هایائو میازاکی کارگردان ژاپنی و انیمه‌های معروف آن

هایائو میازاکی و انیمه‌های معروف آن

خلاصه‌ای از بیوگرافی کارگردان ژاپنی هایائو میازاکی و برترین انیمیشن‌های کارگردانی شده توسط آن در استودیو گیبلی که در وسعت جهانی به شهرت رسید.

میازاکی هایائو (متولد ۵ ژانویه ۱۹۴۱، توکیو، ژاپن)، کارگردان انیمیشن ژاپنی که آثار او مورد تحسین منتقدان و مردم قرار گرفت. پدر میازاکی مدیر شرکت هواپیمایی بود، یک شرکت تولیدی که قطعات هواپیمای جنگنده (زیرو) را می‌ساخت. تجارت خانوادگی عشق به پرواز را در میازاکی القا کرد که تقریبا در تمام کارهای او آشکار شد.

او پس از اتمام تحصیلات خود در رشته اقتصاد در دانشگاه گاکوشین توکیو در سال ۱۹۶۳، به عنوان انیماتور سطح پایه در Toei Animation، بخشی از استودیوی Toei و بزرگترین تولید کننده انیمیشن در آسیا، مشغول به کار شد. هنگامی که در Toei بود با انیماتورهای تاکاهاتا ایسائو  و اوتا آکمی ملاقات کرد. اولی یک دوست همیشگی، همکار و شریک تجاری شد و دومی پس از یک سال همسرش شد. میازاکی در Toei پیشرفت کرد و روی پروژه‌هایی مانند سریال تلویزیونی(wolf body ken) و اولین کارگردانی تاکاهاتا ( شاهزاده کوچک نورس ،۱۹۶۸) کار کرد.پس از ترک Toei در سال ۱۹۷۱، میازاکی به همراه تاکاهاتا، در طول دهه ۱۹۷۰ برای استودیو‌های مختلف به کار ادامه داد.

سبک فردی میازاکی در (Nausika of the valley of the wind) بیشتر آشکار شد، یک کارتون ژاپنی که او برای مجله Animage نوشت. داستان به دنبال ناوسیکا، شاهزاده خانمی که در سفر خود در دنیای ویران شده از نظر زیست محیطی است. بعدها میازاکی و تاکاهاتا استدیو گیبلی را در سال ۱۹۸۵ راه‌اندازی کردند. سال بعد (قلعه ای در آسمان) اثر میازاکی در ژاپن و نائوسیکا در ایالات متحده منتشر شد.

در اینجا ۹ فیلم برتر به کارگردانی هایائو میازاکی آورده شده است. همه فیلم‌های استودیو گیبلی توسط هایائو میازاکی کارگردانی نشده‌اند (برخی از فیلم‌های محبوب فقط توسط او نوشته شده‌اند و کارگردانان دیگر آن را کارگردانی کرده‌اند). لیست بهترین فیلم‌های هایائو میازاکی فقط شامل فیلم‌های کارگردانی او می‌شود.

قلعه متحرک هاول
قلعه متحرک هاول

۱. قلعه‌‌ی متحرک (هاول Howl’s Moving Castle)

قلعه متحرک هاول که در سال ۲۰۰۴ منتشر شد، فیلمی از استودیو گیبلی به کارگردانی هایائو میازاکی با دومین درآمد بالاتر از باکس آفیس در فیلم‌های استودیو گیبلی است. این انیمه بر اساس رمان بریتانیایی به نام قلعه متحرک هاول نوشته دیانا وین جونز است.

سوفی قهرمان با نفرین جادوگر به یک زن نود ساله تبدیل می‌شود. ماجراجویی او در حالی ادامه می‌یابد که او و شخصیت اصلی جادوگر هاول به یکدیگر کمک می‌کنند تا بر جنگ غلبه کنند.

انیمه باد بر می‌خیزد داستان در توکیو حول زمین لرزه بزرگ کانتو که در سال 1923 رخ داد می‌گذرد. ​​انیمیشن درام شخصیت اصلی جیرو را دنبال می‌کند که به عنوان طراح هواپیمای جنگنده و قهرمان نائوکو کار می‌کند. هواپیما یکی از موضوعاتی است که هایائو میازاکی بیشتر به آن علاقه دارد و صحنه‌های پرواز به زیبایی در فیلم به تصویر کشیده شده است.
انیمه باد برمی‌خیزد


۲. باد برمی‌خیزد (The wind rises)

باد برمی‌خیزد، نویسندگی و کارگردانی هایائو میازاکی، در سال ۲۰۱۳ به عنوان آخرین اثر او که اعلام کرد از ساخت یک فیلم کامل کناره‌گیری می‌کند، اکران شد. او تصمیم گرفت که برای تولید یک فیلم کاملاً جدید به استودیو گیبلی بازگردد. The Wind Rises از زندگی‌نامه مهندس هواپیما Jiro Horikoshi که تا سال ۱۹۸۲ وجود داشت و رمان Tastuo Hori با نام The Wind Has Risen که از ۱۹۳۶ تا ۱۹۳۸ منتشر شد الهام گرفته شده است.

داستان در توکیو حول زمین لرزه بزرگ کانتو که در سال ۱۹۲۳ رخ داد می‌گذرد. ​​انیمیشن درام شخصیت اصلی جیرو را دنبال می‌کند که به عنوان طراح هواپیمای جنگنده و قهرمان نائوکو کار می‌کند. هواپیما یکی از موضوعاتی است که هایائو میازاکی بیشتر به آن علاقه دارد و صحنه‌های پرواز به زیبایی در فیلم به تصویر کشیده شده است.

در انیمه نائوسیکا از دره‌ی باد محل داستان دنیایی است که 1000 سال از (جنگ هفت روز آتش) می گذرد. جنگل‌های سمی در اثر جنگ ایجاد می‎‌شوند که برای انسان خطرناک هستند.
انیمه نائوسیکا از دره‌ی باد نائوسیکا از دره‌ی باد

امروزه انیمشین علاوه بر کودکان طرفداران زیادی میان بزرگسالان نیز دارد و حتی آن@ها به همراه کودکان خود به دیزنی‌لند می‌روند اگر شما امکان رفتن به دیزنی‌لند را ندارید شاید برای شما جالب بشد تا حقایقی را درباره‌ی دیزنی‌لند بخوانید.

۳. نائوسیکا از دره باد (Nausicaä of the Valley of the Wind)

Nausicaä of the Valley of the Wind استودیو گیبلی و هایائو میازاکی را برای افراد بیشتری شناخته شده کرد. در ابتدا توسط هایائو میازاکی به عنوان یک مانگا با ۷ جلد بین سال‌های ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۴ ساخته شد و اقتباس فیلم انیمه آن در سال ۱۹۸۴ منتشر شد. با این حال، تنها بخشی از کل داستان مانگا (تا اواسط جلد ۲) در واقع در فیلم به تصویر کشیده شده است. محل داستان دنیایی است که ۱۰۰۰ سال از (جنگ هفت روز آتش) می گذرد. جنگل‌های سمی در اثر جنگ ایجاد می‎‌شوند که برای انسان خطرناک هستند. شخصیت اصلی Nausicaä تلاش می‌کند تا همزیستی با انسان‌‍ها و طبیعت از جمله جنگل‌های سمی را تضمین کند.

شخصیت اصلی یک دختر 13 ساله کی‌کی است که یک جادوگر نابالغ است. داستان بزرگسالی او در حالی به تصویر کشیده می‌شود که او از شهرهای ناآشنا بازدید می‌کند، دوستان جدید را می‌بیند و با مشکلات شخصی خود روبرو می‌شود.
انیمه سرویس تحویل کی‌کی

۴. سرویس تحویل کی‌کی (Kiki’s Delivery Service)

سرویس تحویل کی‌کی از زمانی که در سال ۱۹۸۹ در ژاپن اکران شد مدت‌ها مورد علاقه بزرگسالان و کودکان در سراسر جهان بوده است. این اولین فیلم کامل هایائو میازاکی است. شخصیت اصلی یک دختر ۱۳ ساله کی‌کی است که یک جادوگر نابالغ است. داستان از زمانی شروع می‌شود که او با گربه سیاه خانگی خود جی‌جی خانه را به مقصد استقلال خود ترک می‌کند. داستان بزرگسالی او در حالی به تصویر کشیده می‌شود که او از شهرهای ناآشنا بازدید می‌کند، دوستان جدید را می‌بیند و با مشکلات شخصی خود روبرو می‌شود.

در انیمه قلعه‌ای در آسمان ک پسر جوان به نام پازو و یک دختر جوان به نام شیتا. او توسط دزدان دریایی هوایی و آژانس دولتی تعقیب می‌شود که هدف آنها گردنبند کریستالی او است. ماجراجویی از آنجا شروع می‌شود که او با پازو از آن‌ها فرار می‌کند.
انیمه قلعه‌ای در آسمان

۵. قلعه‌ای در آسمان (Castle in the Sky)

قلعه‌ای در آسمان که در سال ۱۹۸۶ منتشر شد، یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های انیمه کلاسیک در بین طرفداران استودیو گیبلی است. به طور رسمی، این اولین فیلمی است که هایائو میازاکی درست پس از تاسیس استودیو گیبلی در سال ۱۹۸۵ ساخت.

قلعه‌ای در آسمان بر روی دو شخصیت اصلی متمرکز است: یک پسر جوان به نام پازو و یک دختر جوان به نام شیتا. او توسط دزدان دریایی هوایی و آژانس دولتی تعقیب می‌شود که هدف آنها گردنبند کریستالی او است. ماجراجویی از آنجا شروع می‌شود که او با پازو از آن‌ها فرار می‌کند.

در انیمه پرنسس مونونوکه شخصیت اصلی آشیتاکا که آخرین شاهزاده قبیله رو به زوال Emishi است، با پرنسس مونونوکه به نام سان که در جنگل با گرگ‌ها زندگی می‌کند ملاقات می‌کند. آشیتاکا اصرار دارد که آنها می‌توانند با یکدیگر در یک دنیا زندگی کنند و برای تحقق رویای خود تلاش می‌کند.
انیمه پرنسس مونونوکه

۶. پرنسس مونونوکه (Princess Mononoke)

پرنسس مونونوکه که در سال ۱۹۹۷ منتشر شد، یکی از شاهکارهای هایائو میازاکی است. ۱۶ سال طول کشید تا او کل کانسپت فیلم را بسازد و حدود ۳ سال برای ساخت آن وقت گذاشت. پرنسس مونونوکه به طور جهانی و همچنین در بین ژاپنی‌ها دارای رتبه برتر است.

شخصیت اصلی آشیتاکا که آخرین شاهزاده قبیله رو به زوال Emishi است، با شاهزاده مونونوکه به نام سان که در جنگل با گرگ‌ها زندگی می‌کند ملاقات می‌کند. آشیتاکا اصرار دارد که آنها می‌توانند با یکدیگر در یک دنیا زندگی کنند و برای تحقق رویای خود تلاش می‌کند.

شخصیت‌های اصلی خواهر ساتسوکی و می با پدرشان به روستا می‌روند، جایی که بیمارستانی که مادرشان در آن بستری است در همان نزدیکی قرار دارد. می و ساتسوکی در جنگل با موجود مرموز توتورو آشنا می‌شوند و با اتفاقات عجیبی روبرو می‌شوند.
انیمه همسایه من توتورو

در اکثر انیمه‌های هایائو میازاکی شخصیت اصلی و قهرمان دختر‌ها هستند و این توجه به دختر‌ها بسیار تحسین برانگیز است، امروزه برای دشاتن دختران قدرتمند در جامعه باید بیش از پیش تلاش کنیم و از هر فرصتی استفاده کنیم و ممکن برای شما مفید باشد تا چند فیلمی که هر دختری باید در زندگی خود دیده باشد را در برنامه خود قرار دهید

۷. همسایه من توتورو (My Neighbor Totoro)

همسایه من توتورو  یکی از بهترین انیمه‌های خانوادگی در ژاپن و بسیاری از کشورهای خارجی است. شخصیت‌های اصلی خواهر ساتسوکی و می با پدرشان به روستا می‌روند، جایی که بیمارستانی که مادرشان در آن بستری است در همان نزدیکی قرار دارد. می و ساتسوکی در جنگل با موجود مرموز توتورو آشنا می‌شوند و با اتفاقات عجیبی روبرو می‌شوند.

در انیمه پورکو روسو این فیلم گیبلی در دریای زیبای آبی آدریاتیک در زمان رکود بزرگ پس از جنگ جهانی اول اتفاق می‌افتد. خوک شخصیت اصلی که نامش پورکو روسو (به ایتالیایی به معنی خوک قرمز) است، در اصل یک انسان است. او با هواپیمای خود با دزدان هوایی و یک آمریکایی به نام دونالد کرتیس مبارزه می‌کند.
انیمه پورکو روسو

۸. پورکو روسو (porco rosso)

پورکو روسو که در سال ۱۹۹۲ منتشر شد، یک فیلم گیبلی به نویسندگی و کارگردانی هایائو میازاکی با موضوع مورد علاقه خود هواپیما است. تعداد زیادی از طرفداران استودیو گیبلی پورکو روسو را به عنوان بهترین فیلم انتخاب نمی‌کنند، اما این یکی از شاهکارهای هایائو میازاکی است.

این فیلم گیبلی در دریای زیبای آبی آدریاتیک در زمان رکود بزرگ پس از جنگ جهانی اول اتفاق می‌افتد. خوک شخصیت اصلی که نامش پورکو روسو (به ایتالیایی به معنی خوک قرمز) است، در اصل یک انسان است. او با هواپیمای خود با دزدان هوایی و یک آمریکایی به نام دونالد کرتیس مبارزه می‌کند.


در انیمه شهر اشباح دختر 10 ساله‌ای به نام چیهیرو وارد دنیای فانتزی شد، جایی که پدر و مادرش تبدیل به خوک شدند و او نام خود را گم کرد. با این حال، او سخت تلاش می‌کند تا هویت خود را در دنیای غریب حفظ کند و به پدر و مادرش کمک کند. علاوه بر او، شخصیت‌های منحصربه‌فرد مختلفی در فیلم فانتزی وجود دارند، مانند یک پسر جوان هاکو که همیشه به او کمک می‌کند و جادوگر یوبابا که نام چیهیرو را می‌دزدد.
انیمه شهر اشباح

۹. شهر اشباح (Spirited Away)

تعداد زیادی از طرفداران استودیو گیبلی موافق هستند که Spirited Away  بهترین فیلم ساخته شده توسط هایائو میازاکی در تمام دوران است. Spirited Away که در سال ۲۰۰۱ اکران شد، پرفروش‌ترین فیلمی است که تا به حال در ژاپن ساخته شده است و در سال ۲۰۰۳ برنده جایزه اسکار بهترین انیمیشن بلند شد، به این معنی که این فیلم محبوب‌ترین و مشهورترین فیلم هایائو میازاکی در سراسر جهان است.

دختر ۱۰ ساله‌ای به نام چیهیرو وارد دنیای فانتزی شد، جایی که پدر و مادرش تبدیل به خوک شدند و او نام خود را گم کرد. با این حال، او سخت تلاش می‌کند تا هویت خود را در دنیای غریب حفظ کند و به پدر و مادرش کمک کند. علاوه بر او، شخصیت‌های منحصربه‌فرد مختلفی در فیلم فانتزی وجود دارند، مانند یک پسر جوان هاکو که همیشه به او کمک می‌کند و جادوگر یوبابا که نام چیهیرو را می‌دزدد.

نا‌گفته نماند تمام کسانی که با آثار میازاکی آشنایی دارند، معتقدند او در پس داستان‌های روانش، کوهی از درس‌های اخلاقی را پنهان کرده است. اگر علاقه مند هستید که از درس‌های اخلاقی پنهان در آثار سینمای هالیوود نیز باخبر شوید، مطلب جذاب درس‌های اخلاقی پنهان فیلم‌های هالیوود را از دست ندهید.

منبع

۳ دیدگاه

  1. Avatar

    با سلام ممنون از متنهای بسیار خوبتون من خیلی استفاده میکنم

  2. Avatar

    با سلام خیلی ممنون از مطالب جدید و مفیدی که میفرستین من خیلی استفاده میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های فالو از سراسر وب