی و پرستاری برای مراقبت‌هایی که دریافت کردم تشکر کنم.

علی‌رغم مراقبت‌های پزشکی، پزشکان «پیشرفت» سرطان و اختلال عملکرد کلیه را در روزهای پایانی دسامبر گزارش کردند. پله در یک اتاق بیمارستان مشترک درگذشت. مرگ او به عنوان یک ضایعه بزرگ برای دنیای فوتبال و میلیون‌ها هوادار در سراسر جهان احساس شده است.

اگر به حوزه‌ی فوتبال علاقمند هستید، مطلب «۱۶ تا از بهترین بازیکنان فوتبال در سال ۲۰۲۳» را از دست ندهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب